اخبار داغ

مدیر سابق بین الملل شرکت نفت در گفت‌وگو با دانا:

دشمن فکر نمی کرد با این درآمد بتوانیم کشور را اداره کنیم/در صورت لغو تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت هم نباید اقتصاد مقاومتی را فراموش کنیم

دشمن فکر نمی کرد با این درآمد بتوانیم کشور را اداره کنیم/در صورت لغو تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت هم نباید اقتصاد مقاومتی را فراموش کنیم
کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه نقاط مثبتی هم در چند سال اخیر وجود داشته است تأکید کرد: دشمن فکر نمی کرد که ما با این صادرات کم و درآمد کم نفتی بتوانیم کشور را اداره کنیم و فکر می کردند که با محدودیت های نفتی و کاهش قیمت ها مملکت به هم می ریزد.
[

محمد علی خطیبی، کارشناس حوزه نفت و انرژی و مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در دولت دهم در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص نحوه اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در یک سال گذشته تصریح کرد: ابلاغ این سیاست ها با کاهش شدید درآمدهای نفتی همزمان شده است؛ به نحوی که محدودیت های صادراتی که بر کشور اعمال شده، مقدار زیادی درآمدهای کشور راپایین آورده است؛ به هرحال این تحریم ها و فشارها یک اجبار است و امروز باید با همین کاهش درآمدها کشور را اداره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی ضمن بیان این این موضوع که بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث درست و کاملا بجا و البته یک بحث اصولی است گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد هستیم که دشمن های ما هجوم فرهنگی می آورند، هجوم سیاسی می کنند، هجمه های اقتصادی می کنند که هرکدام از این ها یک راهکارهای خاصی دارد.

,

 

,

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در دولت دهم در ادامه افزود: ما اگر بخواهیم در مقابل دشمن مقاومت بکنیم باید بتوانیم در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیستم های مقاومی را داشته باشم.

,

 

,

کارشناس حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: در بخش اقتصادی هم اخیرا دشمن بیشترین فشار را در شرایط کنونی روی بخش اقتصاد گذاشته است؛ این امر نشان می دهد که امید دشمن امروز در بخش اقتصادی متمرکز شده است.

,

 

,

خطیبی گفت: دشمن روی بخش های سیاسی و نظامی و فرهنگی خیلی تجربه کرده اند، اما در حال حاضر فشار را روی بخش اقتصاد و معیشت مردم گذاشته اند و هدفشان هم مردم است که به مردم فشار بیاورند؛ بنابراین این بحث، یک بحث اصولی هست که ما اقتصادمان را بر پایه داشته‌ها و پتانسیل هایی که می توانیم داشته باشیم و پتانسیل هایی که الآن داریم، این ها را مقاوم کنیم که در مقابل آن تهدید ها اقتصادمان نلرزد و بتواند مقاومت کند.

,

 

,

وی در پاسخ به این سؤال که تا کنون چه میزان از سیاست گذاری ها و اقدامات انجام شده کشور در این مسیر بوده است گفت:  البته فعالیت در این زمینه دشوار است ایراد زیادی هم نمی توان گرفت؛ چرا که این کار نیازمند زمان هست و ما نمی توانیم بگوییم در این یک سال همه این کارا را انجام داده ایم، زمان بیشتری را می طلبد که اقتصادمان را از وابستگی به درآمدهای نفتی کم کنیم و از پتانسیل های داخلی استفاده کنیم به طوری که اقتصادمان را درون گرا کنیم و از توانایی های درونی مان استفاده کنیم به جای این که به درآمدهای نفتی، واردات بی رویه و ... امید ببندیم.

,

 

,

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در دولت دهم در ادامه تصریح کرد: آنچه مهم است و در این برهه زمانی باید ارزیابی شود این است که این سیاست ها ابلاغ شده است، حالا این سیاست های ابلاغی با برنامه ریزی مشخصی باید به روش های اجرایی تبدیل شود و این روش های اجرایی هم حتما باید زمان بندی برای اجرا داشته باشند. یعنی هرکدام از این سیاست ها باید تبدیل به یک برنامه کاری شود تبدیل به سیاست اجرایی شود توام با زمان بندی.

,

 

,

خطیبی ضمن اشاره به این موضوع که یک بخش نظارت و کنترلی هم باید حتما وجود داشته باشد که این برنامه را رصد کند که ما الان داریم به چه سمتی و با چه آهنگی داریم می رویم افزود: مسأله این است که من تا به حال گزارش یا اقدامی در باره اجرایی شدن این پروسه ندیده  یا نشنیده ام.

,

 

,

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت دولت دهم در پاسخ به این سؤال که علت اجرایی نشدن این برنامه ها چیست تصریح کرد: در برهه های مختلفی سیاست های درستی ابلاغ می شود ولی مشکل اینجاست در آن حوزه ها و بخش ها فقط صحبت می شود، مثل چشم انداز هدفگیری های خوبی می شود .

,

 

,

وی افزود: مهم این است که این سیاست ها و حرف ها  اگر بخواهد تبدیل به اجرا شود و شما نتایج ملموسی را بخواهید از آن شاهد باشید باید به روش های اجرایی تبدیل شود و حتما باید زمان بندی شود و از حد شعار خارج شود. برای مثال برنامه زمان بندی شده را در اختیار سیستم نظارت بگذاریم و پس از اتمام مدت آن ببینیم برنامه تا چه حد پیش رفته است تا بتوانیم نتیجه ملموس آن را مشاهده کنیم. ما در این قسمت ضعف داریم.

,

 

,

خطیبی در پاسخ به سؤال که آیا می توانیم بگوییم  بحث سیاست های ابلاغی هم به سرنوشت برنامه های گذشته مثل افق چشم انداز و برنامه های پنج ساله و... دچار می شود چون این مکانیزم برای این سیاست ها هم وجود ندارد گفت: نه این گونه نیست این بدبینانه است؛ ما باید باید تلاش کنیم که این اتفاق بیفتد. آن اتفاقی که برای برنامه پنج ساله افتاد اینجا نیفتد، چون اینجا خیلی مرحله حساسی است.

,

 

,

وی همچنین یادآور شد: دشمن روی اقتصاد دست گذاشته است و  فشار می آورد و در جاهای مختلف می گویند که ما داریم نتیجه می گیریم و اگر نتیجه بگیرند می گویند پس اینجا نقطه خوبی است و بیشتر فشار می آورند. و این نقاط بحث جدی است و در حد شعار نمی شود کاری کرد یعنی واقعا آن ها دارند فشار می آورند و ما هم باید مقاومت کنیم.

,

 

,

کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه نقاط مثبتی هم در چند سال اخیر وجود داشته است تأکید کرد: دشمن فکر نمی کرد که ما با این صادرات کم و درآمد کم نفتی بتوانیم کشور را اداره کنیم و فکر می کردند که با محدودیت های نفتی و کاهش قیمت ها مملکت به هم می ریزد؛ همین است که در سال های اخیر علی رغم کاهش ها و تحریم ها کشور اداره می شود، این نشان دهنده این است که کارهای مثبتی هم در حال انجام است و ما ظرفیت و توانایی آن را داریم.

, دشمن فکر نمی کرد که ما با این صادرات کم و درآمد کم نفتی بتوانیم کشور را اداره کنیم و فکر می کردند که با محدودیت های نفتی و کاهش قیمت ها مملکت به هم می ریزد؛ همین است که در سال های اخیر علی رغم کاهش ها و تحریم ها کشور اداره می شود، این نشان دهنده این است که کارهای مثبتی هم در حال انجام است و ما ظرفیت و توانایی آن را داریم., دشمن فکر نمی کرد که ما با این صادرات کم و درآمد کم نفتی بتوانیم کشور را اداره کنیم و فکر می کردند که با محدودیت های نفتی و کاهش قیمت ها مملکت به هم می ریزد؛ همین است که در سال های اخیر علی رغم کاهش ها و تحریم ها کشور اداره می شود، این نشان دهنده این است که کارهای مثبتی هم در حال انجام است و ما ظرفیت و توانایی آن را داریم.,

 

,

خطیبی در ادامه گفت: چرا ما باید اول در شرایط بحرانی قرار می گرفتیم تا بعداً توانایی هایمان را بروز بدهیم و چه اشکال داشت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که در آن زمان همه می گفتند که وابستگیمان را باید نسبت به درآمدهای نفتی کاهش دهیم از همان ابتدا سالی دو درصد وابستگیمان را کم می کردیم.

,

 

,

وی ضمن اشاره به این موضع که حالا هم اگر تحریم ها لغو شود و قیمت نفت بالا برود نباید این بحث ها فراموش شود خاطرنشان کرد: این بحث ها بحث های استراتژیک است؛ واقعا باید بخش هایی باشد که این ها رصد کند و اجازه ندهد از این قضیه که تخطی شود؛ یعنی بگوید سالی باید حتما اینقدر از وابستگی کم شود.

,

 

,

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در دولت دهم در پایان تأکید کرد: حتما ما باید توانایی های داخلی مان را در زمینه های صنعتی، کشاورزی، توریست  را افزایش دهیم و باید به طرف این ها برویم و اینها را رشد بدهیم؛ یعنی هر سال مسئولین باید آمار بدهند که ما مثلا در بخش کشاورزی و ... اینقدر رشد داریم تا این که ما به بنیه ای برسیم که این تحریم ها اثر نکند و فشاری هم روی مردم نیاید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه