اخبار داغ

اردیبهشت ماه نردین به بحران بی آبی فرو می رود /در طول 20سال هیچ کار عمرانی در نردین صورت نگرفته است

اردیبهشت ماه نردین به بحران بی آبی فرو می رود /در طول 20سال هیچ کار عمرانی در نردین صورت نگرفته است
دهیار دهستان نردین با اشاره به مشکل کم آبی در منطقه کالپوش گفت: در صورتیکه مسئولین برای حل مشکل تا پایان امسال کاری نکنند، ادریبهشت ماه سال 94 برای نردین به بحران بی آبی تبدیل خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از مرآت علی اکبر محمدی دهیار دهستان نردین با اشاره به مشکل کم آبی در منطقه کالپوش گفت: در صورتیکه مسئولین برای حل مشکل تا پایان امسال کاری نکنند، ادریبهشت ماه سال 94 برای نردین به بحران بی آبی تبدیل خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت ,

نردین  از توابع شهرستان میامی است  این دهستان در 176کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود و در بین سه استان سمنان خراسان شمالی و استان گلستان واقع شده است.

,

ایجاد کارخانه خوراک دام نیاز اصلی منطقه

,

علی اکبر محمدی دهیار دهستان نردین در گفتگو با خبرنگار مرآت پتانسیل های نردین  را آب و خاک و باد ش عنوان کرد و  گفت:امکانات زیر بنایی نردین برای ایجاد شهرک های صنعتی فراهم است.

, خبرنگار مرآت,

وی با فضای موجود در نردین اشاره کرد و افزود: فضای نردین دشتی  وسیع  است که از لاط تامین برق و گاز برای ایجاد شهرک های صنعتی مشکلی ندارد.

,

محمدی با اشاره به اینکه 95درصد از مردم منطقه دامدار هستند، شغل اصلی مردم منطقه را دامداری عنوان و خاطر نشان کرد: منطقه نیاز به ایجاد یک کارخانه خوراک دام دارد زیرا  اکثر کشت منطقه گندم و جو چغندر قند است ، این مواد اولیه به صورت خام به شاهرود و  دامغان می رود  بعد خوراک دام با هزینه حمل برای کشاورز  و دامدار بر می گیرد.

,

مهاجر پذیری یکی از نکات مثبت نردین بود که دهیار به ان اشاره کرد  و افزود:حدود 500خانوار که برای کار به تهران، گنبد و گرمسار رفته اند باتعطیلی کارخانه ها به نردین بازگشته اند و ما اکنون  در خواست زمین برا ی سکونت داشته ایم. 

,

در طول این 20سال هیچ کار عمرانی در نردین صورت نگرفته است

,

نبود مرکز خدمات کشاورزی، دامپزشکی، کتاب خانه از مشکلات  نردین بود که دهیار به آن اشاره کرد و افزود:وقتی دام یکی از اهالی مریض می شود مردم مجبورند دام را برای معالجه با پرداخت هزینه حمل به شاهورد یا کالپوش ببرند که باید برای این مشکل چاره ای اندیشیده شود.

,

محمدی با بیان اینکه در طول این 20سال هیچ کار عمرانی در نردین صورت نگرفته است، تصریح کرد: از لحاظ بهبود معابر روستایی و جدول گذاری هیچ کاری در این دهستان  صورت نگرفته  معابر اصلی و کوچه ها همچنان خاکی است، بودجه دهیاری جوابگوی حل این مسائل نیست باید بنیاد مسکن با بودجه ملی یا استانی این کار ها را انجام دهد.

,

نبود پزشک در تمام طول هفته از دیگر مشکلات نردین بود که محمدی به آن اشاره و تصریح کرد: اینجا یک پزشک دارد  که به باید 7هزار جمعیت نردین، تولبین، گلستان و روستای اطراف را پوشش بدهد.

,

دهیار نردین با اشاره به اینکه در گذشته  نردین یک پزشک سیار و یک پزشک دائم داشته گفت:پزشک نردین 3روز در روستاهای تلوبین، گلستان و حق الخواجه است و 3روز دیگر در نردین.

,

وی گفت:امکانات پزشکی در نردین نیست مثلا برای دندان پزشکی از اینجا باید به شاهرود مراجعه کرد  قبلا دندان پزشک و مسئول آزمایشگاه در نردین بوده است ولی اکنون دیگر چنین امکاناتی نیست.

,

از مرکز خدمات جهاد کشاورزی تشکر می کنیم

,

خشکسالی و فروش ارزان قیمت  و تلف شدن دام ها از دیگر مشکلاتی بود که محمدی به آن اشاره و بیان کرد: امسال سال سختی برای منطقه کالپوش بود چون زندگی مردم این منطقه وابسته به کشاورزی و دامداری است  و همه چشمان به آسمان است.

,

وی با اشاره به اینکه  حدود3570هکتار زمین دیم و 575هکتار زمین آبی در منطقه وجود دارد،  گفت: امسال دهستان نردین به دلیل خشکسالی بالای 19میلیارد تومان دچار خسارت کشاورزی شده است.

,

دهیار روستای نردین  به ارتباط مستقیم خسشکالی و از بین رفتن محصولات کشاورزی به کاهش قیمت دام اشاره کرد و افزود: به دلیل خشکسالی و از بین رفتن محصولاتی همچون گندم و جو، علوفه در منطقه گران شده و با افزایش  قمیت علوفه  دامدار به دلیل نداشتن توانایی در تامین علوفه مجبور به فروش دام با قمیت پایین شده  وحتی برخی دامداران دام را به صورت نسیه فروخته اند.

,

آن قدر قیمت پایین آمده بود که دامدار دیگر نمی توانست دامش را نگهداری کند دام رانسیه داد.

,

محمدی با تشکر از مرکز خدمات جهاد کشاورزی گفت: بحث تامین علوفه دامدارن اقدام خوبی بود که جهاد کشاورزی انجام داد.

,

وی با بیان اینکه مهلت 6ماه برای باز پرداخت هزینه علوفه کافی نیست، اظهار کرد:در آمد دام بعد از زایش گوسفندان و ازمحل  فروش بره ها است که در این مهلت 6ماهه ای امر امکان پذیر نیست.

,

اردیبهشت ماه نردین، تبدیل می شود به بحران بی آبی

,

, ,

دهیار نردین مشکل آب شرب را یکی از مشکلات اساسی منطقه کالپوش عنوان کرد و افزود: با توجه به تامین آب نردین از طریق دو چاه و دوچشمه و به دلیل بارندگی کم این چشمه ها و چاه ها کم آب شده اند و همین امر سبب تشدید مشکل آب نردین شده است.

,

وی با اشاره به اینکه عمق آب های شرب 35متری و عمق آب های کشاورزی اطراف 90تا 100متر است، بیان کرد:اگر تا پایان سال 93برای آب شرب نردین فکری صورت نگیرد، اردیبهشت ماه نردین با بحران بی بی آبی تبدیل می شود.

,

محمدی اعتبار تامین آب شرب دهستان نردین را 110میلیون تومان  عنوان کرد و افزود: با  این وجود اداره آب تا کنون  کاری انجام نداده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود اردیبشهت ماه تبدیل به بحران  بی آبی می شود.

,

دهیار نردین از تامین آب نردین با جمعیت بالای  4هزار نفر توسط چاه هایی که متصل به سفره های سطحی هستند انتقاد کرد و گفت:  تامین آب از طریق سد کالپوش راه دائمی برای تامین آب نردین ،روستاهای اطراف و کالپوش است.

,

وی گفت: آب یک دهستان  4هزار نفری را با بآب های زیر زمینی نمی شود تامین کرد، و با تانکر سیار اداره اب هم نمی توان کاری را از پیش برد.

,

محمدی همچنین به اختصاص آب چشمه ها و چاه های کشاورزی برای تامین آب شرب منطقه اشاره کرد و افزود: دولت بااین کار به جای اشتغال زایی، اشتغال زدایی کرده زیرا اختصاص چشمه های آب کشاورزی به آب شرب سبب شده کشاورزان شغل خود را از دست بدهند و زمین ها هم با نبود آب بایر شده اند.

,

از لحاظ گاز مشکلی نداریم

,

دهیار دهستان  ضمن تاکید بر نبود مشکل در تامین گاز نردین،گفت: گاز نردین از خطوط سرخس تامین می شود به همین خاطر در تامین گاز مشکلی نداریم.

,

وی تنها مشکل نردین  را در این بخش، نرخ گاز عنوان کرد و افزود: منطقه کالپوش و نریدن جزء مناطق  سردسیر هستند که از آبان ماه تا اردیبهشت ماه هوای این مناطق بسیار سرد است ولی نرخ گاز این بخش ها مانند بخش های گرمسری استان همچون گرمسار در نظر گرفته شده بود.

,

محمدی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته توسط شواری روستا  و دهیاری، بیان کرد: مصوب شده که نرخ گاز منطقه نردین و کالپوش براساس مناطق سرد سیری محاسبه شود.

,

نردینی ها  از تقسیمات کشوری ناراضی هستند

,

, ,

محمدی  نردین را هویت کالپوش عنوان کرد و افزود: نام نیک، سوداغلن و..  همه جزء دهستان نردین بودند  و کالپوش یک دهستان بیشتر نداشت آن هم دهستان نردین بود، ولی در تقسیمات دهه اخیر منطقه کالپوش به منطقه نردین و رضوان تبدیل شد.

,

وی با بیان اینکه مردم نردین هنوز نپذیرفته اند که با وجود جمعیت بالای 4هزا رنفر برای حل مشکلات به بخش سوداغلن با جمعیت هزار نفری مراجعه کنند ، گفت: در زمان استاندار قبلی با پیگیری های جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس شواری اسلامی و دستور معاون اول ریس جمهور قبلی قرار بود نردین به بخش تغییر یابد.

,

دهیار نردین افزود: بخش  شدن نردین  با تغییر و تحولات دولت دهم یازدهم  همانند  بخش شدن بسطام به تعویق افتاد و همین امر موجب ناراحتی مردم نردین شده است.

,

, ,

بازار یابی، ضعف صنایع دستی است

,

دهیار نردین گلیم، جاجیم و کیف دوزی را از صنایع دستی نردین عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود بازار،  فروش صنایع دستی متوقف شده است  به همین خاطر باید یک مرکز فروش ایجاد شود تا صنایع دستی تولید شده را خریداری و به بازار عرضه نماید در غیر این صورت تولید صنایع دستی منسوخ می شود.

,

انتهای پیام/ش

,

انتهای پیام/ش

,

انتهای پیام/ش

,

انتهای پیام/ش

,

انتهای پیام/ش

,

انتهای پیام/ش

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه