اخبار داغ

با از کار افتادن ۹۴ دکل نفتی در آمریکا اتفاق افتاد؛

افزایش ۸ درصدی قیمت نفت

افزایش ۸ درصدی قیمت نفت
بازارهای جهانی در آخرین روز هفته با افزایش حدود ۸درصدی قیمت نفت مواجه شد تا واکنشی به خبر کاهش سرمایه‌گذاری روی نفت شیل در آمریکا نشان داده باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همشهری نوشت: هر بشکه نفت برنت دریای شمال که مدت‌ها بود در محدوده 45 تا 50دلار نوسان می‌کرد، در پایان معاملات روز جمعه تا یک سنت مانده به 53دلار پیش رفته است. تحلیل‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که به‌دنبال کاهش شدید تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا، قیمت نفت افزایش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


این افزایش در حالی رخ داد که شاخص دلار با پایان یافتن‌ماه ژانویه هفتمین‌ماه متوالی افزایشی خود را به ثبت رساند. نفت برنت دریای شمال با افزایش 3.86دلاری به 52.99دلار رسید که رشد7.86درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش بیشترین رشد طی یک روز از سال2009 تاکنون به شمار می‌رود. براساس آمارهای منتشر شده، تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا طی هفته گذشته کاهش 7درصدی معادل 94دکل را تجربه کرده است. به این ترتیب تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به کمترین تعداد در 3سال گذشته رسیده است و کاهش هفتگی آن بیشترین کاهش از سال1987 به‌شمار می‌رود.

کاهش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر صرفه اقتصادی تولید نفت شیل آمریکا را کاهش داده و در برخی نقاط این صرفه را از بین برده به همین دلیل تولید در این دکل‌ها متوقف شده است. این در حالی است که میزان تولید نفت اوپک در نخستین‌ماه سال جدید میلادی با وجود کاهش شدید قیمت نفت به30.37میلیون بشکه در روز رسید که 130هزار بشکه بیشتر از‌ ماه ماقبل یعنی دسامبر2014 است.

    زیان کشورهای عرب از کاهش بهای نفت

در همین حال روزنامه الشرق چاپ قطر نوشت که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درصورت تداوم کاهش قیمت نفت برای مدتی طولانی، حدود 215میلیارد دلار زیان خواهند دید. این روزنامه افزود: عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات با این میزان خسارت بیش از 14درصد از حجم کل درآمدهای خود را از دست می‌دهند. کشورهای عربی خلیج‌فارس بیش از 75درصد از درآمدهای خود را از طریق فروش نفت به‌دست می‌آورند. چنانچه قیمت نفت به 65دلار در هر بشکه برسد، کشورهای عربستان 1.9، بحرین 5.3، عمان 11.6، قطر 7.4، امارات 3.7 و کویت 3.1درصد کسری بودجه خواهند داشت.

    کاهش قیمت نفت تأثیر جدی بر ایران نداشت

از طرفی نشریه آمریکایی نیوزویک با اعلام اینکه ایران در سال‌های 1999و 2009تجربه کاهش قیمت نفت داشته و به سلامت از آن عبور کرده است، نوشت: کاهش قیمت نفت تأثیر جدی بر اقتصاد ایران نداشته و وابستگی به نفت را کمتر کرده است. این نشریه نوشت: کاهش قیمت نفت از ‌ماه ژوئن تاکنون تأثیر ملایمی بر اقتصاد ایران داشته اما درآمدهای پایین نفتی باعث شد حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، ‌قیمت نفت در بودجه را کاهش و وابستگی به نفت را پایین آورد و شاید گام‌های بیشتری هم در آینده برداشته شود.

,
,
,
,
,
,     زیان کشورهای عرب از کاهش بهای نفت,
,
,
,
,     کاهش قیمت نفت تأثیر جدی بر ایران نداشت,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه