اخبار داغ

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های هرمزگان:

دولت به توان داخلی اعتقادی ندارد/اهمیت اقتصاد مقاومتی به اندازه اهمیت استقلال کشور است

دولت به توان داخلی اعتقادی ندارد/اهمیت اقتصاد مقاومتی به اندازه اهمیت استقلال کشور است
به نظر بنده اهمیت اقتصاد مقاومتی به اندازه اهمیت استقلال کشور است. ما هر قدر برای استقلال کشور ارزش و اهمیت قائلیم به همان اندازه هم باید برای اقتصاد مقاومتی اهمیت و ارزش قائل شویم یعنی اگر این سیاست و روش درست را پشت گوش انداختیم عملاً به استقلال کشور پشت پا زده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی، بیژنی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های هرمزگان در گفت‌وگویی با خبرنگار بسیج دانشجویی پیرامون اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اقتصادی دولت مسائلی را مطرح کرد. به عقیده بیژنی دولت به توان داخلی کشور اعتقاد ندارد و راز توصیه‌های چند باره رهبری به دولتمردان مبنی براستفاده از ظرفیت داخلی کشور در عدم باور دولتمردان به این مسائل است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به عقیده بیژنی دولت به توان داخلی کشور اعتقاد ندارد و راز توصیه‌های چند باره رهبری به دولتمردان مبنی براستفاده از ظرفیت داخلی کشور در عدم باور دولتمردان به این مسائل است., به عقیده بیژنی دولت به توان داخلی کشور اعتقاد ندارد و راز توصیه‌های چند باره رهبری به دولتمردان مبنی براستفاده از ظرفیت داخلی کشور در عدم باور دولتمردان به این مسائل است.,
,

متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

جناب بیژنی به نظر شما دولت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیرت جهادی نامگذاری شده است تا چه حد توانسته است در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند؟

در بحث اقتصاد اینگونه که از ظواهر امر بر می‌آید و از خبرهای رسمی، ظاهراً کار قابل ملاحظه‌ای برای پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری از سوی دولت صورت نپذیرفته است و یا اگر هم انجام شده است، نمود بیرونی نداشته و حداقل رسانه ای نشده است، از بحث روی زمین ماندن تولیدات کشاورزان گرفته تا واردات انواع و اقسام کالاها که مغایر اقتصاد مقاومتی است، البته این ایرادها همواره در دولت‌های گذشته وجود داشت، اما در این دولت بیشتر مشاهده می شود. ورود خودروهای لوکس، کالای کشاورزی که در داخل تولید می‌شود و بسیاری دیگر که نیاز به معرفی ندارد (که تولید را زمین می‌زند ، لذا تلاش خاصی جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت مشاهده نشده است و حتی نشانه‌هایی جزیی در عمل که نشان از علاقه دولتمردان به اجرای آن باشد هم مشاهده نشده است).
 

,
,
, جناب بیژنی به نظر شما دولت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیرت جهادی نامگذاری شده است تا چه حد توانسته است در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند؟,
,
,
,
Untitled-1-(1).jpg
, Untitled-1-(1).jpg,


به نظر شما اهمیت اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دوران تحریم تا چه حد است که می‌فرمایید دولت نتوانسته است گامی قابل قبول در این باره بردارد؟

به نظر بنده اهمیت اقتصاد مقاومتی به اندازه اهمیت استقلال کشور است. ما چقدر برای استقلال کشور ارزش و اهمیت قائلیم؟به همان اندازه هم باید برای اقتصاد مقاومتی اهمیت و ارزش قائل شویم یعنی اگر این سیاست و روش درست را پشت گوش انداختیم عملاً به استقلال کشور پشت پا زده‌ایم.

,
, به نظر شما اهمیت اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دوران تحریم تا چه حد است که می‌فرمایید دولت نتوانسته است گامی قابل قبول در این باره بردارد؟,
,
,

 

,

چرا دولت با علم به اهمیت این مسئله هنوز گام مناسبی در اجرای این سیاست‌ها برنداشته است؟

من فکر می کنم دولت همه توان خود را در مذاکره و چانه زنی با طرف غربی خلاصه نموده است و همه ی چشم امیدش برخلاف توصیه‌های صریح مقام معظم رهبری مبنی بر تکیه بر توان داخلی به آن سوی مرزها بسته است. اینکه امید به مذاکرات داشته باشیم که شاید مذاکرات به جایی برسد که برای ما نان و آب همراه داشته باشد،کاملاً استراتژی غلطی است.
 

, چرا دولت با علم به اهمیت این مسئله هنوز گام مناسبی در اجرای این سیاست‌ها برنداشته است؟,
,
,
,
بیژنی1.jpg
, بیژنی1.jpg,


چرا این استراتژی غلط است؟ مگر رفع تحریم‌ها باعث بازشدن گره‌های مهم اقتصادی کشور نمی‌شود؟

خیر. این تصور باطل است که با فرض نادرست حصول نتیجه مطلوب در مذاکرات، همه تحریم های ظالمانه اقتصادی که غرب در طول سی و شش سال پس از انقلاب علیه کشور وضع کرده است برداشته می شود، و با برداشته شدن این تحریم‌ها وضع اقتصادی کشور گل و بلبل می شود.اگر اینگونه فکر کنیم که باید بگویم معنای درست استقلال خواهی مردم ایران که از روز اول انقلاب شعار ما بوده است را درست متوجه نشده ایم.این یعنی اقتصاد کشور کاملاً وابسته به آن سوی مرزهاست و بدون مذاکره با هیچ روشی نمی توانیم اقتصاد خود را بهبود دهیم. این یعنی ما کاملاً وابسته به پشت مرزها هستیم. پس نیروی کار داخل کشور چه؟ جوانان پر انرژی چه؟ این همه ظرقیت و پتانسیل داخلی که با غفلت دولت‌ها نادیده گرفته شده است چه؟ به نظرم این به علت احساس ضعفی است که برخی در داخل نسبت به توان کشور دارند و عدم اعتقاد به توان جوانان کشور.

,
, چرا این استراتژی غلط است؟ مگر رفع تحریم‌ها باعث بازشدن گره‌های مهم اقتصادی کشور نمی‌شود؟,
,
,



به نظر شما تحریم ها بعد از حصول توافق نهایی در مذاکرات به چه صورت خواهد بود؟آیا همسو با مطالبات ملت و نظام  کاملاً برداشته می شود،یا اینکه تنها بخشی از تحریم ها و آن هم موارد جزیی و غیر مهم برداشته خواهد شد؟

,
,
, به نظر شما تحریم ها بعد از حصول توافق نهایی در مذاکرات به چه صورت خواهد بود؟آیا همسو با مطالبات ملت و نظام  کاملاً برداشته می شود،یا اینکه تنها بخشی از تحریم ها و آن هم موارد جزیی و غیر مهم برداشته خواهد شد؟,

 

,
بیژنی21.jpg
, بیژنی21.jpg,


ببینید همانگونه که رهبر انقلاب بارها تاکید فرمودند،تحریم ها برداشته نخواهد شد. کشور و ملت ما سال‌هاست که به بهانه‌های متعدد و واهی از سوی دشمت تحریم شده است و حتی در کوران مذاکرات هم این تحریم‌ها افزایش یافته است. مگر بعد از توافق ژنو تحریم‌های جدیدتری علیه ما وضع نشد؟ البته به بهانه‌هایی دیگر همچون،مباحث دروغین حقوق بشری و تروریسم،یا مساله موشکی و دفاع از جبهه مقاومت و... .

 

,
,
,
,

چرا تحریم‌ها به طور کامل برداشته نخواهد شد؟

برای غرب اینکه تحریم‌ها را به طور کامل لغو نماید، حرکت عاقلانه‌ای به شمار نمی‌رود، چرا که وقتی صداهایی از داخل کشور از رئیس دولت گرفته تا وزرا و معاونینشان، مبنی بر اینکه تحریم‌ها بر کشور اثر گذاشته است پس باید سراغ مذاکره با کدخدا برویم، به گوش می‌رسد، عاقلانه نیست که با لغو تحریم‌ها این عطش پای میز مذاکره نشستن کشور را کم نمایند! وقتی صدای ذلت به جای صدای عزت از کشور به گوش دشمن می رسد، وقتی درست در شروع مذاکرات، رئیس جمهور از خالی بودن خزانه سخن می گوید، چرا باید دشمن به فکر برداشتن تحریم‌ها باشد؟ هیچ عاقلی در جنگ به دنبال از بین بردن سلاح خود نیست.

, چرا تحریم‌ها به طور کامل برداشته نخواهد شد؟,
,
,


پس به نظر شما با این فرض که تحریم‌ها به طور کامل لغو نخواهد شد، باید نگاه خود را از خارج از مرزها به داخل معطوف کنیم؟

بله.وقتی دشمن این سلاح را در اختیار دارد هر روز بهانه های جدیدتری برای تیراندازی جور می کند.و لذا با علم به این مساله باید نگاهها به داخل و تقویت استحکام درونی نظام معطوف شود،و در زمینه اقتصاد بحث اقتصاد مقاومتی راهکار اساسی برون رفت از مشکلات کشور است.یعنی استفاده از ظرفیتهای خدادای،استعداد جوانان، کارآفرینی و...،باید این باور نهادینه شود که ما می توانیم .باید استفده از توان داخلی اصل شود، و تا به این اصل باور نداشته باشیم،پیشرفت و تغییر در کشور بعید است.و اگر هر چه در اجرای این سیاستها تاخیر ایجاد کنیم،زمان بیشتری را در قطع وابستگی به بیگانگان از دست خواهیم داد و این مساله ی از دست رفتن زمان جبران ناپذیر است.

 

,
, پس به نظر شما با این فرض که تحریم‌ها به طور کامل لغو نخواهد شد، باید نگاه خود را از خارج از مرزها به داخل معطوف کنیم؟,
,
,
,
,

آقای بیژنی همانطوری که اشاره داشتید ، پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری اخیراً مطلبی را منتشر کرد تحت عنوان توصیه‌ای که بارها تکرار شد و آن هم 21 بار توصیه وی به استفاده از ظرفیت‌های درونی بوده است. چرا دولت با وجود این توصیه‌ها و تاکیدها بازهم به دنبال سیاست نادرست خود است؟

, آقای بیژنی همانطوری که اشاره داشتید ، پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری اخیراً مطلبی را منتشر کرد تحت عنوان توصیه‌ای که بارها تکرار شد و آن هم 21 بار توصیه وی به استفاده از ظرفیت‌های درونی بوده است. چرا دولت با وجود این توصیه‌ها و تاکیدها بازهم به دنبال سیاست نادرست خود است؟,
بیژنی31.jpg
, بیژنی31.jpg,


خوب رهبری به عنوان دیده بان کلان انقلاب اسلامی که مسائل را رصد می کند،وقتی موضوعی را تاکید می کند،ما به عنوان مخاطبین ایشان باید به آن توجه کنیم.بهبود معیشت مردم و وضع اقتصادی کشور با نگاه به آینده و آینده نگری باید همراه باشد،و رهبر معظم انقلاب با نگاه عمیق خود به آینده کشور این توصیه را بارها به دست اندرکارن و به خصوص دولت گوشزد فرمودند که به ظرفیت درونی نظام و کشور توجه شود.دولت علی الظاهر به این مساله باور ندارد که با تکیه بر توان داخل می توان گرههای کشور را باز کرد.به ادبیات خودش پایبند است و آن هم چیزی نیست جز تلاش برای برداشتن تحریم های ظالمانه،در حالی که این مساله  یک خطای محاسباتی است،ما در حال به واقع دنباله روی دشمن شده ایم و منتظریم ببینیم آنها چه می گویند و بعد ما چه بکنیم.البته به زعم ادبیات دولت اینها دشمن نیستند؛اینها قدرت های بزرگ هستند و تعامل با دنیا ترجمان این حرکت است!!!. حقیقت این نیست.حقیقت این است که دشمن ما را به دنبال خود می کشد که باید بحث تحریم را دنبال کنید و با این حرکت به جهانیان نشان می دهد که تحریم ها بر ایران هم بالاخره اثر گذاشته است،پس هر که با ما نباشد به این سرنوشت دچار می شود.وبه نظر من ما هیچ وقت از موضع مذاکرات به نتیجه دلخواه کشور نمی رسیم.

 

,
,
,
,

به عنوان سؤال آخر، با این اوصاف چه باید بکنیم؟ وظیفه دولتمردان، نخبگان و جامعه دانشگاهی چیست؟

ما باید به دنبال هدف اصلی و آن کارویژه اصلی که دلسوزان انقلاب و بویژه مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند باشیم،که راه برون رفت از این بحران این است و اگر این تذکرات رهبری را جدی بگیریم به نتیجه مطلوب می‌رسیم. اما این باور در دولتمردان ما وجود ندارد، لذا وظیفه دانشجویان و نخبگان ایجاد این باور در بین عموم جامعه و بخصوص مسئولان است. بیانیه‌ها، نامه‌ها، مصاحبه‌ها، جلسات مناظره همه و همه تلاش‌هایی است که بسیج دانشجویی در راستای گفتمان سازی این مساله انجام می دهد و امیدواریم این تلاش ها منجر به نتیجه شود و دولتمردان این تلاش های دلسوزانه را و این نقدهای سازنده را به عنوان کمک بپذیرند،نه اینکه با انواع و اقسام تهدیدها و برچسب زنی ها به دنبال ایجاد حاشیه و فرار از اصل موضوع باشند.

تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید.
 

, به عنوان سؤال آخر، با این اوصاف چه باید بکنیم؟ وظیفه دولتمردان، نخبگان و جامعه دانشگاهی چیست؟,
,
,
,
, تشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید.,
,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه