اخبار داغ

زندگی مجردی حیات خلوتی برای آسیب های اجتماعی

زندگی مجردی حیات خلوتی برای آسیب های اجتماعی
محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی گفت:امروززندگی مجردی برای کشور ما به یک حیات خلوت برای آسیب های اجتماعی و روابط نامشروع تبدیل شده پس یک آسیب جدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از سمت وسو، داشتن سبک در هر مسئله ای حاصل برخی رفتارها، باورها و عملکردها است. در موضوع زندگی هم از دیرباز بشر با سبک های مختلفی آشنا شده و پس از گذر زمان با تغییر سبک زندگی خود به سمت بهتر زیستن حرکت کرده است. در میان سبک های مختلف زندگی “سبک زندگی اسلامی” حرف های زیادی برای گفتن دارد و ظرفیت های فراوانی هم برای تشکیل جامعه ای سالم و پویا. این سبک امروز نیاز کشور ماست ولی هنوز بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال در کشور به اجرایی نشده. حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، محقق و پژوهشگر در حوزه علوم دینی و مولف مقالات و کتاب های مختلف مرتبط با این موضوع و از مبلغان بین المللی است که به بیان دیدگاه خود در این موضوع پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سمت وسو,

 شکاف نسلی چیزی جز تغییر در سبک زندگی ها نیست

,  شکاف نسلی چیزی جز تغییر در سبک زندگی ها نیست,

 حجت الاسلام یحیی سهروردی در ابتدای گفتگو گفت: ما معتقدیم اسلام آیین زندگی است و فقط از مرگ حرف نمی زند بلکه چگونه زیستن را آموزش می دهد. این موضوعی است که در فراز بلندی از زیارت عاشورا هم بر آن تاکید می شود. سبک زندگی مسئله بسیار مهمی است و اگر ما تنوانیم سبک زندگی خودمان را سامان ببخشیم، همه ساحت های زندگی مان تحت تاثیر آثار سوء آن قرار می گیرد.

,

 وی گفت: پدیده شکاف نسلی چیزی نیست جز تغییر در سبک زندگی، ما در سبک زندگی کلا بر این موضوع بحث می کنیم که چگونه زندگی کنیم و این پدیده بسیار بزرگی است.

,

 این مبلغ بین المللی با تاکید بر ابعاد مهم و مختلفی از موضوع سبک زندگی ادامه داد: این مسائل و آثاری که می تواند هر تغییری در سبک زندگی در جامعه در بر داشته باشد، علت های تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر موضوع “سبک زندگی اسلامی” را نمایان می سازد.

,

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این گفتگو موضوع بحث ما زندگی مجردی است که البته بنده از آن با عنوان “تک زیستی” نام می برم.

,

 حجت الاسلام سهروردی این پدیده به معنای تنها زیستن می باشد به گونه ای که نه مبداء این نوع زندگی خانواده باشد و نه مقصدش.

,

وی ادامه داد: بعضی مواقع تک زیستی ها و یا همان زندگی های مجردی پس از یک دوره مثلا جهت کسب علم و یا داشتن شغل به اتمام رسیده و فرد به کانون خانواده باز می گردد و یا خود به یک خانواده تبدیل می شود.

,

 در تک زیستی ها قرار نیست، خانواده ای تشکیل شود

,  در تک زیستی ها قرار نیست، خانواده ای تشکیل شود,

 این استاد دانشگاه گفت: ‌ولی در تک زیستی هایی که واقعا باید به دنبال راهکاری برای مقابله با آن باشیم این زندگی تجردی قرار نیست به زندگی یک خانواده منتهی شود و در ادامه برای جامعه ای مثل جامعه ما مشکل آفرین می شود.

,

 وی افزود: تک زیستی امروز در جامعه ما به یک پدیده مسری (اپیدمیک) تبدیل شده و در حال سرایت و زیاد شدن است.

,

 زندگی مجردی حیات خلوتی برای آسیب های اجتماعی

,  زندگی مجردی حیات خلوتی برای آسیب های اجتماعی,

 وی تصریح کرد:‌امروز زندگی مجردی برای کشور ما به یک حیات خلوت برای آسیب های اجتماعی و روابط نامشروع تبدیل شده پس یک آسیب جدی است.

,

 حجت الاسلام سهروردی با اشاره به تفاوت نگاه ها به زندگی مجردی و داشتن خانه های مجردی در جوامع مختلف ادامه داد: ‌ممکن است در غرب به این نوع زندگی ارزش های خاصی دهند و آن را یک نوع زندگی بدانند (که البته این نگاه حاصل فرهنگ حاکم در این کشورهاست) ولی در جامعه ما نگاه ارزش گذارانه ای برای این مسئله وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: مدرنیته با خود معانی و رفتارهایی به همراه دارد که تک زیستی از اقتضائات آن است.

,

 این محقق و نویسنده در ادامه با اشاره به وضعیت جامعه امروز کشور خاطرنشان کرد:‌ دو شاخصه جوان بودن و گذر از مرحله سنتی بودن و ورود به مدرنیته باعث شده تا اقبال ها از تک زیستی رو به افزایش باشد.

,

 وی ادامه داد: در مسیر حرکت از سنتی بودن ها به سمت مدرن زیستن ‌این روند سرعت می گیرد و می بینیم که به هر میزان که به مدرنیته نزدیک می شویم،‌ ناگزیریم، ‌اقتضائات آن را هم بپذیریم.

,

 وی گفت: یکی از قالب های زندگی مدرن تک زیستی است و اگر می خواهیم مدرن شویم در ناخودآگاهمان این مقتضیات را هر چند که در مقابل باورها و فرهنگمان قرار داشته باشد، ‌می پذیریم.

,

 حجت الاسلام سهروردی ادامه داد: به این ترتیب است که ما به اصطلاح مدرن می شویم ولی اصلا بی  خبریم که مدرن شدن چه زمینه هایی را لازم دارد.

,

 وی گفت: امروز در کشور از تهران به عنوان مظهر مدرنیته یاد می شود ولی باید در نقد بحث مدرنیسم و رابطه تفکر فلسفی به این مسئله توجه کنیم و فلاسفه ما برای حل مشکلات عینی موجود در این زمینه تلاش کنند.

,

 این مولف با اشاره به اشکالات موجود در این زمینه گفت: برخی ها با افتخار از تهران را مدرن می دانند ولی اصلا بی خبرند که مدرن شدن چه می خواهد و این وظیفه فلاسفه مان است تا موضوعات مطرح در این خصوص را از فضای ذهن به صحنه عمل بیاورند.

,

 وی افزود: با این نگاه می توان گفت که ما هنوز نه سنتی سنتی شده ایم و نه مدرن مدرن، ‌باید مباحث ذهنی مرتبط با سنت و مدرنیته را به طور عملی در جامعه پیاده کنیم تا در ادامه حداقل بدانیم که مدرن شدن یعنی چه و با این موضوع با آگاهی رفتار کنیم.

,

 فردگرایی، مسئولیت گریزی و متمایز از دیگران بودن سه شاخصه جدی مدرنیسم

,  فردگرایی، مسئولیت گریزی و متمایز از دیگران بودن سه شاخصه جدی مدرنیسم,

 حجت الاسلام سهروردی افزود: فردگرایی، مسئولیت گریزی و متمایز از دیگران بودن سه شاخصه جدی مدرنیسم می باشد و به همین علت است که پیروان این سبک از زندگی در ابتدا این سوال را مطرح می کنند که اصلا خانواده چیست؟.

,

 وی تصریح کرد:‌ پیروان این سبک از زندگی که ما پایتخت کشورمان را محضر آن می دانیم، ‌زندگی خانوادگی را که مسئولیت آفرین است، ‌نمی پذیرد و از پذیرش آن شانه خالی می کند و به دنبال تمایز در رفتار، ‌پوشش، گویش و بسیاری از مسائل دیگر است.

,

 وی گفت: ما باید از پیامدهای مدرن بودن باخبر باشیم و بدانیم که مثلا با تغییر سبک زندگی مان به این سمت همچون کشورهای پیشرو در این موضوع در آینده می بینیم افرادی را در جامعه که هر روز یک تیپ دارند و کارهایی از قبیل نقاشی روی پلک و بقیه مسائل را انجام می دهد تا به عنوان پیرو این سبک از زندگی به گونه ای متمایز از بقیه افراد جامعه باشد و یک سوال جدی اینجا مطرح است،‌ اینکه آیا نسبت به این مسائل آگاهی های لازم را داریم؟.

,

 این مبلغ بین المللی خاطرنشان کرد: اینها تنها نمونه هایی کوچک از مواردی است که باید بدانیم، ‌ما هر چه مدرن تر می شویم این موارد هم بیشتر نمود پیدا می کند، ‌مخصوصا در تهران که امروز نماد مدرنیته در کشور است.

,

 ۸۰ درصد خانه های مجردی تهران به خود تهرانی ها اختصاص دارد

,  ۸۰ درصد خانه های مجردی تهران به خود تهرانی ها اختصاص دارد,

 وی با اشاره به ارقامی در این خصوص گفت: گفتیم که تک زیستی یکی از نمادهای پررنگ این روش از زندگی وارداتی است و در ادامه باید اشاره کنم که ۸۰  درصد از تهرانی های تک زیست ‌اصالتا اهل تهرانند و تنها ۲۰ درصد از کسانی که در تهران در خانه های مجردی زندگی می کنند از شهرستانی های مقیم هستند.

,

 وی افزود: این آمار نشان می دهد،‌ خانواده هایی که سنتی ترند، ‌اقبال کمتری از زندگی تجردی دارند ولی آنهایی که تهرانیزه شده اند با وجود داشتن محل زندگی در این شهر بازهم خانه ای جدا از خانواده دارند و تک زیستند و باید مراقب این نوع زندگی باشیم که در ردیگر شهرها هم به الگو تبدیل می شود.

,

 حجت الاسلام سهروردی گفت: نکته دیگر در برخورد با این سبک از زندگی کم ارزشی خانواده ها نزد این تفکر است در این سبک (زندگی مدرن) خانواده ارزش خود را از دست داده و همین مسئله ایست که باعث می شود برخلاف زندگی سنتی که از جوان در آستانه ازدواج می پرسید،‌خانواده تشکیل می دهی یا نه، ‌امروز از این جوان می پرسد، ‌خانه داری یا نه!.

,

 وی افزود: و این تغییر در سبک زندگی است که باعث می شود، ‌فرد حتی خانه هم داشته باشد ولی تنها زندگی کند، ‌پیروان این نوع از زندگی خانواده را نمی خواهند و وقتی که پدیده خانواده کم ارزش می شود، ‌عملا جوان هم تعهدی نسبت به آن نشان نمی دهد.

,

انتهای پیام/پ

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه