اخبار داغ

گزارش ویژه دانا/

بازگشت چراغ خاموش "مشارکتی"ها با پوشش "اتحاد ملت ایران"/هیئت موسس "اتحاد ملت ایران" چه کسانی هستند؟

بازگشت چراغ خاموش "مشارکتی"ها با پوشش "اتحاد ملت ایران"/هیئت موسس "اتحاد ملت ایران" چه کسانی هستند؟
با سابقه‌ای که از فعالیت اصلاح‌طلبان در ذهن مردم مانده به نظر می رسد که این طیف در صورتی که قصد ادامه فعالیت سیاسی را داشته باشند باید دچار یک تحول اساسی شوند تا هم مردم و هم حاکمیت بتوانند در مورد حضور دوباره این جریان بد سابقه، اظهار نظر کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا انتخابات ریاست جمهوری خرداد92 علاوه بر روی کار آمدن تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی یک موقعیت ویژه هم فراهم کرد تا اصلاح‌طلبان که چند سالی بود حضورشان در عرصه سیاسی کمرنگ شده بود به این موضوع فکر کنند که دیگر با گوشه‌نشینی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

در همین راستا بود که در روزهای آغازین کار دولت تدبیر و امید 50 دعوتنامه از طرف وزارت کشور برای 50 حزب فعال فرستاده شد تا در جلسه‌ای مهمان عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور باشند.

,

 

,

در حال حاضر و با گذشت حدود 2 سال از روی کار آمدن دولت روحانی صرف نظر از این که این دوره برای از سرگیری فعالیت‌های احزاب کم یا زیاد بوده است برخی احزاب فعالیت‌های خود را به صورت جدی از سر گرفته‌اند.

,

 

,

**دورخیز اصلاح طلبان برای انتخابات

, **دورخیز اصلاح طلبان برای انتخابات,

 

,

اما در ماه های اخیر و همزمان با بالا گرفتن فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان فعالیت احزاب مرتبط با آن‌ها هم افزایش یافته و بر اساس اخبار تقریبا جلسات این طیف سیاسی بصورت هفتگی با حضور برخی فعالین اصلاح طلب برگزار می شود.

,

 

,

حرکت چراغ خاموش اصلاح طلبان نشان از برنامه ریزی دقیق آنان برای پیروزی در انتخابات های آینده بدون کمترین چالش است.

,

 

,

در این میان اصلاح طلبان سعی دارند با گزینه هایی سفید و بدون حاشیه وارد این عرصه شوند تا ریزش کمتری داشته باشند و البته این احتمال وجود دارد که با گزینه هایی بیشتری وارد مرحله احراز صلاحیت ها شوند و در صورت ریزش در این مرحله دچار کمبود گزینه برای ائتلاف خود نشوند.

,

 

,

اما اصلاح‌طلبان و احزاب مرتبط با آن ها که در ماجرای فتنه 88 ماهیتشان برای همه مشخص شده این بار قصد دارند از روش جدیدی استفاده کنند.

,

 

,

**بدل مشارکت با نام "اتحاد ملت ایران"

, **بدل مشارکت با نام "اتحاد , م, لت ایران",

 

,

"اتحاد ملت ایران" نام جدید یکی از احزاب اصلاح‌ طلب است که ظاهرا قرار است جایگزین حزب منحله مشارکت شود.

,

 

,

آن طوری که برخی رسانه ها گزارش دادند قرار است افراد کمتر شناخته شده حزب منحله مشارکت در صورت صدور مجوز از سوی وزارت کشور مدیریت «اتحاد ملت ایران» را عهده دار شوند.

,

 

,

**هیئت موسس "اتحاد ملت ایران" چه کسانی هستند؟

, **هیئت موسس "اتحاد , م, لت ایران" چه کسانی هستند؟,

 

,

اعضای هیات موسس این حزب بر اساس اخبار به این شرح است:

,

۱ ــ محمد آقایی (مسئول کمیته تشکیلات و عضو مؤسس حزب منحله مشارکت)

,

 ۲ ــ حسین خلیلی اردکانی (رئیس شورای منطقه کرج حزب منحله مشارکت)

,

 ۳ ــ محمد خلخالی

,

۴ ــ حیدر زندیه

,

 ۵ ــ مژگان اثباتی

,

 ۶ ــ علی‌محمد مظفری (عضو هیئت مؤسس حزب منحله مشارکت)

,

 ۷ ــ رؤیا بلوری (همسر علی‌محمد مظفری و عضو شاخه زنان حزب منحله مشارکت)

,

 ۸ ــ پیروزی (عضو یکی از کمیته‌های اقشار حزب منحله مشارکت)

,

 ۹ ــ داوود کریمی دستجردی

,

 ۱۰ ــ سید حسن موسوی‌نژاد (رئیس کمیته اطلاع رسانی حزب منحله مشارکت)

,

 ۱۱ ــ آیدین پیرزه

,

 ۱۲ ــ غلامرضا انصاری (عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران)

,

چند روز بعد از انتشار خبر آغاز به کار و فعالیت حزب منحله مشارکت با نام جدید ، علیرضا انصاری‌راد و سعید شریعتی تأسیس حزب "اتحاد ملت ایران اسلامی" توسط برخی از اعضای سابق حزب منحله مشارکت را تأیید کردند.

,

 

,

**واکنش وزیر کشور به تشکیل "اتحاد ملت ایران"

, **واکنش وزیر کشور به تشکیل "اتحاد , م, لت ایران",

 

,

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در پاسخ به سؤالی درباره درخواست مجوز حزب اتحاد ملت ایران اسلامی طی سخنانی گفت: ما در خصوص کسانی که تقاضای تأسیس حزب دارند بر اساس فرآیند عمل می‌کنیم. اول از وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه استعلام می‌گیریم و اگر استعلام‌ها و شرایط افراد منطبق با مقررات نباشد هر کسی که باشد مجوز نمی‌دهیم.

,

 

,

**کریمی اصفهانی: وزارت کشور به بدل مشارکت مجوز ندهد

, **کریمی اصفهانی: وزارت کشور به بدل مشارکت مجوز ندهد,

 

,

اما احمد کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار درخصوص فعالیت حزب منحله مشارکت با نام جدید (حزب اتحاد ملت ایران اسلامی) اظهار داشت: وزارت کشور باید در ارائه مجوز به احزاب دقت کند چراکه کسانی در فتنه ۸۸ حضور داشتند یا در آن زمان در برابر وقایع فتنه ۸۸ سکوت کرده‌اند، نمی‌توانند در رأس یک حزب قرار گیرند و با تغییر نام همان اهداف را دنبال کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: هیچ فردی که در حزب مشارکت بوده است، نمی‌تواند با نام جدید در عرصه سیاسی کشور فعالیت مجدد داشته باشد و باید بدانیم که زمان زیادی برای کشف اهداف فتنه ۸۸ وجود دارد لذا با تغییر نام، نباید مجوز فعالیت به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که اعلام شده بدل مشارکت است، داده شود.

,

 

,

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار افزود: یک مجموعه مانند یک انبار برنج می‌ماند که ما اگر یک فضله در آن بیندازیم، کل آن مجموعه را خراب خواهد کرد؛ اگر مسئولان ما ابعاد فتنه ۸۸ را باز کنند، مردم ما نیز اجازه به فعالیت فتنه‌گران و کسانی که در فتنه نقش داشتند، نخواهند داد.

,

 

,

کریمی اصفهانی اظهار داشت: اینکه ما گاهی اوقات می‌شنویم که از فتنه‌گران دفاع می‌شود، به این دلیل است که ابعاد فتنه برای افراد مشخص نشده است. هر نوع حرکت و مجوزی که در رابطه با هر فردی که در این تشکیلات باشد، صادر شود، خلاف عزت کشور است و ما نباید عزت خود را به حراج بگذاریم.

,

 

,

وی افزود: دولت یازدهم باید بداند که اگر در این زمینه زیاده‌روی کند، اولین خسارت را خودش می‌بیند؛ هرچه دولت به مردم واقعی و با کسانی که هوای بیگانه ندارند، حشر و نشر کند، برایش بهتر است و کسی که در خدمت بیگانگان است، باید منتظر بود فتنه‌های دیگری را ایجاد کند.

,

 

,

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار خاطرنشان کرد: کسی که متعهد نبود، به هیچ کس متعهد نیست و کسی که به نظام متعهد نیست، به دولت و اصلاح طلبان نیز متعهد نخواهد بود و کسانی که همه چیز را رعایت می‌کنند، به انسان خیانت نمی‌کنند.

,

**حبیبی:وزارت کشور مراقبت کند

, **حبیبی:وزارت کشور مراقبت کند,

همچنین محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در واکنش به راه‌اندازی حزب اتحاد ملت ایران که گفته می‌شود قرار است جایگزین حزب منحله مشارکت در فضای سیاسی کشور شود، اظهار کرد: من معتقدم در صدور مجوز برای احزاب وزارت کشور بنا بر یک وظیفه قانونی باید با دقت و مراقبت کامل اقدام کند.

,

 

,

 وی همچنین ادامه داد: نوع مجوز دادن به احزاب مثل مجوز دادن به برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای در گذشته نباشد که مطالب ضد نظام درج و توقیف شوند سپس با تغییر نام همان رویه گذشته را دنبال کنند.

,

 

,

**حسینی: با تغییر اسم ماهیت دگرگون نمی‌شود

, **حسینی: با تغییر اسم ماهیت دگرگون نمی‌شود,

 

,

سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد هم در این باره تصریح کرد: اعضای حزب مشارکت در فتنه 88 حضور فعال داشتند و برخی از آن افراد، مانند مزروعی به خارج از کشور رفتند و آنجا کاملا ماهیت خود را مشخص کردند.

,

 

,

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کسانی می‌توانند فعالیت رسمی داشته باشند که قانون اساسی، رهبری نظام و سازکارهایی که برای انتخاب در نظر گرفته شده را بپذیرند و کسانی که نمی‌پذیرند، چگونه توقع دارند بیایند و فعالیت کنند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: با تغییر اسم که ماهیت دگرگون نمی‌شود؛ چرا این حزب را منحل کردند، چون افرادی دست اندرکار این حزب بودند که سر ستیز با نظام اسلامی داشتند و به این دلیل این حزب منحل شد، اما وقتی صرفاً عنوان عوض شود و تابلو عوض شود، چیزی تغییر نمی‌کند.

,

 

,

**کوثری: مسئولین مانع از ایجاد "بدل" مشارکت بشوند

, **کوثری: مسئولین مانع از ایجاد "بدل" مشارکت بشوند,

 

,

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم  در این باره گفت: تغییر نام حزب مشارکت و سازمان مجاهدین، فریب مردم است. آنها اسم عوض کرده‌اند تا توجه مردم را به‌سمت دیگری جلب کنند و نشان دهند که فعالیت این حزب جدید، کاملاً قانونی است.

,

 

,

وی در خصوص علل دیگر تغییر نام حزب منحله مشارکت اظهار داشت: این تغییر نام، نشان می‌دهد که آنها فهمیده‌اند در گذشته اشتباهات بزرگی مرتکب شده‌اند از همین رو عنوان خود را تغییر داده‌اند. آنها اسم عوض کرده‌اند تا مردم تصور کنند که این تشکیلات، تشکیلات جدیدی است و فعالیت آن  قانونی می‌باشد، در حالی که مشکل اصلی خود افراد عضو آن هستند و نه عنوان آن تشکل. اسم که هیچ‌گاه مشکل‌ساز نیست عاملان و اعضا مشکل ایجاد کردند و نسبت به نظام در جهت براندازی اقدام کردند.

,

 

,

کوثری تأکید کرد: هیچ‌گاه اسم مشارکت یا اسم سازمان مجاهدین به‌تنهایی مشکل‌ساز نبوده است بلکه عواملی که تحت پوشش این نام علیه نظام و در جهت براندازی فعالیت می‌کردند مشکل‌ساز بوده‌اند. اگر این افراد در چهارچوب قانون حرکت می‌کردند هیچ‌گاه قوه قضاییه دستور  نمی‌داد که فعالیت این احزاب ممنوع شود.

,

 

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این مطلب که برخی معتقدند که اقدامات مشکوک این افراد تحت عنوان جدید می‌تواند آبستن بروز فتنه‌های دیگر شود، گفت: سابقه این افراد مشخص است و زمانی که حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند علیه نظام دست به فعالیت زده در جهت براندازی  اقدام کردند. همه اینها هشدار می‌دهد که باید طبق قانون با آنها برخورد شود و وزارت کشور و مسئولین مربوط مانع از ایجاد چنین حزبی بشوند.

,

 

,

**الزامات بازگشت به عرصه سیاسی

, **الزامات بازگشت به عرصه سیاسی,

 

,

به هر صورت با سابقه‌ای که از فعالیت اصلاح‌طلبان در ذهن مردم مانده به نظر می رسد که این طیف در صورتی که قصد ادامه فعالیت سیاسی را داشته باشند باید دچار یک تحول اساسی شوند تا هم مردم و هم حاکمیت بتوانند در مورد حضور دوباره این جریان بد سابقه، اظهار نظر کنند.

,

 

,

از سویی دیگر اظهار نظر فعالان سیاسی در مورد این تشکل نشان از آن دارد که اعطای مجوز به تشکل‌های این چنینی نه تنها کمکی به اعتلای فعالیت حزبی در کشور نخواهد کرد بلکه سدی برای فعالیت احزاب و گروه‌هایی خواهد شد که قصد دارند در یک فضای آزاد سیاسی فعالیت داشته باشند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه