اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

فریاد سکوت سینمای همیشه مظلوم کودک/ انگیزه‌ای برای برگزاری جشنواره وجود ندارد

فریاد سکوت سینمای همیشه مظلوم کودک/ انگیزه‌ای برای برگزاری جشنواره وجود ندارد
بعد از سی و چهار دوره که از عمر جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان می گذرد، به روزگاری رسیده ایم که دیگر کمتر انگیزه ای برای ساخت فیلم در این حوزه وجود دارد؛ سینمایی که همیشه در مظلومیت قرار داشته است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واژه «سینمای کودک و نوجوان» شما را در لحظه نخست به یاد چه چیزی می اندازد؟ شاید بسیاری با دیدن و خواندن این عبارت خیلی سریع به یاد فیلم های خاطره انگیزی مانند «کلاه قرمزی»، «گلنار»، «الو الو من جوجوام»، «دزد عروسک ها» و بسیاری از فیلم های جذاب و دوست داشتنی بیافتند که هنوز هم دیدن آنها خالی از لطف نیست و کماکان با وجود چند دهه از اکران آنها، هنوز قابلیت جذب کودکان و نوجوانان را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سینمای کودک و نوجوان,

امسال قرار است سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار شود؛ جشنواره ای که سال ها در اصفهان و در سال های اخیر در همدان میزبان کودکان و نوجوانان عاشق سینما بوده است. اما گویا صحبت های اخیر سید مهدی جوادی، مدیرعامل فارابی این گذاره را تقویت کرده که قرار است جشنواره امسال صرفا به یک دورهمی و جشن و شاید در احتمالی قوی تر این جشنواره به یک دوسالانه تبدیل شود.

,

اردیبهشت ماه امسال بود که مدیرعامل فارابی، کارگروهی را متشکل از مسعود احمدیان، بهروز شعیبی، محمد امین همدانی، رائد فریدزاده، سعید حسینی و مصطفی محمودی به عنوان دبیر این کارگروه جهت مطالعه و بررسی ادوار گذشته این جشنواره، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت و تاثیری که این فستیوال بر روی سینمای کودک دارد، تشکیل داد تا این مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

, سینمای کودک,

فریاد سکوت سینمای کودک

,

نیمه تیرماه بود که جوادی در نشستی مشورتی با فعالان حوزه سینمای کودک، نتیجه بررسی های کارگروه ویژه مطالعاتی جشنواره را تشریح کرد؛ جوادی در این نشست می گوید:« بر اساس ماحصل ارزیابی کارشناسان، این جشنواره نه تنها باید بتواند بر سینمای کودک و نوجوان اثر مثبت بگذارد بلکه باید این قدرت را داشته باشد که مانع تغییر مزاج سینماگران این حوزه به سمت ساخت آثار ضعیف و فاقد مخاطب شود. معضلی که در گذشته و ماحصل سیاست غلط ما در فارابی و برخی نهادهای دیگر اتفاق افتاده است ، زمانی که صرفا برای بالا بردن تعداد فیلم های حاضر در جشنواره فیلم ساختیم و کارکرد آن فیلم ها بیش از یک عدد در جشنواره نبوده است. »

, سینمای کودک و نوجوان, . ,

جشنواره به هر قیمتی برگزار نمی شود/ انگیزه ای نیست

,

« استنباط من این است که اگر قرار باشد جشنواره در خدمت این سینما باشد، باید شهامت تغییر داشته باشیم. ما باید برخی روال‌ها و رویه‌ها را تغییر دهیم و اگر این تصمیم برای بنیاد سینمایی فارابی هزینه‌ داشته باشد، اشکالی ندارد و ما این هزینه را برای احیا و ارتقای این سینما متقبل می‌شویم. » حرف های آخر جوادی در این نشست خبر از تغییرات مهمی در اجرای این جشنواره دارد؛ تغییراتی که ناشی از عدم تولیدات سینمایی در حوزه کودک و نوجوان است.

, . ,

به عقیده بسیاری از کارشناسان و منتقدان، سینمای کودک و نوجوان دارای پتانسیل و ظرفیتی شگرف در جذب تماشاگران به سینما دارد. علاوه بر تفاهمی که می شود با آموزش و پرورش و مهدهای کودک برای بردن دانش آموزان به سینما داشت، حضور فیلم هایی در این حوزه باعث می شود که کودک و نوجوان به همراه خانواده راهی سینماها شوند و این یعنی افزایش مخاطبان و تماشاگران بالقوه سینما.

,

عزم ملی برای شکوفایی سینمای کودک

,

علاه بر بنیاد سینمایی فارابی که وظیفه شغلی او در حمایت از تولید و ارتقای سینمای کودک و نوجوان است، به نظر می رسد برای شکوفایی در این ژانر، نیاز به عزمی جدی و تلاشی ملی در سایر سازمان ها و نهادهای مربوطه است. سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، سازمان رسانه ای اوج همه و همه باید در یک عزم و تلاش ملی و در یک هم افزایی با بنیاد فارابی، کمک کنند تا سینمای کودک و نوجوان به رونق روزهای گذشته خود برگردد.

,

قرار است برای رونق سینمای کودک، صندوقی ملی در جهت تقویت نقدینگی سینمای کودک و نوجوان تاسیس شود تا انگیزه ای مضاعف برای هنرمندان و تهیه کنندگان این حوزه فراهم شود.

, سینمای کودک,

بیشتر بخوانید

, بیشتر بخوانید,

چراغ امید سینمای کودک روشن شده است/ اولویت ارتقاء کمی و کیفی آثار

, چراغ امید سینمای کودک روشن شده است/ اولویت ارتقاء کمی و کیفی آثار,

کودکان ماندگار سینمای ایران

, کودکان ماندگار سینمای ایران,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه