اخبار داغ

سازمان لیگ؛ ناکام در درآمدزایی

سازمان لیگ؛ ناکام در درآمدزایی
سازمان لیگ فوتبال ایران در جوانگرایی و برنامه‌ریزی لیگ تقریبا موفق عمل کرد اما در بخش درآمدزایی ناکام مطلق بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سازمان لیگ فوتبال ایران در واقع نقش اتحادیه باشگاه‌ها در کشورهای پیشرفته را ایفا می‌کند. تمامی مسابقات فوتبال ایران از لیگ دسته سه تا لیگ برتر و فوتبال بانوان زیر نظر سازمان لیگ برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سازمان لیگ قلب تپنده فوتبال ایران است. برنامه‌ریزی برای تمامی مسابقات در این سازمان برگزار می‌شود. مهدی تاج تلاش می‌کند با مدیریت خاص خود تمام باشگاه‌ها را راضی نگه‌دارد.

,

مدیران و مشاوران کاربلد

,

تاج تلاش می‌کند با استفاده از حلقه مشاوران کاربلدش امور فوتبال را به بهترین شکل ساماندهی کند.

,

در زیرمجموعه مدیریتی مهدی تاج مدیران کارکشته و کاربلدی همچون غلامرضا بهروان و علی کاظمی حضور دارند. بهروان زمانی خودش رئیس سازمان لیگ بوده و کاظمی هم پیر فوتبال ایران است مردی که سال‌ها با فوتبال ایران زندگی کرده است.

,

حضور این مردان با تجربه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سازمان لیگ است. مردانی که تلاش کردند امسال برای اولین مرتبه تقویم یکساله فوتبال ایران را ارایه کنند.

,

رایزنی با کی‌روش

,

بدون تعارف می‌توان در برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات به سازمان لیگ نمره قبولی داد.  البته مهدی تاج پیش از شروع جام ملت‌ها بارها با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی جلسه گذاشت و با رایزنی تلاش کرد تا برنامه ارایه شده از سوی سازمان لیگ مورد قبول سرمربی سختگیر تیم ملی هم واقع شود که در این امر هم موفق بود.

,

موفق در جشن‌ها و مراسم

,

یکی دیگر از نکات مثبت سازمان لیگ برگزاری جشن‌ها و مراسم و انجام امور فرهنگی است. سازمان لیگ امسال هم در برگزاری جشن برترین‌های لیگ و مراسم قرعه‌کشی برای لیگ چهاردهم موفق عمل کرد. جشن برترین‌ها در سالن برج میلاد برگزار شد و جشنی شایسته برای فوتبال ایران بود. قرعه کشی لیگ هم در نوع خود قابل توجه برگزار شد. در گذشته‌ای نه چندان دور مراسم قرعه کشی لیگ‌برتر با لیوان‌های یکبار مصرف!  و در سالنی کوچک برگزار می‌شد اما این مرتبه هم قرعه کشی لیگ برتر چهاردهم پخش زنده و مستقیم از تلویزیون داشت و در سالن همایش‌های برج میلاد هم برگزار شد.

,

*سیاست جوانگرایی در فوتبال ایرانی

,

مدیران سازمان لیگ با استفاده از حلقه مشاوران و کارشناسان سازمان لیگ تصمیم گرفتند سیاست جوانگرایی در لیگ برتر ایران را در دستور کار قرار بدهند. به همین دلیل اعلام شد که در این فصل هر باشگاه فقط 18 بازیکن بزرگسال می‌تواند داشته باشد و سایر بازیکنان باید از تیم‌های پایه انتخاب شود. این سیاست باعث کاهش سن تیم‌های لیگ برتری شد هرچند برخی نسبت به این سیاست انتقادهایی هم داشتند اینکه نادیده گرفتن بازیکنان با تجربه و خارج کردن بازیکنان با کیفیت می‌تواند اثر منفی بر روی کیفیت بازی تیم‌ها هم داشته باشد.

,

اکنون کاپیتان تیم استقلال رضا عنایتی یک بازیکن پابه سن گذاشته است. تا همین یک فصل پیش هم علی کریمی و فرهاد مجیدی هم برای تیم‌ها بازی می‌کردند آخرین بازمانده‌ها از نسل ستاره‌های محبوب فوتبال ایران؛ در حال حاضر بسیاری از باشگاه‌ها ستاره‌های محبوب و ماندگارشان به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و باشگاه‌ها تقریبا خالی از ستاره‌های قدیمی و با تجربه شده‌اند.

,

از سویی دیگر برخی می‌گویند جوانگرایی با این قانون نمی‌تواند خیلی به چرخه بازیکن سازی در فوتبال ایران کمک کند. اگر سازمان لیگ واقعا دغدغه جوانگرایی و میدان دادن به جوان‌ها را دارد باید باشگاه‌ها را وادار به سرمایه گذاری واقعی روی تیم‌های پایه و آکادمی‌ها کند. در حال حاضر باشگاه‌های پرطرفدار ایران مثل استقلال و پرسپولیس هیچ تولید قابل توجهی نداشته اند و آکادمی این باشگاه‌ها بیشتر به دنبال درآمدزایی! هستند  تا بازیکن سازی!

,

به هر حال سازمان لیگ اگر واقعا قصد دارد که در فوتبال به جوانان بها داده شود و باشگاه‌ها به دنبال جوانگرایی و تولید بازیکن بروند بهتر است که سیاست‌های تشویقی در این بخش اعمال کند.

,

* در آمدزایی ناموفق

,

سازمان لیگ در ابتدای فصل با مانور تبلیغاتی گسترده اعلام کرد که قرارداد تبلیغات محیطی را به مبلغ 160 میلیارد تومان امضا کرده که رقم رویایی برای فوتبال ایران محسوب می‌شد اما بعد از مدتی اعلام شد که این قرارداد برای دو فصل است و برای لیگ چهاردهم فقط 60 میلیارد تومان باید پرداخت شود و اکنون که تقریبا لیگ برتر رو به پایان است و کمتر از یک سوم دیگر از مسابقات لیگ چهاردهم باقی مانده گفته می‌شود حداکثر حدود 15 میلیارد تومان از این قرارداد 60 میلیاردی محقق شده است! یعنی حدود یک چهارم از قرارداد اعلام شده! نقطه تاریک و منفی سازمان لیگ و مهدی تاج همین قرارداد تبلیغات محیطی است. قراردادی که محقق نشده و باعث نارضایتی و گلایه باشگاه‌ها هم شده است. حتی باشگاهی مثل نفت تهران برای اولین سفر خارجی خود با مشکل مالی مواجه شد. بنابراین سازمان لیگ را باید در درآمدزایی واقعی نارکارآمد بدانیم.

,

* حق پخش تلویزیونی

,

در مورد حق پخش تلویزیونی هم تاج و همکارانش توفیقی به دست نیاوردند. چالش بین فوتبال و تلویزیون در لیگ چهاردهم به اوج رسید. حتی مسابقات فوتبال سه هفته از تلویزیون پخش نشد و دوربین‌های صدا و سیما به ورزشگاه‌ها راه ندادند اما این کار هم نتوانست گره‌ای از پرداخت حق پخش تلویزیونی باز کند و سازمان لیگ هنوز امیدوار است که صدا و سیما پولی بابت حق پخش لیگ چهاردهمی بپردازد لیگی که رو به پایان است. مدیران سازمان لیگ می‌گویند صدا و سیما امسال در حق فوتبال کم لطفی کرد و اگر حق فوتبال را پرداخت می‌کردند در زمینه قرارداد محیطی هم با مشکلات کمتری مواجه می‌شدیم.

,

سقف بودجه؛ قانونی برای دور زدن؟!

,

سازمان لیگ در ابتدای لیگ چهاردهم اعلام کرد که باشگاه‌ها باید سقف بودجه داشته باشند و مقابل ریخت و پاش‌ها و افزایش بی‌رویه دستمزد بازیکنان و مربیان را بگیرد. قانونی که خیلی سفت و سخت اجرا نشد و باشگاه‌هایی که به این قانون بی‌اعتنا بودند در فصل نقل و انتقالات موفق‌تر عمل کردند و فقط توبیخ کتبی از مدیران ورزش گرفتند! این قانون ظاهرا برای دور زدن وضع شد.

,

* شفاف سازی

,

یکی دیگر از اقدام‌های قابل توجه سازمان لیگ در سال 1393 شفاف‌سازی مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان بود. باشگاه‌ها مبلغ قراردادها را منتشر کردند هرچند شفاف‌سازی هم خیلی شفاف نبود! با این حال اقدام قابل توجهی بود که سازمان لیگ انجام داد.

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه