اخبار داغ

همه شاهکارهای ممد مایلی

همه شاهکارهای ممد مایلی
محمد مایلی کهن به عنوان مدیرفنی تیم ملی امید انتخاب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابازیکن سال های دور پرسپولیس و تیم ملی قبل از آنکه به اوین برود، مسوولیت فنی تیم های متعددی را بر عهده داشت و حالا پس از حبس، مدیر فنی تیم خاکپور شده است. خاکپوری که جزو اولین حامیان حاجی بود، امروز او را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد کرد و به این ترتیب مایلی کهن پانزدهمین ماموریتش را آغاز خواهد کرد. در زیر مروری داریم بر تمام سمت های اجرایی مایلی کهن در فوتبال و البته فوتسال.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازیکن سال های دور پرسپولیس و تیم ملی قبل از آنکه به اوین برود، مسوولیت فنی تیم های متعددی را بر عهده داشت و حالا پس از حبس، مدیر فنی تیم خاکپور شده است. خاکپوری که جزو اولین حامیان حاجی بود، امروز او را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد کرد و به این ترتیب مایلی کهن پانزدهمین ماموریتش را آغاز خواهد کرد. در زیر مروری داریم بر تمام سمت های اجرایی مایلی کهن در فوتبال و البته فوتسال.,

1- پرسپولیس (دستیار دوم): در سال 1368 مایلی‌کهن کفش‌ها را آویخت و بازنشسته شد اما راهی به کادرفنی پرسپولیس نیافت. در بهار سال 1369 دلگیر از علی پروین که او را به حداقل حقش نرسانده بود در نشریه پهلوان این جمله را بر زبان آورد "به زودی پهلوان پنبه‌ها را معرفی می‌کنم"
اشاره مایلی‌کهن به علی پروین بود. داستان هم به اواخر دهه 50 و حوادثی برمی‌گردد که باعث شد پنج محمد پرسپولیس از تیم کناره بگیرند. علی پروین هم که نمی‌خواست پرونده روزهای تلخش رو بیاید بلافاصله مایلی‌کهن را به عنوان دستیار خودش به پرسپولیس برگرداند. پرسپولیس با ترکیب او، پروین و ناصر ابراهیمی قهرمان جام باشگاه های تهران شد. سالی که استقلال برای نخستین بار پرسپولیس پروین را شکست داد.

, 1- پرسپولیس (دستیار دوم):, ,
, .,

2- تیم ملی (دستیار): در مهرماه 1369 بازی های آسیایی پکن برگزار می شد. پروین سرمربی، ناصر ابراهیمی دستیار اول و مایلی کهن دستیار دوم بود. تیم ملی پس از سال ها قهرمان آسیا شد. می گویند در روزهایی که فضای حاکم بر فوتبال سراسر شادمانی بود. همان لحظه که صحنه های شادمانی بازیکنان ایران هنگام بلند کردن جام در ورزشگاه کارگران پکن از تلویزیون پخش می شد، یک نفر به نام مجید جلالی که از طبقه روشنفکران فوتبال آن روز بود و هنوز اسمی برای خود دست و پا نکرده بود، به کنار دستی هایش گفته بود که این قهرمانی حداقل ۱۰ سال فوتبال ایران را به عقب برمی گرداند.

, 2- تیم ملی (دستیار):, .,

سال 1370 ترکیب پروین(سرمربی) ، ابراهیمی (مربی) و مایلی کهن (مربی دروازه بان ها) همزمان در پرسپولیس و تیم ملی حضور داشتند و پرسپولیس را قهرمان جام در جام آسیا کردند. در 1371 پروین که به علت مشغله زیاد و به خاطر حضور و تمرکز بیشتر بر روی تیم ملی که عازم جام ملت های آسیا (1992) بود، در بیشتر بازی‌ها محمد مایلی کهن را به جای خود قرار می داد. نتیجه این عدم تمرکز سبب خلق شگفتی شد. ایران که سه سال در آسیا عملکرد قدرتمندی داشت به عنوان پر امیدترین تیم رقابت‌ها وارد بازی‌ها شد. در دیدار اول، کره‌شمالی نایب قهرمان بازی‌های آسیایی 1990 پکن را با شکست بدرقه کرد، در برابر تیم ملی امارات در بازی دوم صفر- صفر کرد و در حالی که زمان بازی امارات- کره‌شمالی و ایران- ژاپن همزمان نبود. با گل دقیقه 87 که از کازیوشی میورا خورد و حذف شد.

,

3- تیم ملی فوتسال (سرمربی): نخستین تیم ملی فوتسال کشورمان در سال 1372 با سرمربیگری مایلی کهن و حضور بازیکنان چمنی مثل خاکپور، استیلی، انصاری فرد، قلیچ و رجبی شروع به فعالیت کرد. مسابقات مقدماتی و انتخابی جام جهانی ۱۹۹۲ هنگ کنگ در مسقط عمان برگزار  می شد و ایران با دو برد مقابل کویت(۱۹-۶) و عمان(۶-۲) به عنوان یکی از دو تیم آسیایی جواز حضور در جام جهانی را به دست آورد. ایران بالاتر از هلند، ایتالیا و پاراگوئه به مرحله بعد صعود کرد و در این مرحله هم بالاتر از اسپانیا، بلژیک و لهستان قرار گرفت. در نهایت در نیمه نهایی با نتیجه 2-4 به آامریکا و سپس 6-9  به اسپانیا باختیم و چهارم شدیم. سعید رجبی هم با 17 گل آقای گل جام جهانی شد. نتیجه ای که دیگر تکرار نشد.

, 3- تیم ملی فوتسال (سرمربی):, .,

4- تیم ملی فوتبال (دستیار): این رقابت‌ها در آبان‌ماه سال 1372 انجام شد. ایران در مرحله نهایی رقابت‌ها با تیم‌های ملی کره‌جنوبی، ژاپن، عراق، کره‌شمالی و عربستان روبه‌رو شد. ایران با دو برد، سه باخت، هشت گل‌زده و 11 گل‌خورده بین شش تیم به رتبه پنجم رسید و به بدترین شکل از رقابت‌ها حذف شد. در کنفرانس خبری که پس از آخرین مسابقه ایران در قطر برگزار شد، مایلی کهن یک خبرنگار ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داد و به همین خاطر مادام العمر از مربیگری محروم شد اما یک سال بعد مورد بخشش قرار گرفت.

, 4- تیم ملی فوتبال (دستیار): , .,

5- تیم ملی فوتبال (سرمربی): در زمستان 1374  از بین گزینه هایی همچون ناصر حجازی، فیروز کریمی، محمود یاوری و چند مربی سرشناس دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد و جهانپور و فریادشیران را به عنوان دستیاران خود انتخاب کرد. تیم ملی کشورمان 6 برد در برابر عمان، سریلانکا و نپال کسب کرد. در مرحله نهایی نیز 1-2 از عراق شکست خورد، تایلند را 3-1 شکست داد و در یک دیدار جذاب عربستان را با سه گل مغلوب کرد و به عنوان صدرنشین به همراه عربستان به یک چهارم رسید. در این مرحله ایران قدرت خود را به رخ کشید و با گل های دایی (4 گل)، کریم باقری و خداداد عزیزی کره را شش تایی کرد و باز هم به عربستان رسید. ایران در ضربات پنالتی از عربستان شکست خورد و در رده بندی کویت را شکست داد و سوم شد. عربستان قهرمان شد، خداداد بهترین بازیکن و دایی آقای گل! تیم ملی هم کاپ اخلاق را برد.

, 5- تیم ملی فوتبال (سرمربی): ,

مایلی کهن کار خود را با نسل طلایی که خودش ساخته بود ادامه داد ولی در مقدماتی جام جهانی در پی شکست های متعدد برابر عربستان و قطر تیم را به پلی آف برد و برکنار شد. ویرا آمد به ژاپن دوتا زد و سه تا خورد و در برابر استرالیا با دو تساوی حماسه آفرید.

,

6- سایپا (سرمربی): در سال 1377 جایگزین حمید علیدوستی در سایپا شد و با این تیم پس از پرسپولیس و استقلال، مقام سومی را کسب کرد. نکته جالب آن لیگ، جمله معروف سرمربی پرسپولیس بود. پروین پس از باخت یک بر صفر به سپاهان در اصفهان (که با پنالتی هدر رفته عابد‌زاده همراه بود) به خبرنگاران گفت: «پرسپولیس بد جوری قهرمان می‌شود!» همین هم شد و پرسپولیس ناگهان 14 بازی را برد و بدجوری قهرمان شد!

, 6- سایپا (سرمربی): ,

7- شهرداری تبریز(سرمربی): پس از کسب نتایج ضعیف در فصل دوم حضورش در سایپا برکنار شد و به شهرداری تبریز پیوست. در این دوره مایلی کهن با سایپا و شهرداری در برابر پرسپولیس و پروین قرار گرفت. جمله معروف او در تابستان 78 در یکی از روزنامه های ورزشی چاپ شد «رفاقت با پروین مثل اتوبان یک طرفه است!» بعدها گفت دلیلش این بوده که او همیشه به پروین احترام می گذاشته ولی پروین احترام کمتری برای او قائل بود. شهرداری با او سقوط کرد. دوران افت مایلی کهن شروع شده بود.

, 7- شهرداری تبریز(سرمربی):,

8- تیم ملی امید، سایپا (سرمربی): در سال 1382 درحالیکه سرمربی سایپا بود با حفظ سمت سرمربی تیم ملی امید شد تا تیم را آماده حضور در مسابقات المپیک 2004 آتن کند. مالزی را برد. برادر جواد کاظمیان فوت کرد و ایزدی، مبعلی و نویدکیا مصدوم شدند. ایران به کره و چین باخت و حذف شد. مایلی کهن برکنار شد. او در مطبوعات و تلویزیون درباره دولت سابق گفت: «بعضی‌ها میزشان را با تمام وجود چسبیده‌اند و در دنیا هیچ چیزی را به اندازه میزشان دوست ندارند.» از آن به بعد بود که بین دادکان و مایلی‌کهن شکرآب شد. مدتی بعد به علت کسب نتایج ضعیف از سایپا هم برکنار شد و جای خود را به جیوانی می ایتالیایی داد تا این تیم را در میان چهارده تیم سیزدهم کند. سهمیه لیگ از 14 تیم به 16 تیم افزایش یافت و سایپا در لیگ برتر ماندگار شد.   .

, 8- تیم ملی امید، سایپا (سرمربی):, .,

9- پیکان (سرمربی): 55 روز از حضور او در پیکان می گذشت. پیکان نتایج ضعیفی کسب کرده بود که مایلی کهن در یک نشست مشترک با مدیرعامل پیکان از این تیم خداحافظی کرد. جمله معروف او در پایان آن نشست خبری این بود: " یک مربی ممکن است بخواهد که آرایش تیمی، نوع تمرین، چینش بازیکنان و سایر موارد را دیگران تعیین کنند و او فقط حقوق دریافت کند اما من براساس معیار و الگوهای خودم چنین مواردی را نمی‌پذیرم". فرهاد کاظمی جایگزین او شد ولی پیکان در نهایت سقوط کرد.

, 9- پیکان (سرمربی):,

10- فولاد خوزستان (سرمربی): سال 1385 سرمربی فولاد خوزستان شد. فولاد که در لیگ چهارم قهرمان شده بود با مایلی کهن، خاکپور و فریاد شیران در پایان هفته سیزدهم در مکان پانزدهم قرار گرفت. مایلی کهن استعفا داد. ایناسیوی پرتغالی سرمربی شد ولی فولاد نتوانست در لیگ برتر ماندگار شود و سقوط کرد.

, 10- فولاد خوزستان (سرمربی): ,

11- سایپا (سرمربی): پس از آنکه علی دایی از سایپا راهی تیم ملی شد، سکان هدایت سایپا به دست پیر لیت‌بارسکی سپرده شد اما اسطوره‌ فوتبال آلمان نتوانست انتظارات را برآورده کند و در همان ابتدای فصل از کار برکنار شد تا مایلی‌کهن پس از صرف صبحانه‌ با محمود احمدی نژاد برای چندمین بار سرمربی سایپا شود. سایپا فصل را با مقام دهمی به پایان رساند اما مدیران سایپا دو سال دیگر قرارداد مایلی‌کهن را تمدید کردند. سایپا فصل بعد در آستانه سقوط قرار داشت اما در هفته پایانی مسابقات نجات پیدا کرد و مایلی کهن را برکنار کردند.

, 11- سایپا (سرمربی): ,

12. تیم ملی (سرمربی): مایلی کهن که از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد بود در سال 1388 به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. جنجال های فراوان در پی انتخاب او سبب شد یک جمله معروف بگوید: " شاید احمدی نژاد مرا توصیه کرده است تا مربی ملی شوم". مایلی کهن در نهایت به دلیل فحاشی هواداران استقلال به وی که به بیانیه های متعدد علیه قلعه نویی ارتباط داشت با بیان اینکه فضا برای کار مناسب نیست استعفا کرد و قطبی جایگزین او شد.   

, 12. تیم ملی (سرمربی):,

13- گهر درود (سرمربی): در نیم فصل دوم 92-91 به گهر پیوست. گهری ها که به دلیل استاندارد نبودن ورزشگاه‌شان همه بازی ها را خارج از خانه بازی می کردند از 12 بازی هشت امتیاز کسب کرده بودند. در نیم فصل دوم این تیم به خانه آمد ولی فقط 11 امتیاز کسب کرد. هفت بازی آخر را واگذار کرد و چهار هفته مانده به پایان رقابت ها سقوط کرد.

, 13- گهر درود (سرمربی): ,

14- صبا (سرمربی): در سال 1392 درحالیکه رقبایی چون مرفاوی، فرکی و ابراهیم زاده را داشت سرمربی صبا شد. صبایی ها درحالیکه جام حذفی را به دلیل شکست در برابر نفت امیدیه از دست داده بودند و در لیگ برتر با 16 امتیاز در رده دوازدهم قرار داشتند او را برکنار کردند. او در مصاحبه ای بعد از بازی با پرسپولیس که منجر به درگیری لفظی با علی دایی شد، مبلغ قرارداد علی دایی را پنج میلیارد و یکصد میلیون اعلام کرد. مولایی را واسطه ارتباط با محسن قهرمانی دانست و درحالیکه خود را مودی مالیاتی نمونه در سال 88 نامید، علی دایی را متهم به همکاری با کارچاق کن ها کرد. اتهامی که در نهایت منجر به محکومیتش شد.

, 14- صبا (سرمربی): ,

این مرد با همین سابقه که «عالی» شروع شده و کم کم به خاطر حواشی زیادش رو به «خیلی بد» رفت، مدیرفنی تیم ملی امید کشورمان شده است.

,

 

,

انتهای خبر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه