اخبار داغ

حرفهایی که بی جواب ماند

منطقه آزاد تجاری ارس هم پرید!!!

منطقه آزاد تجاری ارس هم پرید!!!
با منتفی شدن الحاق بخش هایی از شمال استان اردبیل به منطقه آزاد ارس، منطقه مستقل آزاد تجاری و صنعتی اردبیل، به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، پنجشنبه 30 مرداد 93 بود که جلسه هیئت دولت در شورای اداری استان اردبیل به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهور تشکیل شد و به دنبال آن رییس جمهور از اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خواست تا مقدمات الحاق بخشی از مناطق شمالی استان اردبیل به منطقه آزاد - تجاری ارس را فراهم کرده و در اولین جلسه دولت ارایه کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , آران مغان, آران مغان, ، ,

با موافقت اولیه و ابلاغ این حکم رییس جمهور در هیئت دولت، اکبر ترکان مشاور ارشد رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بررسی مناطق که حدود ۳۰ هزار متر پیش بینی شده بود صبح پنجشنبه 30 مرداد از طریق بالگرد وارد شهر اصلاندوز، شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار شده و طی بازدید از این مناطق با ظرفیت ها و پتانسیل های پارس آباد برای اتصال به منطقه آزاد ارس آشنا شد.

,

به دنبال الحاق بخشی از مناطق شمالی اردبیل به ارس، در 23 آبان 93 جلسه کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا به ریاست علیرضا موحدی معاون رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی، استاندار اردبیل و دیگر مسئولان تشکیل شد، که در پایان با موافقت حاضران در این جلسه الحاق بخشی از شمال استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری ارس تصویب شد.

,

به دنبال تصویب و الحاق بخشی از مناطق شمالی اردبیل حبیب برومند نماینده مردم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس، در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اظهار کرد: با تصویب هیئت دولت، مصوب شده ۲۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پارس آباد، ۹۰ هکتار از اراضی اصلاندوز، ۱۰۰ هکتار از اراضی بیله سوار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گرمی به منطقه آزاد تجاری ارس الحاق شود.

,

برومند با بیان اینکه شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار بعلت داشتن گمرک و قرارگرفتن در امتداد منطقه آزاد ارس شرایط الحاق به منطقه آزاد تجاری ارس را دارا هستند، تصریح کرد: بعلت داشتن موقعیت گمرک در بخش اصلاندوز و شهرستان بیله سوار قسمت تجاری منطقه آزاد ارس در این مناطق ایجاد خواهد شد و برای سایر قسمتها از جمله بازارچه و ساخت و سازها، سوله گذاری و انبار حدود ۶ هزار هکتار زمین در نظر گرفته می شود.

,

در حالی که مردم پارس آباد، بیله سوار و گرمی از تصویب و الحاق شهرهایشان به منطقه آزاد تجاری ارس بعد از چندین سال سر از پا نمی شناختند. و از سویی بازار بنر و پلاکاردنویسی تبریک از نماینده مجلس گرفته تا فرمانداری و ... از طرف برخی ها در شهر داغ بود. اما شنیده ها حکایت از اخبار ضد و نقیضی از پشت پرده اختلاف نمایندگان استان اردبیل از نحوه انتخاب شهرها و تقسیم ناعادلانه اراضی مورد انتخاب برای الحاق به ارس حکایت می کرد.

,

هفته ای نبود که نمایندگان استان بر سر الحاق شهرهای شمالی به ارس مصاحبه تند و انتقادی از یکدیگر نداشته باشند. یکی قسم می خورد که تصویب منطقه آزاد ارس تنها در دوران نمایندگی و با دوندگی وی انجام شده و حالا که به تصویب رسیده همه می خواهند در آن شریک شوند؛ دیگری می گفت نه این نتیجه کار گروهی نمایندگان استان و کار فردی نبود، اون یکی می گفت چرا منطقه آزاد ارس باید سه شهر انتخاب شود و این منصفانه نیست و باید الحاق تا شهرستان حوزه انتخابیه بنده نیز امتداد پیدا کند و ...

,

سوای از این حرفهای نمایندگان استان، بودند کسانی که اعتقاد داشتند سوای از پیگیری نمایندگان مجلس برای تصویب الحاق مناطق شمالی به ارس، مسئولان استانی و شهرستانی همچون امام جمعه و استاندار اردبیل، فرماندار سابق و امام جمعه پارس آباد نیز نقش پر رنگی در تصویب این مناطق به ارس داشتند که در واقع اگر تلاش آنها نبود این کار به سرانجام نمی رسید.

,

در حالی که الحاق مناطق شمالی استان اردبیل تا دیروز در روی میز شورای عالی مناطق آزاد کشور قرار داشت و همگان نیز انتظار داشتند این مناطق با داشتن 380 کیلومتر مرز زمینی با کشور جمهوری آذربایجان، برخورداری از گمرک بین المللی بیله سوار مغان، گذرگاه مرزی اصلاندوز، قابلیت های غنی کشاورزی و گردشگری از جمله مناطق مستعد کشور برای ایجاد مناطق آزاد و تجاری ارس باشند، به یکباره ورق برگشت و خبرگزاری ها و رسانه های تلویزیونی، روز سه شنبه ( 7 آبان 93) خبر دادند که در جلسه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و با حضور وزرای عضو با دستور جلسه الحاقی نقاطی از شمال استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری -صنعتی ارس تشکیل شد، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی مستقل استان اردبیل به تصویب اکثریت رسید.

,

همچنین با مصوبه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور در باره ایجاد منطقه مستقل آزاد تجاری و صنعتی اردبیل، الحاق بخش هایی از شمال استان به منطقه آزاد ارس منتفی شد. تا عملاً مردم مناطق شمالی استان اردبیل که برنامه ریزی خاصی بر روی الحاق ارس از معافیت گمرکی گرفته تا برپایی کسب و کار، فروش زمین و سوار شدن ماشین آنچنانی کرده بودند برای همیشه در ذهن های خیالی شان بایگانی شود.

, همچنین با مصوبه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور در باره ایجاد منطقه مستقل آزاد تجاری و صنعتی اردبیل، الحاق بخش هایی از شمال استان به منطقه آزاد ارس منتفی شد. ,

باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منطقه مستقل آزاد تجاری و صنعتی اردبیل که دیروز به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور رسیده رای خواهند داد یا اینکه که این منطقه تجاری هم از استان اردبیل خواهد پرید؟

,

به گزارش آران مغان، الحاق مناطقی از شمال استان اردبیل به منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در آذربایجان شرقی، در جریان سفر مردادماه رییس جمهوری به استان اردبیل مطرح و موافقت های ابتدایی در این زمینه صورت گرفته بود که با نظر جدید شورای مناطق آزاد و ویژه کشور به جای آن، منطقه مستقل آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل ایجاد می شود.

, آران مغان،,

ناگفته نماند منتفی شدن شمال استان اردبیل به ارس یک نکته مثبت داشت که آن هم کوتاه شدن دست عده ای دلال بود که سعی داشتند با بازار گرمی از نام منطقه آزاد تجاری ارس از آب گل آلود ماهی گرفته و اقدام به خرید وفروش و گرانی زمین، مسکن و... کنند.

,

 

,

اما یادمان باشد که در هر کاری مثل بعضی ها تا حصول اطمینان از به سرانجام رسیدن آن بی جهت عجله نکنیم، چرا که عجله کردن کار شیطان است...

,

 

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه