اخبار داغ

نقدی بر یک تکنولوژی

وقتی اینترنت همه دنیای شما می‌شود

وقتی اینترنت همه دنیای شما می‌شود
اعتیاد و مشکلات آن یکی از مشکلاتی است که خانواده‌ها را درگیر کرده است. به خصوص خانواده‌هایی که فرزند جوان یا نوجوان دارند. اما در کنار اعتیاد‌های شناخته شده و معمول، یک اعتیاد دیگر هم به دامنه نگرانی‌های خانواده‌ها افزوده است؛اعتیاد به اینترنت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از آناج، در کنار اعتیادهای شناخته شده، اعتیاد به اینترنت نیز این روزها به یک معضل اساسی به خصوص در خانواده هایی که صاحب فرزند جوان یا نوجوان هستند، تبدیل شده است و داد والدین را به خاطر وابستگی بیشتر فرزندان خود به دنیای مجازی و دور کردن آنها از کانون گرم خانواده در آورده است.

به راستی که اعتیاد تنها مواد مخدر نیست و اعتیاد به اینترنت، تلفن همراه،” اس ام اس، الکل و اعتیاد به روابط غیراخلاقی، هم اکنون از نظر جامعه شناسان در مجموعه رفتارهای اعتیادی قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا،, آناج,
,
,

براساس تحقیقات کارشناسان، تعداد زیادی از مردم جهان و به خصوص جوانان گرفتار اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر شده اند. اعتیادی که دست کمی از آن بلای خانمان سوز ندارد!

,

, , ,


وقتی اینترنت همه دنیای شما می‌شود

,
, وقتی اینترنت همه دنیای شما می‌شود, وقتی اینترنت همه دنیای شما می‌شود,

اعتیاد به اینترنت پدیده‌ای است که هنوز هم کمی ناشناخته است اما نگاهی به جوان‌هایی که بیشتر اوقات روز سرشان را خم کرده اند روی لپ تاپ یا تبلــــت و مشـغول گشت و گذار در اینترنت و گفت و‌گو با دوستان اینترنتی شان هستند و تعامل و ارتباط کمتری با خانواده دارند، نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت عنوانی غلو شده نیست و باید درموردش احساس خطر کرد.

,

براساس نتایج یک پژوهش میدانی، ۲۵ درصد از جوانان ایرانی اعتیاد به اینترنت دارند و بعد از پاساژ گردی، وب گردی یکی از سرگرمی‌ها و ابزار گذران اوقات فراغت جوانان ایرانی شده است.

,

میانگین سنی جوانانی که به استفاده از این تکنولوژی اعتیاد دارند، بین ۱۶ تا ۲۵ سال است و آنها هر روز بیشتر از ۵ر۲ ساعت از وقت خود در فضای مجازی سپری می‌کنند. ۹۰ درصد از این جوانان هم هدف خود را از حضور در فضای مجازی ورود به شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند و آمار بالای کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر هم این را تایید می‌کند.

,

واقعیت این است که نمی‌شود در دنیای امروز بدون اینترنت بود و راحت زندگی کرد. حتی برنامه‌های دولت‌ها برای الکترونیکی کردن خدمات مختلف که هدفش کاهش سفرهای درون شهری، آلودگی هوا و ترافیک است، نشان می‌دهد این پدیده تا چه حدی در زندگی ما جا باز کرده و مهم شده است.

, واقعیت این است که نمی‌شود در دنیای امروز بدون اینترنت بود و راحت زندگی کرد. حتی برنامه‌های دولت‌ها برای الکترونیکی کردن خدمات مختلف که هدفش کاهش سفرهای درون شهری، آلودگی هوا و ترافیک است، نشان می‌دهد این پدیده تا چه حدی در زندگی ما جا باز کرده و مهم شده است.,

در واقع استفاده زیاد از اینترنت همیشه هم نشانه اعتیاد نیست. مثلا گاهی نیاز دارید برای کار خود به میزان زیادی از اینترنت استفاده کنید یا حتی مجبورید برای ارتباط با دوستان و خانواده خود که در مکان‌هایی بسیار دورتر از شما زندگی می‌کنند، مرتب از سایت‌های شبکه اجتماعی استفاده کنید.این در واقع اجتناب نا پذیر است و شما چاره دیگری ندارید. اما گذراندن زمان‌های طولانی در اینترنت وقتی می‌تواند به مشکل تبدیل شود که شما را از توجه به زمان غافل کرده، باعث شود شما ارتباطات واقعی خود را نادیده گرفته یا حتی فراموش کنید و کار یا مدرسه و سایر مسایل مهم زندگی را بی‌اهمیت تلقی کنید.

,

هرچند زمان‌هایی که در اینترنت سپری می‌شوند می‌توانند جزء زمان‌های مفید محسوب شود، اما وابستگی به آن می‌تواند در زندگی روزانه، شغل و ارتباطات اختلال ایجاد کند.

,

وقتی که می‌دانید استفاده بیش از حد و بدون دلیل از اینترنت چه عواقب منفی دارد و باز هم به این کار ادامه دهید، باید به فکر ایجاد یک تحول و تعادل جدید در زندگی خود باشید.

,

, , ,


چطور بفهمیم به اینترنت معتادیم؟

,
, چطور بفهمیم به اینترنت معتادیم؟, چطور بفهمیم به اینترنت معتادیم؟,

اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر جنبه‌های متفاوتی دارد؛ اعتیاد به ارتباطات مجازی یعنی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، گفت و گوهای آنلاین (چت) و ارتباطات تصویری مجازی، وابستگی شبکه‌ای مانند وابستگی به بازی‌های آنلاین، تجارت و خریدهای اینترنتی، حجم زیاد اطلاعات که رد واقع وابستگی به جستجوی اطلاعات در اینترنت است و منجر به کاهش بهره وری و ارتباطات واقعی کمتر با دوستان و خانواده می‌شود.

,

اما چطور بفهمیم خودمان یا دیگران به اینترنت و کامپیوتر معتاد شده اند؟ اگر این نشانه‌ها را دیدید،می توانید تقریبا مطمئن شوید و تلاش کنید برای درمان:

, اما چطور بفهمیم خودمان یا دیگران به اینترنت و کامپیوتر معتاد شده اند؟ اگر این نشانه‌ها را دیدید،می توانید تقریبا مطمئن شوید و تلاش کنید برای درمان:,

عدم توجه به گذر زمان: آیا وقتی به ساعت خود نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید زمان بسیار بیشتری را در اینترنت نسبت به آنچه در ابتدا برنامه ریزی کردید،گذرانده اید؟ آیا از اینکه زمانی که در اینترنت هستید کسی برای شما مزاحمتی ایجاد کند عصبانی می‌شوید؟

, عدم توجه به گذر زمان:, عدم توجه به گذر زمان:,

ایجاد مشکل در انجام دادن کامل تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا پرونده‌های کاری: ممکن است شب‌ها تا دیر وقت بیدار بمانید چون وقت نکرده اید در طول روز در زمان تعیین شده کاری را که باید انجام می‌دادید، تکمیل کنید و علت آن هم صرفا مشغول بودن در اینترنت بوده.

, ایجاد مشکل در انجام دادن کامل تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا پرونده‌های کاری: , ایجاد مشکل در انجام دادن کامل تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا پرونده‌های کاری: ,

جدایی از دوستان و خانواده: آیا زندگی اجتماعی برای شما عذاب آور شده چون باعث اختلال در استفاده شما از اینترنت و کامپیوتر می‌شود؟ آیا دوستان و خانواده خود را نادیده می‌گیرید؟ آیا تمایل دارید کسی در زندگی واقعی شما نباشد تا از احساس شما نسبت به دوستان مجازیتان با خبر شود؟

, جدایی از دوستان و خانواده:, جدایی از دوستان و خانواده:,

نسبت به استفاده بیش از حد از اینترنت احساس گناه می‌کنید: آیا از اینکه همسر یا والدینتان مرتب به شما به خاطر استفاده طولانی از اینترنت و کامپیوتر غر می‌زنند، خسته اید؟ آیا در مورد اینکه چه میزان از وقت خود را در اینترنت می‌گذرانید به خانواده یا رییس خود دروغ می‌گویید؟

, نسبت به استفاده بیش از حد از اینترنت احساس گناه می‌کنید: , نسبت به استفاده بیش از حد از اینترنت احساس گناه می‌کنید: ,

زمانی که در حال انجام فعالیت‌های اینترتی هستید، احساس سرخوشی می‌کنید: آیا از اینترنت به عنوان مفری برای احساس افسردگی، غم یا هیجان استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال تلاش کرده اید زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید اما موفق نشده باشید؟

,

اینها نشانه‌های روحی و روانی اعتیاد به اینترنت است اما این اعتیاد علائم جسمی هم دارد. نشانه‌هایی مثل مچ درد و دست دردهای مزمن، خشکی چشم و ضعف در بینایی، کمر درد، گردن درد و سردردهای جدی، اختلال شدید خواب و افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی.

,

اعتیاد به اینترنت عوارض خاص خود را دارد و با اینکه بسیاری از افراد پیدا کردن دوست و رهایی از تنهایی را عامل اصلی استفاده زیاد از اینترنت می‌دانند، انزوا و گوشه گیری و کاهش روابط اجتماعی، مهمترین عوارض ناشی از این اعتیاد است.

,

ناراحتی‌های عصبی و بینایی، بی‌خوابی، ناراحتی‌های گوارشی، کم اشتهایی و یبوست مزاج، بیماری‌های استخوانی، ستون فقرات و گردن از دیگر مشکلاتی است که اعتیاد به اینترنت همراه خود دارد و فرد را درگیر می‌کند.

, ناراحتی‌های عصبی و بینایی، بی‌خوابی، ناراحتی‌های گوارشی، کم اشتهایی و یبوست مزاج، بیماری‌های استخوانی، ستون فقرات و گردن از دیگر مشکلاتی است که اعتیاد به اینترنت همراه خود دارد و فرد را درگیر می‌کند.,

, , ,


استفاده هدفمند؛ بهترین راه درمان

,
, استفاده هدفمند؛ بهترین راه درمان, استفاده هدفمند؛ بهترین راه درمان,

خوشبختانه درمان اعتیاد به اینترنت راحت‌تر از درمان اعتیاد‌های دیگر است و با رعایت نکاتی در یک دوره زمانی می‌توانید استفاده از اینترنت را در حد معمول نگه دارید. البته اگر این اعتیاد طولانی شده باشد، باید از مشاور‌ها و متخصصان هم کمک بگیرید.

,

سعی کنید عادت استفاده از اینترنت را مرحله به مرحله و به تدریج تغییر دهید. در گام اول برای استفاده از اینترنت هدف گذاری کنید. مثلا می‌توانید ساعت کوک کنید، فقط در ساعات خاصی از روز آنلاین شوید. یا خود را متعهد کنید که سر ساعت مشخصی از شب کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایل خود را خاموش کنید. یا هرگاه کارها و تکالیف خود را کامل انجام دادید به عنوان جایزه مدتی را در اینترنت بگذرانید.

,

جایگزین کردن فعالیت‌های سالم‌تر به جای استفاده از اینترنت را هم راه خوب و تاثیرگذاری است. اگر خسته یا تنها هستید، غیر از استفاده از اینترنت راه‌های دیگری را برای پر کردن آن امتحان کنید؛ مانند بیرون رفتن با یک همکار، ثبت نام در یک کلاس یا دعوت کردن دوستانتان.

,

از خودتان بپرسید «زمانی که از اینترنت استفاده می‌کنم، چه چیزی را از دست می‌دهم؟» نام این فعالیت‌ها را بنویسید و ساعات استفاده از اینترنت را کم کنید تا به انجام آنها برسید.

,

اینترنت و دنیای مجازی ارتباط شما را با دنیای واقعی کمتر می‌کند اما شما برای از بین بردن این عارضه، باید با جهان واقعی در ارتباط باشید. مثلا به کتابفروشی، موزه و تئاتر بروید و بیشتر در جمع مردم باشید. در نهایت اینکه از اینترنت به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده کنید. در نظر داشته باشید با چه هدفی کامپیوتر را روشن کرده و وارد اینترنت شده اید و بعد از اتمام جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، آن را رها کنید و سراغ فعالیت‌های دیگر بروید.

, اینترنت و دنیای مجازی ارتباط شما را با دنیای واقعی کمتر می‌کند اما شما برای از بین بردن این عارضه، باید با جهان واقعی در ارتباط باشید. مثلا به کتابفروشی، موزه و تئاتر بروید و بیشتر در جمع مردم باشید. در نهایت اینکه از اینترنت به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده کنید. در نظر داشته باشید با چه هدفی کامپیوتر را روشن کرده و وارد اینترنت شده اید و بعد از اتمام جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، آن را رها کنید و سراغ فعالیت‌های دیگر بروید., اینترنت و دنیای مجازی ارتباط شما را با دنیای واقعی کمتر می‌کند اما شما برای از بین بردن این عارضه، باید با جهان واقعی در ارتباط باشید. مثلا به کتابفروشی، موزه و تئاتر بروید و بیشتر در جمع مردم باشید. در نهایت اینکه از اینترنت به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده کنید. در نظر داشته باشید با چه هدفی کامپیوتر را روشن کرده و وارد اینترنت شده اید و بعد از اتمام جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، آن را رها کنید و سراغ فعالیت‌های دیگر بروید.,

ظهور اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال جداگانه نخستین بار درسال ۱۹۹۵ مطرح شد. ازدست دادن کنترل بر روی رفتار، علائم ناخوشایند ناشی از ترک، عطش ولع زیاد برای کار با اینترنت، گوشه گیری اجتماعی و افت تحصیلی وشغلی برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستند.

,

خصوصیات دیگری نیز برای افراد وابسته به اینترنت ذکر شده است مانند استفاده از اینترنت برای فرار از مشکلات یا رفع احساس درماندگی، گناه، اضطراب و افسردگی، دروغ گفتن مکرر به اعضای خانواده و دوستان برای پنهان کردن میزان ماندن در فضای اینترنت.

,

معتادان اینترنتی هم مثل الکلی ها با خانواده، کار، روابط اجتماعی ومدرسه مشکل پیدا می کنند. برخی از معتادان اینترنتی مثل الکلی ها یا افراد معتاد به مواد میزان مصرف خود را مخفی می کنند تا بتوانند به کار خودادامه دهند.

,

یکی از شباهت های اعتیاد به اینترنت با سایر اعتیادها این است که معتادان اینترنتی اعتراف می کنند که هربار خیلی بیشتر از آن قدر که قصد داشته اند آنلاین می مانند درست مثل یک فرد الکلی که بیشتر از آنچه می خواهد یا حتی به خاطر می آورد الکل می نوشد.

,

افراد معتاد به اینترنت از اطرافیان خودکناره گیری می کنند تا بیشتر با دوستان اینترنتی شان باشنددرست مثل الکلی ها که مصاحبت بادوستان مشروب خوار خود را ترجیح می دهند.

,

افراد معتاد به اینترنت وقتی می خواهند اعتیاد خود را ترک کنند با علائم ترک مواجه می شوند که با علائم ترک در معتادان به مواد قابل مقایسه است.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه