اخبار داغ

صبح توس بررسی می کند/

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۹؛ نمایش اقتدار ایران در تنگه هرمز و تهدیدی برای دشمنان

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۹؛ نمایش اقتدار ایران در تنگه هرمز و تهدیدی برای دشمنان
همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره‌کردند، ایران می‌تواند مانع از ادامه یافتن جریان روان صادرات انرژی از خلیج‌فارس شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح توس، نهمین رزمایش پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله در منطقه عمومی عملیاتی خلیج‌فارس تنگه هرمز به پایان رسید. در این رزمایش ۱۰ لشکر زمینی سپاه شرکت کردند و در آن از توپخانه، موشک و هواپیماها و پهبادهای تجسسی استفاده شد. طبق اظهارات سردار حمید سرخیلی، سخنگوی رزمایش، در اجرا و برگزاری این رزمایش، سلاح آرش (تک‌تیرانداز) و ضد بالگرد، سلاح سیاوش (تک‌تیرانداز)، روبات شناسایی با برد پنج کیلومتر در عمق میدان دشمن، روبات مجهز به تیربار، سلاح حامی (تیربار هوشمند) و دیوار مولتی سلول برای کاهش قدرت نفوذ گلوله‌های مختلف ازجمله آر.پی.جی به مواضع نیروهای خودی آزمایش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , صبح توس,

 
در بعد نظامی، پرده‌برداری از سلاح نوین جنگ دریایی توسط نیروی دریایی سپاه به‌طور گستره توسط رسانه‌های خارجی پوشش داده شد. تارنمای روسی «ایران رو» نیز در گزارشی با اعلام اینکه «ایران پیشرفته‌ترین نیروی دریایی خاورمیانه را دارد که به تسلیحات بسیار پیشرفته ساخت این کشور مجهز هستند.» نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران در رزمایشی که در منطقه آب‌های جنوبی این کشور برگزار کرد، یک‌بار اقتدار ایران در عرصه دریایی را به جهانیان نشان داد.

,
,

 
اما در کنار موارد امنیتی و دفاعی مورداشاره، اشراف جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز به‌عنوان استراتژیک ترین نقطه نفتی جهان باعث شده نقش ایران اسلامی در تأمین انرژی جهان نه‌تنها قابل‌اغماض نباشد، بلکه بسیار مهم نیز شمرده شود. چنانکه این مهم زمینه نوعی برتری جمهوری اسلامی را در سطح بین‌المللی و خارج از نوار ساحلی خلیج‌فارس را فراهم کرده است. نمونه نقش‌آفرینی ایران در این حوزه که در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم، واکنش جمهوری اسلامی مبنی بر اجرای طرح انسداد تنگه هرمز در مقابله با تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران به رهبری آمریکا بود. به‌طوری‌که طرح تئوری و نه میدانی این موضوع از سوی فرماندهان ارشد نظامی کشورمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همان لحظات نخست با بازتاب‌های گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دنیا همراه شد.

,
,

 
گفتنی است، در قبال طرح انسداد تنگه هرمز مقامات آمریکایی و رسانه‌های وابسته موضع کاملاً متضادی که نشان از دستپاچگی آنان بود، اتخاذ کردند. در یک‌سو از طریق پمپاژ رسانه‌ای تلاش گسترده‌ای کردند که طرح مذکور از زوایایی مختلف مورد تشکیک و ابهام قرار گیرد و به عنوانی طرحی بی‌اساس و احساسی معرفی شود. اما از دیگر سو بابیان جدی بودن طرح ایران در انسداد تنگه هرمز، در رفتاری مغایر با ادعاهای رسانه‌ای، حضور نظامی خود در خلیج‌فارس را باهدف مقابله با برنامه‌های ایران برای بستن تنگه هرمز تقویت کردند.

,
,

 
هرچند این اقدام نیز همچون دیگر موارد در قالب ایفای نقش کدخدا منشی آمریکا نسبت به حوزه امنیت انرژی جهان توجیه شد؛ اما به‌واقع وجود نوعی ترس و نگرانی از اقدامات جمهوری اسلامی در این زمینه کاملاً مشهود بود. جالب است بدانیم که تنها سه‌چهارم نفت موردنیاز ژاپن روزانه از طریق تانکرهای نفتی از تنگه هرمز عبور می‌کند؛ تانکرهای بسیار بزرگی که هرکدام از آن‌ها می‌توانند ۲ میلیون بشکه نفت خام را در خود ذخیره کنند. ایران علاوه بر اینکه تنگه هرمز را کنترل می‌کند از طریق پایگاه‌هایی که در جزایری مثل تنب بزرگ و تنب کوچک و همچنین جزیره ابوموسی در اختیار دارد، تمامی ورود و خروج‌ها به دهانه آبراه هرمز را کنترل می‌کند.

,
,

 
علاوه بر این ایران موشک‌هایی در اختیار دارد که کنترل منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را پوشش می‌دهد که تمامی این موارد آسیب‌پذیری‌های تنگه هرمز را در صورت هر اقدامی علیه ایران به‌شدت افزایش می‌دهد. در همین حال رهبران و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی ایران بارها در خصوص پرهیز از ماجراجویی در تنگه هرمز هشدار داده‌اند. سردار “یحیی رحیم صفوی” فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۲۰۰۷ میلادی گفت: “سامانه‌های موشکی سطح به دریای ما می‌توانند به هر نقطه‌ای از خلیج‌فارس و دریای عمان برسند. هیچ کشتی و یا قایقی نمی‌تواند از تنگه هرمز عبور کند بدون اینکه در برد سامانه‌های موشکی ما نباشد”.

,
,

 
“سیمون هندرسون” از کارشناسان “موسسه واشنگتن برای مطالعه سیاست‌های خاور نزدیک” در گزارش مفصلی به بررسی عواقب هرگونه اقدام نظامی در خلیج‌فارس به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید انرژی در جهان پرداخته است. او در جمع‌بندی گزارش خود با اشاره به اینکه آمریکا نباید تنها به فکر منافع شخصی خود در جهان باشد می‌نویسد: “آمریکا نسبت به سایر کشورهای جهان وابستگی کمتری به نفت خلیج‌فارس دارد زیرا تنها ۳۵ درصد از نفت موردنیاز خود را از این منطقه وارد می‌کند ولی اتحادیه اروپا که ۵۶ درصد و ژاپن که ۸۰ درصد از نفت موردنیاز خود را از خلیج‌فارس تأمین می‌کنند نسبت به ایالات‌متحده آسیب‌پذیرترند. به همین علت آمریکا باید مانع از هرگونه ماجراجویی در این منطقه حساس جهان شود تا روند صادرات انرژی از این منطقه بدون هیچ خطری در سلامت کامل ادامه یابد” هندرسون در انتهای گزارش به ایالات‌متحده آمریکا در خصوص زیان‌هایی که هرگونه ماجراجویی نظامی در خلیج‌فارس برای اقتصاد و امنیت بین‌المللی در پی دارد شدیداً هشدار داده است.

,
,

 

,

انتهای پیام/گ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه