اخبار داغ

از ابتکار یک رزمنده تا سدی بنام تجملات در مسیر ازدواج؛

شرایط بگویید، همسر پیدا کنید /خداحافظی با ازدواج های خیابانی/وعده های بی سر انجام برای ازدواج آسان

شرایط بگویید، همسر پیدا کنید /خداحافظی با ازدواج های خیابانی/وعده های بی سر انجام برای ازدواج آسان
بی‌انگیزگی جوانان برای تشکیل خانواده که طی سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته زنگ خطری برای جامعه به‌شمار می‌رود و از وجود مشکلات اساسی در برنامه‌ریزی مسئولان این حوزه خبر می‌دهد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل پرس، این روزها پای صحبت هر کارشناس اجتماعی و فرهنگی می نشینیم ، مشکلات اجتماعی و هنجار های اجتماعی را  وصل می کنند به ارتباط های پنهان و آشکار دختر و پسرها، در حالی که هیچ تدبیری برای رفع اثر این ناهنجاری ندارند و به گفتن کلیات بسنده می کنند و دغدغه زیادی هم داشته باشند آهی می کشند و سکوت می کنند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل پرس,

ازدواج هایی که به خاطرات می پیوندند

, ازدواج هایی که به خاطرات می پیوندند,

ازدواج تنهاترین و بهترین مسیر و راه چاره ای است که دین مبین برای عدم اشاعه برخی ناهنجاری هایی که جامعه را به سمت انحطاط اخلاقی می برند تعبیه و پیش بینی کرده است، ،  این در حالی است که جوانان امروز به دلایل مختلف واهی و یا حقیقی تمایل زیادی به ازدواج ندارند. ازدواج های امروزی در گیر ودار تجملات و افزایش سطح توقعات افراد از زندگی مانده اند و البته این تغییر نگاه افراد به زندگی باحتی با ازدواج تغییر آنچنانی نمی کند و تغییر سبک زندگی تاثیر خود را بر روابط بعد ازدواج و توقعات زوجین از یکدیگر می گذارد و در تعدادی قابل توجه منجر به طلاق می شود.؛ تغییر سبک زندگی ازدواج را نه تنها آسان نکرده  بلکه سخت تر و دست نیافتنی تر کرده  و  ازدواج‌های پایدار می‌روند که به خاطراتمان بپیوندند.  

تجمل گرایی،مانع بزرگ در مسیر ازدواج جوانان

,
,
, تجمل گرایی،مانع بزرگ در مسیر ازدواج جوانان,

توقع زیاد، تجملگرایی، خرید بیشتر، مهریه با تاریخ تولد، مراسم های تجملاتی و تشریفاتی زندگی را آسان که نه، سخت می کند. این سخنان آقای جبارییکی از دبیران مدرسه غیر انتفاعی تبریز است.

,

وی در ادامه می گوید: «امروز موانع بی شماری برسر راه ازدواج جوانان وجود دارد که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است. از سنگ اندازی برخی از خانواده ها گرفته تا برگزاری مراسم پرهزینه و سنگین عروسی در باغ ها و سالن های مجلل با اجاره بهای سرسام آور، درحالی که با برگزاری یک مراسم ساده هم می توان آغاز یک زندگی مشترک را جشن گرفت.

مشکلات اقتصادی راه ازدواج را بسته است

,
,
, مشکلات اقتصادی راه ازدواج را بسته است,

علیرضا ۲۹ ساله، فارغ التحصیل رشته حقوق می گوید: زمانی که تازه از خدمت سربازی آمده بودم، مشتاق به ازدواج بودم و وقتی در خانه ای را زدم با داشتن مدرک لیسانس، و نبود کار با در های بسته مواجه شدم و حالا بعد از ۴ سال باز هم کار مورد نظرم را پیدا نکردم و دوباره شروع به ادامه تحصیل کردم و اکنون با این شرایط اقتصادی و شهریه دانشگاه و ایاب و ذهاب فکر نکنم تا چند سال آینده تصمیمی برای ازدواج داشته باشم . البته اگر هم بخواهم ازدواج کنم یقینا در انتخابم دچار مشکل می شوم، چرا که اکثرا خانم ها توقعاتشان بالاست و برای یک عقد و عروسی ساده حداقل باید ۱۵ میلیون خرج کرد و برای این هزینه ها ،سالها کار کردن لازم است.

,

مهم پول است

, مهم پول است,

مهسا ۲۲ ساله که تازه ازدواج کرده است می گوید: همسر من ۱۰ سال از من بزرگ است ولی با این حال ماشین و پس انداز خوبی دارد، به نظر من اختلاف سنی و فرهنگی مهم نیست، مهم پول و زندگی است که وقتی اعضای فامیل مهمان می آیند خانه ای فاخر داشته باشم ،من خیلی راحت خودم را با خواسته های همسرم تطابق دادم.

,

مادیاتی که باعث بدبختی می شود

, مادیاتی که باعث بدبختی می شود,

سحر دانشجوی ۲۶ ساله در مورد تفاوت های فرهنگی در موقع ازدواج می گوید: خانواده ها گاهی مقصرین اصلی به حساب می آیند و به جای شناخت از خانواده، سطح اعتقادی و خط قرمز های دینی؛ سوالات اولشان  درباره مادیات و امکانات است. 

,

برای برخی خانواده ها فرقی ندارد که فرزندشان در سفره مردی بنشیند که از خمس و زکات و حلال و حرام ابایی ندارد. اینها همان چشمه های هستند که طلاق از آن جاری میشود و خانواده ها با توجه به مادیات و ظاهر دنیوی باعث بدبختی فرزندشان می شود، البته در این زمانه کمتر می توان دختر و پسر پاکی پیدا کرد، چرا که با یک گشت کوچک در سطح شهر و دیدن حجاب ها و مردانگی! برخی مردها، خانواده ها با دیدن اولین فرد با ظاهر مرتب فرزند خود را به دست او می سپارند.

,

مسئولان تنها بررسی و مطالعه می کنند!

, مسئولان تنها بررسی و مطالعه می کنند!,

ابراهیم یکی از اصناف بازار می گوید : متاسفانه قداست مهریه زیر سوال رفته برخی ها با هدف اینکه بعد از ازدواج با کوچکترین مشکل و بهانه ای قصد جدایی  و مطالبه مهریه دارند.

,

این روزها پسران جوان از ازدواج می ترسند، مهریه، تضاد فرهنگی، بی اعتمادی اینها و خیلی مسائل دیگر موجب دیر کرد در ازدواج می شود و یکی از مسائلی که این روزها بسیار مطرح می شود و برخی مسئولین با دیدن این وضع باز هم راهکاری معین نمی کنند ، بحث صیغه است.

,

این روزها  بین مردم نیز زیاد مطرح می شود، سایتهایی با عنوان  و یا کارکرد صیغه ساعتی و متاسفانه سوژه های زوجه خیلی سریع تر از آنچه در ذهنمان هست، پیدا می شوند این نوع موارد شیوع زیادی پیدا کرده و ذهن جوان را از ازدواج دائم و پایدار منحرف می کند. ازدواج خیلی سخت شده و متاسفانه هیچ ارگانی نمی خواهد این موضوع را در مسیر سهل و آسان پیش ببرد و همه مسئولان فقط بلدند بررسی و مطالعه کنند نه اجرا!

,

Image title

, Image title,

هیئتی که گره ازدواج  هم می گشاید

, هیئتی که گره ازدواج  هم می گشاید,

بعد از این شنیدن این حرفها پای صحبت کسی می نشینیم که فارغ از تمام ناهنجاری ها و دست روی دست گذشتن ها ، ابتکاری را در مسیر ازدواج آسان و با شناخت در پیش گرفته است.

,

جواد غفاری،مردیست که در اوج جوانی مسیر دفاع از دین و کشور را طی کرده و از رزمندگان دفاع هشت سالع است، او اکنون ازدواج را دغدغه خود کرده است.

,

می گوید: زمان شکل گیری و بلوغ فکری دوره خیلی مهمی برای همه است و من این دوران را در کنار شهید جعفر زوار سپری کردم، شهیدی که همیشه دست به خیر بود و مشتاق بود که امر خیری را رقم زند.

,

استارت اولیه کارهای من سال ۶۵ زده شد، من ۱۸ ساله زندگی مشترک خود را آغاز کرده بودم که اوایل جنگ بود، ۸ سال در جبهه های جنگ حق بر علیه باطل جنگیدم.همرزمانم وقتی می شنیدند متاهلم تعجب می کردند که چطور همسرم اجازه آمدن به جبهه را داده است، به پندار اینکه بعد از ازدواج نمی توانند در جبهه حضور داشته باشند،برخی از رزمنده ها با وساطت من و همسرم در این ایام متاهل شدند.

,

۱۸۹ ازدواج سنتی به سبک روز

, ۱۸۹ ازدواج سنتی به سبک روز,

او این چنین ادامه می دهد: این کار بعد از جبهه هم ادامه داشت، تقریبا در اوایل به صورت مبتدی و تنها با شناخت از خانواده ها معرفی می کردم و این وصلت انجام می شد، ولی وقتی این کار را اولین اولویت کار هایم قرار داده بودم ،تصمیم گرفتم در باره مسئله ازدواج به صورت کامل با مطالعه و امروزی عمل کنم.

,

حاج جواد وساطت و بانی بودن به ۱۸۹ ازدواج را لطف و احسان خدا می داند و می گوید:این که برای جوانی در این راه قدم برداری احسان و برکت خداست، خدای لطفی کرده و این مسبب بودن را در اختیار من قرار داده که تا کنون از این مورد ها هیچ کدام منتهی به طلاق یا مشاجره های طولانی مدت نشده است.

,

حاج جواد غفاری

, حاج جواد غفاری,

من با ازدواج سنتی مخالفم

, من با ازدواج سنتی مخالفم,

او از نظراتش درباره ازدواج به صحیح به سبک امروز می گوید: وقتی این امر مهم را تکلیف دانستم بر اساس تجربه و تحصیلات،موضوع را تخصصی پیگیری کردم،من با ازدواج سنتی مخالفم،دیگر زمان آن گذشته که مادر ها در روضه ها و مراسمات دختر بپسندند و فقط در یک جلسه و صحبت یک ساعته یه زندگی چندین ساله را آغاز کنند،این کار به نظر من یا امکان پذیر نیست و یا اشتباه است.
تجملات در مقابل نجابت
زمان قدیم نیست که پسر ها و دختر ها چشم و گوش بسته باشند، مشخصات و خصوصیات هر دو نفر با هم متفاوت است و وقتی پسری قصد ازدواج دارد، معیار های او با معیار های مادر بسیار متفاوت است و متاسفانه فقط ۱۰ درصد خواسته های پسر مورد توجه مادر است و ۹۰ درصد انتخاب مادر تحقق بخشیدن به آرزو ها ومطالبات خود از عروس است، و گاهی متوجه می شویم که برخی عوامل غیر ضروری مثل کوچه و مدل زندگی و وضع مالی بیشتر مد نظر قرار می گیرد تا نجابت و شخصیت خانواده ها؛ در این صورت اگر موقعیت مکانی خانواده دخترقابل قبول نبود، یقینا خود دختر خانم با همه کمالات مورد پسند نخواهد بود؛ تجملات در مقابل نجابت،به همین راحتی!

خداحافظی با ازدواج های خیابانی

,
,
,
,
, خداحافظی با ازدواج های خیابانی,

با وارد شدن به سیستم های جدید ارتباطی، فیس بوک و لاین و وایبر و تانگو برخی به دنبال تحقق خواسته های خود هستند ولی گاها بعد از ازدواج با مشکلات تضاد طبقاتی و تفاوت فرهنگی رو برو می شوند. اینجا جاییست که جوان به جای انتخاب در دانشگاه و خیابان که هیچگونه شناختی ندارد، من بهترین سوژه را معرفی می کنم، آشنایی در اینجا خیلی بهتر از آشنایی در کوچه و خیابان است.
شرایط بگویید، همسر پیدا کنید

,
,

با توجه به شرایط اجتماعی و برخورد خانواده ها، کسانی که به هر وسیله ای به من معرفی می شدند و یا شناخت داشتم، با تحقیق و شناسایی بیوگرافی او را به دست می آوردم چرا که شناخت خصوصیات اخلاقی، روحیات، فرهنگ موجود، مسائل اعتقادی یکی از لازمه های کار من است، البته این کار ها کاملا خصوصی و محرمانه می ماند. با پسر های که برای تاهل به من مراجعه می کنند باب دوستی باز می کنم که هم شناختی به وی داشته باشم و هم مشاور او باشم.

,

حاج جواد در مورد شخصیت دختر خانم ها هم می گوید: به شخصیت دختر خانم ها خیلی حساسم، یعنی هیچ وقت نه به خودم و نه کسی اجازه می دهم که در مواقع های خواستگاری انجام می شود، به صورت مستقیم نه بشنوند، چرا که روحیات خانم ها حساس و نازک است.من دورادور نظر افراد را نسبت به هم می پرسم، اگر نظر هر دو مثبت بود در یه جلسه دو نفره (دختر خانم-آقا پسر) در مورد بیوگرافی و اصل و نصب خانوادگی وضعیت زندگی و شرایط خانوادگی و اعتقادی در اتاق بنده صحبت می کنند و بعد از جلسه به صورت جدا گانه نظر دختر خانم و آقا پسر را درباره بیوگرافی همدیگر می پرسم.

,

بیوگرافی یکی از ابتدایی ترین و مهمترین کارهاست، و این را همیشه متذکر می شوم که در دیدار اول قرار  بر این نیست که ۱۰۰ درصد طرف مورد مصاحبه مورد علاقه شما باشد، چرا که تفاوت فرهنگی و تضاد نگرشی همیشه در همه افراد به چشم می خورد، در جلسه اول اگر به مرز۳۰ درصد برسد و جلسه دوم ۵۰ درصد تقریبا کافی است.

,

بعد از مصاحبه اولیه اگر نظر هر دو مثبت بود جلسه دوم را نیز برگزار می کنم تا این بار در مورد انتظارت از همدیگر صحبت کنند و اگر در مورد انتظارات موافق هم بودند در مرحله سوم خانواده قرار دارد که نیاز به خواستگاری در منزل و آشنایی دارند. 

,

 بله برونها مراسماتی است که اگر زیرکانه و تخصصی در آن اقدام نکنیم شاید منجر به مشاجره و بحث شود و معمولا در مراسم بله برون ها خودم حضور دارم، ولی برای ادامه برنامه لازم به حضور نمی دانم ولی تا آخرین روز عقد و حتی بعد از عقد تذکرات لازم جهت خرید ملزومات مراسم،برخورد ، احترام گذاشتن به سلایق همدیگر و دیگر مسائل  مشاوره ارائه می دهم.

,

یکی اشتغال، دیگری ازدواج

, یکی اشتغال، دیگری ازدواج,

حاج جواد غفاری در مورد هدفش اینگونه می گوید: مردم باید بصیرت داشته باشند و هوشمندانه به مسائل اجتماعی نگاه کنند، چند دهه پیش ، وقتی دیدیم اسلام ما حیثیت و ناموس ما، ایران ما در خطر است جنگیدیم، باید بدانیم در  جامعه ما کجا و چه  ناحیه ای در معرض خطر است، یک زمان برای خاک سرزمینمان جنگیدیم و حالا برای جوانانمان، رزمنده همیشه رزمنده است.

,

حال دو مشکل بزرگ در جامعه ما به چشم می خورد که به جوانان ما ضربه مهلکی را وارد می کند، یکی اشتغال و دیگری ازدواج است، اگر این دو مشکل حل شود، جنگ نرم غلط اضافی دشمن است، چرا که جوانان و خانواده های ما ملتی اعتقادی هستند و ضمیرشان پاک و ظاهر است و فقط می توانند با مسائل اقتصادی  سر ما را گرم کنند.

,

ازدواج دیرهنگام دختر خانم ها ی پرتوقع

, ازدواج دیرهنگام دختر خانم ها ی پرتوقع,

او درباره توقعات ریزتر می شود:هر قدر توان آدمی کم باشد ادعایش بیشتر می شود، این توقعات است که از ندانستن ناشی می شود و گاهی باعث دیرکرد در ازدواج می شود .

,

زیبایی ، خانواده ، ماشین، پول، منزل،خدمت سربازی، تحصیلات عالی، تعداد اعضای خانواده، اینها توقعاتی است که از دختر و یا پسر جوان با حداقل سن انتظار می رود، در حالی که داشتن همه این امکانات، سن جوان ۲۴ ساله آماده به ازدواج را به ۳۵ سال می رساند، خانواده های هستند که بی تفاوت به سن آقا پسر،با دیدن امکانات ،راضی به ازدواج دختر خانم با تفاوت سنی بیشتر می شوند و این ازدواج دیر هنگام دختر خانم ها ی پر توقع را رقم می زند.

,

"من روزی رسانم"

, "من روزی رسانم",

ازدواج و کار به هم ربطی ندارد، خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرمایند:در سن ازدواج، ازدواج کنیدکه روزی رسان منم.

,

در اصل ازدواج مهم اخلاق و ادب و شخصیت و اصالت انسان است، اسلام به ما محور  مشخص کرده است اگر مقید به گفته های دین اسلام باشیم با توکل به خدا به راهمان ادامه دهیم هیچ مشکلی پیش نمی آید.

,

صحبت های  غفاری، حاج جواد تمام می شود، تنها می توان گفت در روزگاری که برخی که نه، اکثر مدیران شعار می دهد،کسانی هم هستند که بی ادعا ابتکاری به خرج دهند و هرچند کم تعداد، اما گره وا می کنند از مسیر زندگی جوانان .

,

مقصر اصلی تاخیر در ازدواج، رسانه ها هستند

, مقصر اصلی تاخیر در ازدواج، رسانه ها هستند,

 در مسیر برگشت دانشجوی ارتباطاتی که در اتوبوس با او همکلام شدم، می گوید: نمی توان جوان امروز را سرزنش کرد، چون با موج تبلیغات رسانه ها و دستگاه های ارتباطی دنیا روبرو هستیم و از طرفی فرهنگ مدرن امروزی در یک دستگاه تلویزیون جا گرفته است و در برنامه ها و سریال ها وضعیت جوان های تازه ازدواج کرده را فوق العاده و یا در تبلیغات آشپز خانه های خیلی بزرگ و مجلل را به ما نمایش می دهدچه انتظاری باید داشت؟

,

 وقتی در شبکه های صدا و سیما هیچ اثری از جشن های ساده وجود ندارد و بر عکس سریالها جشن های آنچنانی را تبلیغ می کنند چطور جوان راضی به قناعت و ساده زیستی می شود؟ ما باید اول فرهنگ سازی کنیم، چرا که بیشتر مخاطبین تلویزیون ما جوانانیم، باید ازدواج آسان و کم هزینه را به ما یاد دهند،چرا که ما اول ازدواج را  فرهنگسازی غلط کرده ایم و اکنون باید انتظار بالا رفتن توقعات را در شرایط کمبود امکانات داشته باشیم و در صدد جبران باشیم.

,

وعده های بی سر انجام برای ازدواج آسان 

, وعده های بی سر انجام برای ازدواج آسان ,

بر اساس گزارشات در تبریز کانون های مختلفی با نام ازدواج آسان پدید آمده ، ولی برخی مدت زمان زیادی دوام نیاورده اند،کانون ازدواج آسان شفا با شعار ازدواج آگاهانه، آسان و بهنگام و پایدار از سال ۸۹ وارد عرصه شده است .

,

نفیسه سلمانیان، مسئول واحد تسهیلات در گفتگو با خبرنگار ائل پرس می گوید: ما برای ترویج ازدواج پا به عرصه ای گذاشتیم که در خود سختی هایی را نیز به همراه داشته است، شبکه فعالین ازدواج (شفا) از سال ۸۹ تحت حمایت سازمان ملی جوانان آغاز به کار کرد و پس از ادغام این سازمان با سازمان ورزش به علت عدم حمایت و مساعدت های لازم از طرف مسئولین به صورت سازمان مردم نهاد به کار خود ادامه داد.

,

او در ادامه می گوید: بعد از ادغام سازمان ملی جوانان از طرف مسئولین به کرات وعده داده شد که این مجموعه تحت حمایت و مساعدت سازمان ورزش و جوانان قرار بگیرد که متاسفانه ما هیچ گونه حمایتی را در این مدت مشاهده نکرده ایم جز از طرف شهرداری منطقه ۸ که از اوایل سال ۹۳ این ساختمان را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است.

,


ازدواج ۳۵۰۰ زوج، باشش میلیارد تومان

,
, ازدواج ۳۵۰۰ زوج، باشش میلیارد تومان,

او با اشاره به سابقه ۵ ساله مجموعه ادامه می دهد: در این سالها با مشکلات زیادی مواجه بودیم ولی به بیش از ۳۵۰۰ زوج تسهیلات ارائه دادیم که جمعا بالغ بر ۶ میلیارد تومان هزینه برداشته است، اما هیچگونه از این مشکلات مالی را به جوانان سوق ندادیم. رسالت کانون ما ترویج ازدواج سالم و کم هزینه است چرا که برخی خانواده ها با توجه به در آمد آنان، اجازه برگزاری مراسم را به آنها نمی دهد، ما خدماتی برای انان فراهم کردیم که با هزینه کم بهترین مراسم را برگزار کنند.

,

سلمانیان از لیست هزینه ها هم می گوید: با توجه به درخواست های طرفین لیستی از آرایشگاه ها سالن های تالار، گل فروشی مزون لباس عروس رستورانها و حتی تخفیف در خرید جهیزیه و وسائل منزل در اختیار عروس و داماد ها قرار میگیرد که معمولا کمترین هزینه ۱,۵ میلیون و بیشترین هزینه ۳ میلیون می شود.

,

زنگ خطری که به گوش مسئولین نمی رسد

, زنگ خطری که به گوش مسئولین نمی رسد,

آمار حکایت از آن دارد که بیش از ده میلیون جوان مجرد در کشور وجود دارند که بخش زیادی از آنها با تاخیر چند ساله ازدواج روبه‌رو هستند، این زنگ خطری است که به گوش برخی مسئولین نمی رسد، گاهی این جوانان بی توجه به باور های دینی خود اشتباهاتی انجام می دهند و برای جلوگیری از این مشکلات و آسیب ها باید اقداماتی اساسی تر انجام شود، چرا که شبکه های اینترنتی و ماهواره در امر ترویج فساد های اخلاقی و بی بندو باری اجتماعی، بسیار قوی تر و جذاب تر از کنش و واکنش های مدیران فرهنگی و مجموعه های ارزشی عمل می کنند.

,

اقداماتی که تاکنون انجام شده  بی تردید چاره ساز نبوده که سن ازدواج افزایش یافته و  از طرفی موج طلاق به راه افتاده و اکنون طلاق رفته رفته به عنوان هنجار اجتماعی مطرح می شود، زنگ خطر این موضوعات بارها و بارها توسط رسانه ها و فعالین فرهنگی و اجتماعی به صدا درآمده، گفتیم تا شاید اینبار برخی شنوا باشند.

,

انتهای پیام/گ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه