اخبار داغ

گزارشی از ظرفیت های گردشگری شهرستان کوهدشت؛

تمدن جهان در سرخ دم لکی/ هویت لرستان، اعتبار موزه های دنیا است

تمدن جهان در سرخ دم لکی/ هویت لرستان، اعتبار موزه های دنیا است
مفرغ های استان لرستان هم اکنون در موزه ی لوور و موزه ی بریتانیا نگهداری می شود و برای این موزه ها اعتباری گران محسوب می شود؛ اعتباری که هویت و تمدن لرستان را به رخ جهانیان می کشاند و هنوز اما مفرغ در خود استان ناشناخته مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل آسوبان، مرکز شهرستان کوهدشت از نظر جغرافیایی در 47 درجه و 36 دقیقه در ازای خاوری و 33 درجه و 32 دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع 1195 متری از سطح دریا قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , آسوبان,

آب و هوای کوهدشت معتدل و نیمه خشک بوده و بیش ترین دمای هوا در این منطقه 42 درجه و کم‌ترین دما 7- درجه است. میزان بارندگی این شهرستان به طور متوسط 450 میلی متر در سال است.

,

شهرستان کوهدشت به واسطه ی شرایط ژئوپولتیکی و ظرفیت های گردشگری همواره در ایام تعطیلات نوروز و تابستان شاهد حضور جمعی از مسافران است تا با ظرفیت های طبیعی این شهرستان آشنا شوند.

,

گوگل مپ/ کوهدشت

, گوگل مپ/ کوهدشت,

باید گفت یکی از راه‌های توسعه گردشگری و جذب گردشگر در هر منطقه، فراهم کردن شرایط لازم برای میزبانی از گردشگران است؛ این در حالی است که  فضاهای اقامتی شهرستان کوهدشت هیچ تناسبی با فضاهای گردشگری آن ندارد و نمی‌تواند پاسخگوی تعداد گردشگران باشد.

,

بیشترین میزان حضور مسافران نوروزی در این شهرستان به ایام تعطیلات نوروزی مربوط می شود که با توجه به کمبود مسافرخانه‌ها و هتل‌ها، بسیاری از مسافران نوروزی، شب را در چادرهای مسافرتی و در میان پارک ها می گذرانند.

,

برخی مناطق گردشگری شهرستان کوهدشت در سطح کشور و جهان کم نظیر و گاه بی نظیر هستند که از جمله ی آن ها می توان به محوطه ی باستانی سرخ دم لکی در شرق شهر کوهدشت اشاره کرد.

,

سرخ دم لکی

, سرخ دم لکی,

این منطقه به واسطه قرمز بودن خاک دامنه کوه به سرخ دم معروف است و برای اولین بار اشمیت در آن شروع به حفاری نموده است. کشف معبدی به شیوه و سبک آشوری در این نقطه دلیل بر نفوذ و تأثیر هنر آشوری بر منطقه لرستان است. به دنبال حفاری های انجام شده در این عبادتگاه اشیاء نذری که در داخل دیواره معبدکار گذاشته بودند؛ کشف شد و هم چنین آیینه های برنزی (مفرغی) مهره های استوانه ای و مجسمه های کوچکی از مرد و زن نمونه ای از تمدن این سرزمین کهن را پیش چشم جهانیان گشود.

,

سرخ دم لکی

, سرخ دم لکی,

«اوج هنر ساکنین کوهدشت را باید در قلب تاریخ و مفرغ های کشف شده جستجو کرد. مطالعات نشان می دهد که ساکنان کوهدشت در فاصله عصر مس تا آغاز کشف آهن در لرستان بزرگترین صنایع دست بشر را بوجود آورده اند.

,

امروزه به واسطه ی مفرغ های کوهدشت آن دوره را (عصر طلایی تمدن مفرغ) نام نهاده اند و لرستان را به عنوان مهد این اختراع (مهد مفرغ) لقب داده اند.

,

دوره مفرغ را دوره طلایی و شکوفایی هنر و تمدن لرستان می نامند؛ زیرا صنعتکاران مفرغ، هنرمندان زمان خود بوده اند و با اینکه تمدنهای رقیب هم مرز و هم زبانشان ظاهرا ریشه دارتر و آمیخته با فرهنگ قدیمیتری بوده اند، ولی هیچگاه رقیب این هنرمندان کوه نشین تازه به دشت آمده نشدند.

,

سرخ دم لکی

, سرخ دم لکی,

تحولات عصر مفرغ به طور مشخص به سه دوره: مفرغ قدیم (از 26000 تا 2000 ق.م)، عصر مفرغ میانه (از 2000 تا 1600 ق.م) و عصر مفرغ جدید (از 1600 تا 1300 ق.م) تقسیم می شود. بیش ترین مفرغ به دست آمده از لرستان به عصر مفرغ و بعد از آن (اوایل عصر آهن) تعلق دارد. انواع مفرغ های مشکوفه ساخته شده در لرستان به شرح زیر است:

,

سرخ دم لکی

, سرخ دم لکی,

1_ سلاح و جنگ افزار شامل: خنجر، شمشیر، پیکان، نیزه، کمان، سپر، کلاه خود، تبر صاف، تبر دسته دار، درفش، چکش،  اره، داس، انبر، چنگال آهنی، دسته سوهان سنگی.

,

2_ قطعات زین و برگ، لگام، حلقه های مهار، قطعات آهن لگام، زنگوله و آویزه.

,

3_ اشیاء زینتی شامل گردنبند و آویزه، گوشواره های حلقه ای زنگوله، انواع پرندگان مثل: مرغابی، طاووس، کبک و پیکره حیواناتی چون بز کوهی، اسب، پلنگ و سنجابهای بومی و . . .

,

4_ اشیاء نذری شامل علائم و نشانها، بتهای کوچک، سنجاقهای نذری حیوانات، سنجاقهای نذری با صفحات بزرگ.

,

5_ ظروف غذاخوری شامل ساغر، کاسه، لیوان و ظروف نوک دار، از این بین مفرغها ی مخصوص و مشخص لرستان تبر های دو طرفه مزین شده به آثار انگشت و بعضی نقوش انسان و حیوان، روکش تیردان با نقش گاو بالدار خوابیده یا مناظری از شکار، صفحه مرکزی سپر مصور و مزین به حیوانات مختلف یا انسان، دسته اسباب تیز کنی، لگام اسب دارای تیغه های دو طرفه و مشبک، حلقه های لگام، نشانها یا بتها با تصاویری از بز کوهی و شیر، کاسه های مفرغی که با صحنه هایی از جشن و شکار مزین شده اند، می باشد.»(نگاه مدیا)

,

مفرغ های استان لرستان هم اکنون در موزه ی لوور و موزه ی بریتانیا نگهداری می شود و برای این موزه ها اعتباری گران محسوب می شود؛ اعتباری که هویت و تمدن لرستان را به رخ جهانیان می کشاند و هنوز اما مفرغ در خود استان ناشناخته مانده است.

,

مفرغ لرستان

, مفرغ لرستان,

سرخ دم لکی

, سرخ دم لکی,

یکی از شهروندان اظهار داشت: شهرستان کوهدشت با وجود ظرفیت ها و منابع بسیار غنی از نظر بیکاری در صدر شهرستان های کشور است؛ از فرماندار و مسئولان مصرانه درخواست داریم که تدابیری بیاندیشند تا همه ی مردم بتوانند از ظرفیت های گردشگری کوهدشت استفاده کنند.

,

مفرغ لرستان

, مفرغ لرستان,

دیگر شهروند کوهدشتی گفت: اگر فضاها برای استفاده از ظرفیت های توریسم راه اندازی شود، تحول خوبی در سطح شهرستان شاهد خواهیم بود و بیکاری هم در این شهرستان رو به کاهش خواهد رفت. وی افزود: از مسئولان استانی وشهرستانی درخواست داریم این خواسته به حق را پیگیری کنند.

,

این شهروند کوهدشتی با بیان اینکه مناطق محروم نیازمند توزیع عادلانه ثروت هستند، اظهارکرد: از دولت تدبیر و امید تقاضا داریم توازن منطقه‎ای را مورد توجه قرار دهند.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه