اخبار داغ

آسیب شناسی طلاق در خراسان‌جنوبی

افزایش 7 درصدی طلاق در خراسان‌جنوبی/ دلایلی که کارشناسان برای طلاق در استان عنوان می‌کنند

افزایش 7 درصدی طلاق در خراسان‌جنوبی/ دلایلی که کارشناسان برای طلاق در استان عنوان می‌کنند
شاخص نسبت طلاق به ازدواج، به بیان تعداد طلاق در برابر هر 100 واقعه ازدواج ثبت شده می‌پردازد که این نسبت در استان، حدودا 12.3 است یعنی در برابر هر 100واقعه ازدواج، 12.3 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خاورستان، این روزها دادگاه‌های خانواده میزبان زوج‌های جوانی است که گهگاه با جنجال و اکثرا به صورت توافقی خواستار طلاق هستند، کافی است یک ساعت در راهروی مجتمع قضایی خانواده قدم بزنید تا مردان و زنانی را ببینید که آمده‌اند تا هرچه زودتر اجازه حک شدن مهر «باطل شد» را روی عقدنامه‌هایشان بگیرند، مهری که به قول خودشان حکم رهایی از یک زندگی تلخ و سراسر کشمکش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

متاسفانه زندگی بسیاری از زوج‌های جوان پیش از شناخت لازم از یکدیگر تشکیل می‌شود و همین موضوع آرمان‌های موردنظر زندگی را به چالش کشیده و زمینه را برای بروز اختلافات اساسی در زندگی فراهم می‌کند.

,

افزایش حدود یک درصدی ازدواج در مقابل افزایش بیش از هفت درصدی طلاق در خراسان جنوبی

,

براساس آمار سازمان ثبت احوال خراسان جنوبی، در ده ماهه نخست سال جاری تعداد 842 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 7.67  درصد افزایش داشته که 71.50 درصد طلاق ها مربوط به مناطق شهری ( 602 مورد) و 28.50 درصد آن مربوط به مناطق روستایی (240 مورد) است.

,

در 10 ماهه نخست سال 1393 تعداد 6 هزار و 855 ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 0.91 درصد افزایش داشته که تقریبا  59.43 درصد ازدواج در مناطق شهری (4074 مورد) و 40.57درصد ازدواج ها در مناطق روستایی (2781 مورد) به‌وقوع پیوسته است.
شاخص نسبت طلاق به ازدواج، به بیان تعداد طلاق در برابر هر 100 واقعه ازدواج ثبت شده میپردازد و در ده ماهه نخست سال جاری، این نسبت در استان، حدودا  12.3 است یعنی در برابر هر 100واقعه ازدواج، 12.3 واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

,
,

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این شاخص حدود 11.5 بوده که طی ده ماهه اول سال جاری این شاخص در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل روندی افزایشی داشته که نشان از افزایش تعداد طلاق و افزایش ناچیز تعداد ازدواج در خراسان‌جنوبی دارد.
در 10 ماهه نخست سال جاری در مناطق شهری، بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی 24-20 ساله با رقم یک هزار و 765 نفر و زنان بین گروه سنی 19-15 ساله با رقم یک هزار و 436 بوده و در مناطق روستایی نیز، بیشترین ازدواج مردان بین گروه سنی 24-20 ساله با رقم یک هزار و 563 بوده است و ازدواج زنان بین گروه سنی 19-15 ساله با رقم یک هزار و 259 است.
در این فاصله زمانی، بیشترین درصد ازدواجهای ثبت شده با رقم 13.35 مربوط به زوج هایی بوده  که هم سن میباشند و اقدام به تشکیل زندگی زناشویی نموده اند که در مناطق شهری (14.46 درصد) و در مناطق روستایی (11.72 درصد) از وقایع مربوط به این زوجین بوده که بیشترین درصد را  نیز دارا می باشند.
در این فاصله زمانی، بیشترین درصد طلاق‌های ثبت شده با رقم 12.6 درصد مربوط به زوج هایی است که همسن بوده  و اقدام به جدایی نموده  و 56.4 درصد از طلاق های ثبت شده استان در 10ماهه سال جاری نیز مربوط به زوجینی بوده  که صفر تا 5 سال اختلاف سن داشته اند.

,
,
,
,

عدم شناخت واقعی زوجین علت اصلی طلاق‌های امروز

,

در این خصوص علی نارمنجی، آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: یکی از دلایل افزایش طلاق در خراسان جنوبی عدم شناخت زوجین است چراکه هر چه شناخت در ازدواج کامل تر باشد دوام زندگی بیش‌تر است.

,

وی خاطرنشان کرد: هر چه طرفین قبل از ازدواج تلاش بیشتری در شناخت اهداف خود برای زندگی داشته باشند استحکام زندگی آنها بیشتر است.

,

این کارشناس اجتماعی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش طلاق تاثیرپذیری منفی ما از وسایل ارتباطی و منابع اطلاعاتی است.

,

نارمنجی توضیح داد: گاهی هنگام تحقیق در مورد فردی اطلاعاتی ناقص، مبهم و غیر واقعی از همسرآینده خود کسب می‌کنیم و بعد از ازدواج شخصیت واقعی طرف مشخص می شود.

,

وی یکی دیگر از دلایل طلاق را منابع فرهنگی دانست و یادآورشد: عدم هماهنگی خانواده ها و زوجین از لحاظ فرهنگی باعث گسیختگی و کمبود مهر و محبت در خانواده شده که یا باعث جدایی واقعی یا طلاق عاطفی می‌شود.

,

متاسفانه دنیای امروز، دنیای فردگرایی شده است

,

این کارشناس اجتماعی گفت: دنیای در حال حاضر دنیای فرد گرایی شده است در حالی که خانواده یعنی جمع گرایی، به همین دلیل انتظارات زوجین محقق نمی‌شود و زن و مرد به این نتیجه می رسند که باید از همدیگر جدا شوند.

,

نارمنجی ادامه داد: وقتی بین زن و شوهر رخنه ایجاد شود این کمبود محبت در خانواده باعث فراری و جدایی فرزندان از خانواده شده و مشکلات دیگری چه برای خانواده و چه جامعه ایجاد می کند.

,

وی فاصله گرفتن زن و شوهر چه به دلیل شاغل بودن دو طرف، چه از لحاظ اقتصادی و چه بخاطر عدم درک متقابل را از علل های دیگر جدایی‌ها در استان عنوان کرد.

,

انتخاب های ازدواج و طلاق احساسی شده است

,

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه انتخاب‌های ازدواج احساسی و بدون شناخت و منطق است و جدایی های امروز هم غیر منطقی و احساسی شده است.

,

نارمنجی گفت: برای جلوگیری از طلاق در جامعه باید به خوبی به مسائل فرهنگی توجه کنیم و با فکر و اندیشه به دین و آنچه خدا و قرآن گفته عمل کنیم.

,

بالارفتن سطح انتظارات، خیانت زوجین و خشنونت از دلایل اصلی طلاق در خراسان‌جنوبی است

,

یکی از وکلای خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، علل طلاق های امروز را بالارفتن سطح انتظارات زوجین از زندگی، خیانت زوجین به یکدیگر و شکسته شدن قبح های زندگی عنوان کرد.

,

وی افزود: متاسفانه دوستی های قبل از ازدواج چه از سوی دختر و پسر باعث بدبینی در زندگی می‌شود و اگر این دوستی ها منجر به ازدواج شود زندگی ها را نابود می‌کند.

,

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: خشونت و ناسازگاری و عدم تفاهم در زندگی هم می تواند دلایل حاشیه ای برای اختلاف و ناسازگاری باشد.

,

وی برآورده نشدن توقعات، پول و اعتیاد را از دلایل دیگر طلاق های امروز در خراسان جنوبی عنوان کرد و یادآورشد: یکی از زوجها و گاهی هردوی آنها ممکن است احساس کنند که ازدواجشان آن چیزی نیست که آنها می خواستند و بعضی ها دوست ندارند که ازدواجشان یک ازدواج معمولی باشد و احساس می کنند که همسرشان توقعات آنها را برآورده نمی کند مخصوصا اگر آنها فرهنگها و اعتقاد مذهبی متفاوتی داشته باشند.

,

وی توضیح داد: هر نوع اعتیاد باعث بوجود آمدن مشکلات و اختلافات شدید در ازدواج می شود . منظور از اعتیاد فقط اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و الکل نیست، حتی اعتیاد به قمار، خرید واینترنت هم می تواند باعث بروز مشکلات جدی در ازدواج شود.

,

 دلایلی که امروز زوجین برای جدایی عنوان می‌کنند دلایلی است که به راحتی قابل حل شدن است.

,

شناخت همسر قبل از ازدواج، پایین آوردن سطح توقعات، جلوگیری از چشم و هم چشمی، مسئولیت پذیری، صبور بودن، درک طرف مقابل و انتخاب یک الگوی مناسب در زندگی می تواند یک زندگی خوب برای زوجین رقم بزند و باعث استحکام و دوام زندگی شود.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه