اخبار داغ

اوج خلاقیت یک معلم در زنگ انشا درگرگان+تصاویر

اوج خلاقیت یک معلم در زنگ انشا درگرگان+تصاویر
معلم خوش ذوق گرگانی گفت: انشا فقط خلاقیت ، مشاهده و زاییده ذهن خلاق هر فردی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کلاس بیست ، هر روز برای رسیدن به  خانه ای که مامنی برای خستگی ها و تجدید قوا ست باید از پارکی می گذشتم، امروز نیز مانند هر روز دیگری که به راهی منزل شدم باید از آن عبور می کردم ؛ دیدن دانش آموزان با مانتوو مقنعه های طوسی در پارک مرا به یاددوران راهنمایی خودم برد امابا سوالی در ذهن مواجه شدم که چرا اینجا ودر این ساعت؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلاس بیست,

 شاید دیدن ۴۰ دانش آموز در ساعت مدرسه در پارک زیاد معمول نباشد، از اینرو برای پاسخ به پرسش هایم بی اختیار به سمت آنان که با دبیرخود در حال گفتگو بودند (البته معلم با آنان در سخن گفتن بود) رفتم و با سلام به جمع آنان ملحق شدم و دلیل حضورشان را در آنجا جویا شدم.

,

ensha 1

, ensha 1,

"عصمت کیا دبیر ادبیات دبیرستان زمزم گرگان به همراه دانش آموزان خود در زنگ انشا و در پارک شاهد."این جمله ای بود که یکی از دانش آموزان گفت.

,

احساس خوشایند همراه با حسادت (غبطه) در من فوران کرده بود، در مدرسه ریاضی و انشا  از زنگ های مورد علاقه  و هم صحبتی و رفع اشکال هایم در این کلاس ها و حتی در ساعت تفریح از خاطرات فراموش نشدنی دوران مدرسه ام است از اینرو با عصمت کیا دبیر خوش ذوق درس انشا دبیرستان زمزم همراه شدم.

,

ensha 22

, ensha 22,

کیا درباره این طرح ابتکاری گفت:۶ سال است که اینگونه کلاس داری می کنم، در ابتدا کلاس را از حیات مدرس آغاز کردیم و سپس  به سبزه های پشت مدرسه و الآن نیز  برگزاری یک تا ۲ جلسه کلاس ها در پارک برگزار می کنیم.

,

کیا با بیان اینکه ۲ ساعت زندگی در پارک به صورت دسته جمعی را با دانش آموزان تمرین می کنیم،  افزود: بچه ها درساعات و دقایق چیز هایی را می بینند  که حتی به ذهن ما خطور نکرده باشد.

,

وی بیان کرد: در ابتدای ورود به پارک استفاده از وسایل ورزشی و تفریحی در پارک و نگهداری از چمن ها و .. را به دانش آموزان گوش می کنم و سپس به دانش آموزان فرصت استفاده از آن با شیوه های خودشان برای مشاهده و تحقیق می دهم.

,

لمس محیط وباز کردن دریچه ای جدید برای مشاهدات

, لمس محیط وباز کردن دریچه ای جدید برای مشاهدات, لمس محیط وباز کردن دریچه ای جدید برای مشاهدات,

این معلم خلاق گرگانی هدفش از این کا را توجیه دانش آموزان برای نگهداری از پارک و فضای سبز و لمس محیط وباز کردن دریچه ای جدید برای مشاهدات بیان کرد.

,

عصمت کیا افزود: اگرچه ما شاید هر هفته با خانواده به تفرجگاه های مختلف مراجعه کنیم اما کمتر از زاویه ای دیگر به جز خوش گذرانی و گردش  به آن می نگریم.

,

کیابا بیان اینکه انشا فقط خلاقیت ، مشاهده و زاییده ذهن خلاق هر فردی است افزود:  اگر بخواهیم انشا را در یک جمله تعریف کنیم یعنی آنچه را که چشم می بیند ،گوش می شوند، ذهن می فهمد و دست به قلم به روی کاغذ می آورد.

,

این معلم خلاق گرگانی انشا را نگاه به اطراف از زاویه جدید دانست و افزود: در این زنگ انشا متفاوت،  دانش آموزان با چشم سوم و زاویه خیال به اطرف می نگرند و قوه خیال آنان پرورش می یابد.

,

وی با بیان اینکه انشا دانش آموزان با مشاهده و پرسش پیشرفت چشمگیری داشته افزود: استقبال بی نظیر دانش آموزان و شوق آنان برای نشستن سرکلاس درس انشا من دبیر را نیز سر ذوق می آورد و انشایی می نویسم و برای دانش آموزان می خوانم.

,

وی افزود: مجلات رشد دانش آموز برای تقویت انشا و گرفتن ایده های مختلف مفید است و هرهفته ساعتی از کلاس را به خواندن و بحث در مورد آن اختصاص می دهیم.

,

کیا با بیان اینکه ملال آور است است که در مملکتی با این قدمت زبان و تمدن حتی مسئولان آن  نتوانند یک نامه اداری بنویسند متذکر شد:  بی اهمیتی به درس انشا بیشترین ضربه را حتی در تربیت نویسندگان و شعرا در کشور وارد کرد .

,

وی ادامه داد : خوشبختانه در سال های اخیر سیاست های آموزش و پرورش به سمتی پیش می رود که اهمیت این درس بازگردانده می شود.

,

معلم انشا دبیرستان زمزم گرگان درباره درس زبان فارسی نیز گفت: هرچند این درس بسیار مهم و کاربردی است اما گذاشتن یک تک زنگ برای آن مثمر ثمر نخواهد بود.

,

وی بیان کرد: کمبود وقت برای ارئه این درس از زنگ انشا برای این درس کمک می گیریم.

,

سبزه ها، درختان و گل های پارک نیز با دیدن دانش آموزان که گویی برای تحسین زیبایی شان آمده بودند نیز سرزنده تر شده بودند و زمستان را فراموش کرده بودندو برای نمایش خود از دیگری پیشی می گرفتند.

,

وزش نسیم که برگ های درختان و گلبرگ ها را تکان می داد به سان سمفونی بود که گوش را نواز می داد و نگاه را خیره می کرد.

,

کلاس درس در طبیعت انسان را به تامل بیشتر به نعمت ها وا می دارد

, کلاس درس در طبیعت انسان را به تامل بیشتر به نعمت ها وا می دارد, کلاس درس در طبیعت انسان را به تامل بیشتر به نعمت ها وا می دارد,

ensha 25

, ensha 25,

با دانش آموزان همراه می شوم؛ ریحانه چشک دانش آموز سال هفتم مدرسه زمزم گرگان نیز کلاس انشا در طبیعت را باز شدن ذهن و تراوشات خلاقیت توصیف کرد

,

وی افزود: جدا شدن از میز و نیمکت و تخته و مشاهده طبیعت و زیبایی های خداوند از نزدیک بسیار لذت بخش است.

,

چشک افزود: برای اولین بار است که سرکلاس انشا در مدرسه از آن فضای سنگین و بیروح بیرون آمدیم و خیال خود بی واسطه سقف تا آسمان ها عروج می دهیم.

,

وی گفت: از ابتدای راه دید خود را دقیق تر کرده و به پل و رودخانه ای که هر روز می دیده با نگاه جزی تر نگاه می کرده و بیشتر از آشغال های آن متاثر  شده است.

,

این دانش آموزگرگانی گفت: کلاس درس در طبیعت انسان را به تامل بیشتر در آن و نعمت های خداوند سوق می دهد.

,

کلاسی متفاوت انشای متفاوتی دارد

, کلاسی متفاوت انشای متفاوتی دارد, کلاسی متفاوت انشای متفاوتی دارد,

ensha 6

, ensha 6,

سیده فاطمه میر صالحی نیز که با شور و حال خوش خود حتی من خبرنگار را سر ذوق آورده بود گفت: در کلاس درس احساس بیرون را نداری، انگار چیزی جز تخته و میز و نیمکت سخت را نمی بینی و نمی توانی ذهن خود را به پرواز درآوری.

,

وی افزود: قدم زدن بر روی سبز ه ها البته با احتیاط ، بازی و دیدن دوستانی که هرکس کاری می کند باعث شکل گیری موضوعات مختلف در ذهن برای نوشتن می شود.

,

میرصالحی با اشاره به اینکه کلاسی متفاوت انشای متفاوتی دارد گفت: نمی شود این همه زیبایی، هارمونی، دوستی و یک رنگی را دید و مطلب زیبا تهیه نکرد.

,

خلاقیت زاییده ذهن خلاق است

, خلاقیت زاییده ذهن خلاق است, خلاقیت زاییده ذهن خلاق است,

ensha 6

, ensha 6,

بصیرا سادات میر کریمی نیز که دختری ساکت به نظر می رسید اما نگاه های بازیگوشی داشت نیز گفت: دور شدن از فضایی که هرروز با آن مواجهی  و باید هر روز روی میز و نیمکتی که از اول سال درنظر گرفتی با آن حالت سکون ، بسیار لذت بخش است.

,

وی افزود: خلاقیت زاییده ذهن خلاق است و ذهن خلاق جز با جستجو و کنکاش در در طبیعت و در اطراف خود  بدست نمی آید.

,

میرکریمی افزود: شاید با خواندن کتاب بتوان اطلاعات زیادی بدست آورد اما به طور حتم با مشاهده می توان چیز هایی با جزییات در ذهن ها حک کرد.

,

وی معتقد است فضای باز ذهن را باز تر می کند و می توان در درس های فیزیک، شیمی و ریاضی نیز به طبیعت مراجعه کرد و حتی کلاس را در فضای باز دایر کرد.

,

دانش آموزان به هرکاری مشغول اند اگرچه دست هر یک از آنان تغذیه های ممنوعه مدرسه بود و با چیپس و پفک از ما پذیرایی می کردند اما دیدن آن همه خوشحالی و ذوق باعث می شد که از آنان گذشت هرچند که با شوخی به آنان تذکر هم می دادیم.

,

دسته ای از این دانش آموزان حصیری را بخود آورده و پهن کرده بودند و دفترهای خود را برای نوشتن  کلمات و پیدایش جملاتی که شاید سرکلاس  در ذهنشان نمی آمد گشودند.

,

دو دختر دانش آموز نیست که خوش سلیقه و هنرمند هنر خود را در در کنار خالق زیبایی ها خداوند پیشکش می کردند و کیفی به رنگ قهوی تنه درختان می دوختند.
دیدن دخترکان خوشحال و بازیگوش که گاهی روی سنگ ها و گاهی روی نیمکت و عده ای نیز روی تاب هرکسی را به دوران بچگی و شیطنت های دوران کودکی می برد.

,
,

دوساعت خلاقیت و ابتکار و یک عمر خاطره می تواند بسیار دلنشین باشد و ۴۰ انشایی که می تواند به ۴۰ داستان کوتاه و بلند تبدیل شود آرزوی هریک این دختران است.

,

ensha13

, ensha13,

ensha 1

, ensha 1,

ensha 1

, ensha 1,

ensha 1

, ensha 1,

ensha 1

, ensha 1,

ensha 1

, ensha 1,

انتهای پیام/پ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه