اخبار داغ

نگرانی پزشکان از سریال جدید مهران مدیری

نگرانی پزشکان از سریال جدید مهران مدیری
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه ای به معاون سیمای رسانه ملی، خواستار جلوگیری از خدشه دار شدن جایگاه جامعه پزشکی در پخش برنامه‌های طنز به ویژه طنز ۹۰ قسمتی مهران مدیری شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، علیرضا زالی طی نامه ای خواستار دقت نظر بیشتر در ساخت برنامه های طنز در مورد جامعه پزشکی به ویژه سریال 90 قسمتی شد تا اعتماد و نگرش مردم به جامعه پزشکی خدشه دار نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

متن نامه به شرح ذیل است؛

,

«احتراماْ ضمن تبریک مسوولیت جدید جناب عالی در رسانه ملی و آرزوی موفقیت شما در این جایگاه مهم، به استحضار می رساند که سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین سازمان صنفی کشور، با بیش از 200 هزار عضو، یکی از تاثیرگذارترین نهادهایی است که طی ده ها سال جایگاه خود را به عنوان نهادی مرجع در حوزه سلامت کشور حفظ نموده و در عین حال همواره با توجه به حقوق اعضای خود، حمایت از حقوق بیماران را به عنوان اصلی ترین هدف خویش دنبال کرده است، چرا که تنها در صورت رعایت حقوق متقابل صاحبان حرفه های پزشکی از یک سو و بیماران از سوی دیگر است که به هدف نهایی نظام سلامت که فراهم کردن سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی همه آحاد جامعه است، دست می یابیم و زمینه برای ارتقای سلامت معنوی جامعه نیز فراهم می شود.

,

در این راستا و با عنایت به ظرفیت بی بدیل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی در ارتقای سطح اخلاقی ارائه خدمات سلامت به ویژه با تحکیم اعتماد جامعه به نظام سلامت و اعضای جامعه پزشکی کشور، امیدواریم با مشارکت سازمان صدا و سیما به خصوص در معاونت سیما شاهد تعامل مناسبی با محوریت موضوع اخلاق پزشکی باشیم.

,

در همین راستا و با عنایت به اینکه در حال حاضر شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت سریال طنزی در حوزه پزشکی به کارگردانی هنرمند برجسته جناب آقای مهران مدیری است و از سوی دیگر "طرح تحول نظام سلامت" با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری تنگاتنگ جامعه پزشکی در حال طی کردن مراحل بسیار مهم و حساس خود است؛ به نظر می رسد توجه به دغدغه های ذیل در مورد ساخت سریال فوق الذکر بسیار ضروری باشد؛

, در همین راستا و با عنایت به اینکه در حال حاضر شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت سریال طنزی در حوزه پزشکی به کارگردانی هنرمند برجسته جناب آقای مهران مدیری است و از سوی دیگر "طرح تحول نظام سلامت" با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری تنگاتنگ جامعه پزشکی در حال طی کردن مراحل بسیار مهم و حساس خود است؛ به نظر می رسد توجه به دغدغه های ذیل در مورد ساخت سریال فوق الذکر بسیار ضروری باشد,

 

,

1- مهم ترین سرمایه مشترک جامعه پزشکی و مردم «اعتماد» فی ما بین است. این اعتماد در عین اینکه مورد نیاز شاغلین حرفه های پزشکی است؛ یکی از ضروری ترین نیازهای مردم برای دریافت خدمات سلامت نیز به شمار می رود. به این مفهوم که بیمار بیش از هر چیز نیاز دارد که به فردی به عنوان پزشک، موسسه ای مانند بیمارستان و یا گروهی به عنوان جامعه پزشکی اعتماد کند تا با خیال راحت به توصیه های بهداشتی و درمانی عمل نماید و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهیزد.

,

به علاوه واضح است که ایجاد چنین اعتمادی تاثیر مثبتی در کاهش بار کاری نظام سلامت کشور در بر خواهد داشت بنابراین تقویت اعتماد مذکور، می بایست محور هر برنامه مرتبط با حوزه سلامت به ویژه برنامه های پر مخاطب و به خصوص برنامه های رسانه ملی باشد.

,

 

,

2- در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان یکی از مهم ترین سیاست ها و برنامه های دولت در حوزه داخل در حال اجرا است و می توان گفت که به مراحل حساس خود رسیده است. بدون شک موفقیت این طرح و تداوم انجام آن در آینده، در عین اینکه مستلزم نقد منطقی و نظارت عمومی از جمله حساسیت رسانه ها و به ویژه رسانه ملی است؛ منوط به همدلی و همکاری همه اجزای حاکمیت و تلاش برای فرهنگ سازی مناسب در این حوزه است و همین واقعیت، حساسیت ساختن هرگونه برنامه در حوزه پزشکی را در شرایط فعلی دو چندان می کند و لزوم بالا بردن سطح دقت در ساختن چنین برنامه هایی را گوشزد می نماید.

,

3- برنامه های طنزی که تاکنون از رسانه ملی در حوزه های مختلف به نمایش در آمده اند، به ویژه سریال های طنزی که توسط هنرمند محترم جناب آقای مدیری کارگردانی شده اند، دارای مخاطبین بسیار زیاد بوده اند و تصویرهای کلی و ماندگار اجتماعی در ذهن مخاطب ایجاد کرده اند. قطعاً جناب عالی تایید می فرمایید که مدیریت برداشت های اجتماعی پیرامون حوزه ای مثل حوزه سلامت که پس از پخش چنین برنامه پر مخاطبی ایجاد می شود، بسیار پیچیده است؛

,

اینکه این سریال در نهایت چه تصویری از نظام سلامت به عنوان یک نهاد اجتماعی ارائه می نماید، بسیار حائز اهمیت است؛ اینکه مخاطب رسانه ملی پس از پخش این سریال، بیمارستان و سایر موسسات پزشکی را با چه دیدی می نگرد، در ارتباط آینده وی با این نهادها و نیز شاغلین حرفه های پزشکی بسیار تاثیرگزار خواهد بود.

, اینکه این سریال در نهایت چه تصویری از نظام سلامت به عنوان یک نهاد اجتماعی ارائه می نماید، بسیار حائز اهمیت است؛,

لذا نگرانی عمده در اینجا این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک ، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیر قابل اعتماد، ناامید کننده و آکنده با انواع ناهنجاری ها و فسادها باشد. این درحالی است که علیرغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران یکی از موفق ترین نظام های سلامت در منطقه و حتی جهان است.

,

 

,

4- واضح است که نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران مشکلاتی دارد که می بایست برطرف شود و قطعاً رسانه ها نقش مهمی در اصلاح سیستم ها از جمله نظام های سلامت دارند و از سوی دیگر طنز، ابزار بسیار جذابی برای نقد منصفانه است و لذا از این حیث ساخت سریال مذکور می تواند فرصتی مهم برای کمک به ارتقای سطح فنی و اخلاقی خدمات سلامت در کشور تلقی شود.

,

اما به عنوان مثال در کشوری مانند ایران که احتمال فعالیت یک نفر غیرپزشک به عنوان پزشک در موسسات درمان مانند بیمارستانها به دلایل متعدد و وجود لایه های مختلف نظارتی و فنی نزدیک به صفر است (اگرچه ممکن است افرادی با جعل عناوینی مانند پزشک به صورت انفرادی به فعالیت غیرقانونی بپردازند). نمایش دادن بیمارستانی که اغلب افرادش جعل کننده عناوین پزشکی، پرستاری و ... هستند به عنوان بستری که یک سریال 90 قسمتی در آن اتفاق می افتد، به هیچ عنوان با دنیای واقعی ارتباطی ندارد و نتیجه اش جز شکل گرفتن تصویری غیرواقعی و غیرمنصفانه از نظام سلامت و جامعه پزشکی کشور نیست.

,

از این رو ضروری به نظر می رسد مسائل مطرح شده در قالب طنز سریال مذکور، مسائلی باشد که حداقل مبتلا به جامعه شناخته می شوند، و نه آن چیزی که در رسانه های زرد به آن اشاره می شود.

,

در پایان سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت همکاری و مشاوره در تهیه محتوای مناسب برای برنامه های مشابه اعلام می دارد و در عین حال مصرانه تقاضا دارد در مورد ساخت سریال مذکور نهایت دقت و صلاح اندیشی صورت پذیرد تا خدای ناکرده تصویری غیرواقعی و غیرمنصفانه از جامعه پزشکی و نظام سلامت در ذهن مردم ایجاد نگردد و موجب ناامنی ذهنی جامعه را فراهم نکند.

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه