اخبار داغ

بی سوادی سفید سدی در برابر تعاملات اجتماعی/ تعامل خانواده ها و مجامع فرهنگی گره گشای مشکلات

بی سوادی سفید سدی در برابر تعاملات اجتماعی/ تعامل خانواده ها و مجامع فرهنگی گره گشای مشکلات
هر فرد تحصیلکرده بدون داشتن سواد زندگی قادر نخواهد بود تا از سطح تحصیلات خود در جهت پیشرفت و حرکت رو به جلو استفاده کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز؛ در جامعه ای که در حال حاضر زندگی می کنیم از داشتن سواد تعبیر نادرستی می شود که تضمین کننده هیچ چیز نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اروم نیوز؛ ,

مدارک آموزشی که امروزه تحت اختیار افراد قرار داشته می شوند و قرار است تعیین کننده سواد افراد باشد خود امروزه به بازاری برای معامله ی «هویت و شخصیت » افراد تبدیل شده است.

,

امروزه نیازی که در جامعه ما وجود دارد نیاز به آموختن سواد خواندن و نوشتن نیست زیرا در حال حاضر افراد جامعه ما کمابیش با این نوع از سواد آشنایی دارند، بلکه نیاز به آموختن سواد تحلیل، سواد ارتباط، سواد انتقاد، سواد عاطفی، سواد رسانه و ده ها سواد دیگر است. به عبارت بهتر نیاز جامعه ما آموختن سواد زندگی است.

,

افرادی که منافع بلند مدت دیگران را فدای خواسته های نامعقول خود می کنند همگی بی سواد نیستند، بسیاری از این افراد از بالاترین سطح سواد ( به معنای سنتی آن )برخوردار هستند. این افراد از برترین دانشگاه های جهان با بهترین امکانات تحصیلی فارغ التحصیل شده اند.

,

بسیاری از پیچیده ترین مشکلات ارتباطی و اجتماعی که در حال حاضر حاکم بر خانواده ها است مربوط به خانواده های بی سواد نیست، بلکه اکثراً مربوط به خانواده هایی است که عمری را روی نیمکت های مدرسه و دانشگاه صرف ادامه تحصیل کرده اند.

,

هر فرد تحصیلکرده بدون داشتن سواد زندگی قادر نخواهد بود تا از سطح تحصیلات خود در جهت پیشرفت و حرکت رو به جلو استفاده کند.

,

سواد سیاه؛ سواد سفید

, سواد سیاه؛ سواد سفید, سواد سیاه؛ سواد سفید,

امروز می توان بی سوادی را به دو دسته سیاه و سفید دسته بندی نمود:

,

بی سوادی سیاه شکلی از بی سوادی است که به راحتی قابل تشخیص می باشد کسی که نتواند حتی اسم خود را بنویسد و بخواند بی سواد به حساب می آید این نوع از بی سوادی ساده تر از سایر شکل ها و قابل اندازه گیری و ثبت در آمارها است. هم چنین ارزانتر از سایر انواع بی سوادی نیز می توان با آن مقابله نمود.

,

مسئله ای که امروزه بیشتر از هر مسئله ای باعث هراس می شود؛ بی سوادی سفید است این افراد در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن را دارند و انبوهی از مدارک آموزشی و درجات دانشگاهی را دارند و گواهینامه‌های حضور درانواع دوره‌ها و همایش‌ها را در کیف خود جابجا می کنند. اما، هنوز در ساده‌ترین تعامل ها و ارتباط‌ ها با دوستان و همکاران و اعضای خانواده‌ی خویش، دچار چالش‌های جدی هستند. سواد خواندن و نوشتن دارند اما "سواد ارتباطی" ندارند.

,

یا این که انواع اخبار دروغ و غیر موثق‌ را، در قالب ایمیل و پیام و پیامک، به دوست و آشنا منتقل می‌کنند و با ساده‌ترین معیارهای ارزیابی صحت و سقم یک خبر آشنایی ندارند. سواد خواندن و نوشتن دارند، اما از "سواد رسانه" بی‌بهره مانده‌اند.

,

این شکل از بی سوادی را می توان "بی سوادی سفید" نامید. چرا که در نگاه اول، مشاهده نمی‌شود و این نوع بی سوادی به کسی فشار نمی‌آورد.

,

این بی سوادی به راحتی قابل سنجش و درک نیست، در آمارها ثبت نمی‌شود.ووقتی با انواع مدارک رنگارنگ دانشگاهی، تایید و تقویت شود، عاملی برای ایجاد «ندانستن مرکب»می‌شود. در این صورت فرد به ابزارهایی جدید برای "تقویت بی سوادی" خود و دفاع از باورهای نادرست خود مجهز می شود.

,

همه ما امروزه متوجه این مسئله شده ایم که سواد، معنی سابق خود را از دست داده است.اما هر یک به نوعی، در دام بیسوادی‌های سفید گرفتار شده‌ایم، که ترجیح می‌دهیم، از کنار این شکل جدید از بیسوادی، آرام عبور کنیم و تهدید‌های انکارناپذیر آن، مسکوت و مغفول باقی بماند.

,

عدم توجه به فرهنگ الهی عامل ایجاد بحران هویتی

, عدم توجه به فرهنگ الهی عامل ایجاد بحران هویتی, عدم توجه به فرهنگ الهی عامل ایجاد بحران هویتی,

به اعتقاد " قدرت الله قاسمی" معاون پرورش و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی: امروز کابران فناوری به کارگران فناوری تبدیل شده اند. متاسفانه فناوری و تکنولوژی نوین زندگی انسانها را در سیطره و تحت پوشش خود قرار داده و بر تمامی اراده و امیال انسانی سوار شده است.

,

وی اظهار کرد: بر اساس تکنولوژی نوین فضا را فتح کردیم اما از درون تهی هستیم، امروز خانه مجلل اما کاشانه مان خراب ، دارو فراوان اما از سلامتی بی بهره، بیشتر می خوانیم اما کمتر می فهمیم و همه این مسایل ریشه در عدم توجه به مقوله فرهنگ است.

,

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه نیاز امروز بشر تنها خوردن و آشامیدن نیست که باید بشر امروز بیش از هر چیزی به بحث فرهنگی و اخلاقی بپردازد افزود: بخش اعظم شاکله شخصیتی انسان در سن نوجوانی که به دوران بحران تعبیر شده است شکل می گیرد و اگر این بحران علمی و منطقی پشت سر گذاشته شود آینده فرزندان بیمه می شود.

,

وی با اشاره به اینکه دانایی برای انسان توانایی می آورد اظهار کرد: دانش آموزان با شرکت در جلسات فرهنگی و تعاملات دوطرفه از دانش نخبگان فرهنگی به توانایی رسیده و براساس توانایی، مصونیت اخلاقی و فرهنگی حاصل می شود.

,

وی گفت: مجامع فرهنگی می توانند گره گشای مشکلات حال حاضر باشند که در این راستا باید خانواده ها در این محافل فرهنگی مشارکت بیشتری داشته باشند.

,

قاسمی به دو فرهنگ مادی و الهی اشاره کردو گفت: در فرهنگ مادی ارزش های انسانی کمرنگ و معضلات و ناهنجاری ها فزون تر و جامعه به سوی انحطاط پیش می رود ولی در پرتو اموزه ها و فرهنگ الهی انسان به کمال می رسد که در این راستا جوانان با تکیه بر فرهنگ الهی از فرهنگ غربی پرهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه باید دایره معروفات را گسترش و فضای منکرات را محدود کنیم اظهار کرد: امروز بشر بدون توجه به فرهنگ الهی پیش می رود و دچار بحران هویتی شده که باید در این حوزه کار فرهنگی بیشتری انجام شود.

,
,

قاسمی با بیان اینکه منظور از سواد سفید، سواد ارتباط است افزود: لازمه امروزه بشر پرداختن به سواد سفید است که در این راستا باید والدین و نهاد های آموزشی مهارت های ارتباط با دیگران را به نوجوانان آموزش دهند.

,

معاون پرورش و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به پایین بودن میزان سواد مجازی در بین جوانان گفت: امروزه استفاده از تکنولوژی جز لاینفک زندگی بشری است اما باید توجه داشت که نباید جوانان و نوجوانان اسیر این فناوری شوند.

,

قاسمی با بیان اینکه امیدواریم سال های آینده تعداد یاران فرهنگی از 170 نفر به بیش از هزار یار برسد اظهار کرد: لازمه رسیدن به این هدف توجه دانش آموزان به مقوله خودباوری، خونسردی، صبر در مقابل مشکلات است.

,

لیلا شعاری

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه