اخبار داغ

بررسی جایگاه آذربایجان غربی در کشاورزی از نگاه آمار و ارقام

بررسی جایگاه آذربایجان غربی در کشاورزی از نگاه آمار و ارقام
آذربایجان غربی به قطب برتر کشاورزی در کشور تبدیل شده و با تولید نزدیک به 6درصد از تولیدات کشاورزی کشور در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از اروم نیوز، استان آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از زمین‌های حاصلخیز و مناطق طبیعی غنی، از مهم‌ترین مناطق کشاورزی و دامپروری و از مناطق مستعد کشاورزی در ایران است که با وجود این که این استان 6/2 درصد مساحت کشور را دربر می‌گیرد ولی اراضی کشاورزی آن بیش از 6/5 کل اراضی مزروعی کشور را شامل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این استان بیش از 24 دشت حاصلخیز وجود دارد که در همه بخش‌های استان پراکنده هستند که به همراه رودخانه‌های متعدد، این استان را به یکی از مراکز کشاورزی در کشور تبدیل کرده است.

,

بیشترین سطح زیر کشت اراضی زراعی به اراضی زراعت دیم تعلق دارد که قسمت‌های شمالی و جنوبی و غربی استان را شامل می‌گردد گندم یکی از محصولات زراعی استراتژیک بوده و جو نیز از محصولات عمده در این استان می‌باشد. سیب، انگور، زردآلو نیز از عمده محصولات باغی در استان هستند که در این میان آذربایجان غربی در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای رتبه اول در کشور است.

,

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با اشاره به رشد بی نظیر دستاوردهای آذربایجان غربی در زمینه محصولات کشاورزی گفت: آذربایجان غربی با تولید 920 هزار تن سیب درختی بعنوان استان اول در کشور شناخته شده است.

,

وی اظهار کرد: این استان در زمینه پرورش ماهی در استانهای غیرساحلی مقام اول را دارد و در زمینه تولید علوفه مورد نیاز دامهای موجود استان جزء استانهای سوم و چهارم کشور است.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی به عنوان قطب کشاورزی از مراتع و منابع طبیعی خوبی برخوردار است افزود: تولیدات ذرت دانه ای، یونجه و مراتع خودرو ملی مورد استفاده دامهای استان قرار می گیرند و از حدود 2500 هزار هکتار مراتع درجه یک، دو و سه در استان نزدیک به 8 میلیون واحد دامی بعنوان واحدهای دامداری سنتی و صنعتی به تولید مشغول هستند.

,

با افتتاح تعداد 173 پروژه برای 1170 نفر اشتغال ایجاد می شود

, با افتتاح تعداد 173 پروژه برای 1170 نفر اشتغال ایجاد می شود,

وی تصریح کرد: سال گذشته با رقم 300 میلیارد ریال تعداد 160 پروژه آماده بهره برداری شده بود و امسال با استفاده از دریافت اعتبار از منابع اعتباری مختلف تعداد ۱۷۳ طرح عمرانی ، اقتصادی و تحقیقاتی کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۵۸۲ میلیارد ریال در سطح استان مورد بهره برداری قرار می گیرند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: این طرحها ۱۴۰طرح در بخش آب و خاک ، ۱۴طرح در بخش تولیدات دامی ، ۹طرح در بخش صنایع کشاورزی ۳طرح در بخش آموزش ، ترویج و تحقیقات کشاورزی ، ۴طرح در زیر بخش تولیدات گیاهی ، ۲طرح در بخش شیلات و تعداد یک طرح در زیر بخش تعاون روستایی را شامل می شود.

,

وی گفت: آذربایجان غربی از نظر تعداد پروژه 8 درصد رشد و از نظر اعتبار هزینه شده برای پروژه ها از پیشرفت 94 درصدی برخوردار است واز این تعداد، فراوانی بیشتر در آبیاری تحت فشار است که این یکی از استراتژی های جهاد کشاورزی در زمینه تغییر و اجرای روشهای نوین آبیاری در عرصه های کشاورزی در زمینه زراعت است.

,

کریم زاده با اشاره به اشتغال زایی که با افتتاح پروژه ها در استان صورت خواهد گرفت گفت: از این تعداد پروژه ای که در استان آذربایجان غربی افتتاح می شوند برای تعداد 1170 نفر ایجاد اشتغال و 1200 خانواده هم از این پروژه ها بهره برداری می کنند.

,

آذربایجان غربی اولین تولید کننده چغندر قند در کشور

, آذربایجان غربی اولین تولید کننده چغندر قند در کشور,

مقصود قربانی معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار این رسانه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی توانسته رتبه اول کشوری در زمینه چغندر قند را به خود اختصاص دهد گفت: امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی تولید شده است.

,

وی افزود: با احتساب تبدیل چهارده درصد تولید چغندر قند به شکر 254 هزار تن میزان استحصال شکر است که آذربایجان غربی حدود چهل و یک درصد شکر تولیدی کشور را تامین می‌کند.

,

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه این مقدار چغندرقند در سطح 33 هزار هکتار از اراضی استان تولید شده افزود: شکر نه تنها از چغندر قند بلکه از نیشکر نیز تولید می شود و در سال حدود 700 هزار تن شکر از نیشکر و 6 هزار تن از چغندر قند تولید می شود که 253 هزار تن آن در آذربایجان غربی تولید می شود.

,

وی اظهار کرد: از مجموع چهار میلیون و چهارصد هزار تن محصول چغندر قند تولیدی در کشور و هفتصد هزار تن شکر استحصالی از کارخانجات قند موجود کشور آذربایجان غربی با تولید چهل و یک درصد شکر و با تولید یک میلیون و هشتصد هزار تن چغندر قند رتبه نخست کشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

,

رشد 15 درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان

, رشد 15 درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان,

قربانی از رشد 15 درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی در این استان خبر داد و تصریح کرد: امسال 6 هزار و 600 هکتار از مزارع آذربایجان غربی زیر کشت گوجه فرنگی رفته است و در دو شهر ارومیه و میاندوآب میزان تولید گوجه‌فرنگی بالا بود.

,

رتبه چهارم استان در زمینه تولید انگور

, رتبه چهارم استان در زمینه تولید انگور,

وی با بیان اینکه امسال میزان تولید انگور در استان نزدیک به 230 هزار تن بود، تصریح کرد: این میزان انگور در 23 هزار هکتار از باغات استان تولید شده است که از نظر کیفیت و از نظر داربستی بودن باغات، آذربایجان غربی رتیه اول کشوری را به خود اختصاص داده است چرا که نزدیک به 5 هزار هکتار از باغات استان داربست هستند.

,

رتبه اول آذربایجان غربی در زمینه تولید تخمه

, رتبه اول آذربایجان غربی در زمینه تولید تخمه,

قربانی با بیان اینکه در زمینه تولید تخمه کدو و تخمه آفتابگردان آذربایجان غربی رتبه اول را در کشور دارد گفت: سطح زیر کشت تولید آفتابگردان آجیلی 29 هزار 700 هکتار است که با تولید 47 هزار و 500 تن در سال رتبه اول و در زمینه تولید کدوی آجیلی از 19 هزار و 500 هکتار میزان 17 هزار 500 تن تولید داشتیم که در زمینه تولید این محصول هم در کشور رتبه اول را داریم.

,

رتبه اول آذربایجان غربی در زمینه تولید عسل

, رتبه اول آذربایجان غربی در زمینه تولید عسل,

بر اساس آمارگیری سال 92، میزان 18 هزار و 500 تن عسل از بیش از 950 هزار کندوی مدرن و بومی استان برداشت شده است که این میزان نشاندهنده اینست که 31 در صد عسل کشور در آذربایجان غربی تولید می شود که شهرستان های خوی، چایپاره و ارومیه به ترتیب بیشترین تولید عسل را در استان به خود اختصاص داده اند.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه