اخبار داغ

در مناظره گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد:

زیباکلام: این ۳۶ سال دشمنی با آمریکا چه سودی برای ما داشته است؟/ جبرائیلی: شماها دیروز کمونیست بودید و امروز لیبرال، فردا اگر چین ابر قدرت شود همه‌تان کنفوسیوسی می شوید!

زیباکلام: این ۳۶ سال دشمنی با آمریکا چه سودی برای ما داشته است؟/ جبرائیلی: شماها دیروز کمونیست بودید و امروز لیبرال، فردا اگر چین ابر قدرت شود همه‌تان کنفوسیوسی می شوید!
مناظره صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با موضوع «گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» امروز در آمفی تئاتر دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح توس،مناظره صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با موضوع «گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» امروز در آمفی تئاتر دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , صبح توس,

 

,

زیبا کلام به عنوان شروع کننده این مناظره اظهار داشت: بنده معتقدم که سیاست خارجه هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران، تابعی از منافع ملی آن کشور است. البته نگاه بعضی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی بر اساس ایدئولوژی است و نه منافع ملی. در این نگاه دوستان و دشمنان بر اساس ایدئولوژی انتخاب می‌شوند.

,

 

,

وی ادامه داد: با اینکه ما سیاست نه شرقی و نه غربی را به عنوان جوهره و اصل نظام گرفتیم، و با اینکه دولت‌های مختلف در این ۳۶ سال سعی کردند در این چهارچوب حرکت کنند اما ما شاهد سیاست‌های مختلفی در این ۳۶ سال بودیم. بعد از جنگ سیاست خارجی ما تعدیل شد و سعی شد با بعضی کشورها از جمله عربستان مناسباتی برقرار شود اما غرب ستیزی و آمریکا ستیزی همچنان ادامه داشت چون هنوز ایدئولوژی مهم بود نه منافع.

,

 

,

زیباکلام با اشاره به سیاست خارجه دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: در دوران اصلاحات تنش زدایی در سیاست خارجه دنبال شد که البته این سیاست در سال ۸۴ تعطیل شد. بعد از روی کار آمدن اصولگراها مجدداً ایدئولوژی در سیاست خارجه ما تعیین کننده شد و آمریکا ستیزی و نابودی اسرائیل در رأس خواسته‌های سیاسی ما قرار گرفت و در عوض کشورهایی مثل گینه و بورکینافاسو که معلوم نبود چه سودی برای ما داشتند جای آمریکا را گرفتند.

,

 

,

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم، افزود: بعد از انتخابات سال گذشته ما شاهد هستیم که نگاهی جدید بر سیاست خارجه ما حاکم شده است . این نگاه در حال عبور از ایدئولوژی به سمت منافع ملی است که آثار آن نیز کمابیش دیده می‌شود.

,

 

,

یاسر جبرائیلی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در ادامه با بیان اینکه دوگانه سازی ایدئولوژی و منافع ملی غلط است، گفت: این دوگانه با هم اصلاً متضاد نیستند و اینطور نیست که اگر ایدئولوژی را دنبال کنیم منافع ملی کنار گذاشته می‌شود. به نظر من آمریکا امروز ایدئولوژیک ترین حکومت در جهان است.

,

 

,

وی با اشاره به اظهارات مهندس بازرگان به عنوان پدر لیبرال‌های ایران، گفت: بازرگان بعد از انقلاب مبنایی را تعریف می‌کند که دوستان آقای زیباکلام این مبنا را برای سیاست خارجی ایران قرار داده‌اند. بازرگان در جزوه‌ی «سازگاری ایران» می‌نویسد: ««سرّ بقای ایران پفیوزی ماست! وقتی بنا شد ملتی بطور جدی با دشمن روبرو نشود، تا آخرین نفس نجنگد و بعد از مغلوب شدن سرسختی و مخالفت نکند… به هر کس و ناکس تعظیم و خدمت کند، دلیل ندارد که نقش و نام چنین مردمی از صفحه روزگار برداشته شود. سرسخت‌های یک دنده و اصولی‌ها هستند که در برابر مخالف و متجاوز می‌ایستند و به جنگش می‌روند… ما اهل نبرد و کوشش برای رقابت و مسابقه با دیگران و اهل جنگیدن و جان کندن در کشمکش با ملیت‌های بیگانه و با فرهنگ‌های بیگانه نیستیم. تقلید و سازگاری را ترجیح می‌دهیم. بنابراین قالب روحی مستقل نداریم»

,

 

,

جبرائیلی افزود: آقای زیبا کلام جایی گفتند من با تمام سلول‌های بدنم لیبرال هستم. تعداد زیادی از این لیبرال‌ها قبل از فروپاشی شوروی چپ بودند. این‌ها معتقدند ما باید دم کدخدا را ببینیم. این افراد بعد از شوروی کمونیست را کنار گذاشتند و لیبرال شدند. امروز نیز اگر چین ابر قدرت شود، این‌ها کنفوسیوسی می‌شوند!

,

 

,

زیبا کلام در پاسخ به اظهارات جبرائیلی گفت: اینکه من کنفوسیوسی و مارکسیست هستم زیاد مهم نیست. من خیلی ساده گفتم آنچه که ما باید به دنبال آن باشیم منافع کشور است. سؤال من از اصول گرایان این است که اگر ایدئولوژی به ما جهت می‌دهد آنوقت تکلیف منافع ملی ما چه می‌شود؟ منافع ملی یک لفظ عام نیست که بگوییم با پیروی از ایدئولوژی تأمین می‌شود.

,

 

,

وی ادامه داد: این‌که سیاست خارجه ایران بر مبنای ایدئولوژی باشد، از همه لحاظ به ضرر این حکومت است. من مثال‌های زیادی دارم که ما با پیروی از ایدئولوژی منافع ملی خود را زیر پا گذاشتیم.

,

 

,

استاد دانشگاه تهران با اشاره به برنامه هسته ای ایران گفت: بحث هسته ای از اواخر دولت خاتمی مطرح شد. سیاست اصلاحات در قبال برنامه هسته ای ایران بر اساس منافع ملی بود. وقتی اصولگرایان برنده شدند و تمام قدرت دست آن‌ها افتاد، احمدی نژاد در پرتو نگاه ایدئولوژیک خود سیاست هسته ای کاملاً رادیکال و به قول خودش انقلابی را پیش گرفت. او به دنیا اعلام کرد که ما با تمام سرعت برنامه هسته ای را پیش می‌بریم و شما هم هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید. حاصل این صحبت‌ها این شد که پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت رفت و به دنبال آن تمام بدبختی‌ها و و مصیبت‌ها ما نیز شروع شد. البته باز احمدی نژاد می‌گفت آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود!

,

 

,

وی ادامه داد: در دولت قبل گفتند ما در حیات خلوت آمریکایی‌ها در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کردیم. آن سرمایه‌ها چه شد؟ اینکه در بولیوی تیر چراغ برق تولید کنیم می‌شود منافع ملی؟ می‌گفتند با این کار تن واشنگتن را لرزاندیم اما واشنگتن به این کارهای ما می‌خندید!

,

 

,

یاسر جبرائیلی در ادامه گفت: یک خلأ بزرگ در ایشان و دوستان ایشان وجود دارد و آن برداشت غلط از نظام بین الملل است. می گویند ما باید برویم گفتگوی تمدن‌ها کنیم و منافع ملی را تأمین کنیم. اما قبل از این باید مطالعه کنند که آیا ونزوئلا برای کالای ما بازار دارد یا آلمان و آمریکا؟ آقای خاتمی در مصاحبه ای با CNN تعابیر بلندی را در راستای تنش زدایی با آمریکا مطرح کرد و حتی واژه شهید را که واژه مقدسی است برای لینکولن رئیس جمهور فقید آمریکا به کار برد در حالی که این شهید! در یکی از سخنان خود هدف خود از الغا برده داری را چیز دیگری می‌داند. این‌ها اشتباهات متعددی است که به دلیل عدم شناخت از محیط بین الملل رخ می‌دهد.

,

 

,

وی ادامه داد: جریان اصولگرای واقعی، به دنبال منافع ملی است. در دوران احمدی نژاد که شما می گویید دنیا مقابل ما ایستاده بود، قیمت نفت ۱۱۰ دلار بود اما در دوران تنش زدایی امروز این قیمت به ۴۰ دلار رسیده است.

,

 

,

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس افزود: امروز اتحادیه اروپا و امریکا موانعی غیر تعرفه ای بر سر راه صادرات گذاشته‌اند که طبق آن فقط مواد خام را از ایران می‌خرند. در این دوره بیشترین واردات ما از آلمان گندم بود. ما با اروپا تنش زدایی می‌کنیم که گندم وارد کنیم؟

,

 

,

زیباکلام در ادامه گفت: من می گویم که اصرار شما به آمریکا ستیزی به عنوان مؤلفه‌ی اصلی جمهوری اسلامی دمار از روزگار ممکلت ما درآورده است. شما در این ۳۶ سال نشان دهید که دشمنی با امریکا چه سودی برای ما داشته است؟ این سیاست چگونه تیشه به ریشه منافع ما می زند. وقتی حکومت بر ایدئولوژی محور بودن سیاست خارجه و مرگ بر آمریکا اصرار می‌کند این مردم هستند که باید صورت حساب آن را پس بدهند.

,

 

,

 

,

جبرائیلی در واکنش به اظهارات زیباکلام گفت: چه کسی گفته مرگ بر آمریکا سیاست لایتغیر نظام است؟ رهبری که تعیین سیاست‌های کلان بر عهده ایشان است در جایی می گویند بنده اگر زمانی تشخیص دهم که ارتباط با آمریکا به نفع ایران است اولین نفری هستم که با آمریکا رابطه برقرار می‌کنم.

,

 

,

وی ادامه داد: هر کشوری برای خودش ایدئولوژی‌ای دارد. نتیجه ایدئولوژی ایران این می‌شود که کسینجر استراتژیست مطرح آمریکایی می‌گوید ایران در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت منطقه ایست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه