اخبار داغ

راغفر:40 درصد از جمعیت کل کشور زیر خط فقر مطلق قرار دارد

راغفر:40 درصد از جمعیت کل کشور زیر خط فقر مطلق قرار دارد
کارشناس و تحلیلگر اقتصاد سیاسی و اقتصاد خانوار گفت : گزارش منتشر نشده از سوی وزارت کار برای خانواده های 5 نفره 1250000 تومان است در حالیکه بر اساس برآورد میزان مصرف مواد غذایی و هزینه خانوار این خط فقر 2600000 تومان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مهام نیوز،حسین راغفر کارشناس اقتصاد درباره میزان فقر خانوارهای کشور گفت : این میزان خط فقر تعیین شده برای هزینه های متعارف محاسبه شده است و اگر خانواده ای هزینه های غیر متعارفی مانند درمان و عمل جراحی داشته باشد این هزینه بیشتر خواهد شد و یا در خانواده ای که فرزندان در دانشگاه آزاد و مراکز آموزشی خصوصی تحصیل می کنند این هزینه متغییر خواهد بود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی گفت : این رقم اعلام شده از سوی وزارت کار بسیار کم و غیر واقعی است . رقم 1250000 تومان برای خانواده 5 نفره با هزینه های متعارفی اعم از مسکن ، خوراک ، پوشاک باشد بسیار کم برآورد شده است .
راغفر گفت : البته رقم کلی را نمی توان برای کل جمعیت در نظر گرفت چون شهر به شهر و منطقه به منطقه این میزان مصرف و هزینه متفاوت است و رقم تعیین شده هم روشن نیست که برای چه میزان و معیاری تعیین شده است . البته گفته شده بر اساس آمار مصرف و هزینه های ماهیانه مرکز آمار ایران است اما خیلی واقعی نیست .

,
,


این کارشناس در ادامه تحلیل خود به خبرنگار ما گفت : شهر تهران فقر کمتری دارد اما اگر بخواهیم برای کل کشور در نظر بگیریم 40 درصد از جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند و اگر اقدامی صورت نگیرد در سال های آینده فقر و نابرابری به شدت از این میزان هم بدتر خواهد شد . به طوری که حتی اقدامات فوری هم نتیجه نخواهد داد .
وی خاطر نشان کرد : باید تغییرات اساسی در اقتصاد کشور صورت گیرد و به نظر هیچ اقدام روشنی دیده نمی شود . مسئله تولید باید از شعار خارج شود و به اقدام عملی تبدیل گردد و این امکان پذیر نخواهد بود مگر با فعالیت های سفته بازی و دلالی و رباخواری مبارزه کرد .رباخوارانی که در قبال دریافت سودهای کلان فعالیت گسترده انجام می دهند . پس در نهایت در چنین فضایی تولید شکل نمی گیرد .
راغفر به اقدامات عاجلی اشاره کرد و گفت : مجموعه اقدامات گسترده می تواند در زمینه متنوعی قرار گیرد از جمله آن ها اصلاح نظام مالیاتی است که از این دسته از افراد مالیات بگیرد تا این کارها مقرون به صرف برای رباخواران نباشد . با این کار منابع مالیاتی افزایش می یابد در نتیجه به تولید کمک خواهد شد در غیر این صورت هیچ اصلاحی صورت نمی گیرد .

,
,
,
,


وی در زمینه اختصاص یارانه ها به عنوان کمک به خانواده ها گفت :در کل یارانه ها تورم زا هستند و حتی به زیان گروه های پایین درامدی است و بیشتر به آنها ضربه می زند . اختصاص یارانه اساسا یک اقدام غلطی بود در حالیکه این مبالغ می توانست به شغل و تولید کمک شود که با این روش ها بتوان به تغییر فقر در جهت خروج از آن مساعدت کرد .
راغفر تاکید کرد : مشکل فقر در ایران عوامل متعددی دارد از جمله فسادی که در سیستم مالی کشور وجود دارد و نظام بانکی نقش مهمی در این فساد دارد و این امر منجر به اختلاف طبقاتی شده است .

,
,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه