اخبار داغ

روشنفکرنمایی، فاتحه ی رژیم پهلوی را خواند!

روشنفکرنمایی، فاتحه ی رژیم پهلوی را خواند!
کریمه: اقدامات شنیع رژیم پلوی باعث شد که فاتحه ی این رژیم خوانده شود! طوری که یگر حنایشان پیش مردم رنگی نداشته و مردم خواستار حذفشان بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، واژه ی روشنفکری از همان روزهای آغازین تولدش در ایران، غریب و نامانوس بود. چرا که عده ای از کوته فکران، در این اندیشه بودند که روشنفکری یعنی اینکه مثل غربی ها شویم، مثل غربی ها رفتار کنیم؛ مثل غربی ها معاشرت و زندگی کنیم و...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , پایگاه خبری تحلیلی کریمه,

به خاطر همین  با تشکیل حکومت رضاشاه، حکومت وی بدون توجه به مؤلفه‌های تشکیل‌دهندۀ هویت ایرانی و پیوندهای تاریخی و مذهبی آن با جامعۀ ایران درصدد برآمد هماهنگ با سیاست اسلام‌ستیزی، باستان‌گرایی و توسعه و نوسازی به شیوۀ اروپایی تعریف جدیدی از هویت ملی را که ماهیتاً برگرفته از آموزه‌های غربی بود به جامعۀ ایران تحمیل نماید.

,

عناصر شبه‌مدرن به‌کارگرفته‌شده برای اجرای این سیاست بازتولید همان افکار و اندیشه‌هایی بود که قبل از آن توسط روشنفکران جنبش مشروطه مطرح شده و ناکامی آن به اثبات رسیده بود.

,

با وجود این، حکومت رضاشاه  تصور می‌کرد با اتخاذ سیاست‌های گوناگون می‌تواند ماهیت جامعۀ ایران را دگرگون سازد و به‌زعم خویش ملتی یکپارچه و در خدمت حکومت ایجاد نماید. همین امر حاکمیت را به سوی یک تناقض عمیق تاریخی در تعریف هویت کشاند که نتیجه‌ای جز ایجاد فاصله بین ملت و حکومت در پی نداشت...

,

شاه بیچاره در این خیال خام بود که اگر همتای غربی ها شویم، همچون آنان پیشرفت کرده و به اصطلاح روشنفکر و مدرن می شویم. از این رو کمر بست به تیشه زدن به ریشه ی عقاید و مذهب و آداب و سنن مردم ایران که درواقع داشت با دست خودش گورش را می کند!

, شاه بیچاره در این خیال خام بود که اگر همتای غربی ها شویم، همچون آنان پیشرفت کرده و به اصطلاح روشنفکر و مدرن می شویم. از این رو کمر بست به تیشه زدن به ریشه ی عقاید و مذهب و آداب و سنن مردم ایران که درواقع داشت با دست خودش گورش را می کند!,

چرا که مردم ما حاضر نیستند به هیچ قیمتی هویت خود را فروخته و هویت عاری را بپذیرند؛ چرا که مردم ما، افرادی معتقد و باایمان هستند؛ چراکه مردم ما کشورشان را دوست دارند؛ چرا که مردم ما، افرادی خوکفا بوده و زیر یوق دیگران نمی روند.

,

از سویی دیگر، غرب نیز تمام تلاش خود را می کرد تا هویت ایرانی را از مردم ما گرفته و در عوض هویت پوچ و واهی خود را به آنان غالب کند، از این رو دست دوستی به سمت شاه ایران دراز کرده تا از طریق او، نقشه های شوم خود را عملی کند.

,

از این رو با شروع حکومت رضاشاه در سال 1304ش حمایت کشورهای بیگانه از جمله استعمار انگلیس، رضاشاه در جهت تأمین منافع این کشورها و اهداف خود که حفظ حکومت پهلوی بود، دست به اقداماتی به منظور مدرن نمودن کشور و حذف آیین اسلام زد.

,

رضاشاه با طرح شعارهای ملی گرایانه و باستان گرایانه سعی در احیاء فرهنگ باستانی ایرانی و آیین زرتشت و در کنار آن غربی نمودن کشور ایران را داشت.

,

وی با کنار گذاشتن روحانیون از امور حکومتی و آموزشی، کشف حجاب و تصویب قانون جدایی دین از سیاست و مخالفت با فرهنگ اسلام و تصویب برخی قوانین ضد شرعی و تغییر سال قمری به سال شمسی و... سعی در حذف اسلام و ترویج فرهنگ غربی و اروپایی را داشت.

,

به اذعان اکثر مورخان، بی‌توجهی سران رژیم پهلوی به دین و فرهنگ جامعه و باورهای اعتقادی و ارزشی مردم و تلاش آنها برای حذف ظواهر فرهنگ دینی در کنار عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، عامل مهمی بود که پایه‌های رژیم را متزلزل ساخت. تلاش برای نابودی و حذف فرهنگ دینی از جامعه در دوران پهلوی را باید در ماهیت رژیم و وابستگی آن به بیگانه جستجو کرد.

,

همه ی این عوامل دست در دست هم داده تا فاتحه ی رژیم پهلوی خوانده شود! طوری که یگر حنایشان پیش مردم رنگی نداشته و مردم خواستار حذفشان بودند.

,

آری، واژه ی روشنفکری از همان روزها غریب و نامانوس بود؛ چرا که معنی واقعی آن به درستی درک نشده و اقدامات روشنفکرانه در جهت مخالف نظام پیش گرفته شد...

, آری، واژه ی روشنفکری از همان روزها غریب و نامانوس بود؛ چرا که معنی واقعی آن به درستی درک نشده و اقدامات روشنفکرانه در جهت مخالف نظام پیش گرفته شد...,

به تعبیر مقام معظم رهبری تولد این ایده غربی در ایران بیمارگونه بوده است. ایشان در سخنرانی­شان در دانشگاه تهران فرمودند:
روشن­فکری در کشور ما بیمار متولد شده، علتش هم این است که علاوه بر آفت پراکنده­گویی و پریشان­گویی که در طبیعت روشن­فکری هست و احتیاج به یک جمع­آوری­کننده و دستگیری­کننده دارد، مُهر زشت تقلید کورکورانه بودن هم از اول به پیشانی روشن­فکری ما خورد، فکر کردند هر چه در غرب گذشته باید در این­جا هم بگذرد. یعنی روشن­فکری ما به هیچ وجه سامان­دار و نظام­مند نبود، به خاطر این که نگاه کردن به مقلدین مختلف، این بلای بزرگ روشن­فکری ما بوده که هنوز هم ادامه دارد.( سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، تاریخ 22/2/1377)

,
,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه