اخبار داغ

با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها؛

پایان ماراتن یارانه ای دولت و مجلس / کمیسیون تلفیق یارانه ثروتمندان را حذف کرد

پایان ماراتن یارانه ای دولت و مجلس / کمیسیون تلفیق یارانه ثروتمندان را حذف کرد
در حالیکه هنوز تصمیم جدی از سوی دولت برای حذف یارانه ثروتمندان اتخاذ نشده و در لایحه بودجه۹۴ نیز میزان سقف بودجه هدفمندی یارانه ها بدون تغییر ۴۸ هزار میلیارد تومان بوده و بودجه یارانه نقدی و غیر نقدی سال آینده نیز ۴۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است، کمیسیون تلفیق از پرداخت حدود۳۶هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی خبر میدهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز، بدین ترتیب همان گونه که قبلا نیز اعلام شده بود گویا قرار است در هر استان، دهک های بالای درآمدی از دریافت یارانه حذف شده و درآمد حاصله برای رفع مشکلات تولید در همان استان تعلق بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مطابق آنچه که روز گذشته در کمیسیون تلفیق مصوب شد، اعضای تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد، کارگران و بارنشستگان کشوری و لشکری با حقوق کمتر از۲٫۵میلیون تومان در ماه، یارانه نقدی دریافت خواهند کرد ولی شیوا حذف افراد ثروتمند و تعیین میزان دارایی آنها اعلام نشد.

,

*گامی برای کاهش شکاف طبقاتی

,

در حالیکه قرار بود هدمند شدن یارانه ها شکاف طبقاتی در جامعه را کاهش دهد اما میزان ضریب جینی اعلام شده توسط بانک مرکزی این اتفاق را تایید نمی کند.
طبق بررسی های بانک مرکزی، مقدار ضریب جینی در سال ۹۲ نشان میدهد این ضریب از رقم ۰٫۳۸۳۴ در سال ۹۱ به رقم ۰٫۳۹۴۴ افزایش یافته است.

,
,

به بیان دیگر با اجرای اشتباه قانون هدفمندی یارانه ها نه تنها شکاف طبقاتی کاهش نیافته بلکه به سبب رشد تورم افسار گسیخته، درآمد دهک های بالای جامعه افرایش نیز یافته است.

,

«ضریب جینی»، نشانگر فاصله طبقاتی و نحوه توزیع درآمد است. زمانی که این شاخص رو به «صفر» حرکت کند، فاصله طبقاتی کاهش یافته؛ یعنی توزیع درآمد عادلانه‌تر شده است و هر چه به سمت «یک» متمایل شود، فاصله طبقاتی افزایش یافته به این معنی که توزیع درآمد ناعادلانه شده است.
در فاز نخست هدفمندی یارانه‌‌ها به همه افراد جامعه، ماهانه ۴۵هزارتومان در قالب یارانه نقدی پرداخت شد.

,
,

بنابراین باید تفاوت‌های تمام دهک‌های درآمدی که تا پیش از آذر سال ۸۹ (آغاز اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها) وجود داشت، باید مانند گذشته باقی می‌ماند اما این انتظار محقق نشد.

,

درواقع تورم ناشی از اجرای این قانون و افزایش نرخ دلار تفاوت معناداری در قدرت خرید مردم ایجاد کرد و بدین ترتیب دهک‌های پردرآمد قوی‌تر و دهک‌های کم‌درآمد ضعیف‌‌تر شدند.

,

این موضوع همواره یکی از آثار پایدار تورم شناخته می‌شود. آنهایی که متعلق به دهک‌های بالای درآمدی هستند، دارایی‌های بیشتری دارند که با وجود تورم هر روز بر ارزش آنها افزوده‌تر می‌شود؛ در حالی که دهک‌های کم‌درآمد به دلیل اینکه دارایی ندارند به پرداخت‌کننده هزینه تورم، تبدیل می‌شوند.

,

در اقتصاد گفته می‌شود تورم مالیاتی است که دهک‌های کم‌درآمد می‌پردازند زیرا در زمان بروز تورم، هزینه خانوارهای پایین درآمدی همواره سیر صعودی دارد زیرا آنها دارای درآمدهای ثابت هستند و تورم، ارزش درآمد آنها را کاهش می‌دهد.

,

با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها خانوارهای کم‌درآمد ظاهرا به ۴۵هزارتومان درآمد بیشتر دست یافتند در حالی که با گذشت دو، سه سال از دریافت اولین یارانه نقدی، ارزش آن به کمتر از یک‌سوم کاهش پیدا کرد که نه‌تنها ارزش یارانه نقدی بلکه ارزش کل درآمد ماهانه آنها نیز به دلیل تورم به یک‌سوم تقلیل یافت.

,

از این رو می‌‌توان گفت، در ماه‌های نخست اجرای فاز اول، که تورم هنوز جهش نیافته بود (یعنی در کوتاه‌مدت) ضریب جینی که بیانگر فاصله یا شکاف طبقاتی است، کم شد اما در بلندمدت که تورم به بیش از ۴۰درصد هم رسید، ضریب جینی کاهش کوتاه‌مدت خود را به یکباره جبران کرد و افزایش یافت.
این به معنای آن است که ارزش دارایی‌های دهک پردرآمد جامعه در سال ۹۲ نسبت به ۸۹ به فاصله سه‌سال چندین برابر شد.

,
,

از این رو می‌توان چنین نتیجه گرفت که اجرای فاز نخست یارانه‌ها موجب کاهش فاصله طبقاتی در کوتاه‌مدت شد اما رشد فزاینده تورم در چند سال بعد، فاصه طبقاتی را بیشتر کرد و اختلاف درآمدی بیشتر از قبل نمود یافت.

,

بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری، مقایسه حداقل دستمزد در سال گذشته که ماهانه حدود ۴۸۷ هزار تومان با متوسط هزینه ماهانه گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در این سال که ماهانه به ۶۲۲ هزار تومان می رسد بیانگر آن است که حداقل دستمزد پرداختی به کارگران به طور متوسط حدود ۷۸ درصد هزینه این گروه را پوشش می دهد.

,

بانک مرکزی تاکید کرد که، اگرچه با لحاظ کردن یارانه نقدی بخشی از این کسری درآمد پوشش داده می شود، اما شکاف درآمد و هزینه برای گروه های پایین درآمدی و صاحبان مشاغل غیر حرفه‌ای بسیار بالاست

,

*ورشکستگی سازمان هدفمندی یارانه ها

,

سال آینده بنزین نمی تواند گران شود چرا که در حال حاضر با افت شدید قیمت نفت، نرخ بنزین به فوب خلیج فارس رسیده است و بنابراین بخشی از افزایش درآمد حاصل از آزاد سازی انرژی اتفاق نخواهد افتاد.

,

آنچه مسلم است، سازمان هدفمندی یارانه ها به دلیل نحوه تخصیص و میزان توزیع منابع یارانه ای و پرداخت یارانه به همه افراد کشور با کسرس بودجه قابل توجهی مواجه است.

,

ابن کسری بودجه در نهایت منجر به افزایش گسترده حجم پول و افرایش سطح قیمتها و تورم خواهد شد.

,

این کسری بودجه در شرایطی اتفاق افتاده که تمامی درآمد حاصل از افرایش قیمت انرژی و سایر کالاهای یارانه ای تنها به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یابد، در حالیکه اگر قرار باشد سهم ۳۰درصدی تولید نیز پرداخت شود، این کسری بیشتر خواهد شد.

,

درصورتیکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مطابق قانون مصوب انجام میشد، یعنی درآمد ناشی از افرایش قیمت انرژی با توجه به سهم ۵۰درصدی خانوارها، ۳۰درصدی تولیدکنندگان و ۲۰درصدی دولت توزیع میشد، عملا کسری بودجه و افزایش حجم پول رخ نمیداد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه