اخبار داغ

یارانه پردرآمدها تکان نخورد

یارانه پردرآمدها تکان نخورد
نمایندگان مجلس سرانجام پس از مذاکرات فشرده بر سر اجرای مرحله دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها به این نتیجه رسیدند که به پیشنهاد دولت «عینا» رأی مثبت بدهند تا به این ترتیب اختیار حذف یارانه نقدی پردرآمدها به دولت سپرده شود و همزمان سخنگوی دولت اعلام کند سال آینده قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همشهری نوشت: در جریان مذاکرات  مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم پیشنهاد افزایش درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به میزان 62هزار میلیارد تومان را مطرح کرد که محمدباقر نوبخت، نماینده دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مخالفت با این پیشنهاد اذعان کرد:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


تصویب چنین پیشنهادی باعث افزایش دوبرابری قیمت حامل‌های انرژی خواهد شد و به گفته او مردم تحمل فشاری بیشتر از این را ندارند. تصمیم مجلس و تدبیر دولت برای حرکت قطار هدفمندی یارانه‌ها روی ریل طراحی شده از سوی دولت باعث شد تا محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس خطاب به دولت اعلام کند که باید برای اجرای مرحله دیگری از قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر دو قوه به‌طور مشترک مسئولیت بپذیرند.

    جدال کلامی مصباحی‌مقدم و نوبخت

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اجرای قانون هدفمندی را خدمت بزرگی به اقتصاد کشور و بهینه‌سازی‌ مصرف دانست و گفت: سوءمدیریت پایان دوره احمدی‌نژاد عامل تورم در کشور بود نه اجرای قانون هدفمندی.او که پیشنهاد داده بود تا درآمد دولت از محل آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به 62هزار میلیارد تومان افزایش یابد، در مخالفت با پیشنهاد دولت مبنی بر مبنا قرار گرفتن درآمد 48هزار میلیارد تومانی آن را بازگشت به یک ارتجاع زشت خواند و اظهار کرد: با این کار، کشور به عقب برمی‌گردد و دستاورد مجلس هشتم نابود خواهد شد. مصباحی‌مقدم تأکید کرد:

این دولت محافظه‌کار است و نمی‌خواهد قانون هدفمندی را به اجرا در بیاورد، این دولت مبنا را بر این گذاشته که رأی دوره بعدی را به‌دست بیاورد، این دولت می‌خواهد مجلس آینده را به‌دست بیاورد و افکار عمومی را از راه ملاحظات سیاسی و اجتماعی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وی ادامه داد: مصالح ملی چه می‌شود؟ اهداف اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟ مدیریت مصرف انرژی چه می‌شود؟

اصلاح الگوی مصرف چه می‌شود؟ مصباحی‌مقدم از نمایندگان خواست به حرف‌هایی که می‌خواهد افکار عمومی را تحت‌تأثیر پوپولیسم قرار دهد گوش ندهند و ادامه داد: نمایندگان به رقم 62هزار میلیارد تومان رأی بدهند تا یک گام دیگر در راستای تحقق اهداف عالی قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش رویم. اما نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب پیشنهاد مصباحی‌مقدم را به‌معنای افزایش دوبرابری قیمت حامل‌های انرژی دانست و افزود: 62هزار میلیارد تومان درآمد یعنی اینکه بنزین آزاد لیتری 2هزار تومان، بنزین سهمیه‌ای 1400تومان و قیمت تمامی حامل‌های انرژی دوبرابر می‌شود. وی با بیان اینکه دولت محافظه‌کاری نمی‌کند، گفت: دولت براساس تدبیر می‌اندیشد و به شرایط اقتصادی مردم کمک می‌کند.

    دفاع باهنر از پیشنهاد دولت

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس هم در مخالفت با پیشنهاد مصباحی‌مقدم خطاب به اعضای دولت گفت: مجلس آماده است با هر اقدام اصلاحی که دولت برای انجام قانون هدفمندی دارد و مصمم است اجرا شود، همراهی کند، مشروط بر اینکه مسئولیت آن را مشترکا بپذیریم. وی افزود: اگر همدلی بین قوه مقننه و مجریه وجود نداشته باشد و هدفمندی را به زمین یکدیگر پاس بدهیم، اتفاق‌نظر رخ نخواهد داد و همچنان مشکلات بسیاری برای کشور و هدفمندی درست خواهیم کرد.

نایب‌رئیس مجلس خطاب به اعضای دولت گفت: آقای نوبخت، اعضای دولت، رئیس‌جمهوری هر اقدام اجرایی که مصمم هستید در اجرای قانون هدفمندی اعمال کنید، مجلس همراهی می‌کند، مشروط بر اینکه مسئولیت آن را هر دو قوه بپذیرند. وی همچنین گفت: آقای نوبخت می‌گوید مجلس 5درصد به قیمت فرآورده‌های نفتی اضافه کرده است! ما تصور می‌کردیم که این افزایش با تفاهم دولت و مجلس در کمیسیون انجام شده، اگر دولت بگوید که مخالف افزایش 5درصدی است ما آن را قبول می‌کنیم.

    رأی مجلس به پیشنهاد دولت

در ادامه نمایندگان با 98رأی موافق، 73رأی مخالف و 7رأی ممتنع از مجموع 200نماینده حاضر در مجلس با پیشنهاد مصباحی‌مقدم مخالفت کردند. محمدرضا باهنر که ریاست مجلس را بر عهده داشت خطاب به نمایندگان اظهار کرد: دولت این اختیار را دارد و می‌تواند یارانه خانوارهای دارای درآمد بالا را هر طور که صلاح می‌داند لغو یا حذف کند لذا دست دولت برای اجرای نحوه شناسایی آنها باز است.

    حرف نوبخت تبلیغاتی شد

پس از تصمیم مجلس مصباحی‌مقدم در تذکری آیین‌نامه‌ای از تحریف سخنان خود توسط سخنگوی دولت خبر داد و گفت: ایشان حرفی را زد که اصلا مراد ما نبود و به‌گونه‌ای بیان کردند که حالت تبلیغاتی داشت. وی افزود: توقف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مثل ساختمان نیمه‌کاره‌ای است که زیر برف است و خراب خواهد شد و هم‌اکنون ما شاهد فروریختن این ساختمان و خراب شدن آن هستیم نگذارید خراب شود. مصباحی‌مقدم افزود: دولت بنا را بر این گذاشته که با متوقف کردن «هدفمندی» انتخابات مجلس را به دست بگیرد.

    سوخت گران نمی‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پس از تصمیم مجلس در جمع خبرنگاران تأکید کرد: نیازی به افزایش قیمت حامل انرژی نیست. به گزارش ایسنا، نوبخت حتی در تفسیر مصوبه چند روز پیش مجلس مبنی بر افزایش 5درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی و اثر آن بر افزایش قیمت این فرآورده‌ها اظهار کرد: این 5درصد هر ساله در قانون بودجه وجود داشته و اکنون آنچه عمل می‌شود همان بنزین 700تومان سهمیه‌ای و 1000تومان غیرسهمیه‌ای است، در واقع 5درصد کسر و به وزارت نفت داده می‌شود. نوبخت افزود: مصوبه مجلس همان سیاقی است که در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده درنظر گرفته شده است.

    چرخش در تصمیم یارانه‌ای دولت و مجلس

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داده بود تا سقف درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده همانند امسال 48 هزار میلیارد تومان باشد و الزام حذف یارانه نقدی پردرآمدها برداشته شود. در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نمایندگان به این جمع‌بندی رسیدند که دولت یارانه نقدی خانوارهای با درآمد بالای 2.5 میلیون تومان در ماه را حذف کند. تصمیم کمیسیون تلفیق که گفته می‌شد با نظر مثبت نماینده دولت همراه بود، بیم و امید‌هایی را در بین مردم ایجاد کرد.

بیم از اینکه حذف یارانه خانوارها بدون توجه به ابعاد خانوار و هزینه‌های احتمالی خانوارها در شهرهای مختلف مشکل‌ساز خواهد بود و امید به اینکه سرانجام 10 میلیون نفر ثروتمند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. اما 2روز پیش هنگام بررسی موضوع هدفمندی یارانه‌ها در مجلس به دلیل وجود برخی ابهام‌ها در مصوبه کمیسیون تلفیق، علی لاریجانی، رئیس مجلس پیشنهاد کرد تا کمیسیون یادشده دوباره به بررسی بیشتر خود ادامه دهد و در نهایت کمیسیون یادشده به این جمع‌بندی رسید که به پیشنهاد دولت عمل کند. این تصمیم در حالی گرفته شده که 11 ماه است مردم از دولت و مجلس انتظار دارند تا تدبیری برای حذف ثروتمندان از پای سفره یارانه نقدی بیندیشند و سهم اقشار کم‌درآمد افزایش یابد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه