اخبار داغ

رضا درستکار در گفت و گو با دانا:

فیلم‌های خارجی با سلامت کامل هنری پخش نمی‌شوند/ موافق اکران این فیلم‌ها هستم

فیلم‌های خارجی با سلامت کامل هنری پخش نمی‌شوند/ موافق اکران این فیلم‌ها هستم
منتقد سینما و تلویزیون با اعلام اینکه موافق اکران فیلم های روز خارجی در سینمای کشور است گفت: چون نظام سانسور و ممیزی در سینما درک درستی از مناسبات فرهنگی ندارد و سلیقه ای اعمال می شود، من به سلامت هنری این فیلم ها مشکوکم.
[

رضا درستکار منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور به بهانه فیلم هندی «خیزش، غرش، آتش» گفت: من به طور کلی به سلامت این موضوع شک دارم؛ من بر اساس تجربه ای که از سالیان گذشته درخصوص لیدرهای خرید فیلم ایران در خارج از کشور داشتم، این افراد علاقه زیادی به خرید فیلم های هندی در بازارهای جهانی داشتند و من وقتی از آنها دلیل این کار را پرسیدم، دو شاخص را برای من عنوان کردند؛ یکی اینکه صنعت تولید فیلم سازی در هندوستان به دلیل تعدد بالای تولید در سال، هزینه خرید فیلم هندی را پایین آورده است. مثلا شما وقتی در بازار فیلم کن قدم می زنید، کنار غرفه هر کشور، هندوستان نیز غرفه ای برپا کرده و شما با بازار متنوع و ارزانی از فیلم های هندی مواجه اید. چون آنها از طریق کمیت توانسته اند، قیمت تمام شده را پایین بیاورند.

, رضا درستکار, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اکران فیلم های خارجی,

درستکار ادامه داد: دلیل دیگری که آنها برای خرید فیلم های هندی می آوردند این است که این فیلم ها به دلیل زمان بالای حدودا 4 ساعته، حتی با سانسور قسمت های رقص و آواز، باز بیننده ایرانی می تواند فیلمی نزدیک به دو ساعت را تماشا کند و این برای ما یک مزیت است؛ بنابراین بر اساس این استدلال ها من از اساس نسبت به ماهیت هنری و سلامت این فیلم مشکوکم.

,

درستکار، منتقد سینما با اشاره به این مطلب که مخاطب علاقمند به سینمای جهان امروزه همزمان و یا در مدت کوتاهی پس از اکران جهانی فیلم ها می تواند نسخه با کیفیت و بدون سانسور آنها را تماشا کند، گفت: اساسا نظام سانسور و ممیزی در سینمای ایران درک درستی از مناسبات فرهنگی ندارد و معمولا به صورت سلیقه ای و نه اصولی و نظام مند اجرا می شود. البته که به شخصه معتقدم باید در نمایش فیلم های خارجی قطعا یک سری چارچوب های اخلاقی و عرفی کشور حفظ شود، اما معمولا افرادی این وظیفه را برعهده دارند که بر اساس سلیقه کار را جلو می برند.

, سینمای جهان, سانسور,

علی درستکار با اعلام اینکه من به عنوان یک منتقد سینما قطعا موافق اکران فیلم های خارجی در سالنهای سینما هستم، افزود: شما قطعا نمی توانید با استدلال حفظ سینمای وطنی، جلوی اکران فیلم های روز دنیا را بگیرید. چون با همه این تفاسیر، تجربه دیدن فیلم روی پرده سینما، استثنایی و فوق العاده است و دیدن همان فیلم خارجی که شما در گوشی همراه و یا کامپیوتر شخصی خودتان دیده اید، با سینما یک دنیا تفاوت دارد.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

تجربه شکست خورده اکران فیلم‌های خارجی/ دیدن فیلم سانسور شده با هزینه بالا!

, تجربه شکست خورده اکران فیلم‌های خارجی/ دیدن فیلم سانسور شده با هزینه بالا!]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه