اخبار داغ

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیان کرد؛

جزیره ای عمل کردن، بزرگترین اشتباه استراتژیک سال های گذشته در عرصه مبارزه با مواد مخدر

جزیره ای عمل کردن، بزرگترین اشتباه استراتژیک سال های گذشته در عرصه مبارزه با مواد مخدر
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: بزرگترین اشتباه استراتژیک ما این بوده که حوزه مواد مخدر را به جزیره ای به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر تبدیل کرده ایم و دیواری بلند به دورش کشیده ایم که کسی نمی تواند به آن ورود پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین، پیش از ظهر امروز، همایش “نقش مشارکت اجتماعی در کنترل و کاهش مواد مخدر و روان گردان ها” با حضور مسئولین کشوری و استانی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این همایش اظهار کرد: موضوع مواد مخدر جزیره نیست و بزرگترین اشتباه استراتژیک ما این بوده که حوزه مواد مخدر را به جزیره ای به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر تبدیل کرده ایم و دیواری بلند به دورش کشیده ایم که کسی نمی تواند به آن راه یابد و هنوز هم فضا آنگونه که شایسته است؛ باز نشده است.

,

مهم ترین مولفه در مدیریت اجتماعی، مشارکت اجتماعی است
وی در ادامه خاطر نشان کرد: آمارها نشان می هد که اعتیاد به مواد مخدر در بسیاری از معضلات جامعه همچون طلاق و سرقت تاثیر داشته ضمن اینکه از بسیاری مسائل نیز تاثیر می پذیرد.

,
,

این مسئول عنوان کرد: اگر تمام ساختار اداری کشور در حوزه مواد مخدر وارد عمل شود و تمام بودجه سالانه به این امر اختصاص یابد در صورتی که مردم دغدغه نداشته باشند؛ کاری از پیش نمی رود.

,

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: مهم ترین مولفه در مدیریت اجتماعی، مشارکت اجتماعی است که بدون حضور مردم و تشکل های غیر دولتی در سه حوزه تصمیم سازی، اجرا و نظارت امکان پذیر نخواهد بود.

,

وی تصریح کرد: جایگاهی برای نظارت موسسات غیر دولتی تعریف نکرده‌ایم و هنور به این بلوغ نرسیده‌ایم که کار اجتماعی را واقعا بدست خودِ مردم بسپاریم و در همه حوزه های اجتماعی، دولت به نوعی دخالت داشته که نتیجه آن کنار گذاشتن مردم از حضور در حوزه اجتماعی بوده است.

,

موسوی چلک بیان کرد: در گذشته تعاملات اجتماعی در شرایط بهتری بود به طوری که اگر فردی مشکلی داشت نانوشته به کمکش می شتافتند و در عین حفظ عزت و کرامت نفسانی، مشکل وی را حل می کردند.

,

این مسئول افزود: کنترل اجتماعی در محلات بالا بود و هیچ خلافکاری جرات حضور در محله را نداشت افزون بر اینکه نظارت اجتماعی و شاخص های سلامت اجتماعی و روانی افراد هم در سطح بالایی قرار داشت.

,

وی خاطر نشان کرد: امروزه افراد به شدت احساس تنهایی می کنند و حس مسئولیت پذیری و تعامل بین اعضای خانواده و بستگان کاهش یافته و بی خبری به معنای کاهش مشکلات است.
وی با طرح این سوال که امور اجتماعی در کشور ما زیر بناست یا رو بنا، افزود: ۶۱ سال نظام برنامه ریزی کشور موید آن است که جاده، کارخانه و سد زیر بناست و هنوز هم این تفکر حاکم است.

,
,

شادی و تفریح، مهم ترین مولفه گرایش افراد به مواد مخدر
موسوی چلک عنوان کرد: با داشتن نگاه حاشیه‌ای به امور اجتماعی نمی توان از مردم توقع داشت، مسئولیت پذیر باشند هم چنین اگر امور اجتماعی زیر بنا تلقی شود، مسیر توسعه اقتصادی نیز هموار می شود.

,
,

وی اذعان کرد: بر اساس پژوهشی که در سال های ۸۶ و ۹۰ انجام شد ۴ عامل تفریح، لذت، کنجکاوی و فرار از مشکلات روحی و روانی در حوزه مواد مخدر، بالاترین فراوانی را داشتند.

,

موسوی چلک بیان کرد: شادی مهم ترین مولفه گرایش افراد به مواد مخدر است به طوری که گرایش افراد به مصرف مواد مخدر صنعتی، افزایش خشونت و افزایش مصرف مشروبات الکلی همه این ها حاوی یک پیام مشترک است که مردم به دنبال شادی هستند؛ حتی اگر انتخاب غلط در کسب این خواسته، پایان تلخی برای آنان به همراه داشته باشد.

,

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه اقدامات خوبی در زمینه افزایش میزان شادابی مردم انجام نشده در حالیکه به دلیل اهمیت این موضوع باید مورد توجه جدی مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

,

موسوی چلک ادامه داد: برای نهادینه کردن مشارکت اجتماعی باید بستر برای مشارکت واقعی مردم در امور اجتماعی هم چنین مطالبه گری اجتماعی آنان فراهم شود و زمینه تقویت هویت فرهنگی افراد مهیا شود.

,


انتهای پیام/ش

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه