اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد:

درمان درد نوسانات ارزی و بورس در اقتصاد چیست؟/ بی توجهی به تولید، صادرات و سرمایه گذاری تب نوسانات ارزی را بالا برد

درمان درد نوسانات ارزی و بورس در اقتصاد چیست؟/ بی توجهی به تولید، صادرات و سرمایه گذاری تب نوسانات ارزی را بالا برد
در هفته های اخیر شاهد نوسانات زیاد دو بازار مهم در حوزه اقتصاد هستیم. یکی از این بازارها، بورس است که شاخص کل آن به کانال 69 هزار افت کرده است و دیگیری بازار ارز است که قیمت دلار نیز به حدود 3500 تومان رسید.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، در هفته های اخیر شاهد نوسانات زیاد دو بازار مهم در حوزه اقتصاد هستیم. یکی از این بازارها، بورس است که شاخص کل آن به کانال 69 هزار افت کرده است و دیگیری بازار ارز است که قیمت دلار نیز به حدود 3500 تومان رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در روزهای اخیر بازار بورس و ارز نوسانات شدیدی را به خود شاهد بود که همین امر موجب نارضایتی سرمایه گذاران فعال در این زمینه شده است. بدون شک این نوسانات در کوتاه مدت و دراز مدت اقتصاد را درگیر اثرات منفی خواهد کرد و تب و تاب این بازارها را می‌کاهد. از این رو به منظور مقابله با این نوسانات لازم است که مسئولان و کارشناسان اقتصادی توجه ویژه داشته و از سه محور که در نظر کارشناسان راه حلی برای مقابله با این تغییرات است ، نوسانات را کنترل کنند.

,

 تقویت بخش سرمایه گذاری، تولید و صادرات

,  تقویت بخش سرمایه گذاری، تولید و صادرات, تقویت بخش سرمایه گذاری، تولید و صادرات,

 بخش اسمی اقتصاد تا زمانی که وابستگی جدی با بخش واقعی نداشته باشد دستخوش نوسان و حتی بحران خواهد بود. سیاست های مبانی تئوریک اقتصاد و بازارهای اقتصادی و تاثیر گذار باید به شکلی باشد که موجب رونق و توسعه اقتصاد باشد و موتور محرکه اقتصاد کشور یعنی همان بخش تولید و سرمایه گذاری را فعال کند. بدون شک اگر به این امر مهم توجه شود نوسانات که بعضا ناشی از دلالی و واسطه گری است کاهش خواهد یافت و میزان اطمینان سرمایه اجتماعی فعال در اقتصاد رو به صعود خواهد رفت.

,

به عنوان مثال، بحران مالی 2008 غرب که دقیقا به جهت قطع ارتباط بخش های واقعی و اسمی اقتصاد محقق شد نباید فراموش شود چرا که این نوع رابطه بدون شک ضررهای طولانی مدت بر اقتصاد خواهد داشت.

,

بخش واقعی اقتصاد یعنی سرمایه گذاری واقعی که می تواند باعث تقویت تولید، رشد اقتصاد، اشتغال آفرینی و توسعه صادرات شود. در سال های اخیر شاخص بورس در شرایطی افزایش یافته بود که ارزش واقعی سرمایه گذاری در کشور با این افزایش اسمی ارزش، تناسب نداشت و همین امر باعث بروز شبهه حباب در بازار سرمایه شد، عاملی که هم اکنون در افت شاخص بی تاثیر نیست.

,

همچنین در سال های گذشته با افزایش تقریبا سه برابری نرخ ارز، علی رغم افزایش صرفه صادرات، به جهت نبود زیرساخت ها و حمایت های لازم، رشد چندانی در صادرات غیر نفتی صورت نگرفته است. این در حالیست که تقویت صادرات، به صورت خودکار باعث تثبیت و حتی کاهش نرخ ارز خواهد شد. 

,

بنابراین لازم است تصمیم گیرندگان اقتصادی مساله سرمایه گذاری، تولید و صادرات را جدی بگیرند و با نظر به سیاست های اقتصاد مقاومتی موجبات تسهیل این روند را فراهم کنند.

,

 

,

خودداری از التهاب آفرینی توسط مقامات

, خودداری از التهاب آفرینی توسط مقامات, خودداری از التهاب آفرینی توسط مقامات,

 یکی از نکات دارای اهمیت دیگر این است که مسئولان از اقداماتی مانند وابسته کردن روانی اقتصاد به مذاکرات و توافق، تناقض گویی مدیران، عدم پذیرش کاستی ها توسط مدیران، اعلام بعضا اخبار غیر دقیق و اظهارات گاها غیر مسئولانه و ...  که باعث ایجاد التهاب در اقتصاد می‌شود خودداری کنند.

,

متاسفانه برخی مسئولان اقتصادی در اظهار نظرهایی غیر هماهنگ با بیان سخنانی غیر لازم و روشن بازارهای مختلف را در کشور تحت تاثیر قرار داده و به تبع آن  تلاطم در بازارهای اسمی اقتصادی از جمله بازار بورس و ارز را به وجود می‌آورند.

,

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مردان اقتصادی دولت هماهنگی لازم را نداشته و اقداماتی که در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد برای کنترل وضع موجود است. فارغ از این که کنترل تورم موجود در بازار امری قابل تحسین است، باید توجه داشت اقتصاد کشور پیشرفت نخواهد کرد مگر با افزایش تولید و چرخش سرمایه که منجر به صادرات و ارز آوری برای کشور و تولیدکنندگان شود.

,

 

,

نظارت

, نظارت, نظارت,

نکته سوم این است که  نظارت صمیمانه و البته قانون مند و مستمر بر عملکرد فعالان اصلی و بزرگ بازارهای مالی بسیار مهم و حیاتی است. پس از گذشت چند سال از نوسانات شدید نرخ ارز در دولت قبل که بعضا با سومدیریت همراه بود، رفع مسئولیت مقامات از خود با بهانه دست اندازی دلال ها در این بازار، دیگر پذیرفتنی نیست.

, ,

این که برخی با بهانه وجود دلالان بار را از دوش خودشان برداشته و بر گردن دیگری می‌اندازند امر ناصوابی است. دستگاه های مسئول در امر اقتصاد باید با کمک دیگر دستگاه ها نظارت مستمر بر روند فعالیت اقتصادی بازارهای مختلف داشته باشند و حتی در بعضا مواقع نیز می‌توانند از نظر کارشناسان استفاده کرده و روند فعلی را بهبود بخشند.

,

البته لازم به ذکر است که بارها توسط کارشناسان بر ضرورت تقویت نظام نظارت بر این بازارها و همچنین تدوین سامانه جامع اطلاعات تاکید شده اما باید ای نظارت ها هدفمند و به صورت سیستماتیک باشد تا سواستفاده گران نتوانند با لابی و استفاده از رانت نوساناتی را برای کسب منافع خود در حوزه اقتصاد ایجاد کنند که البته این مهم نیازمند عزم جدی و برخورد قاطع با متخلفان است.

,

 

,

انتهای پیام/س

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه