اخبار داغ

گزارش/

جای خالی مشاوره فرهنگی و مذهبی قبل از ازدواج

جای خالی مشاوره فرهنگی و مذهبی قبل از ازدواج
بسیاری از زوج های جوان وقتی دچار اختلاف می‌شوند و به دادگاه می‌روند آنجاست که برای اولین بار مشاورین دادگاه‌ها را می‌بینند ولی چنانچه قبل از ازدواج یک مشاوره ی مذهبی راه و روش زندگی قرآنی را به جوانان نشان دهد می توان از بسیاری مشکلات که در بعد از ازدواج بوجود خواهد آمد جلوگیری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آفتاب دل، شاید شما هم متوجه شده باشید که اکثراً بسیاری از زوج های جوان وقتی دچار اختلاف می‌شوند و به دادگاه می‌روند آنجاست که برای اولین بار مشاورین دادگاه‌ها را می‌بینند. که تقریبا در این مرحله کار از کار گذشته است و متأسفانه در ایران هنوز مردم به نقش جدی مشاور در امورشان پی نبرده‌اند چه مشاوره‌های حقوقی و چه مشاوره‌های روانشناختی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


متولیان حوزه جوانان همیشه بر این نکته تاکید داشته‌اند که عامل اصلی افزایش سن ازدواج مسائل اقتصادی نیست و مسائل فرهنگی جامعه بر این امر تاثیر گذاشته است  هر چند ازدواج مهم‌ترین دغدغه‌ای است که ممکن نیست در ذهن هیچ جوانی نباشد و همیشه بر این موضوع تاکید شده است که ازدواج یکی از راه‌های رسیدن به کمال فرد و جامعه است؛ اما در چند سال اخیر شاهد رشد منفی ازدواج و رشد مثبت طلاق هستیم .

,
,


 معمولاً افراد سعی می‌کنند خودشان مسایل‌شان را حل کنند در حالیکه اگر از دیگری که دانش لازم در آن موضوع خاص را دارد کمک بگیرند قطعاً مسأله راحت‌تر حل می‌شود و شاید دیگر جامعه این مقدار دچار آسیب‌های مختلف نباشد.

,
,


وقتی دختر و پسری می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند برای همه چیز هزینه می‌کنند به جز مهمترین بخشی که باید هزینه کنند. اگر یک دختر و پسر قبل از ازدواج به سراغ مشاور بروند و درباره یکدیگر صحبت کنند آن وقت شاید جلوی بسیاری از آسیب‌های بعد از ازدواج گرفته شود. مشاور با ارزیابی خالی از احساس و به عنوان فرد سوم می‌تواند به راحتی در خصوص درست و یا نادرست بودن این ازدواج نظر دهد.

اما معمولاً بسیاری از ازدواج‌ها بدون انجام مشاوره‌انجام می‌شود. اما در بعد از ازدواج وقتی زن و مرد دچار چالش می‌شوند با یکدیگر باز هم می‌توانند با مراجعه به یک مشاور مشکلات را حل کنند قبل از اینکه سر از دادگاه در بیاورند، اما متأسفانه بسیاری از زوج‌های جوان در این مرحله هم از مراجعه به مشاور امتناع می‌کنند و اهمیتی برای نقش مشاور قایل نیستند.

,
,
,
,


ناهید همتی استاد دانشگاه  و مشاور فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری آن، براساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات و سنن و قوانین خاصی صورت می‌گیرد. بنابراین، برای اقدام به این امر، یاری‌خواستن از افراد واجد شرایط می‌تواند در تصمیم‌گیری مناسب، کارساز باشد.

,
,


وی تصریح کرد: حضور مشاوران خانواده در دادگاه‌ها براى آگاهى و اطلاع‌رسانى زوج‌هاى جوان بسیار ضرورى است و انتظار داریم ایجاد مراکز مشاور خانواده در دادگاه‌ها بیش از پیش تقویت شود.
وی گفت: مشاوره های قبل از ازدواج ما فقط در چند مطلب و دقایقی صحبت خلاصه شده است که در آن هم اکثر جوانان حضور پیدا نمی کنند چرا که مشاوران می‌توانند مانع ازدواج‌های عجولانه و احساسی شوند. از سوی دیگر مساله طلاق مسأله‌ای است که از عوامل متعدد متأثر است و اینگونه نیست که بگوییم اگر کسی قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کند پس اصلاً طلاق نمی‌گیرد.

,
,
,


وی در ادامه افزود: متاسفانه در جامعه ی ما در برخی از موارد دختران و پسران بدون مطالعه و آگاهی کافی با برخورداری از احساس و ذوق منهای دقت در ابعاد گوناگون اخلاقی، جسمی و روانی با یکدیگر ازدواج می کنند. همچنین بعد از تشکیل خانواده نیز در صورت ایجاد تعارض های زناشوئی به دلیل بی اطلاعی و نداشتن آگاهی کافی و ندانم کاری ، به این مشکلات دامن می زنند همین عوامل و بی اطلاعی ها ضرورت انجام مشاوره را در تمام مراحل ازدواج و تشکیل خانواده دو چندان کرده است.

,
,


همتی با بیان اینکه در مشاوره ی قبل از ازدواج جای مشاوره فرهنگی و دینی خالی است اظهار کرد: چنانچه قبل از ازدواج یک مشاوره ی مذهبی راه و روش زندگی قرآنی را به جوانان نشان دهد می توان از بسیاری مشکلات که در بعد از ازدواج بوجود خواهد آمد را جلوگیری کنیم ولی متأسفانه امروزه قرآن را فقط در سر سفره ی عقد جوانان می توان یافت .

,
,


وی بیان کرد: مسئله ی ازدواج در جامعه ی ما به خوبی هدایت نشده است که امروزه به بحران طلاق رسیده ایم و کارشناسان و مشاوران مذهبی باید طوری با جوانان ما صحبت کنند که ازدواج پیوندی مقدس است و نباید به سادگی این پیوند را از هم بگسلانند و ازدواج آگاهانه و ساده زیستی برایشان مفهوم پیدا کند .

,
,


مشاوره فرهنگی خاطر نشان کرد: طلاق پدیده قرن است چه در خارج از کشور و چه در داخل ایران طلاق رو به افزایش است و این ناشی از مشکلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است. کلاً خانواده در کل دنیا دچار تحول شده است و گسترش طلاق ناشی از این تحول است پس اگر مردم به مشاور مراجعه کنند شاید جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گرفته شود .

,
,


وی در پایان گفت: دنیای امروز ما در حال گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرنیته است ولی نباید طوری در این زندگی غرق شویم که قرآن و دستورات اسلامی را فراموش کنیم و یادمان باشد هر چند طلاق منفورتری حلال الهی است اما نباید به یک امر عادی در میان مردم تبدیل شود بنابراین کارشناسان و مشاوران مذهبی می توانند در این زمینه پیش قدم شوند و اصول همسرداری و فرزند پروری را به خانواده ها نشان دهند .

,
,

انتهای پیام/ر

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه