اخبار داغ

در «تکیه سینما» مطرح شد؛

فارابی فیلم عاشورایی«راه شیری» را می‌سازد/ حمایت فارابی از آثار عاشورایی و اربعینی

فارابی فیلم عاشورایی«راه شیری» را می‌سازد/ حمایت فارابی از آثار عاشورایی و اربعینی
سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد که این بنیاد ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین را در دستور کار دارد که به‌زودی کلید می‌خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، اولین روز از ویژه برنامه «سینما تکیه» عصر روز شنبه ۸ مرداد ماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با نمایش فیلم سینمایی «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ابتدای این مراسم سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی به مدعوین این برنامه گفت: واقعه عاشورا ورای دیدگاه اعتقادی شیعه یک رویداد کم نظیر در جهان است که طی هزاران سال علی رغم عداوت و ممانعت‌ها نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده است و امروز بخشی از تجلی آن را در ایام محرم و تجمعات میلیونی اربعین می‌بینیم.

,

وی ادامه داد: سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فیلم‌های متعددی درباره عاشورا ساخته و عرض ارادت به سید و سالار شهیدان داشته اما همچنان بسیاری از حرف‌های این قیام بزرگ ناگفته مانده و هنوز هم بسیاری از جوانب این واقعه به نمایش گذاشته نشده است.

,

ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین توسط فارابی

, ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین توسط فارابی,

جوادی ضمن تجلیل از فیلم‌هایی که درباره وقایع عاشورا و ساحت امام حسین (ع) ساخته شده است، اظهار کرد: باید از دوستانی که در این راه قدم گذاشته‌اند، تشکر کرد اما در برپایی این برنامه افسوس بسیاری خوردیم که چرا آثار بیشتری درباره حماسه عاشورا نداریم و در برخی اوقات به ورطه تکرار افتاده‌ایم.

,

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن اعلام ساخت فیلم «راه شیری» با موضوع اربعین گفت: بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند که از تولید آثار عاشورایی حمایت کند و در این راه هم اقداماتی انجام دادیم که اولین خروجی آن فیلمی با موضوعی اربعین حسینی است که ان‌شاءالله به زودی کلید خواهد خورد.

,

, ,

وی تاکید کرد: در بنیاد سینمایی فارابی از هر طرحی که نگاه ویژه و درست به موضوعات عاشورایی و اربعین حسینی داشته باشد، حمایت خاص خواهیم داشت.

,

جوادی با اشاره به اینکه جریان حماسه‌زدایی و عاشورازدایی سال‌هاست که آغاز شده است، گفت: بنیاد سینمایی فارابی در این عرصه حضور جدی خواهد داشت و بستر را برای هر فیلمسازی که به عنوان اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا بخواهد در وادی کربلا قدم بگذارد، فراهم خواهد کرد.

,

تداوم فعالیت محفل عاشورایی سینمای ایران در فارابی

, تداوم فعالیت محفل عاشورایی سینمای ایران در فارابی,

وی ادامه داد: «سینما تکیه» یکی از برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی در عرض ارادت به ساحت حضرت سیدالشهداست و این برنامه به صورت مستمر ادامه خواهد شد، این تکیه محفل ماهانه خواهد داشت، انشالله برنامه «سینما تکیه» منشأ برکات خواهد بود و مطمئنیم که از برکات این جمع‌های حسینی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. باز هم می‌گویم که دست یاری به سمت هنرمندان و سینماگران برای تولید محتوا درباره فرهنگ عاشورایی دراز می‌کنیم.

,

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: سینمای عاشورا همچون امام حسین (ع) غریب است و امیدواریم که در کنار هم بتوانیم با طرح‌های خوب و آثار فاخر سینمای عاشورا را از این غربت خارج کنیم.

,

امدادهای غیبی و الهی پشت ساخت فیلم «روز واقعه» بود

, امدادهای غیبی و الهی پشت ساخت فیلم «روز واقعه» بود,

در ادامه این مراسم مرتضی شایسته که یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «روز واقعه» است، گفت: اگر بخواهم از خاطراتم بگویم، سید محمد بهشتی و محمدمهدی دادگو فیلمنامه «روز واقعه» را به من دادند که بخوانم. پس از خواندن فیلمنامه به آنها گفتم که ۲۵ درصد مشارکت می‌کنم. کل هزینه ساخت این فیلم ۱۰۰ میلیون تومان بود و من ۲۵ میلیون تومانش را تقبل کردم. پایه‌گذار ساخت این فیلم بهرام بیضایی، شهرام اسدی و بنده بودیم و بعد محمدرضا شریفی‌نیا و سیروس مقدم هم به عنوان مدیرتولید و دستیار کارگردان به گروه ما اضافه شدند.

,

وی ادامه داد: عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، مازیار پرتو، رضا کرم رضایی و حسین پناهی درگذشتگانی بودند که در این فیلم ما را همراهی کردند.

,

این تهیه کننده با تشریح دوران تولید فیلم «روز واقعه» گفت: گروه برای ساخت فیلم در تهران تشکیل شد و بعد برای فیلمبرداری به سمت بافق رفتیم. در مسیر بافق به سمت یزد مینی‌بوس گرفته بودیم و راننده گفت من نمی‌دانم چرا این سرزمین را انتخاب کردید که شبیه کربلاست و این خواست خدا بود که در سرزمینی شبیه کربلا فیلمبرداری کنیم.

,

شایسته افزود: در صحنه که گرد و غبار می‌شد بارها سعی کردیم که این صحنه را به تصویر بکشیم اما نمی‌شد تا اینکه به یکباره هوا تیر و تار شد و توانستیم این صحنه را تصویربرداری کنیم. باید بگویم که امدادهای غیبی و الهی پشت این فیلم بود، من این ادعا را دارم و دوستان هم با شهادت خود این حرف مرا صحه می‌گذارند.

,

تهیه‌کننده فیلم «روز واقعه» گفت: خوشحالم که توفیق تولید این فیلم را داشتم و امیدوارم که فیلم‌های دیگری هم با این کیفیت درباره واقعه عاشورا ساخته شود. این فیلم به دلیل نیتی که بازیگران و عوامل داشتند تا این حد دیده و ماندگار شد.

,

یکی از افرادی که سینما مدیون آنهاست مرتضی شایسته است

, یکی از افرادی که سینما مدیون آنهاست مرتضی شایسته است,

پس از آن فخرالدین صدیق شریف اظهار کرد: به جرأت قسم می‌خورم که آقای شایسته شکسته نفسی کردند؛ یکی از افرادی که سینما مدیون آنهاست مرتضی شایسته است. او حقیقتی را که در وجود حسین ابن علی بود دید، «روز واقعه» واقعاً روز واقعه بود، فلسفه عاشورا ندیدن خود است. در عاشورا یاران امام خود را فراموش کردند. یاران امام از قالب تنگ تن بیرون آمدند و به حقیقت لایتناهی رسیدند.

,

خوشحالم که سینمای ما دارای تکیه شده است

,

علی رویین‌تن نیز بیان کرد: خوشحالم که سینمای ما دارای تکیه شده است، ما هم نذرهای خود را به این تکیه می‌آوریم و همچنین خوشحالم که از مرتضی شایسته در اولین جلسه «سینما تکیه» قدردانی شد.

,

در نخستین روز از رویداد «سینما تکیه» بنیاد سینمایی فارابی، علاوه بر تجلیل از مرتضی شایسته و نمایش نسخه بازسازی شده «روز واقعه»، پرده‌خوانی عاشورایی توسط مرشد ورمزیار و تحلیل فیلمنامه‌های عاشورایی توسط نصرت‌الله تابش نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه