اخبار داغ

توصیه هایی برای مطالعه قبل از امتحان

توصیه هایی برای مطالعه قبل از امتحان
مطا لعه برای آزمون و امتحان متفاوت از مطالعه طول سال است و نیازمند روش جدیدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه،در زیر بهترین و کامل‌ترین روش مطا لعه برای امتحان را به شما معرفی می‌کنیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه, پایگاه اطلاع رسانی خبر مدرسه,

3 توصیه مهم

, 3 توصیه مهم,

1 – درتمامی مراحل خود را بجای معلم قراردهید

, 1 – درتمامی مراحل خود را بجای معلم قراردهید,

تا به حا ل تمامی مطا لعا ت ما از زاویه دید یک محصل بوده است. اما این بار ودر مراحل مطالعه برای امتحان خود را بجای معلم قرار دهید وببینید چه نکات مهمی وجود دارد (یعنی تصورکنید شما معلم هستید و می خواهید سوال طرح کنید... حال چه سوالاتی طرح می‌کنید؟) تجربه نشان داده است بیشتر دانش آموزان سؤالات را خیلی خوب پیش بینی خواهند کرد. کافی است انجام دهید.

,

2- مطالعه برای امتحان به منظور فراگیری نیست فقط تثبیت آموخته‌ها

, 2- مطالعه برای امتحان به منظور فراگیری نیست فقط تثبیت آموخته‌ها,

بسیاری از دانش آموزان و محصلین فراگیری را در آخرین لحظات و حتی ثانیه‌ها انجام می‌دهند اما باید بدانید طبق تحقیقات انجام شده یادگیری قبل از امتحان سبب تداخل آموخته‌ها گردیده و باعث به هم خوردن نظم فکری و از بین رفتن مطالب و آموخته‌های قبلی می‌گردد پس بیشتر وقت خود را قبل از امتحان صرف تثبیت یافته‌هایتان کنید نه آموختن.

,

3-در طول امتحانات آمادگی جسمانی و روحی خود را حفظ کنید و آن را در سطح مطلوبی نگاه دارید

, 3-در طول امتحانات آمادگی جسمانی و روحی خود را حفظ کنید و آن را در سطح مطلوبی نگاه دارید,

معمولاً با توجه به فشار مضاعفی که در امتحانات وجود دارد محصلین از خواب و استراحت و بهداشت تن غافل می‌شوند در حالی که خواب و استراحت کافی، ورزش و نیز خوردن مواد مغذی تحول بسیار زیادی در میزان آمادگی ما و در نتیجه گیری ما خواهد داشت. پس فراموش نکنید: استراحت، ورزش و تغذیه کمک بسیاری به شما خواهند کرد.

,

روش صحیح مطالعه برای امتحان

, روش صحیح مطالعه برای امتحان,

مطالعه برای امتحان ۵ مرحله دارد که انجام تمامی داخل قطعاً کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

,

مرحله اول: مطالعه کامل جزوه و تمرینات مربوط؛ جزوه درسی شما که در درس تدریس شده است مهم‌ترین واصلی‌ترین منبع مطالعاتی شماست ابتدا هر مبحث و یا هر فصل را از روی جزوه به دقت مطالعه کنید و حتماً تمرینات مربوط را در دروس اختصاصی بطور کامل حل کنید.

,

 مرحله دوم: مطالعه کتاب درسی

,  مرحله دوم: مطالعه کتاب درسی,

منبع بسیار مهمی که بیش تر داوطبان ازآن غافل می‌شوند کتاب درسی است

,

مرحله سوم: حل سوالاتی که در طول سال اشتباه حل کرده‌اید

,

متخصصان مطالعه یادگیری معتقدند اگر 100 تمرین را 10 بار حل کنیم مفیدترازآن است که 1000 تمرین رایکبارحل کنیم. درطول سال تحصیلی سوالاتی را نتوانسته‌اید حل کنید ویا به آن‌ها پاسخ اشتباه داده‌اید با علامتی معین کنید تا در هنگام امتحانات آن‌ها را دوباره حل کنید. یادتان باشد از یک مجموعه سوالاتی برای شما مفید خواهد بود که آن‌ها را اشتباه پاسخ داده‌اید ویا نتوانسته‌اید پاسخ دهید.

,

مرحله چهارم: حل نمونه سؤالات امتحانی

, مرحله چهارم: حل نمونه سؤالات امتحانی,

این کار قطعاً مهم‌ترین کاری است که انتهای مطالعه هرمبحث باید انجام دهید اگرامتحان شما توسط معلم خودتان طرح می‌شود. ازسوالات امتحانی که در طول سال ازشما گرفته شده واگراستانی ویا کشوری است وازسوالات سالهای قبل استفاده کنید.

,

تذکر مهم: یادتان باشدحل کامل سؤالات و رسیدن به جواب نهایی بسیارمهم و ارزشمند است یعنی دقیقاً تصورکنید که درجلسه امتحان هستید وپاسخ ها را کامل یادداشت کرده وبه پاسخ‌های نهایی هم برسید.

,

مرحله پنجم: یک امتحان طرح کنید

, مرحله پنجم: یک امتحان طرح کنید,

این کار ممکن در ابتدا دشوار و وقت گیر به نظر برسد اما تأثیر بسیار زیادی دارد.

,

فرض کنید معلم هستید و قرار است امتحانی را طراحی کنید. باید از تمامی مباحث سؤال طرح کنید (توزیع مناسب) ونیزطوری این کارانجام دهید که نمرات توزیع مناسبی داشته باشد. یعنی سؤال آسان ومتوسط وسخت در امتحان وجود داشته باشد.

,

توصیه‌هایی برای شب و جلسه امتحان

, توصیه‌هایی برای شب و جلسه امتحان,

دراین بخش توصیه‌هایی بسیار مهم وموثری درجهت افزایش مهارت امتحان دادن ارائه خواهیم نمود که انجام آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در نتیجه گیری شما خواهد داشت تاکید می‌کنیم این توصیه‌ها را به دقت مطالعه کرده وآنها را دقیقاً اجراء کنید.

,

الف: توصیه‌های شب قبل از امتحان

, الف: توصیه‌های شب قبل از امتحان,

1- رعایت بهداشت تن

, 1- رعایت بهداشت تن,

بسیاری از داوطلبان تصورمی کنند اگر پاسی از شب بیدار بمانند و مطالعه کنند و یا غذا را با عجله میل کنند فرصت بیشتری برای مطالعه خواهند داشت درحالی که صرف وقت برای جوییدن غذا بسیار مهم است. شب قبل از امتحان حتماً مواد مغذی میل کنید و از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشید.

,

2- تعداد وعده غذایی را بیشتر و حجم غذا را کمترکنید

, 2- تعداد وعده غذایی را بیشتر و حجم غذا را کمترکنید,

برای اینکه بتوانید از فرصت‌های موجود بیشترین استفاده را ببرید حجم غذایی خود را کاهش دهید چرا که حجم غذایی بالا سبب افزایش جریان خون در دستگاه گوارش (برای هضم غذا) شده وخون کمتری به مغز شما خواهد رسید و به همین دلیل آمادگی ذهنی شما برای مطالعه افت خواهد کرد. اما برای این که دچار ضعف نشوید تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید (مثلاً 6 یا 4 وعده) ولی با حجم غذایی کمتر به این ترتیب سنگین نمی‌شوید و می‌توانید بهتر مطالعه کنید.

,

3-برای پاسخ ندادن به بعضی سؤالات خودرا آماده کنید

, 3-برای پاسخ ندادن به بعضی سؤالات خودرا آماده کنید,

یکی از مهم‌ترین دلایل اضطراب نگرانی محصلین که سبب آشفتگی در امتحان خواهد شد نگرانی از عدم توانایی درپاسخ ندادن به برخی از سؤالات است.

,

ابتدا باید بپذیریم که قطعاً سوالاتی وجود خواهد داشت که ما نخواهیم توانست به آن‌ها پاسخ دهیم ولی این مهم نیست. مهم‌ترین تأثیر این موضوع بر ادامه روند ماست! یعنی درست زمانی که ما به دلیل پاسخ ندادن به یک سؤال یا چندسوال دچار نگرانی شده وتواناییمان افت می‌کند!

,

پس بهتر است از قبل خود را برای این مورد خود را آماده کنیم مثلاً بگویید: می‌توانم به 3 نمره پاسخ ندهم.

,

البته این کار فقط به منظور افزایش توانایی حفظ آرامش است.

,

4-وسایل خود را آماده کنید

, 4-وسایل خود را آماده کنید,

قبل ازخواب تمامی وسایل لازم برای امتحان را آماده کنید (خودکاروخط کش وکارت آزمون و...) این کار در آرامش شما تأثیر بسیار زیادی دارد چون می دانید که صبح دیگر برای این کار وقتی نیاز نخواهد بود و می‌توانید با آسودگی برای شرکت درامتحان حرکت کنید.

,

5-تصویر مثبتی از امتحان در ذهن خودایجاد کنید

, 5-تصویر مثبتی از امتحان در ذهن خودایجاد کنید,

 سیستم انسان‌ها (ضمیر نا خودآگاه) تأثیر مستقیمی بروقایع زندگی ما می‌گذارد یعنی اینکه ما چه تصویری ازآزمون خودداشته باشیم تأثیر بسیاری در نتیجه گیری ماخواهدداشت. سعی کنید خود را در وضعیت بسیار آرامی تصور کنید که درجلسه امتحان و درحال پاسخگویی به سئوالات هستید.

,

البته این کار به تنهایی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت ولی درافزایش روحیه و میزان نتیجه گیری شما تأثیر بسیار زیادی دارد.

,

6-حداقل 7 ساعت بخوابید

, 6-حداقل 7 ساعت بخوابید,

بسیاری از محصلین تصورمی کنند که مطالعه تا نیمه‌های شب سبب افزایش نمره خواهد شد درحالی که قطعاً ارزش یک ساعت خواب خوب کم ازارزش یک ساعت مطالعه نیست.

,

کم خوابی شب قبل از آزمون مضرات بسیار زیادی دارد که بی دقتی یکی از آن‌ها است.

,

عدم ترمیم پیوندهای حافظه واز کارافتادن حافظه کوتاه مدت (که نقش انتقال ومطلب ازحافظه بلند مدت به حافظه حسی یعنی فرایند یاد آوری رادارد) ازمعایب بزرگ کم خوابی است شب قبل ازامتحان حداقل باید 7 ساعت بخوابید تا بتوانید آنچه را درطول روزخوانده اید خوب بیاد آورید.

,

یادتان باشد: خواب آرام شب قطعاً روزخوبی را برای ما به ارمغان خواهد آورد.

,

ب: توصیه‌هایی برای صبح امتحان

, ب: توصیه‌هایی برای صبح امتحان,

صبح امتحان معمولاً به دلیل افزایش استرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا ازلحظه بیداری تا شروع امتحان را با آرامش و اطمینان طی کنید.

,

صبح امتحان درس نخوانید:

, صبح امتحان درس نخوانید:,

قبل از این که توصیه اول را شرح دهیم می‌خواهیم بگوییم دقیقاً می دانیم که این کار بسیار سخت است. این که قبل از امتحان و درحالی که احساس می‌کنیم برخی از مطالب را فراموش کرده‌ایم و دوست داریم آن‌ها را مطالعه کنیم نباید این کار را انجام دهیم. ولی بدانید نظریه (تداخل) می‌گوید ذهن مانند یک فلاپی است که اطلاعات جدید باعث تداخل مطالب قدیم و جدید شده و سبب برهم خوردن نظم فکری شما خواهد شد.

,

2-یادخدا آرام بخش قلب‌ها است

, 2-یادخدا آرام بخش قلب‌ها است,

هیچ نیرویی عظیم تر از معبود یگانه درعالم نیست و واقعاً اگرحمایت اورا درلحظه لحظه زندگی مان لمس کنیم دیگر هیچ اتفاقی نمی‌تواند مارا نگران کند.

,

توصیه می‌کنیم صبح امتحان کمی (مثلاً 15 دقیقه) زودتر از معمول ازخواب بیدار شوید وضو بگیرید و نماز بخوانید. حتی اگر همیشه هم نماز نمی‌خوانید صبح امتحان این کاررا انجام دهید وخجالت نکشید. فقط کافی است از این به بعد برای خود پس اندازکنید (حمایت) رامی گویم. اگر از این به بعد همیشه این کار را انجام بدهید برای خودتان حمایت پس اندازکرده اید.

,

یادخدا و اینکه بازبان خود بگویید: خدایا ازتوکمک می‌خواهم کمکم کن!! تاثیربسیارزیادی درمیزان اعتماد به نفس شما خواهد داشت.

,

3-صبحانه مغذی بخورید و لباس راحتی بپوشید

, 3-صبحانه مغذی بخورید و لباس راحتی بپوشید,

بسیار عالی است صبح امتحان تصور کنید که می‌خواهید به مهمانی بروید یعنی یک صبحانه عالی میل کنید و یک لباس راحت بپوشید بهتر است عطر بزنید و خیلی شاداب خود را برای حظور در جلسه امتحان آماده کنید.

,

4-ورزش کنید

, 4-ورزش کنید,

همان طور که گفته شد استرس و اضطراب از عمده دلایل عدم نتیجه گیری مطلوب است. برای رفع این اضطراب و هیجان توصیه می‌کنیم 10 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید (بدوید یا در جا طناب بزنید) اینکار علاوه بر افزایش ضربان قلب که سبب کاهش تپش خواهد شد، باعث رسیدن میزان اکسیژن زیادی به مغز شده و توانایی مغز را افزایش می‌دهد بهتر است بعد از ورزش کوتاه استحمام کنید. این کار در افزایش هوشیاری و نشاط شما تأثیر بسیار بسیار زیادی دارد.

,

5-کمی زود تر از منزل حرکت کنید

, 5-کمی زود تر از منزل حرکت کنید,

نیازی به توضیح نیست. برای اینکه مدت بیشتری را در محیط قرار بگیرید و نگران نرسیدن نباشید طوری حرکت کنید که 30 دقیقه قبل از امتحان در محل امتحان حضور داشته باشید.

,

6-با دوستان خود درباره امتحان صحبت نکنید

, 6-با دوستان خود درباره امتحان صحبت نکنید,

معمولاً دانش آموزان صبح امتحان و قبل از شروع با هم در موارد سؤالات صحبت می‌کنند و گاهی از یکدیگر سؤال می‌پرسند اینکار قطعاً دارای محاسنی است ولی معایب آن بسیار بیشتر است مثلاً ممکن است از شما سوالی پرسیده شود و شما جوابان سؤال را ندانید و همین موضوع سبب تضعیف روحیه شما خواهد شد.

,

اگر فکر می‌کنید که حضورتان در محیط امتحان باعث می‌شود ناخودآگاه راجع به امتحان صحبت کنید حتماً از دوستان خود بخواهید که در مورد امتحان با شما صحبت نکنند. توصیه می‌کنیم سعی کنید در موارد دیگری که برای شما جذابیت دارد گفتگو کنید و لحظات قبل از آزمون را به لحظات شادی تبدیل کنید.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه