اخبار داغ

گام های پیش رو برای بهبود وضعیت بازار خودرو/ از لغو واردات خودرو خانواده های خاص تا لزوم لغو انحصار تولید داخل

گام های پیش رو برای بهبود وضعیت بازار خودرو/ از لغو واردات خودرو خانواده های خاص تا لزوم لغو انحصار تولید داخل
صنعت خودرو در کشور نیازمند توجه جدی برای بهبود وضعیت حاکم بر آن است که در این راستا بایستی گام هایی برای اصلاح شرایط طی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، صنعت خودروی ایران به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی در کشور آنچنان که باید نتوانسته است با دیگر حوزه های تولیدی در کشور رقابت داشت باشد که این مسئله معلول موارد متعددی است که تاکنون بر این حوزه از تولید حاکم بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا، , شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

 

,

برخی از سیاست های اشتباه مدیریتی در این حوزه شرایط را به گونه ای رقم زد که با تبدیل خودرو به یک کالای انحصاری، رقابت از بازار این کالا حذف شود.

,

 

,

دولتی و انحصاری بودن تولید خودرو در کشور یکی از آسیب های جدی بود که به سبب برخی موانع قانونی این معضل قابلیت حل شدن را نداشت. با اصلاح قوانین و بر اساس اصل 44 قانون اساسی و در راستای خصوصی سازی صنایع، موانع قانونی برداشته شد اما تاکنون این مانع جدی برای بهبود وضعیت صنعت خودرو رفع نشده است.

,

 

,

, ,

 

,

در کنار انحصار تولید خودرو در داخل کشور دیگر موضوعی که پاشنه آشیل صنعت خودرو در کشور محسوب می شد، انحصاری بودن واردات خودرو بود که از به کار گیری پتانسیل رقابت در این صنعت جلوگیری می کرد.

,

 

,

انحصار واردات در اختیار خانواده های خاص

, انحصار واردات در اختیار خانواده های خاص,

 

,

نگاهی به نام های وارد کنندگان خودرو به داخل نشان دهنده این بود که این حوزه تنها در اختیار اسم هایی ثابت است. وجود خانواده های خاص در پشت پرده انحصار واردات خودرو بیانگر این مسئله بود که این حوزه به بررسی جدی نیاز داشت تا از سو استفاده ها جلوگیری شود.

,

 

,

علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان این‌که در صورت انحصاری شدن واردات، نمایندگی‌های رسمی خودروهای دلخواه خود را وارد و با قیمت‌های دلخواه عرضه می‌کنند، تصریح کرد:‌ در آن صورت مطمئنا شاهد افزایش شدید قیمت‌ها خواهیم بود زیرا وقتی رقبا حذف شوند، واردکننده انحصاری برای بازار تصمیم‌گیری خواهد کرد.

,

 

,

خاکساری ادامه داد: انحصار در واردات خودرو بدتر از انحصار در تولید این محصول است بنابراین از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تحت تاثیر فشارهای نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی قرار نگرفته و از انحصاری شدن بازار خودرو جلوگیری کند.

,

 

,

, ,

 

,

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصمیمات خود نشان خواهند داد که به فکر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی و کمک به رقابتی کردن بازار خودرو هستند.

,

 

,

لغو انحصار واردات

, لغو انحصار واردات ,

 

,

در این میان تلاش هایی در راستای لغو انحصار انجام شد که به نظر می رسد به تازگی این انحصار لغو شده است.

,

 

,

یک عضو شورای رقابت با اشاره به لغو انحصار واردات خودرو گفت: بر اساس بخشنامه جدید هر کسی می تواند ثبت سفارش کند و خودروی خارجی وارد کشور کند.

,

 

,

, ,

 

,

این عضو شورا درباره طرح واردات خودرو در جلسه شورای رقابت گفت: ما هفته قبل درباره نمایندگی هایی که خودروی خارجی وارد می کردند و شامل 35 نمایندگی می‌شدند اعتراض کردیم که باید این موضوع از انحصار خارج شود و فضا رقابتی باشد. حاصل این اعتراض جلسه حضور با آقای نعمت زاده و طرح موضوع با ایشان شد و ما به این موضوع اشاره کردیم که هر ایرانی باید بتواند براساس شاخص ها و تعرفه ها خودروی موردنظر خود را وارد کند، بنابراین ایشان بخش نامه ای صادر کردند که از 30 بهمن 1393 هر ایرانی می تواند از طریق گمرک خودرو مورد نظر خود را وارد کند، بنابراین موضوع از دستور جلسه شورای رقابت خارج شد.

,

 

,

لزوم لغو انحصار تولید داخلی و افزایش کیفیت

, لزوم لغو انحصار تولید داخلی و افزایش کیفیت,

 

,

اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت صنعت خودرو تاکنون انجام شده است هر چند که در مسیر درستی قرار دارد، اما به لحاظ بهبود شرایط نمی تواند به تنهایی کارگر شود. در این میان در کنار لغو  انحصار واردات نیاز است که انحصار تولیدات داخل نیز لغو شده و کیفیت تولیدات نیز رو به بهبود بگذارد.

,

 

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه