اخبار داغ

زندگی کلید طلایی آرسنال از حومه فرانسه تا فوتبال آمریکا

زندگی کلید طلایی آرسنال از حومه فرانسه تا فوتبال آمریکا
ستاره فرانسوی و سابق آرسنال سرانجام در شانزدهم دسامبر ۲۰۱۴ از دنیای فوتبال حرفه‌ای خداحافظی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه داناتیری آنری را همه‌جای دیگر دنیا به عنوان یکی از هجومی‌ترین بازیکنان محبوب‌ترین بازی دنیا می‌شناسند. ستاره این فصل نیویورک ردبولز زندگی را در محله کوچکی در پاریس شروع کرد و به عنوان یک نوجوان باهوش که توانست به سطوح بین‌المللی جهش کند و برای اولین بار در بیش از یک قرن فصلی بدون شکست را برای تیمش رقم زد، شهرتی ملی به دست آورد. تیری با ترکیب سرعتی بالا و دید فوق‌العاده و خلاقیت به یکی از خطرناک‌ترین مهاجمان دنیا تبدیل شد. این داستان زندگی او است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

,

, ,

تیری آنری 17 آگوست 1977 در شهر کوچکی در حومه پاریس به دنیا آمد. خانواده‌اش در یک آپارتمان کوچک دو خوابه در جایی که مهاجران فراوانی در آنجا با خیابان‌های باریک و شلوغ زندگی می‌کردند، اقامت داشتند. پدرش روی ورزش او تأکید زیادی داشت و مادرش نگران بود که وقت گذاشتن زیاد در زمین بازی او را از درسش غافل کند اما تیری به حرف هر دو گوش داد و به یک دانش‌آموز خوب و یک بازیکن فوتبال بهتر تبدیل شد.

,

آنتوان، پدر او مرتب تیری را به اردوها و مسابقات فوتبال می‌برد و خیلی زود مشخص شد که توانایی‌های فوتبالی او بالاتر از حد متوسط سنش است. زمانی که آنری به سنین نوجوانی رسید، توجه بسیاری از استعدادیاب‌ها را به خود جلب کرد. تیری پرت، استعدادیاب تیم نیمه‌حرفه‌ای ویری شاتیلون اولین کسی بود که این پدیده را کشف کرد. ویری شاتیلون در آن زمان به عنوان بهترین باشگاهی که استعدادهای جوان پاریسی را پرورش می‌دهد، شناخته شده بود. تیری بازی برای تیم زیر 15 سال این باشگاه را در سن 13 سالگی آغاز کرد. کمی پس از پیوستن او به این تیم، پدر و مادرش از هم جدا شدند و مادرش تلاش کرد تا او را به کالج الکساندر فلمینگ بفرستد. او مدتی در این کالج حاضر شد اما تمرکز اصلی‌اش روی فوتبال بود. وی تنها در 26 بازی موفق شد 77 گل برای تیمش به ثمر برساند.

,

,

, ,

وی در جشن تولد 14 سالگی‌اش به عنوان یکی از 25 پسری که از سوی آکادمی کلرفونتین فدراسیون فوتبال فرانسه در 30 مایلی غرب پاریس دعوت شده بودند، انتخاب شد. ویلیام گالاس، لوئیس ساها و نیکولاس آنلکا نیز در میان هم‌کلاسی‌های او در این آکادمی بودند.

,

به هر حال این آرسن ونگر بود که استعدادهای بیشتری را در تیری می‌دید. او که در آن زمان مربی موناکو بود، در جذب این بازیکن 16 ساله تردید نکرد و تیری اولین بازی حرفه‌ای‌اش را 31 آگوست 1994 در شکست دو بر صفر مقابل نیس انجام داد. او در اولین فصل حضورش در این تیم هشت بازی انجام داد و سه گل هم به ثمر رساند. تیری در فصل دوم عملکردی متوسط داشت و در 18 بازی تنها سه گل زد. ونگر تقلا می‌کرد تا جای مناسبی در زمین برای این بازیکن پیدا کند. عقل سلیم می‌گفت بازیکنی با سرعت و توانایی‌های تیری می‌تواند در جناحین خوب عمل کند اما ونگر گمان می‌کرد آنری روزی بتواند مهاجم بزرگی شود حتی اگر شم گلزنی ستاره‌های قبلی مانند پله، مارادونا و کلینزمن را نداشته باشد.

,

,

, ,

آنری زیر نظر ونگر به عنوان بازیکن برتر جوانان در سال 1996 انتخاب شد. وی به همراه تیم زیر 18 سال فرانسه توانست قهرمان اروپا شود. در حالی که باشگاه‌های زیادی در اروپا به جذب تیری آنری تمایل داشتند، او مدیر برنامه‌هایی را استخدام کرد که در فیفا تأیید نشده بود. وقتی رئال مادرید قرارداد جدیدی با آنری بست، موناکو مدعی شد که آنها با یک مدیر برنامه‌ معتبر فیفا برای ستاره تیمشان به توافق رسیده‌اند و تیری در یک لحظه خودش را در دو تیم مختلف می‌دید.

,

مقامات فیفا در این میان تیری آنری و رئال مادرید را جریمه کردند و او به بازی برای موناکو ادامه داد و قراردادش را در ژانویه 1997 به مدت چند سال با این تیم تمدید کرد.

,

,

, ,

او در سومین فصل حضورش در موناکو درخشش زیادی داشت و باشگاه را به قهرمانی در لیگ یک فرانسه رساند. وی در 36 مسابقه 9 گل به ثمر رساند. رویداد بعدی برای تیری مسابقات قهرمانی جوانان جهان مالزی در سال 1997 بود که وی در ترکیب تیم زیر 20 سال این کشور به میدان رفت. یک سال دیگر تا جام‌جهانی باقی مانده بود و او این مسابقات را فرصتی برای نشان دادن توانایی‌های خود می‌دانست. او خیلی خوب کار کرد اما فرانسه در مرحله یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل اروگوئه حذف شد. او اولین بازی ملی‌اش را در پیروزی دو بر یک مقابل آفریقای جنوبی در یک دیدار دوستانه انجام داد.

,

موناکو در حالی فصل 98-1997 را شروع می‌کرد که هدفش دفاع از عنوان قهرمانی در فرانسه و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بود اما فشاری که برای قهرمانی در جام‌جهانی بر روی آنری وارد شده بود، روی بازی او تأثیر گذاشت و او در 30 مسابقه تنها چهار گل به ثمر رساند اما در لیگ قهرمانان اروپا موفق شد با زدن هفت گل در فوتبال فرانسه رکورد بزند و موناکو را به نیمه‌نهایی برساند.

,

 

,

,

, ,

تیری نگران جام‌جهانی بود و بسیاری از هواداران از او ناامید شده بودند و در عوض روی دیوید تره‌زگه تمرکز کرده بودند که بسیاری او را گابریل باتیستوتای دوم می‌خواندند. ونگر موناکو را ترک کرد و آنری که زیر نظر او دوران خوبی را در موناکو داشت، نتوانست زیر نظر سرمربی جدید عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد.

,

بارسلونا بیش از 12 میلیون پوند برای جذب آنری پیشنهاد داد. آرسنال، منچستر یونایتد و رئال مادرید نیز تیم‌های دیگری بودند که به آنری پیشنهاد دادند. مسابقات جام‌جهانی 1998 فرانسه نزدیک بود و برزیل و انگلیس از مدعیان اصلی قهرمانی در این مسابقات بودند اما فرانسه بیشترین شانسش را در استفاده از انرژی هواداران خانگی‌اش برای اجرای بهترین بازی ممکن می‌دانست و بیشترین نگرانی سرمربی تیم ملی فرانسه کمبود گل‌های زده مهاجمان تیمش بود. به نظر می‌رسید تره‌‌زگه آینده فرانسه باشد اما او تنها 20 ساله بود و تجربه کافی را نداشت. مطمئنا فرانسه مجبور بود به شدت روی ستاره اثبات‌ شده‌اش در خط میانی یعنی زین‌الدین زیدان که فصل فوق‌العاده‌ای را یوونتوس سپری کرده بود، تکیه کند.

,

,

, ,

بسیاری از روزنامه‌های اروپایی حتی نامی هم از آنری در گزارش‌های پیش از شروع رقابت‌های جام‌جهانی نبردند. فرانسه در مرحله گروهی آفریقای جنوبی را شکست داد و آنری در این بازی موفق به گلزنی شد. وی در بازی بعدی تیمش مقابل عربستان نیز موفق شد دو گل به ثمر برساند. او در بازی آخر تیمش مقابل دانمارک نیمکت‌نشین بود و در مرحله یک‌هشتم مقابل پاراگوئه به جای حضور در خط حمله به عنوان یک هافبک به میدان رفت که نتوانست نقشش را به خوبی ایفا کند. فرانسه در یک‌چهارم نهایی با شکست ایتالیا در ضربات پنالتی راهی نیمه‌نهایی شد و تیری آنری نیز یکی از گل‌های فرانسه را در ضربات پنالتی به ثمر رساند. آنری در پیروزی دو بر یک مقابل کرواسی در نیمه‌نهایی باز هم در خط میانی به میدان رفت. فرانسوی‌ها در فینال مقابل برزیلی بازی می‌کردند که ستاره‌ای به نام رونالدو داشت اما آبی‌پوشان نه تنها برزیل را شکست دادند، بلکه در تمام جنبه‌های مسابقه از آنها برتر بودند و آنری در تمام مدت مسابقه نیمکت‌نشین بود زیرا سرمربی فرانسه باتجربه‌ترین بازیکنانش را به میدان فرستاده بود.

,

,

, ,

آنری پس از قهرمانی در جام‌جهانی باید تصمیم می‌گرفت که به کدام تیم بپیوندد. اولین انتخاب او آرسنال بود که می‌توانست بار دیگر زیر نظر ونگر بازی کند اما یوونتوس بیشترین پیشنهاد را به او داد. متأسفانه تیم جدید آنری در شرایط بحرانی قرار داشت و او که در خط میانی برای یوونتوس بازی می‌کرد، فشارهای زیادی از سوی هواداران احساس کرد و او خیلی زود فهمید که فوتبال برای هواداران یوونتوس بازی مرگ و زندگی است. تیری که در پست همیشگی‌اش بازی نمی‌کرد و اعتماد به نفسش را از دست داده بود، نیاز به یک تغییر داشت و ونگر این تغییر را برای او فراهم کرد.

,

آنری پس از فصل ضعیفی که در ایتالیا سپری کرد و در 16 مسابقه سه گل به ثمر رساند با 10 میلیون پوند راهی آرسنال شد. انتقال او به آرسنال حرف و حدیث‌های زیادی داشت اما ونگر معتقد بود که او می‌تواند بار دیگر خودش را نشان دهد. فصل اول حضور آنری در آرسنال نشان می‌داد که ونگر اشتباه بزرگی مرتکب شده است و او در هشت بازی اول تیمش هیچ گلی نزد اما پس از گلی که در پیروزی یک بر صفر مقابل ساوتهمپتون به ثمر رساند، همه‌چیز تغییر کرد. وی فصل را با 17 گل زده به پایان رساند. آرسنال با 18 امتیاز اختلاف نسبت به یونایتد و شکست مقابل گالاتاسرای در لیگ قهرمانان اروپا، فصل را به پایان رساند.

,

,

, ,

نمایش درخشان آنری در یورو 2000 باعث شد که احترام بیشتری در دنیای فوتبال برای او قائل شوند و رئال مادرید و بارسلونا به او پیشنهاد داد و این رقابت باعث شد قیمت او بالاتر برود، به قدری که او وسوسه شد تا انگلیس را ترک کند اما تیری به ونگر اعتماد کرد و در آرسنال ماند.

,

آرسنال فصل ناامیدکننده‌ای در 2001-2000 پشت سر گذاشت و در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل والنسیا شکست خورد و در لیگ برتر هم با فاصله زیادی نسبت به منچستریونایتد در جدول قرار گرفت. موفقیت آنری در فصل 2002-2001 پیش آمد و آرسنال موفق شد با هفت امتیاز بیشتر از لیورپول قهرمان لیگ برتر شود و با برتری مقابل چلسی قهرمان جام اتحادیه شد و آنری با 24 گل برای اولین بار آقای گل لیگ برتر شد. تفنگداران نتوانستند در لیگ قهرمانان از مرحله گروهی صعود کنند. آنری قراردادهایی با اسپانسرهای بزرگی مانند تلیکی امضا کرد که میلیون‌ها دلار پول به او می‌دادند تا کفش‌هایی با برند آنها به پا کند. او خانه‌ای بزرگ در انگلیس ساخت که در آن زمان بزرگترین و گران‌ترین خانه‌ای بود که یک فوتبالیست در این کشور داشت.

,

,

, ,

آنری منتظر جام‌جهانی 2002 بود اما حضور فرانسه در این مسابقات پایانی تلخ داشت و در مرحله گروهی از مسابقات حذف شد. آنری در این مسابقات در بازی دوم تیمش مقابل اروگوئه اخراج شد تا بازی سوم فرانسه مقابل دانمارک را نیز از دست بدهد. آنری در فصل جدید تصمیم گرفت شادی پس از گل جدیدی را به معرض نمایش بگذارد و پس از گلزنی پیراهنش را بالا بزند تا جمله‌ای را روی تی‌شرتی که زیر آن به تن کرده بود، خطاب به دوستان یا خانواده‌اش نشان دهد. بازیکنان دیگر خیلی زود به او ملحق شدند و کار او را تکرار کردند تا جایی که فیفا تصمیم گرفت این کار را ممنوع کند و جریمه‌ای برای آن در نظر بگیرد. با این حال آنری همچنان این کار را انجام می‌دهد و مبلغ جریمه را با کمک پولی که از نایکی دریافت می‌کند، می‌پردازد.

,

فصل بعد آرسنال و منچستر نبردی رقابتی تنگاتنگ در لیگ برتر داشتند و آنری و فان‌نیستلروی برای آقای گل شدن به شدت رقابت می‌کردند. منچستر قهرمان شد و فان‌نیستلروی با 25 گل و یک گل بیشتر از آنری آقای گل مسابقات شد.

,

,

, ,

آنری در فصل 04-2003 در صد و هشتادمین مسابقه‌اش توانست صدمین گلش را به ثمر برساند. آرسنال در این فصل بدون شکست قهرمان شد تا اولین تیم انگلیس باشد که بعد از پرستون نورث اند در فصل 1888-1889 این کار را انجام دهد و آنری با 30 گل زده در این فصل آقای گل شد؛ آلن شیرر با 22 گل زده دوم شد. با این حال آرسنال در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با شکست مقابل چلسی حذف شد.

,

پس از این فصل بارسلونا دوباره شانسش را امتحان کرد اما آنری پیشنهاد آنها را رد کرد. در عوض تفنگداران قرارداد او را تا سال 2007 تمدید کردند.

,

تیری آنری برای رقابت‌های یورو 2004 راهی پرتغال شد. فرانسه در یک‌چهارم نهایی مقابل یونان، قهرمان آن دوره مسابقات شکست خورد و از دور بازی‌ها کنار رفت.

,

آرسنال در این فصل نتوانست قهرمانی در لیگ برتر را تکرار کند اما فاتح جام اتحادیه شد.

,

,

, ,

مسئله نژادپرستی در فوتبال اروپا چیزی نیست که پنهان باشد و همیشه تفاوت میان بازیکنان سفیدپوست و سیاه‌پوست وجود داشته است. زمانی که آنری با نژادپرستی روبرو شد، عکس‌العمل نشان داد. نایکی کمپینی را با نام «برخیز و حرف بزن» به راه انداخت و آنری ارزشمندترین هوادار این کمپین بود. تلاش‌های او باعث شد تا توجهات زیادی به این موضوع معطوف شود درها برای حل این مسئله باز شود.

,

آنری در فصل 06-2005 ویرا تیم را ترک کرد و بازوبند کاپیتانی به تیری آنری رسید. آرسنال توانست به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 برسد و با شکست مقابل بارسلونا نایب قهرمان شود.

,

تیری در جام‌جهانی 2006 به همراه فرانسه حضور داشت و سه گل در این مسابقات به ثمر رساند. فرانسه به فینال رسید و رویای تکرار قهرمانی 1998 در ذهن فرانسوی‌ها می‌رقصید اما آنها در ضربات پنالتی مقابل ایتالیا شکست خوردند. نام آنری در تیم منتخب جام‌جهانی قرار گرفت.

,

 

,

,

, ,

او فصل بعد برای اولین بار در طول بازی حرفه‌ای‌اش مصدوم شد و این در حالی بود که تنها در 17 مسابقه برای آرسنال به میدان رفته بود. مشکلاتی از ناحیه پا، کمر و شکم به خصوص در نیمه آخر فصل او را بسیار محدود کرد و هر بار که سعی می‌کردد به بازی برگردد، مشکل دیگری برای او به وجود می‌آمد.

,

پس از پایان فصل تیری آنری به این فکر کرد که اکنون زمان تغییر تیم فرا رسیده است. بارسلونا با رقم 16.1 میلیون پوند آنری را به خدمت گرفت. وی در فصل اول حضورش توانست 19 گل بزند و 9 پاس گل ارسال کند تا گلزن‌ترین بازیکن بارسلونا نام بگیرد.

,

آنری رکورد گلزنی میشل پلاتینی را در تیم ملی فرانسه پشت سر گذاشت. آنری فصل 09-2008 را به همراه لیونل مسی و ساموئل اتوئو در بارسلونا بسیار خوب پشت سر گذاشت و این سه بازیکن توانستند 100 گل برای باشگاه به ثمر برسانند؛ سهم تیری 26 گل در 42 مسابقه بود. بارسلونا در این فصل قهرمان لالیگا، کوپا‌دل‌ری، سوپرجام، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا و قهرمانی باشگاه‌های جهان شد.

,

,

, ,

آنری در فصل بعد تنها چهار گل در 21 مسابقه برای بارسا به ثمر رساند و نیمکت‌نشینی‌های زیادی را تجربه کرد. در جام‌جهانی 2010 فرانسه دچار حواشی زیادی بود و اختلافاتی بین بازیکنان و سرمربی رخ داد که به حذف زودهنگام فرانسه از بازی‌ها منجر شد. وقتی تیم به فرانسه برگشت، تیری آنری خداحافظی‌اش را از بازی‌های ملی اعلام کرد. او در 123 مسابقه توانست 51 گل برای فرانسه به ثمر برساند.

,

آنری در ماه جولای قراردادی چهار ساله با تیم نیویورک رد بولز آمریکا امضا کرد و در سال 2012 به صورت قرضی با قراردادی دو ماهه به آرسنال بازگشت. وی در فوریه 2012 به ردبولز برگشت. دستمزد 5 میلیون دلاری، او را به پردرآمدترین بازیکن لیگ آمریکا تبدیل کرده بود اما در سال 2013 دستمزد او به 3.75 میلیون دلار کاهش یافت.

,

,

, ,

در اول دسامبر 2014 اعلام شد که تیری آنری پس از چهار سال و نیم باشگاه را ترک کرده است و در شانزدهم همین ماه آنری بازنشستگی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد و تأیید کرد که قصد دارد در ادامه برای شبکه «اسکای اسپورتز» کار کند.

,

برخی بزرگان دنیای فوتبال درباره آنری چنین گفته‌اند:

,

دنیس برگ کمپ: اگر یک پکیج کامل را در نظر بگیرید، آنری همه آن را داراست. فکر نمی کنم نمونه دیگری در هیچ جا بیابید. شما می توانید توپ را در مکان درست به او بدهید و شتاب او به وی این اجازه را می دهد که هر مدافعی را از سر راه بردارد.

,

آرسن ونگر: چه چیز او را خاص می کند؟ او ترکیبی از توانایی فیزیکی و تکنیکی  است. همین‌طور  هوشی بی نظیر دارد و فراتر از همه، علاقه و اشتیاق زیادی برای بازی دارد.

,

پاتریک ویرا: تیری بهترین مهاجم دنیاست. با اختلاف او بهترین مهاجم دنیاست. او فقط گلزنی نمی کند. حتی اگر روز بد او نیز باشد، یک پاس مهم ارسال خواهد کرد. او شخصیتی قوی دارد. اگر اوضاع خوب پیش نرود، به سرعت به وضعیت خوب خود باز خواهد گشت. تاثیر او روی باشگاه بسیار زیاد بوده است.

,

زین الدین زیدان: رونالدینیو یک بازیکن خاص است، اما شاید تیری آنری از لحاظ تکنیکی بهترین بازیکنی باشد که تاکنون فوتبال زیبا را به نمایش گذاشته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه