اخبار داغ

علل و عوامل لکنت زبان کودکان

علل و عوامل لکنت زبان کودکان
مشاور و روان درمان یزدی درباره علل و عوامل لکنت زبان نوشت: از جمله زمینه‌های که بسیار موثر و تأثیر‌گذار است در لکنت زبان وجود ضایعاتی در مغز به ویژه در «ناحیه بروکا و ‏ورنیکه» و در قسمت‌های مختلف دستگاه گویایی باعث و زمینه ساز اختلال در گفتار و کلام کودک می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر محمدحسن گرامی، مشاور و روان درمان یزدی طی یادداشتی به سینانیوز به علل و عوامل لکنت زبان پرداخت‎.‎

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ,

 

,

۱‏‎- ‎علل ارگانیکی
از جمله زمینه‌های که بسیار موثر و تأثیر‌گذار است در لکنت زبان وجود ضایعاتی در مغز به ویژه در «ناحیه بروکا و ‏ورنیکه» و در قسمت‌های مختلف دستگاه گویایی باعث و زمینه ساز اختلال در گفتار و کلام کودک می‌شود دستگاه ‏گفتاری و تکلمی کودک از سه بخش مهم ۱- دستگاه تنفس که شامل ریه‌ها، نای، نایژه‌ها است ۲- دستگاه تلفظی که ‏سه حفره حلق، دهان و بینی تشکیل شده است که بالای حنجره قرار دارد. ۳- دستگاه واج ساز که این اندام و ‏دستگاه در محفظه غضروفی به نام حنجره وجود دارد و در انتهای نای جای دارد که اشکال در هر کدام از این ‏دستگاه‌ها یا اندام‌ها باشد باعث اختلال در گفتار و زبان می‌شود‎.‎
 

, ۱‏‎- ‎علل ارگانیکی,
,
,

۲‏‎- ‎علل تعاملی‎:‎
در بعضی از موارد علت لکنت زبان توقف در رشد یا عوامل خانوادگی است و کمبود محرک‌های لازم در شکل‌گیری ‏زبان، ترس، احساس حقارت، ناامنی، کم رویی، تمسخر دیگران، سبک تربیتی خانواده و غیره... است. که در اینجا ‏عوامل عضوی یا مغزی دخالت ندارد‎.‎

 

, ۲‏‎- ‎علل تعاملی‎:‎,
,
,
,

‏۳‏‎- ‎عدم تسلط و غلبه طرفی مغز
از آنجا مغز انسان از دو نیمکره راست، چپ تشکیل شده است و هر کدام از این دو نیم کره فرمان‌ها را در جهت ‏مخالف یا عکس به اعضای بدن ارسال می‌کنند به این معنا که نیم کره راست طرف چپ انسان کنترل و هدایت می‌کند ‏و طرف چپ توسط نیم کره راست مدیریت می‌شود، غلبه طرفی مغز معمولاً در سنین ۲ تا ۵ سالگی حاصل می‌شود که ‏در غلبه طرفی کودک در حین فعالیت یکی از نیم کره‌ها فعالیت مسلط خود را از دست بدهد و نیم کره دیگر فعال ‏شود در غیر این صورت در یک زمان دو فرمان به یک عضو مخابره خواهد شد و بر اساس تعارضی که پیش می‌آید ‏فرمان قابل اجرا نخواهد بود. از این رو لازم مربیان و معلمان در بدو و رود کودک به آموزشگاه در یک فضای مناسب ‏این موضوع رابررسی و مورد نظر قرار دهند که با بررسی که کودک با کدام دست خود درب کلاس باز می‌کند یا بند ‏کفش خود را می‌بندد و یا از کدام دست برای برداشتن اشیای روی میز یا زمین استفاده می‌کند‎.‎
 

, ‏۳‏‎- ‎عدم تسلط و غلبه طرفی مغز,
,
,

۴‏‎- ‎علل تلفیقی‎:‎
در بعضی از موارد نادر ممکن است ترکیبی از «دو با دو» و «یک با سه» یا «سه با دو» به وجود آید‎.‎

 

, ۴‏‎- ‎علل تلفیقی‎:‎,
,
,
,

نشانه‌شناسی کودکان لکنتی‎:‎
پیرامون علائم و نشانه‌های کودکان مبتلا به آسیب گفتار و زبان صحبت‌های زیادی وجود دارد ولی از آنجا که در ‏طبقه‌بندی اختلال لکنت زبان به خوبی آن‌ها اشاره شد لذا از این دسته‌بندی و نشانه‌ها می‌توان در علائم‌شناسی ‏استفاده کرد و اما برخی از نشانه‌های اساسی آن‌ها‎:‎
‏۱‏‎- ‎بیان کلمات به صورت غیر عادی
‏۲‏‎- ‎توجه به شکل بیان صحبت به جای توجه به محتوای در نظر دیگران
‏۳‏‎- ‎عدم اعتماد به نفس و داشتن روحیه خجالتی و کم رویی و انزوا طلبی
‏۴‏‎- ‎ترس و تشویش و اضطراب در رفتار
‏۵‏‎- ‎اختلالات تنفسی
‏۶‏‎- ‎افت تحصیلی
‏۷‏‎- ‎در جمع دچار هیجان غیرواقعی می‌شوند
‏۸‏‎- ‎استفاده از حرکات کمک کننده از قبیل فشردن عضلات پیشانی، لرزش چانه به هم زدن پلک‌ها و تکان دادن ‏دست‌ها و پا‌ها حرکات چشم‌ها و‎....‎

 

, نشانه‌شناسی کودکان لکنتی‎:‎,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

درمان‎:‎
از جمله اختلال‌های که اگر هر چه زود‌تر به درمان آن توجه شود درمان زود‌تر و راحت‌تر شکل می‌گیرد، اختلال گفتار ‏و زبان است که از جمله اهداف درمان این اختلال‎:‎
‏۱‏‎- ‎پذیرش که این موضوع یک اختلال و قابل درمان و پیشگیری است‎.‎
‏۲‏‎- ‎درمان و کاهش مشکلات گفتاری در بیان حروف، کلمات، جمله‎.‎
‏۳‏‎- ‎افزایش مهارت‌های اعتماد به نفس در زمینه‌های مختلف‎.‎
‏۴‏‎- ‎بررسی زمینه‌های عضوی در اختلال و درمان و بهبود دستگاه گفتاری‎.‎
‏۵‏‎- ‎در یک کدام شناخت، پیشگیری و درمان تمامی زمینه‌های که در ایجاد و تقویت اختلال گفتار و زبان نقش دارد‎.‎

 

, درمان‎:‎,
,
,
,
,
,
,
,
,

مراحل درمان‎:‎
‏۱‏‎- ‎گرفتن شرح حال بالینی از فرد یا کودک با نگاه انواع تخصص‌ها، گوش و حلق و بینی رواسنج، متخصص مغز و ‏اعصاب روان‌شناس و مشاوره ضروری است‎.‎
‏۲‏‎- ‎بررسی سیستم اعصاب مرکزی‎.‎
‏۳‏‎- ‎ارزیابی دقیق هوش‎.‎
‏۴‏‎- ‎سنجش میزان شنوایی‎.‎
‏۵‏‎- ‎بررسی ساختار ویژگی‌های محیطی و خانوادگی‎.‎
‏۶‏‎- ‎ارزیابی غلبه طرفی‎.‎
‏۷‏‎- ‎ارزیابی دقیق نوع اختلال و شدت و فراوانی آن‎.‎
‏۸‏‎- ‎درمان بر اساس نوع لکنت و شدت آن‎.‎

, مراحل درمان‎:‎,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

راهبردهای اساسی پیشگیرانه و درمانی در لکنت زبان‎:‎
‏۱‏‎- ‎نگرش واقع بینانه از این اختلال توسط خانواده، کودک و اطرافیان‎.‎
‏۲‏‎- ‎توجه اینکه بخشی از درمان تخصصی است‎.‎
‏۳‏‎- ‎پرهیز عجله و شتاب در درمان‎.‎
‏۴‏‎- ‎به شکل ترحم آمیز به کودک نگاه نکنیم‎.‎
‏۵‏‎- ‎از کمک کردن غلط و غیر منطقی در هنگام صحبت کردن کودک لکنتی اجتناب شود‎.‎
‏۶‏‎- ‎از خرافات و کارهای غیر واقعی و علمی جداً پرهیز کنیم‎.‎
‏۷‏‎- ‎هر روز درمان را مورد توجه قرار دهیم‎.‎
‏۸‏‎- ‎از مهارت‌های تشویق کردن برای درمان کودک را شکوفا کنیم‎.‎
‏۹‏‎- ‎سایر زمینه‌ها و استعداد‌ها کودک را شکوفا سازیم‎.‎
‏۱۰‏‎- ‎به گفته‌های فرد لکنتی دقیق گوش کنیم و نباید صحبت‌های او را قطع کنیم و از استفاده تماس چشمی در صحبت ‏کردن و گوش صحبت او بسیار موثر است‎.‎
‏۱۱‏‎- ‎پرهیز تحقیر و تمسخر کودک لکنتی‎.‎
‏۱۲- توجه تغذیه و الگو و کسب زندگی سالم.‏

, راهبردهای اساسی پیشگیرانه و درمانی در لکنت زبان‎:‎,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/‏خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه