اخبار داغ

نقش فرهنگ در اقتصاد جامعه؛

جایگاه فرهنگ در اقتصاد چیست؟

جایگاه فرهنگ در اقتصاد چیست؟
اقتصاد در جوامع مختلف به‌عنوان موضوعی مهم برای توسعه جامعه تلقی می‌شود و از همین رو روابط آن با اجزای دیگر اجتماع موردبررسی قرار می‌گیرد؛ یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین ارتباطات، نقش و جایگاه فرهنگ در اقتصاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار، همواره توسعه و پیشرفت اقتصادی در جامعه از مواردی است که مردم و دولت‌ها در دنیا به‌عنوان اولویت جدی خود به‌حساب می‌آورند و در اکثر حکومت‌ها دیگر مناسبات زندگی اجتماعی و فردی مردم را بر اساس آن تعیین می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار,

از سوی دیگر همواره فرهنگ جوامع و نوع برقراری ارتباط میان مردم و نیز اعتمادی که توسط همین فرهنگ ایجاد می‌شود، در توسعه و پیشرفت اجتماعی تأثیر به سزایی دارد و عموم کارشناسان، فرهنگ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در حوزه اقتصاد به شمار می‌آورند.

,

نظریاتی در خصوص جایگاه فرهنگ در اقتصاد

, نظریاتی در خصوص جایگاه فرهنگ در اقتصاد,

برخی از کارشناسان معتقدند که اقتصاد توانایی ایجاد فرهنگ موردنیاز خود را دارد و حاکم شدن روابط و معیارهای اقتصادی بر جامعه را سبب تشکیل این فرهنگ می‌دانند.

,

اما واقعیت این است که اقتصاد به‌تنهایی نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند چراکه وقتی جامعه‌ای بر پایه اقتصاد تمام روابط خود را سازمان‌دهی می‌کند مسائل مهمی مانند دین، خانواده، سیاست و ... را با آن می‌سنجد و در یک نتیجه کلی و به‌مرورزمان هرگاه در یک‌طرف ترازو اقتصاد و ثروت باشد و در طرف دیگر یک یا چند مورد از موارد ذکرشده باشد، به‌راحتی آن‌ها قربانی اقتصاد می‌شوند.

,

در جامعه‌ای که به این صورت پیش می‌رود طولی نمی‌کشد که یکی از پارامترهای مهم در روابط و توسعه اقتصادی به نام اعتماد را از دست می‌دهند.

, .,

در مقابل این نظریه عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند فرهنگ می‌تواند برای اقتصاد زمینه‌سازی کند و چرخ توسعه و پیشرفت آن را به حرکت درآورد؛ فرهنگی که محصول اقتصاد باشد توانایی برقراری روابط صحیح اجتماعی در تمامی حوزه‌های زندگی را ندارد و محوریت اقتصاد دیر یا زود سبب فساد در جامعه می‌شود.

,

این عده از کارشناسان می‌گویند فرهنگ هر جامعه توانایی اداره کردن مباحث مختلف از قبیل سیاست، اقتصاد و... را دارد.

,

نظریه اقتصاد فرهنگی نیز نقاط قابل‌بحث فراوانی به همراه خود دارد که یکی از آن‌ها این نکته است که آیا هر فرهنگی می‌تواند سبب توسعه اقتصادی جامعه شود؟

,

در پاسخ به این سؤال باید کمی در معنای کلمه فرهنگ بی اندیشیم؛ فرهنگ در لغت به معنای عقل، دانش و بزرگی بکار رفته است. در علوم اجتماعی، این واژه بر معانی و  مفاهیم متعددی اطلاق شده است. تاکنون صدها تعریف از این واژه به‌عمل‌آمده و عده‌ای معتقدند ارائه یک تعریف جامع از این مفهوم غیرممکن است. تعاریفی که در علوم اجتماعی مطرح است را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم نمود:

,

*: تعریف‌های تشریحی: تعریف لووی: مراد ما از فرهنگ مجموعه چیزهایی است که فرد از جامعه خود کسب می‌کند یعنی باورها، رسوم، عادات که از راه آموزش‌وپرورش رسمی و غیررسمی به او رسیده است.

,

*: تعریف‌های تاریخی: تعریف ساترلند: فرهنگ شامل هر آن چیزی است که بتواند از نسلی به نسلی فرا رسانیده شود. فرهنگ یک قوم همان میراث اجتماعی آن است.

,

اکنون با توجه به این تعاریف می‌توانیم بگوییم که هر فرهنگی توانایی اداره اقتصاد جامعه و توسعه را ندارد چراکه اگر بر پایه تعریف اول به فرهنگ بنگریم، در جوامع عقاید، باورها و رسوم فراوانی وجود دارد که به‌تنهایی و در کنار هم موانع متعددی بر سر راه پیشرفت اقتصادی می‌شوند و اگر تعریف دوم را به‌عنوان فرهنگ بپذیریم این نکته موردتوجه قرار نگرفته که انسان همواره در حال تکامل است و همیشه نسل بشر این موضوع را به اثبات رسانده است که در طول زندگی خود تحولات فراوانی در عقاید، باورها و رسوم قومی و قبیله‌ای خود به وجود می‌آورد، پس یک قومی که بافرهنگ قدیم و گذشته خود زندگی می‌کند درصورتی‌که تحولات جدید در فرهنگ خود ایجاد نکند نمی‌تواند توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

,

اقتصاد مقاومتی                         

, اقتصاد مقاومتی                         ,

در این میان نظریه دیگری مطرح است که قدمتی به طول تاریخ اسلام دارد اما در چند سال اخیر با نام اقتصاد مقاومتی به‌شدت موردتوجه قرارگرفته است.

,

تاکنون تعاریف متفاوتی از اقتصاد مقاومتی مطرح گردیده اما نقاط اشتراک فراوانی در این نظریه وجود دارد که کارشناسان را به موفق بودن آن هدایت می‌کند.

,

در اصل این مدل اقتصاد برمبنای فرهنگی ویژه بنا گردیده که از طرفی قابلیت انعطاف در برابر تغییرات در آداب‌ورسوم فرهنگی جامعه را دارد و از طرف دیگر چون بر پایه اعتقادات و آموزه‌های دینی و دانش و مهارت‌های افراد جامعه است، همواره می‌تواند پیشرفت را به همراه داشته باشد.

,

در اقتصاد مقاومتی از یک‌سو بر استفاده از فرهنگ غنی اسلامی در کنار فرهنگی بومی مردم تأکید می‌شود و از سوی دیگر از ظرفیت‌های درونی خود جامعه برای پیشرفت و توسعه اقتصادی استفاده می‌شود ازاین‌رو تنظیم روابط صحیح و اعتماد ساز توسط فرهنگ دینی و بومی ایجاد می‌شود و دانش و مهارت در کنار آن قرار می‌گیرد تا بتواند موجب ترقی اقتصاد و پیشرفت جامعه شود.

,

 

,

ادامه داد ....

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه