اخبار داغ

شعر مهمترین مولفه و قدرت فرهنگی در جامعه است

ارسال بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه شعر فجر/ احمدوند: برخی مادران شهدا نسبت‌های ناروایی را به انقلاب اسلامی می‌دهند

ارسال بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه شعر فجر/ احمدوند: برخی مادران شهدا نسبت‌های ناروایی را به انقلاب اسلامی می‌دهند
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر را مهمترین میراث فرهنگی جامعه دانست و گفت: مهمترین مولفه و قدرت فرهنگی در جامعه شعر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شست هیئت علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این نشست یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، رضا اسماعیلی (دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر)، حسین اسرافیلی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین انصاری نژاد، نغمه مستشار نظامی، حمید هنرجو، مصطفی محدثی خراسانی و علی داودی (اعضای هیئت علمی این دوره از جشنواره) حضور داشتند. علیرضا قزوه و جواد محقق از دیگر اعضای هیئت علمی این دوره از جشنواره نیز به صورت مجازی در این نشست حاضر بودند.

,

استفاده از شعر به عنوان یک سلاح قدرتمند برای فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران

, استفاده از شعر به عنوان یک سلاح قدرتمند برای فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران,

در این نشست، یاسر احمدوند با بیان اینکه امیدوارم نتیجه تلاش اعضای هیئت علمی و داوران هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مؤثر باشد، گفت: این دوره از جشنواره از جهاتی با دوره‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد؛ لذا امیدواریم این جشنواره در این دوره و در شرایط خاص زمانی بتواند نقش آفرینی بیشتری در سطح جامعه به ویژه برای مخاطبان فرهنگی ایفا کند.

,

وی شعر را مهمترین میراث فرهنگی جامعه دانست و گفت: مهمترین مؤلفه و قدرت فرهنگی در جامعه شعر است؛ شعر در تلاطم‌ها، هجوم ها، نابه سامانی‌ها و ناآرامی‌ها نقش بی بدیلی داشته و همیشه جوشیده است. امیدوارم از دل این ناآرامی‌ها و پریشان احوالی ها، آثار ارزشمند فرهنگی به خصوص در حوزه شعر به جامعه فرهنگی و هنری عرضه و ارائه شود.

,

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما به قوام بخشی زبان احتیاج داریم چرا که دچار آشفتگی زبانی شده ایم. شعر به عنوان مهمترین قالب بیان، ادب و هنر می‌تواند به قدرتمند شدن زبان کمک کند؛ قدرتمند شدن زبان زاییده روح قدرتمند و توانا است. کسی که توانمند نباشد زبان و بیان توانمند ندارد. اصل و اساس انقلاب اسلامی ایران این بود که به ما قدرت و توانایی بدهد. اگر هنرمند، نویسنده و شاعر قدرت داشته باشد زبان او فاخر، دارای قوام، قدرتمند و اثر گذار خواهد بود.

,

احمدوند همچنین گفت: جشنواره بین المللی شعر فجر باید بتواند به قوام فرهنگی، استغنای زبانی و تقویت قدرت زبانی در حوزه انقلاب اسلامی کمک کند. حوزه زبان فارسی محدود به مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه در طول تاریخ گسترش داشت و هنوز در کشورهای مختلف به این زبان شعر سروده می‌شود. «ابن بطوطه» در سفرنامه خود ذکر می‌کند که از شمال آفریقا تا شرق چین، زبان فارسی رایج بوده و ملاحان چینی هنگام پارو زدن به زبان فارسی شعر می‌خواندند. این امر نشان دهنده قدرت فرهنگی است و هنوز هم شعر می‌تواند این قابلیت را داشته باشد و در زبان فارسی و فرهنگی ما نقش آفرینی کند. آثار فاخری ذیل سپهر بزرگ و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران سروده شده و شاعران بزرگ با اقتدار اشعار بلندی در این زمینه سروده اند. بنابراین مسئولیت ما در این دوره سنگین و مهم است. باید از شعر به عنوان یک سلاح قدرتمند و کانون قدرت برای فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران استفاده کنیم.

,

یاسر احمدوند در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم صرف بررسی آثار و انتخاب برگزیدگان رویکرد این دوره از جشنواره نباشد؛ هر چند این امر جزو ویژگی‌های ذاتی و محوری جشنواره است اما تدارک برنامه‌های مختلفی همچون برگزاری شب‌های شعر، توجه به شاعران سایر کشورها، توجه به مضامین کمتر توجه شده، مشارکت دادن جامعه فرهنگی و شاعران داخلی و خارجی و… باید از محورهای اصلی فعالیت این دوره از جشنواره باشد. هرچه این جشنواره فراگیر و عمیق باشد به عنوان یک کار ویژه فرهنگی ماندگار و مانا خواهد بود. بنابراین کار ما در این جشنواره باید فراتر از کارهای اداری و رویدادی تعریف شود و مشارکت سایر نهادهای فرهنگی را با خود همراه کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همه امکانات در خدمت این جشنواره است تا این دوره متفاوت و متمایز از دوره‌های گذشته برگزار شود.

,

ارسال بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه شعر فجر

, ارسال بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه شعر فجر,

در ادامه، علی رمضانی گفت: در هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر بیش از سه هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که برخلاف تصور نسبت به دوره‌های گذشته رشد کمی را تجربه کرده است. ممکن است در تصور اولیه برخی فکر کنند که با کاهش آثار روبه رو بودیم اما آثار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ در حوزه شعر رشد داشت و بر اساس آثار رسیده شاهد افزایش ۵۰۰ عنوانی آثار نسبت به دوره گذشته بودیم. این آثار از اول شهریورماه تا دهم دی ماه ۱۴۰۱ در پنج گروه شعر کلاسیک، شعر نو (قالب‌های نیمایی و سپید)، شعر محاوره، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) به دبیرخانه ارسال شده است. اعضای هیئت علمی این دوره از جشنواره جمع درخشانی هستند و با نتیجه درخشانی که ثبت می‌کنند این دوره از جشنواره بین المللی شعر فجر را به یادماندنی خواهند کرد.

,

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر فجر به ناشران این حوزه در خصوص برگزاری این جشنواره اطلاع رسانی‌های لازم را انجام داد تا ناشر و کتابی از این جشنواره جا نماند. سه هزار اثر ارسالی به دبیرخانه این دوره از جشنواره متعلق به ۸۸۹ ناشر است که در حوزه شعر فعالیت می‌کنند. بر اساس بانک اطلاعات کتاب در خانه کتاب و ادبیات ایران، مجموع ناشران فعال در طول سال بین چهار تا پنج هزار ناشر است که از این تعداد ۸۸۹ ناشر به حوزه شعر می‌پردازند و این امر نقطه قوت محسوب می‌شود و دامنه پرشماری را نشان می‌دهد که برای رسیدن به قله نیازمند هدایت و حمایت هستند و یکی از راه‌های هدایت برگزاری جوایز و جشنواره‌هایی مانند شعر فجر است.

,

رمضانی گفت: محافل استانی جشنواره بین المللی شعر فجر شور، شعف و جنب و جوشی بین ناشران استانی و فضای عمومی شعر کشور ایجاد می‌کنند. بنابراین معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیرخانه این جشنواره تلاش می‌کنند با استفاده از نظرات و پیشنهادهای اعضای هیئت علمی برنامه‌های متفاوتی در این حوزه برگزار شود. محافل استانی و حوزه بین الملل این دوره از جشنواره باید نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت و متمایز عمل کند؛ در همین زمینه محفل استانی «شاهچراغ» هفته آینده در شیراز برگزار خواهد شد.

,

رسالت ادبیات صلح و ایجاد پیوندهای عاطفی، ملی، همدلی و هم زبانی است

,

در ادامه، رضا اسماعیلی با ابراز امیدواری از برگزاری باشکوه هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: این دوره از جشنواره به خوبی آغاز شده و مقدمات برگزاری آن نیز فراهم شده است. نسبت به دوره گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه بودیم و این نشان دهنده استقبال جامعه ادبی و شاعران از جشنواره است.

,

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: رسالت ادبیات وصل، صلح، آشتی و ایجاد پیوندهای عاطفی، ملی، همدلی و هم زبانی است. شعر ثروت ملی و یکی از بزرگترین مؤلفه‌های فرهنگی ایران است و همیشه در ایجاد همدلی و هم زبانی جلودار است و جامعه را به مهربانی، آرامش و صلح دعوت می‌کند. شعر زمینه‌ای فراهم می‌کند که بیشتر در مسیر همدلی و هم زبانی حرکت کنیم و شاعران همیشه در این مسیر جلودار بوده و خواهند بود.

,

اسماعیلی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم شاهد حضور حداکثری جامعه ادبی در این دوره از جشنواره باشیم و همه طیف‌های ادبی در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. همچنین در انتخاب داوران از همه سلایق استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم در کنار هم شاهد بالندگی و رشد روز افزون این جشنواره باشیم. یکی از دغدغه‌های من حضور بزرگان حوزه شعر در فرآیند داوری این جشنواره و استفاده از نظرات و پیشنهادهای آنها است. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امیدواریم تا پایان دی ماه و حداکثر تا دهم بهمن ماه سال جاری بتوانیم فرآیند داوری را به پایان برسانیم. از همه کسانی که در شانزده دوره گذشته به عنوان عضو هیئت علمی یا داور در خدمت این جشنواره بودند تشکر و قدردانی می‌کنم چرا که این افراد مسیر امروزی ما را هموار کرده اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه