اخبار داغ

ماجرای 40 تن و 30+9+1 سری که در سمنان جدا شدند

ماجرای 40 تن و 30+9+1 سری که در سمنان جدا شدند
در محلات قدیمی سمنان امروز، بقعه ای به نام امامزاده "سی سر"وجود دارد که مورد احترام مردم این شهر است روایت نام گذاری این بقعه به نوعی شنیدنی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرات نیوز، در 9کیلومتری شمال سمنان و در نیم کیلومتری غرب راه شوسه سمنان مهدیشهر در شهر درجزین بقعه ای معروف به چهل تن قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مردم سمنان درباره مدفونین امامزاده چهل تن روایتی نقل می کنند.

,

گویند در زمان خلافت مامون یکی از سادات علوی، اظهر بن زین العابدین که از سادات سجادی بوده مورد تعقیب عمال بنی عباس قرار می گیرد و در مسیر سمنان وقتی مأموران خلیفه را در تعقیب خود می‌بیند راه فرار خود را از بیراهه به طرف شمال سمنان ادامه می‌دهد. در این مسیر تصادفاً به دهکده درجزین می‌رسد و در یکی از باغهای خارج درجزین به عده ای کشاورز پناه می برد و جریان تعقیب خود را از طرف عمال بنی عباس شرح می‌دهد. چون مردم درجزین شیعه اثنی عشری بودند، این سادات علوی را در کنار خود پناه داده و با پوشاندن لباس دهقانان، او را از چشم طایفه سیاه گوش پنهان کردند.

,

پس از انجام این کار ،عمال بنی‌عباس از راه می‌رسند و به جستجو می‌پردازند، دهقانان از وجود چنین شخصی اظهار بی‌اطلاعی کرده و از معرفی وی خودداری می‌کنند. بالاخره سربازان خلیفه همه آنها را که جمعاً 40 نفر بودند به قتل رسانده و سر سید را شناسایی کرده و آن را برداشته تا تقدیم دستگاه بنی امیه کنند و 39 سر دیگر از آنان را در آب رودخانه‌ گل رودبار که از دهکده درجزین عبور و به سمنان سرازیر می شود، می‌اندازند و  تن های این چهل تن در همان منطقه درجزین باقی می ماند.

,

امروزه در همان محل، بقعه ای به نام بقعه چهل تن، وجود دارد و این افراد چون به اولاد رسول الله کمک کردند و از یاران و اصحاب امامزاده اظهر بن زین العابدین بودند از طرف مردم آن منطقه مورد احترام بوده و مدفن تن های آنان را زیارت می کنند.

,

اما از آن 39 سری که ماموران خلیفه به آب انداخته بودند، 30 سر در محله جنبندان سمنان پیدا می شود. مردم این 30 سر را از آب گرفته و در بالاترین نقطه این منطقه در تپه دفن می کنند که همان امامزاده سی سر کنونی است. 9 سر دیگر نیز در محله ناسار(بازار بالای سمنان) از آب گرفته می‌شود که می گویند نام ناسار از همان 9 سر گرفته شده و امروزه در این محل هم مسجد ناسار و هم تکیه ناسار وجود دارد.

,

, ,

تکیه ناسار

,

 

,

طبق پیگیری ها و پرس و جوهای خبرنگار مرآت، اظهارات مردمی نیز تاییدی بر این روایت عنوان شده از این ماجرا است.

,

مصطفی عربی یکی از کاسبان تکیه ناسار در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص علت نامگذاری این تکیه با اشاره به اینکه نام این تکیه در ابتدا 9 سر بوده و به مرور زمان به ناسار تغییر پیدا کرده گفت: امامزاده اظهر بن زین العابدین که از نوادگان امام سجاد است در زمان خلافت مأمون عباسی، تحت تعقیب طایفه” سیاه گوشها” که از طوایف و عمال دستگاه خلافت بنی امیه بودند قرار می گیرد و به سمنان پناه می آورد و به سمت منطقه چهل تن واقع در شهر درجزین می رود.

,

 وی ادامه داد: مردم درجزین شیعه اثنی عشری بودند، این سادات علوی را در کنار خود پناه داده و با پوشاندن لباس دهقانان ، او را از چشم عمال خلیفه  پنهان می کنند و از آنجائیکه هیچ کدام از این چهل نفر حاضر به معرفی آن سید نمی شوند،سربازان خلیفه همه آنها را به قتل رسانده و سر سید را شناسایی کرده و آن را برداشته تا تقدیم دستگاه بنی امیه کنند.

,

 

,

, ,

 

,

عربی با اشاره به اینکه 39 سر باقی مانده به داخل آب ریخته شده است، افزود: آب رودخانه 9 سر را به این تکیه  آورده و این تکیه به ناسار معروف شده است و اکنون نیز تمامی مغازه های این تکیه وقفی بوده و در آمد حاصل از آن نذر روضه خوانی برای امام حسین(ع) در طول سال می شود.

,

, ,

یکی از کاسبان میدان سی سر سمنان نیز با بیان اینکه بقعه سی سر سمنان محل دفن 30 سر از اهالی منطقه چهل تن به همراه دو تن است، گفت: مردم این 30 سر از آب گرفته شده را در این منطقه دفن کرده اند و به همین خاطر این میدان به سی سر معروف شده است.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه