اخبار داغ

خواب شبکه های ماهواره ای برای فرزندان/ کودکان، قربانی اصلی رشد ماهواره ها

خواب شبکه های ماهواره ای برای فرزندان/ کودکان، قربانی اصلی رشد ماهواره ها
شاید یک پدر و مادر از آینده پرآسیبی که با خرید ماهواره برای فرزندشان مهیا می‎کنند، خبر نداشته باشند، اما این واقعیت است که در اختیار قرار دادن این وسایل ارتباطی برای کودکان، لطف نیست، بلکه با دست خود فرزندانمان را دچار مشکلاتی می‎کنیم که برای حل آن هیچ برنامه‎ای نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  شاخه طوبی، فرزندان از ابتدای تولد همانند آینه ای هستند که رفتارهای والدین خود را منعکس می کنند. آری رفتارهای کودکان تصادفی نیست و ضرب المثل های « گندم از گندم بروید، جو از جو» و یا «هر گیاهی روی بوته خود به عمل می آید» اشاره به همین موضوع دارد. گاهی اوقات لازم است والدینی که از اخلاق و رفتار فرزند خویش می نالند و آنان را مورد خشم و عصبانیت قرار می دهند ابتدا خود را سرزنش کنند و اخلاق و رفتار خود را مورد بررسی قرار دهند؛ چون ریشه اصلی مشکل، با اخلاق و رفتار خودشان بر می گردد و مصداق این ضرب المثل که: از ماست که بر ماست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخه طوبی,

یافته های تحقیقات حاکی از آن است که والدینی که به تماشای برنامه ها و سریال های ماهواره ای می پردازند، خواه یا ناخواه فرزندان نیز معتاد برنامه های ماهواره و دارای رفتارهای خشونت آمیز می شوند و باید پذیرفت تکنولوژی‎های جدید شرایط مناسبی را برای زندگی مهیا می‎سازد، اما قرار دادن برخی ابزارهای دیجیتال در دست کودکان شرایط نامناسبی را برای آنان فراهم می‎آورد.

,

در این خصوص فاطمه همت پور، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، با بیان اینکه امروزه امواج ماهواره و ابنترنت در اکثر خانه های ما رسوخ پیدا کرده است، گفت: این سیستم های پیشرفته در کنار مزایایی که دارد تهدیدی جدی برای فرزندان به شمار می رود چرا که شبکه های بسیاری با صرف بودجه های کلان و برنامه ریزی شده به مصاف فرهنگ اصیل ایرانی و ارزش های انقلابی و اسلامی ما آمده اند و با ارائه اطلاعات نادرست و مغرضانه سعی در فتنه برافروزی دارند.

, شاخه طوبی,

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه اکنون رقیبی به نام تربیت رسانه ای از قبیل سی دی، ماهواره و اینترنت جایگزین فضاهای تربیتی خانواده ها شده است، خاطرنشان کرد:  این امر تهدیدی جدی و نگران کننده برای والدین محسوب می شود.

,

وی در خصوص تاثیر ماهواره بر روی کودکان، افزود: بحثی که درحوزه برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد این است که کودکان ذهن پاکی دارند و میزان تاثیر پذیری آنها بیشتراست. 

,

 همت پور با بیان اینکه کودک درسنین 3 تا 5 سالگی فقط بیننده است وقدرت تشخیص بین خوب و بد را ندارد، گفت: در این سن هر آنچه برای او به نمایش بگذاریم می بیند و به عنوان یک حرکت پسندیده می پذیرد.

,

وی در ادامه افزود: آنها قدرت تفکیک خوب، بد و یا افسانه بودن را ندارند و این باعث می شود تا ارزشهای آنها در دنیای واقعی تغییر کند. کودکان چیزی را که می بینند و یا می شنوند به عنوان یک باور واقعی می پذیرند بویژه زمانیکه این باور با ابزارهای جذابتری هم بیان شود.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی یا توجه یه اینکه اغلب کودکان که تشخیص خیال از واقعیت را ندارند در سریال‌ها و برنامه‌های حل می‌شوند خود را جای قهرمان می‌گذارند، اظهار کرد: وقتی کودکان صحنه‌های ماهواره را می‌بینند در نا‌خود‌آگاه آنها تاثیر می‌گذارد.
 

,
,

وی، بلوغ زودرس را یکی از آثار ماهواره دانست و افزود: این عوامل  سبب می‌شود معصومیت کودک کنار گذاشته شود و زیر شدیدترین فشارهای جسمی و جنسی قرار گیرد و ممکن است به جهش‌های ژنتیکی و انواع سرطان‌ها، سرخوردگی، معتاد شدن و گرایش کودک به آسیب‌های دیگر منجر شود.

,

همت پور با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید زمان و نوع مصرف را برای کودکان کنترل کنند، گفت: والدین با کودکانشان برنامه‌ها را ببینند، قدرت تحلیل کودکان را بالاببرند تا درگیر تخیل نشوند.

,

این کارشناس مسائل اجتماعی، با توجه به اینکه باید پدر و مادر‌ها را آگاه کنیم، بیان کرد: میزان سواد رسانه‌ای والدین را بالا ببریم تا با قدرت تحلیل بتوانند خوب و بد را تشخیص دهند، همچنین پدر و مادر‌ها و سیستم آموزشی باید از سواد رسانه‌ای آگاه شوند.

,

 

,

انتهای پیام/ش

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه