اخبار داغ

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سه سرطان شایع

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سه سرطان شایع
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آغاز غربالگری سه سرطان شایع در کشور خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایسنا، دکتر علی مطلق رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان با اشاره به کمپین ملی مبارزه با سرطان که از هشتم تا 15 بهمن ماه طراحی شده، گفت: 13 بهمن ماه نیز مراسم روز جهانی سرطان را خواهیم داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


به گفته وی سالانه 14 میلیون مورد جدید سرطان در دنیا بروز می‌کند. نکته مهم آن است که تا سال 2030 میلادی میزان بروز سرطان در دنیا به 27 میلیون نفر در سال می‌رسد. متاسفانه 70 درصد از موارد افزایش بروز سرطان مربوط به کشورهای در حال توسعه است. همچنین سالانه هشت میلیون نفر در دنیا به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

مطلق گفت: در ایران نیز سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان بروز می‌کند. هم راستا با دنیا، در ایران نیز افزایش موارد بروز سرطان را شاهد هستیم، اما میزان بروز سرطان در ایران همچنان کمتر از متوسط جهانی است؛ به طوری که شاخص تعداد موارد جدید سرطان به ازای هر یکصد هزار نفر در ایران 134 مورد در مردان و 128 مورد در زنان است. این در حالی است که این ارقام در دنیا به ترتیب 205 مورد در مردان و 165 مورد در زنان است.

وی مهم‌ترین دلیل افزایش میزان بروز سرطان را افزایش امید به زندگی و سن جمعیت کشور خواند و گفت: میزان امید به زندگی در سال 58 حدود 58 سال بود که این رقم در سال 1391 به 73.8 سال رسیده است. هرچه سن افزایش یابد میزان بروز سرطان نیز افزایش می‌یابد. همچنین شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی در بروز سرطان نقش موثری دارد.

مطلق گفت: نیمی از جمعیت کشور افزایش وزن دارند. 90 درصد جمعیت کشور کمتر از پنج واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند. بیش از 35 درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی ناکافی دارند. این در حالی است که تمام این موارد می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید سازمان بهداشتی درباره مصرف سیگار، الکل، فعالیت بدنی و تغذیه در بروز و پیشگیری از سرطان گفت: بی‌توجهی به این موارد چهار بیماری غیرواگیر مهم و از جمله سرطان را به دنبال دارند.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: بیش از 10 د رصد جامعه کشور سیگاری هستند. درصد قابل توجهی نیز قلیان می‌کشند. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین راهبردها برای کنترل سرطان کاهش مصرف سیگار و دخانیات است. سیگار عامل یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از سرطان است.

وی در این باره افزود: کنترل عفونت‌ها راهبرد دوم پیشگیری از سرطان است. با افزایش ارتقای سطح بهداشت عمومی به خصوص بهداشت آب آشامیدنی و چگونگی آماده سازی غذاها می‌توانیم در کنترل عفونت‌ها موثر واقع شویم. هپاتیت B که عامل سرطان کبد است از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد.

وی راهبرد سوم را واکسن HPV‌ برای پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم دانست و گفت: این واکسن در دسترس است، اما از آنجا که میزان بروز این بیماری کم است و در مقابل هزینه واکسن زیاد است فعلا در دستور کار نیست. البته برنامه‌هایی برای تولید این واکسن در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای تشخیص زودهنگام سه سرطان برنامه ویژه طراحی شده است، گفت: برای سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم برنامه‌هایی جهت تشخیص زودهنگام طراحی شده است. ارتقای آموزش عمومی در سطح جامعه از جمله این راهبردهاست. تا چند ماه آینده برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام این سه سرطان ابتدا از شهرهای زیر 50 هزار نفر آغاز می‌شود و به تدریج به سایر شهرها گسترش می‌یابد.

توصیه‌های 10 گانه برای مقابله با سرطان

در ادامه دکتر شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز با اشاره به 10 گام برای پیشگیری از سرطان، گفت: برای مبارزه و پیشگیری از سرطان، سیگار و قلیان نکشید، روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشید، روزانه پنج واحد میوه و سبزی بخورید، مصرف قند و نمک را کاهش دهید، وزن خود را مدیریت کنید، با کرم‌های ضد آفتاب از پوست خود محافظت کنید، از الکل و مواد مخدر دوری کنید، آلاینده‌های سرطان‌زا را بشناسید، با خود و محیط زیست‌تان مهربان باشید.

وی همچنین از تهیه طوماری جهت حمایت از پویش ملی مبارزه با سرطان خبر داد و گفت: از روسای سه قوه خواسته شده است که بر اجرای قوانین مربوط به سلامت آب، خاک و غذا و همچنین کنترل آلاینده‌ها نظارت داشته باشند. این طومار پس از امضای مردم به رئیس جمهور ارائه می‌شود. در این طومار به ویژه بر روی قانون کنترل دخانیات و همچنین قوانین کنترل آلودگی هوا، سلامت آب آشامیدنی و دیگر آلاینده‌های سرطان‌زا تاکید شده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توصیه‌های 10 گانه برای مقابله با سرطان,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه