اخبار داغ

اولین شهید قیام 19 بهمن سال 1330 مردم سیستان بر علیه رژیم شاهنشاهی

اولین شهید قیام 19 بهمن سال 1330 مردم سیستان بر علیه رژیم شاهنشاهی
اقدام دلیرانه ی سربازی سیستانی که باعث شهادت وی در پادگان و قبل از اعزام نیروها به داخل شهر می گردد، از نکات برجسته و قابل توجه این قیام است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از اوشیدا، علت قیام ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ این بود که بیش از یک سده «خاندان علم» و عوامل آن بر «سیستان» حکومت می کردند و با اقدامات ضد بشری و اعمال سیاست های استثماری، آنجا را به نیستی کشاندند به طوری که «امیر حسین خزیمه علم» فرزند حسام الدوله و داماد «شوکت الملک» که وکیل دوره شانزدهم مجلس شورای ملی بود، در سال ۱۳۳۰ شمسی خود را برای «دوره هفدهم مجلس شورای ملی» نیز از حوزه سیستان کاندیدا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,


اما مردم سیستان «آیت الله میرزا ابراهیم شریفی» را که در منطقه از احترام خاصی برخوردار بود برای نمایندگی کاندیدا و انتخاب کردند.
فرماندار، بازرس قضایی و شورای شهر اعتراض مردم را در خصوص تشکیل شورای شهرستان و مشورت در مسائل انتخابات وارد نمی دانستند و نه تنها رعایت بی طرفی ننموده بلکه تصمیم گرفتند انتخابات را به سود «امیر حسین خزیمه علم» به پایان برسانند.

,
,
,


مردم که از مسئولان حکومتی ناامید می شوند، تلگراف ۱۵۰۰۰کلمه ای به مرکز ارسال می نمایند؛ وزارت کشور به درخواست مردم ترتیب اثر نمی دهد. سرانجام سیستانیان صبر و شکیبایی خود را از دست داده و قیام می کنند.

صبح روز ۱۹ بهمن ۱۳۳۰ بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در خیابان ها اجتماع می کنند، درگیری های سختی بین مردم و عوامل حکومتی در می گیرد. «سروان ادبایی» از فرماندار، اجازه شلیک به مردم را می گیرد و ابتدا به سینه «کدخدای کرباسک» تیر می اندازد و او را می کشد، سپس به مردم تیراندازی و در این درگیری های خونین بنا به برخی اسناد، دوازده نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی می شوند.

,
,
,
,


اقدام دلیرانه ی سربازی سیستانی (گلزار مرادقلی فرزند غلامعلی ذوالفقار) که باعث شهادت وی در پادگان و قبل از اعزام نیروها به داخل شهر می گردد، از نکات برجسته و قابل توجه این قیام است .

,
,


«شهید مرادقلی» در سن بیست سالگی به خدمت سربازی ارتش در آمده بود. با اوجگیری اعتراضات مردم در ۱۹ بهمن سال ۱۳۳۰ هنگامی که فرمانده پادگان ارتش در زابل (سرهنگ مکری) به نیروهای تحت امرش آماده باش داده و اعلام می کند که به ماموریت داخل شهر رفته و به کسی رحم ننموده و به طرف آشوبگران تیراندازی نمائید، این شهید با شجاعت و مردانگی مردانگی از جای خود در گروهان برخاسته و با صدای رسا خطاب به «سرهنگ مکری»می گوید: من به تو اجازه نمی دهم مردم ما را قتل عام کنی و سپس بلافاصله اسلحه اش را مسلح نموده و به طرف فرمانده پادگان تیر اندازی می کند اما بدلیل مداخله افسران حاضر در صبحگاه نظامی، گلوله ها به «مکری» اصابت ننموده در متعاقب این موضوع اطرافیان سرهنگ به طرف «گلزار مرادقلی» تیراندازی و وی را به شهادت می رسانند.

یاد این شهید و همه ی شهدای این قیام گرامی و پر رهرو باد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه