اخبار داغ

کولبری در مرزهای شمالغرب ادامه دارد/ معاوضه جان با نان و مسئولیت سنگین مسئولین

کولبری در مرزهای شمالغرب ادامه دارد/ معاوضه جان با نان و مسئولیت سنگین مسئولین
کولبری یا حمل و نقل کالای قاچاق از مرزهای غیررسمی و راههای فرعی به دلیل بیکاری و توسعه نامتوازن مناطق مرزی علیرغم برخورد 90 ساله همچنان ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از  اروم نیوز افرادی که در مرز کالا را جابه‌جا می‌کنند معروف به کولبر هستند. به‌عبارت دیگر کولبران (حمل‌کنندگان) کارگران مرزی هستند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناس قاچاق می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به این کار هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز ,

آنها از روی ناچاری و در قبال دستمزدی ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیررسمی گمرکی می‌کنند. به این ترتیب که کالای مورد نظر که طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود روی پشت و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب‌العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.

,

, ,

 کولبری جزو یکی از خطرناک‌ترین مشاغل محسوب می‌شود. بیشتر کارگران کولبر را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود، روی به این شغل خطرناک آورده‌اند. میانگین سنی این کارگران بین ۱۳ الی ۶۰ سال است. تا پیش از این هر ساله بیش از ده‌ها نفر از کارگران کولبر جان خود را در مرزهای کردستان از دست می‌دادند.

,

 بیشتر آنها یا مورد تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی قرار می‌گرفتند یا در مناطق مین‌گذاری شده مرزی در اثر برخورد با مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی دچار حادثه می‌شدند، ولی الان با ساماندهی و گشایش معابر مرزی در نقاطی مشخص و با نظارت و کنترل نیروی انتظامی این خسارت‌ها به صفر رسیده است.

,

مقابله 90 ساله با کولبری تاثیرگذار نبوده است

,

اشتغال جمعیت انبوهی از ساکنان شهرستان‌های مرزی غرب کشور در تجارت رسمی و غیررسمی با کشور عراق (اقلیم کردستان عراق) پدیده تازه‌ای نیست.

,

 گزارش‌های اسنادی نشان می‌دهد لااقل از دوران رضاشاه یعنی از سال ۱۳۰۳ خورشیدی تاکنون دولت‌ها و مقامات محلی اعم از مقامات انتظامی، گمرکی و مرزبانان در پی مبارزه با کار مبادلات رسمی مرزی با عراق بوده‌اند. دستگیری، تبعید و یا جریمه نقدی این دسته از کاسبان در چند دهه اخیر از روش‌های معمول برای مبارزه با این نوع از اشتغال بوده است و البته کشته‌شدن گاه و بیگاه یا زخمی‌شدن برخی از این افراد و در دوره‌هایی حتی تبعید دسته‌جمعی چندین نفر از آنها نتوانسته است مانعی برای این فعالیت اقتصادی باشد.

,

, ,

امید کریمیان؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مریوان و سروآباد در این رابزه معتقد است: میزان و شدت این پدیده در مناطق مرزی ایران و عراق به‌خصوص استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه یعنی در طول بیش از ۷۵۰ کیلومتر از مرزهای غرب ایران با مناطق کردنشین کشور عراق، تابع عوامل و متغیرهای پیچیده‌ای است و حتی بروز جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران و درگیری‌های شدید نظامی در این مرزها هم هیچ‌گاه نتوانست مانعی برای تجارت غیررسمی مرزی باشد. در دوران جنگ ایران و عراق معمولاً می‌شد گروه‌هایی از مرزنشینان را دید که به تبادل کالا آن‌هم در میان توپ و بمب و گلوله مشغول هستند.

,

در سال‌های اخیر و به‌دنبال گسترش قابل توجه این نوع از تجارت، مقام‌های مسئول برای کاهش آن به فعالیت‌های گوناگونی دست زده‌اند. بخشی از مرزها مسدود شده، پاسگاه‌های مرزی فعال‌تر شده‌اند و برخورد با این فعالان به‌ویژه کولبران کرد ساکن در نواحی مرزی شدت یافته است.

,

امرار معاش هزاران نفر از طریق کولبری

,

امروزه هزاران تن از ایرانیان ساکن در مرزهای غربی کشور از راه مبادلات رسمی و تجارت مرزی امرار معاش می‌کنند. با حضور در نقاط صفر مرزی در منطقه باشماق مریوان، تمرچین پیرانشهر یا حاج‌عمران، مرزهای سردشت، عباس‌آباد بانه، یا منطقه اورامانات می‌توان صدها کولبر را مشاهده کرد که در سرما، برف و بوران طاقت‌فرسا یا گرمای سخت با بارهایی گاه به سنگینی چند ۱۰کیلو بر دوش و پس از طی پستی و بلندی‌ها در حال کسب درآمد برای گذران زندگی فقیرانه خود هستند.

,

, ,

 تنها در برخی شهرها همچون پیرانشهر، سردشت مریوان و بانه ده‌ها پاساژ و بازار و صدها خودروی مخصوص حمل بار برای این نوع از تجارت، بازاری پیدا کرده و رونق گرفته است. در نواحی روستایی نیز گروه زیادی از مردم به‌عنوان واسطه و حمل‌کننده کالا، یعنی کولبری امرار معاش می‌کنند.

,

از سوی دیگر در آن سوی مرزها نیز در منطقه اقلیم کردستان عراق و حتی در کشور ترکیه بخشی از مرزنشینان و فعالان اقتصادی به این شبکه گسترده مبادلات مرزی میان مرزنشیان مرتبط شده و به این ترتیب شاهد شکل‌گیری شبکه‌ای از روابط اقتصادی و اجتماعی هستیم که کارکردش تبادل مرزی است.

,

بیکاری و توسعه نامتوازن دلیل روی آوری به قاچاق کالا

,

یکی از عامل‌های اصلی گسترش این پدیده کمبود فرصت‌های شغلی، عدم توجه به سرمایه گزاری در صنعت شهرهای مرزی و تعریف صحیح از اقتصاد مرزی است که باعث هجوم افراد جویای کار به سوی کولبری در مرزها شده‌است.

,

, ,

صادق کیان وند کارشناس مسائل اقتصادی و ساکن منطقه مرزی پیرانشهر نیز در این باره می گوید: کولبری ناشی از توسعه نامتوازن کشور و عدم‌دسترسی مرزنشینان به فرصت‌های اقتصادی مطلوب است و برای حل‌ و فصل آن نه با نیروی برخورد قهری، بلکه با توسعه سرمایه گذاری و حل مشکل بیکاری می توان از پدیده قاچاق و کولبری در مرزها جلوگیری کرد.

,

تسهیل بازرگانی مرزی و  افزایش مزایای کارت پیله وری برای مقابله با کولبری

,

برخوردهای قهری با کولبران و همزمان با آن افزایش تلفات جانی و پرمخاطره بودن کولبری با مشاهده روند ادامه دار آن نشان میدهد هیچکدام از برخوردهای صورت گرفته حتی انسداد کامل مرزها نتوانسته با پدیده اشتغال به کولبری و قاچاق خرد کالا در مرزها جلوگیری کند.

,

در مقابله با پدیده کولبری در کنار توسعه مناطق مرز ی و افزایش فرصت های شغلی به نظرمیرسد رسمیت بخشی به فعالیت بازرگانی کولبران و تسهیل کردن معاملات مرزی بهتربن و کم هزینه ترین راه ممکن باشد.

,

با تسیهل معاملات و بازرگانی مرزی و رسمیت بخشیدن به فعالیت های کولبرانه علاوه بر اینکه در جریان آن میزان ورود کالا  به کشور کنترل می شود بلکه هزینه ها و تلفات جانی کاهش یافته و مرزنشینان از مزیت مرزی بودن منطقه خود بهره مند می شوند.

,

کارت پیله وری که اخیرا در بعضی از شهرهای مرزی کشور  صدور مجدد آن آغاز شده به نظر می رسد در صورتی که جریان  صدور و امتیازات ویژه آن افزایش یابدا جایگزین مناسبی برای کولبران خواهد بود.

,

اطلاله روند اداری برای صدور کارت پیله وری و مجموعه شرایط دست و پاگیری که برای صدور کارت پیله وری در نظرگرفته شده براساس اظهارات مرزنشینان در کنار محدودیت ورود کالا و برخی دیگر از نواقصات آن باعث شده بسیاری از فعالان مرزی از دریافت و بهره مندی از کارت پیله وری محروم مانده و همچنان به فعالیت های غیررسمی مرزی ادامه دهند.

,

گزارش از پیام صدیقی پور

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه