اخبار داغ

عملکرد سالانه فدراسیون بسکتبال

عملکرد سالانه فدراسیون بسکتبال
بسکتبال ایران در سال 93 شاهد رویدادهای زیادی بود که مهمترینش بازی‌های آسیایی بود که طلای مسلم آن تبدیل به نقره شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابسکتبال ایران در سال 93 که روزهای منتهی به آن را سپری می‌کنیم در رقابت‌های بسیار مهمی شرکت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از دید فدراسیون بسکتبال و مسئولان ورزشی کشور اولویت بسکتبال در این سال حضور در بازی‌های آسیایی بود. آوردگاهی که همه انتظار کسب مدال طلا از این رشته داشتند، اما نتیجه‌ای بهتر از نقره عاید بلندقامتان ایران نشد.

,

حضور در جام جهانی که گفته می‌شد آماده سازی برای بازی‌های آسیایی است، برای دومین بار نصیب بسکتبال ایران شده بود و هدف این بود که تیم ملی به دور دوم صعود کند، اما این اتفاق نیفتاد.

,

در رده‌های پایه نیز دو نایب قهرمانی حاصل حضور تیم های جوانان و نوجوانان در مسابقات آسیایی و غرب‌آسیا بود.

,

*قهرمانی دوباره در کاپ آسیا، آغاز کار تیم ملی در سال 93

,

رقابت‌های کاپ آسیا امسال در حالی به میزبانی چین برگزار شد که تیم ملی کشورمان با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه شرکت کرد و نفراتی همچون صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق، تیم ملی را همراهی نکردند.

,

ملی پوشان کشورمان با قدرت در این مسابقات حاضر شدند و همانند سال گذشته جام قهرمانی را بالای سر بردند. تیم ملی بسکتبال که برای سومین دوره متوالی در مسابقات کاپ آسیا شرکت کرده بود با برتری مقابل تایوان در فینال و با مجموع 6 برد و یک باخت عنوان قهرمانی پنجمین دوره این رقابت‌ها را از آن خود کرد. بسکتبال ایران در مسابقات 2010 لبنان به عنوان ششم دست یافت اما در دوره پیشین کاپ آسیا که دو سال پیش در ژاپن برگزار شد عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود.

,

همچنین تیم ملی بسکتبال با برتری در فینال پنجمین دوره مسابقات کاپ آسیا و کسب قهرمانی این رقابتها به طور مستقیم به بیست و هشتمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا به عنوان رقابت هایی برای کسب سهمیه المپیک صعود کرد.

,

نکته بارز این رقابت‌ها هم حضور نفرات جدید بود که راه خود را کم کم در تیم ملی باز می‌کنند.

,

*نایب قهرمانی جوانان ایران در آسیا

,

تیم ملی جوانان کشورمان در رقابت‌های سال 2014 آسیا در حالی یکی دو اردوی خود مانند مجارستان را به دلیل عدم صدور ویزا را از دست داده بود، در نهایت موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شد.

,

ملی پوشان کشورمان تنها با حضور در اردوی ترکیه و بازی با تیم های نه چندان مطرح راهی قطر شدند و این در حالی بود که چینی‌ها با پشتوانه سازی چندین ساله جام قهرمانی را بالای سر بردند و مزد کار خود را گرفتند.

,

* نایب قهرمانی نوجوانان ایران در غرب‌آسیا

,

تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران که مرداد ماه سال جاری در رقابت‌های بسکتبال غرب آسیا شرکت کرده بود به صورت دوره‌ای با حریفان خود به میدان رفت و در نهایت پس از عراق در جایگاه دوم ایستاد و نایب قهرمان شد.

,

نوجوانان ایران در این رقابت‌ها تنها شکست‌شان مقابل عراق بود و دو تیم نخست این تورنمنت سهمیه رقابت‌های جوانان آسیا در هند را به دست آورند.

,

,

, ,

*جام جهانی، فدای بازی‌های آسیایی شد

,

دومین حضور بلند قامتان ایران در جام جهانی بسکتبال شهریور ماه امسال بود. جایی که تیم ملی کشورمان در شهر گرانادا اسپانیا با تیم های میزبان، صربستان، برزیل، فرانسه و مصر همگروه بود.

,

ملی پوشان کشورمان برای حضور در این رقابت‌ها سه اردوی اروپایی در لهستان، اسلواکی و اسلوونی را پشت سر گذاشتند و راهی اسپانیا شدند.

,

شاگردان بچیروویچ در جام جهانی 4 شکست مقابل اسپانیا، فرانسه، صربستان و برزیل داشتند و توانستند مصر را از پیش رو بردارند.

,

تیم ملی کشورمان بازی بسیار خوبی را مقابل فرانسه و صربستان به نمایش گذاشت و حتی شانس برد مقابل فرانسه را نیز داشت.

,

شاید اگر تاکید مسئولان فدراسیون مبنی بر مهم بودن بازی‌های آسیایی و نادیده گرفتن جام جهانی نبود، تیم ملی کشورمان می‌توانست به دور دوم صعود کند که این اتفاق نیفتاد.

,

*بازی‌های آسیایی اینچئون؛ طلای مسلمی که از دست رفت

,

همه چیز برای قهرمانی تیم ملی کشورمان در بازی‌های آسیایی اینچئون فراهم بود و همه کارشناسان و مسئولان ورزش این تیم را شانس نخست کسب طلا می‌دانستند، اما اتفاقی افتاد که شاید بعد از باخت به اردن و از دست رفتن المپیک لندن، دومین اتفاق تلخ بسکتبال ایران در چند سال گذشته بود.

,

تیم ملی کشورمان از همان ابتدا و بازی اول با فیلیپین متزلزل نشان داد و در حالی که تا دقایق پایانی عقب افتاد با تجربه بازیکنان موفق به پیروزی شد و به هر طریقی که بود تا نیمه نهایی بالا آمد، اما جدال با قزاقستان بسیار نفس گیر  با پیروزی ایران به پایان رسید تا نگرانی‌ها در خصوص کسب طلا بیشتر شود.

,

جدال با کره میزبان در فینال بسیار حساس بود. اشتباهات زیاد بازیکنان ایران در دیدار نهایی کار را به ثانیه های پایانی کشاند و این کره‌ای‌ها بودند که با استفاده از موقعیت‌های خود جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

,

,

, ,

 

,

* پایان ریاست مشحون و انتظارها برای انتخاب رئیس جدید

,

محمود مشحون یا به قول حامد حدادی پدر خوانده بسکتبال ایران بعد از بازی‌های آسیایی ریاستش در فدراسیون بسکتبال به پایان رسید تا شاید با برگزاری انتخابات، بسکتبال ایران شاهد تحول باشد.

,

در حال حاضر فدراسیون توسط سرپرست اداره می‌شود و اهالی آن منتظرند هرچه زودتر انتخابات این فدراسیون برگزار و رئیس جدید مشخص شود.

,

*برگزاری اولین مرحله لیگ ملی و قهرمانی مهرام

,

برگزاری لیگ ملی که برای اولین بار در بسکتبال ایران اتفاق افتاد، انتقادهای زیادی را در پی داشت و بسیاری از مربیان و کارشناسان معتقد بودند این لیگ کمکی به این رشته نمی‌کند و اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و لیگ ایران در صورتی پر رونق و می‌شود و پیشرفت می‌کند که بازیکنان خارجی حضور داشته باشد.

,

با تمام این صحبت ها این لیگ هم در پروسه دو و نیم ماهه به پایان رسید و مهرام که دو فصل بود در فینال مغلوب پتروشیمی می‌شد، توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

,

*سال 94، سالی مهم برای ورزش دانشگاهی

,

در سال آینده تیم ملی کشورمان بازی‌های جام ملت‌های آسیا و کسب سهمیه المپیک 2016 ریو را در پیش دارد و این در حالی است که هنوز این رشته نه رئیس فدراسیون دارد و نه سرمربی تیم ملی.

,

هر روز تاخیر در این انتخاب‌ها تاوان سنگینی برای بسکتبال ایران دارد و امیدواریم هرگز داستان سال 2009 و باخت به اردن و از دست رفت المپیک تکرار نشود.

,

تیم ملی جوانان کشورمان هم جام جهانی یونان را در پیش دارد و این تیم هم هنوز مربی ندارد. مربی صربستانی که تیم را به نایب قهرمانی رساند، چندان مورد استقبال مسئولان فدراسیون قرار نگرفت و باید دید برای سال آینده چه اتفاقی برای این رشته رقم خواهد خورد.

,

از سوی دیگر خبر نگران کننده چند روز پیش مبنی بر خداحافظی حدادی در سال آینده منتشر شد که نگرانی‌ها را برای بعد از کنار رفتن وی به وجود آورده است و عدم پشتوانه سازی در سالیان گذشته بسکتبال ایران را سال های آینده دچار مشکل جدی خواهد کرد.

,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه