اخبار داغ

واکاوی سخنان اخیر "سیدحسن" درباره مقابله با تحجر؛

«یادگار امام» به دنبال چیست؟!

«یادگار امام» به دنبال چیست؟!
امید است که «سیدحسن خمینی» با عمل به توصیه دلسوزانه پدر بزرگوارش «حاج سیداحمد خمینی» مبنی بر «حرکت همیشگی در خط رهبری»، مسیر اصیل امام راحل را از جریانات حزبی و سیاسی خاص که از انتساب خود به بیت امام سوء استفاده می­‌کنند، مصون و محفوظ بدارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، «سیدحسن خمینی» اخیراً در یکی از سخنرانی­های خود با اشاره به «اعتقاد جامعه به برتری، کاملی و صحیح‌­تر بودن قرائت­‌های امام راحل از دین» به موضوع «تحجر» پرداخته و گفته است که «فرمایشات یک سال آخر عمر امام در خصوص تحجر، امروز کجاست؟ ایشان در مقابل چه کسی گفت می­خواهم فدای مبارزه با تحجر شوم؟ نمی‌شود گفت «امام تا سال 1366» را قبول دارم و این دو سال آخر را قبول ندارم!»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان این مطالب و یادآوری مواضع قاطع امام راحل در مقابل «متحجران»، به درستی هشدار داده است که «مراقب باشیم به اسم دین به سمت تحجر نرویم و به نام مقابله با تحجر نیز با ارزش‌های دینی ستیزه نکنیم...»

,

این نظرات که به صورت کلی و بدون اشاره به مصداق خاصی بیان شده است، کاملاً صحیح، قابل قبول و احترم است، اما با توجه به اینکه مصادیق، یا نشانه­­ ها ­و شاخصه­ هایِ مصادیقِ امروزی این سخن مشخص نشده و تعیین این «متحجران» به مخاطب واگذار شده است، ذکر چند نکته در باب آن لازم و ضروری به نظر می­رسد؛

,

اول/ بسیار مسروریم که شاهد حضور «یادگار امام» در عرصه تبیین، تشریح و دفاع از «آرمان­ها»ی امام راحل هستیم؛ چه آنکه در این ایام که هر روز شاهد انتشار «خاطره­ای جدید!» از امام یا «برداشتی متفاوت» از مواضع ایشان هستیم، کمتر اثری از ایشان و موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در این عرصه دیده بودیم!

, اول/, اول/,

دوم/ با این حال باید دقت داشت که صرف حضور در این عرصه کافی نیست و باید «موثر» و البته «منصف» هم بود؛ مثلاً همانطور که نمی‌شود گفت که «فقط امام تا سال 1366 را قبول دارم»، قطعاً و یقیناً نمی­شود گفت که «امام تا سال ۱۳۶۶ را قبول ندارم»! و ایضاً همانطور که نمی­شود گفت که «اما ۲ سال آخر را قبول ندارم!»، قطعاً و یقیناً نمی­شود گفت که «فقط امام این ۲ سال آخر را قبول دارم!»

, دوم/, دوم/,

غرض از طرح این معادله چند مجهولی این است که در یک کلام بگوییم که «امام سال ۱۳۴۲» همان «امام سال ۱۳۶۸» است و لاغیر، یعنی باید مواضع و آرمان­های ایشان را همانطور که بود پذیرفت و عمل کرد نه با تفسیر به رأی و یا مصادره به مطلوب! 

,

سوم/ از سوی دیگر توجه و تامل در سخنان اخیر جناب آقای «سیدحسن خمینی» و همراهی وی با جناب آقای «هاشمی رفسنجانی» در خصوص احیای نظرات امام راحل برای «مقابله با تحجر» این سوال را ایجاد می­کند که معنای «سکوت» یادگار امام در مقابل ماجرای ادعای «مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکا» از سوی آقای هاشمی چه بود، موافق یا مخالف؟! و چرا در آن مقطع حساس تاریخ  جمهوری اسلامی در عرصه جهانی، هیچ صدایی از بیت امام راحل بلند نشد؟!  

, سوم/ , سوم/ ,

چهارم/ صرف­نظر از پاسخ به سوال فوق -که در دل خود کلید حل معما را دارد- باید به این اندیشید که این جریان به دنبال چه هدفی از «برجسته­سازی امام ۲ سال آخر» است و آیا «امام سال­های بعد از ۱۳۶۶» موضع و فرمایشات خاصی داشته که امروز، مطلوب جریان فوق باشد؟! به فرض مثبت بودن جواب، باید گوشزد کرد که اگر برای اثبات ادعای دفاع از همان «امام سال­های بعد از ۱۳۶۶» هم باید از تمام روزهای آن سال­ها دفاع کنید و نه یک مقطع خاص!

, چهارم/ , چهارم/ ,

شاید لازم به یادآوری باشد که بگوییم که وقایع و اتفاقات روز تاریخی «6/1/68» نیز در همان محدوده­ایی است که به قول «سیدحسن خمینی»، بعضی­ها «امام آن مقطع» را قبول ندارد! همین یک سال پیش بود که فرزند مرحوم منتظری در مراسم سالگرد پدرش، با هجمه به «حاج احمد خمینی»، صحت و اعتبار نامه مشهور «6/1/ ۶۸» حضرت امام به آقای منتظری را مخدوش نمود و جالب اینکه باز هم هیچ صدایی از برخی مدعیان «خط امام» در نیامد!

,

نکته جالب ماجرای آن است که ظاهراً «سیدحسن خمینی»، خود یکی از  مطلع‌­ترین افراد در این موضوع است؛ چه آنکه آیت‌­الله ری­‌شهری در بخشی از کتاب «سنجه انصاف» خود که به بررسی وقایع مربوط به برکناری آقای منتظری از قائم مقامی امام راحل پرداخته، به ماجرای قرائت نامه آقای منتظری خطاب به  امام اشاره می­کند و می­نویسد که «سیدحسن خمینی از نوادگان امام نقل کرده است موقعی که صداوسیمای جمهوری اسلامی متن نامه را در اخبار ساعت 14 پخش کرد، وی نزد امام بود و کسی نیز در منزل نبوده و زمانی که امام خبر را شنیدند ۳ بار فرمودند: خدا لعنت کند مهدی هاشمی را» و این یعنی اینکه جناب آقای «سیدحسن خمینی» لااقل در این موضوع خاص، در در جریان چند و چون کامل ماجرا بوده است.

,

پنجم/ پاسخ به این سوال اساسی که در نظر «سیدحسن خمینی»، نسبتِ وزن و تاثیر مواضع و فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی در ۲ مقطع قبل و بعد از سال ۱۳۶۶ چگونه است، حلال بسیاری از مشکلات و ابهامات خواهد بود، هرچند که در زمانی که «اکبر گنجی»ها می­خواستند از نظر خود امام تمام سال­های قبل و بعد از سال ۱۳۶۶ را یک جا به «موزه تاریخ» بفرستند کسی از این جریان به فکر دفاع از امام و آرمان­هایش نبود.

, پنجم, پنجم,

و حرف آخر اینکه؛ امید است که «سیدحسن خمینی» به عنوان مسئول حفظ و نشر آرمان­های و ارزش­های مدنظر امام راحل، با عمل به توصیه دلسوزانه پدر بزرگوارش «حاج سیداحمد خمینی» مبنی بر «حرکت همیشگی در خط رهبری»، مسیر اصیل امام راحل را از جریانات حزبی و سیاسی خاص که از انتساب خود به بیت امام سوء استفاده می­‌کنند، مصون و محفوظ بدارد.

, حرف آخر, حرف آخر]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه