اخبار داغ

سلیمی نمین:

قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند با فساد مبارزه کند/ دولت مانع کشف فساد نشود/ نمایندگان نباید با ابزار نظارت معامله گری کنند

قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند با فساد مبارزه کند/ دولت مانع کشف فساد نشود/ نمایندگان نباید با ابزار نظارت معامله گری کنند
رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد:اگر با ابزار نظارت، معامله گری صورت بگیرد، به شکلی که با لغو نظارت، بتوان امکاناتی برای حوزه انتخابیه دریافت کرد، دیگر از چنین نماینده ای نمی توان انتظار پاسداری از حدود و نظارت بر تخلفات را داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت و گو با آفتاب ری؛ به راهکارهای مقابله با فساد اشاره کرد و افزود: در فرمان ۸ ماده ای مقام معظم رهبری که در سال ۱۳۸۰ ابلاغ شد، دستورات اکیدی برای مقابله با فساد صادر شد و مخاطب اصلی این فرامین، تمام ارگان‌ها و نهاد‌ها هستد که از آنان خواسته شده برای خشکاندن ریشه فساد با یکدیگر همکاری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب ری؛ ,

وی در ادامه عنوان کرد: عوامل مقابله کننده با فساد، در جامعه فعلی ما دارای به هم پیوستگی نیستند، از جمله دستگاه هایی که همگان از آن انتظار مقابله با فساد را دارند، قوه قضائیه است که روشن است نمی تواند به تنهایی با فساد مبارزه کند.

,

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: در نظام اسلامی، برای ریشه کن کردن فساد، توصیه به حضور عموم جامعه شده است و جامعه عاری از گناه و فساد، زمانی متصور است که شخص خاطی، احساس امنیت نکند و همه جا را پر از کسانی ببیند که در قبال انحراف، ساکت نیستند و موضع گیری می کنند.

,

سلیمی نمین همچنین اظهار داشت: تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر، به ظاهر دین محدود می شود، نمی توان انتظار برخورد ریشه ای با مفاسد را داشت، یک دستگاه نمی تواند در این زمینه به تنهایی نقش ایفا کند؛ عملاً این واقعیت برای ما به اثبات رسیده که امکان ندارد صرفاً قوه قضاییه متولی مقابله با مفاسد باشد.

,

وی در ادامه ویژگی های ممتاز نظارت عمومی را برشمرد و ادامه داد: نظارت عمومی می تواند یک مفسده را در مراحل ابتدایی و شکل گیری شناسایی کرده و به مراجع ذی‌صلاح معرفی کند.

,

مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان تاکید کرد: باید امروز نظارت عمومی تقویت شود تا شاهد رشد چمشگیر مبارزه با فساد باشیم زیرا روشن است که ناظرین وابسته به دستگاه ها در همه جا حضور ندارند؛ این شبکه نظارت مردمی است که در بسیاری از موارد مانع از وقوع جرم و فساد بوده است.

,

سلیمی نمین همچنین به راهکارهای مقابله عمومی با فساد و نقش رسانه ها اشاره و تصریح کرد: از مواردی که قوه محترم قضائیه می تواند به شکل ابداع و روش جدید برای مبارزه با فساد آن را عملیاتی کند، تقدیر از رسانه هایی است که در چارچوب قانون و ضوابط موفق به کشف فساد، شکایت از ارگان و مجموعه فاسد و در نهایت اثبات آن در دادگاه شده اند.

,

وی با بیان اینکه این روش می تواند به شکل برگزاری همایش و مراسم ویژه به شکل سالانه برگزار شده و به رسانه ها و مطبوعات موفق در زمینه علنی کردن فساد، جایزه اعطا شود، اظهار کرد: چنین رسم پسندیده ای باعث رشد انگیزه ها و تشویق رسانه های عدالت خواه خواهد شد، البته بی شک رسانه ها باید مراقب باشند در دام سیاه‎نمایی نیفتند.

,

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه دولت، همواره ارگان و دستگاهی محسوب می شود که فساد در آن، بیش از بخش های دیگر است، گفت: قوه مجریه دارای امکانات مالی زیادی بوده و گردش مالی کشور و توزیع ثروت در اختیار این قوه است. بنابراین، انحرافات دولت از سایر قوا بیشتر است. دولت می تواند در محدود و کنترل کردن مفاسد و در نتیجه تامین سلامت جامعه نقش موثری داشته باشد؛ بدین ترتیب که خود دولت، عاملی بازدارنده برای مبارزه با فساد نباشد.

,

سلیمی نمین افزود: اگر قوه مجریه مانع کشف فساد نباشد، بلکه همکار بازرسان و بازپرسان قضایی باشد، حتماً و یقیناً توفیقات عملی کردن مبارزه با فساد بیشتر خواهد شد. از دیگر عوامل مهم فساد در جامعه که ستون فقرات فساد است بانک ها و ساز و کارهای زمینه ساز فساد در آنهاست.

,

وی همچنین به نقش مجلس در جلوگیری از مفاسد اشاره کرد و بیان کرد: اگرچه قوه مقننه مانند دولت، امکانات مالی ندارد اما می تواند در چند بُعد، مقابله با فساد را سامان بخشد؛ یکی از این ابعاد، عدم نظارت است که می تواند به پیچیده شدن تر شدن و سیستماتیک شدن فساد منجر گردد.

,

مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان تاکید کرد: اگر با ابزار نظارت، معامله گری صورت بگیرد، به شکلی که با لغو نظارت، بتوان امکاناتی برای حوزه انتخابیه دریافت کرد، دیگر از چنین نماینده ای نمی توان انتظار پاسداری از حدود و نظارت بر تخلفات را داشت.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه