اخبار داغ

گوگل به احترام انقلاب زمستانی لوگوی خود را تغییر داد

گوگل به احترام انقلاب زمستانی لوگوی خود را تغییر داد
گوگل هم فرا رسیدن زمستان را یاد آوری کرده اما در واقع این تصویر به بهانه پدیده علمی انقلاب زمستانی گذاشته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آخرین خبر، امشب آخرین شب زمستان است شبی که برای لحظه ای بسیار کوتاه بلندترین شب سال نامیده شده است. اما حتی این روز تاریخی و باستانی در تقویم ما ایرانی ها سرچشمه ای علمی دارد. این موضوع نشان دهنده دقیق بودن و مستند بودن تقویم ماست. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حقیقت انقلاب زمستانی، لحظه‌ای است که خورشید از دید ناظر زمینی در بیشترین فاصله زاویه‌ای جنوبی از صفحه استوای آسمان قرار دارد. در این روز خورشید در لحظه ظهر در نیمکره شمالی کره زمین کمترین ارتفاع خود را در در بین ظهرهای سال دارد و در نیمکره جنوبی بیشترین ارتفاع. به عبارت دیگر انقلاب زمستانی زمانی رخ می دهد که خورشید به بیشترین میل منفی خود (5/23- درجه) در آسمان برسد.
انقلاب زمستانی از دید ستاره‌شناسی آغاز زمستان در نیمکره شمالی زمین است. پس در انقلاب زمستانی طول روز به بیشترین مقدار خود در مناطق نیمکره شمالی زمین می رسد و طول شب کوتاه ترین مقدار ممکن می شود. تغییر طول روز و همچنین کاهش زاویه تابش خورشید موجب سرد شدن آب و هوای کره زمین در نیمکره شمالی و گرم شدن آن در نیمکره جنوبی کره زمین می شود.
تقویم رسمی در ایران آغاز زمستان را روز اول دی می‌داند که ممکن است در سال‌هایی به اندازه یک روز از انقلاب زمستانی جلوتر یا عقب‌تر باشد.
انقلاب شتوی منشا بسیاری از جشن‌ها و آئین‌های باستانی در فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری است. شب یلدا یا شب چله و حنوکا و کریسمس از جمله این مراسم است.

نقطه ای از دایرﺓ البروج که دارای بیشترین فاصله(در حدود بیست وسه درجه ونیم) ودر جنوب استوای سماوی است.زمانی که خورشید به این نقطه می رسد برای ساکنان نیمکره شمالی دارای کمترین زاویه با افق بوده واین نشان دهنده آغاز فصل زمستان در نیمکره شمالی زمین می باشد.در این تاریخ ساکنان کره زمین که در منطقه راس الجدی زندگی می کنند خورشید را دقیقا" در بالای سر خود و در سر سو می بینند.
در اول پاییز طول شب و روز برابر است بعد از گذشت ایامی از پاییز ،طول شب به مرور بلند می شود تا اینکه در زمان انقلاب زمستانی طول شب به بیشینه رسیده و بعد از آن لحظه به بعد به مرور طول شب کم شده وطول روز بلند می شود.معنی انقلاب به این مفهوم است که در یک لحظه ناگهان طول شب بجای بلند شدن ،رو به کوتاه شدن می کند.
در انقلاب زمستانی کج شدگی محور چرخش زمین دقیقا" در سمت مخالف خورشید است.
در نیمکره جنوبی زمین شرایط کاملا" با نیمکره شمالی متفاوت است ،یعنی در انقلاب زمستانی ساکنان نیمکره جنوبی آغاز فصل تابستان را تجربه می کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه