اخبار داغ

گزارشی از خصوصی سازی مدارس؛

مزایا و معایب طرحی که بدون برنامه ریزی انجام شد

مزایا و معایب طرحی که بدون برنامه ریزی انجام شد
در هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد و این به‌عنوان یک اصل می‌باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه، در ابتدا باید بگوییم که این طرح به‌سختی از سد مجلس عبور کرد زیرا برخی نمایندگان آن را مغایر با قانون اساسی می‌دانستند و هنوز هم بر این حرف خود استوارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه, پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه,

طرحی با کمترین برنامه‌ریزی در حساس‌ترین وزارتخانه کشور

, طرحی با کمترین برنامه‌ریزی در حساس‌ترین وزارتخانه کشور, طرحی با کمترین برنامه‌ریزی در حساس‌ترین وزارتخانه کشور,

واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی ازجمله طرح‌های جدیدی بود که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید وارد فاز اجرا شد. مسئولان آموزش‌وپرورش با استناد به سیاست توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش دولت یازدهم اقدام به واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی کردند و آن را به‌عنوان روش مناسبی برای کاهش مشکلات کمبود معلم به‌ویژه در مقطع ابتدایی تجویز کردند.

,

بر این اساس در آستانه سال تحصیلی و یک هفته مانده به بازگشایی مدارس، 900 مدرسه دولتی در نقاط مختلف کشور با جمعیت 200 هزار دانش‌آموز به بخش خصوصی واگذار شد البته معیار اصلی اجرای این طرح،‌ عدم دریافت شهریه از خانواده دانش‌آموزان بود.

,

جذب معلمان قبل از آموزش

, جذب معلمان قبل از آموزش, جذب معلمان قبل از آموزش,

ولی ماجرا به اینجا ختم نشد، در ادامه این فرآیند کم‌کم مشکلات و معایب این طرح خودنمایی کردند تا جایی که وزیر سابق آموزش‌وپرورش دراین‌باره گفت: مدارس دولتی با واگذاری به بخش خصوصی ضعیف می‌شوند.

,

وی از معلمانی که جذب این مدارس شده‌اند ولی آموزش کافی ندیده‌اند گفت و موضوع را به 50 هزار معلمی که طی دو سال بازنشسته شده‌اند بدون اینکه حتی یک نفر جذب شود پایان داد و همین موضوع را علت کمبود شدید معلم در مدارس ابتدایی عنوان کرد.

,

واقعیت نیز همین است، مدارس یک هفته مانده به آغاز سال تحصیلی واگذار شدند و به همین خاطر بسیاری از معلمانی که جذب این مدارس شدند آموزش‌های کافی برای این امر را ندیده بودند.

,

مسئولان آموزش‌وپرورش اگر مدارک مربوط به برگزاری مزایده رادارند آن را اعلام کنند

,

از سوی دیگر مشاور کمیته آموزش‌وپرورش مجلس بیان کرد: وقتی خانواده فرزند خود را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کرده چگونه به او اعلام می‌کنیم که این مدرسه به بخش خصوصی واگذارشده است؟ همچنین مگر نباید برای واگذاری مدارس دولتی مزایده صورت بگیرد و هر فردی که شرایط بهتری دارد مدرسه به وی واگذار شود، اما هم‌اکنون شنیده می‌شود که تعدادی از مؤسسان انتخاب‌شده‌اند و مدرسه به آن‌ها واگذارشده است. مسئولان آموزش‌وپرورش اگر مدارک مربوط به برگزاری مزایده رادارند آن را اعلام کنند.

,

سحرخیز افزود: مدرسه یعنی فضای مازاد خالی که از آن استفاده نمی‌کنیم و مجاز هستیم این فضا را اجاره دهیم. اینکه مدرسه دولتی با دانش‌آموز واگذار شود غیرقانونی است.

,

افزایش فشار بر خانواده‌ها

, افزایش فشار بر خانواده‌ها, افزایش فشار بر خانواده‌ها,

هم‌اکنون نیز در بسیاری از استان‌ها این موضوع در کنار تحریم، اقتصاد، بیکاری و ... به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل‌شده است زیرا مشخص نیست که با واگذار شدن این مدارس به مو سسان خصوصی بحث هزینه‌ها و دریافت شهریه چه وضعیتی خواهد داشت.

,

وقتی بحث شهریه به میان آمد بین خود دولتی‌ها هم اختلاف ایجاد شد، به‌طور مثال غلامعلی حداد عادل عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دریافت شهریه از اولیا از سال آینده را امری قانونی دانست ولی آموزش‌وپرورشی‌ها این را تکذیب کردند و مجتبی ذینی وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ما این اطمینان خاطر را به خانواده‌ها می‌دهیم که دریافت شهریه از دانش‌آموزان در مدارس واگذارشده به بخش خصوصی به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و هیچ مؤسسی نمی‌تواند ادعا کند که در سال تحصیلی آینده هزینه‌ای را از خانواده‌ها دریافت خواهد کرد چراکه مدارس به مدت یک سال به این مو سسان واگذارشده‌اند و مشخص نیست که سال آینده بازهم این مدارس در اختیار آن‌ها باشد یا خیر.

,

ثانیه‌ها می‌گذرند ...

, ثانیه‌ها می‌گذرند ..., ثانیه‌ها می‌گذرند ...,

با توجه به‌تمامی این اوصاف تنها گذر زمان می‌تواند نتیجه این‌گونه طرح‌های نسنجیده را مشخص کند زیرا این‌گونه طرح‌ها برای کسانی که در بطن کار هستند و واقعاً زحمت می‌کشند به‌جز ضرر هیچ فایده‌ای ندارد و تاوان این بی‌برنامگی را خانواده‌ها، معلمان دلسوز، دانش‌آموزان پراستعداد و ... باید بدهند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه