اخبار داغ

سبد نفتی اوپک در مرز 44 دلار

سبد نفتی اوپک در مرز 44 دلار
قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش 20 سنتی، بشکه‌ای 43.88 دلار فروخته شد و با کمترین رقم در سال جدید میلادی فاصله گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز پنج شنبه با کاهش  20 سنتی نسبت به روز چهارشنبه 43.88 دلار فروخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


نفت اوپک روز چهارشنبه بالاترین قیمت در 17 روز پیش از آن برابر با 44.08 دلار را ثبت کرد که نسبت به روز سه‌شنبه 84 سنت افزایش یافته بود.

قیمت نفت در بازارهای جهانی از جمعه  23 ژانویه (سوم دی ماه) که خبر مرگ پادشاه عربستان منتشر شد، تا روز پنج شنبه 29 ژانویه (دهم دی ماه) به علت نوسان بازار ارز تغییراتی داشت. قیمت نفت در ابتدا با خبر مرگ پادشاه خبر اندکی افزایش یافت، اما به دنبال اعلام آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر عدم تغییر سیاست نفتی عربستان با مرگ پادشاه این کشور و نیز باقی ماندن علی النعیمی در وزارت نفت عربستان، کاهش یافت.

قیمت سبد نفتی اوپک پس از انتشار خبر مرگ پادشاه عربستان در روز جمعه 64 سنت افزایش یافته و 43.69 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

کمترین قیمت این نوع نفت طی یک سال گذشته، 13 ژانویه 41.50 دلار در بشکه رقم خورده است. کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2014 برابر با 52 دلار بوده است.

قیمت نفت از ژوئن سال 2014 تاکنون نزدیک به 60 درصد ارزش خود را از دست داده است. تصمیم اوپک در 27 نوامبر  2014 با حمایت عربستان از عوامل تشدید این کاهش قیمت بوده است.

این درحالی است که کاهش قیمت نفت گریبان سعودی‌ها را گرفته و اجرای پروژه‌های نفتی عربستان به تعویق افتاده است.

مدیر اجرایی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، طی کنفرانسی از به تعویق افتادن برخی از پروژه‌های نفتی این کشور به علت کاهش قیمت نفت خبر داد و گفت: برخی از پروژه‌های خود را به آینده موکول خواهیم کرد و در مورد برخی دیگر دوباره مذاکره می‌کنیم.

از طرفی تاثیرات کاهش قیمت نفت یکی پس از دیگری بر کشورهای تولیدکننده آشکار می‌شود، پیش از این کویت کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرده بود و حالا دولت مکزیک نیز اعلام کرد که بودجه خود را به علت کاهش قیمت نفت 3 درصد کاهش داده و مناقصه پروژه قطار سریع السیر خود را به بعد موکول کرده است.

اثرات کاهش قیمت بر صنعت نفت شیل آمریکا که در راستای کاهش قیمت نفت دروازه‌های صادرات نفت خود را پس از 40 سال گشود، نیز در حال آشکار شدن است.

روز جمعه، با انتشار اخباری مبنی بر کاهش شدید فعالیت‌های حفاری در بخش نفت آمریکا، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی نزدیک به 4 دلار افزایش یافت و به 52.99 دلار در هر بشکه رسید.

تولید نفت شیل (نفت صخره‌های شنی یا غیر متعارف) بسیار هزینه بر است و اکنون که قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، سبب شده تا تولید این نوع نفت با مشکلاتی روبرو شود. از این رو احتمال می‌رود که روند کاهشی قیمت نفت بر روند تولید نفت شیل تاثیر کاهشی داشته باشد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه