اخبار داغ

آشنایی با مناطق گردشگری شهرستان نیر + تصاویر

آشنایی با مناطق گردشگری شهرستان نیر + تصاویر
شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی، تاریخی، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های طبیعی، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان، همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نیریمیز،شهرستان نیر در فاصله 35 کیلو متری غرب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل – سراب واقع شده است. از طرف شمال به شهرستان مشکین شهر، از جنوب به شهرستان کوثر(گیوی)، از شرق به بخش مرکزی هیر از توابع شهرستان اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیریمیز, نیریمیز, نیریمیز,

 شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی، تاریخی، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های  طبیعی، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده است و همه ساله پذیرای مهمانان زیادی از مناطق مختلف کشور است.
 

,
,

آثار تاریخی
قیرمیزی کورپی (پل قرمز )
بر روی رودخانه آغلاغان احداث شده است منصوب به دوره سلطنت  شاه عباس است. این پل مرکز شهر را به یکدیگر متصل می ساخته که امروزه پل جدیدی در کنار آن بنا شده است. کاروانسرای شاه عباس در ده کیلو متری جاده قدیمی سراب به نیر، نزدیک گردنه صائین واقع شده و بنای آن تمام سنگی است.

, آثار تاریخی,
, قیرمیزی کورپی (پل قرمز ) ,
,

 
تپه های قره شیران
قره شیران به قلعه شیران معروف بوده است که قبور مکشوفه در آن به قرن 8 و 9 میلاد مربوط است. قبور مکشوفه شامل سه نوع متمایز است. الف : قبور اغنیا   ب: قبور عامه  ج: قبور حیوانات متعلق به 700 الی 800 سال قبل از میلاد است.
 
بوینی یوغون
کوهی است در روستای کور عباسلوکه دارای صخره های عظیم و صعب العبور می باشد. آثارو استخرهای سنگی بزرگ آن متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است. 
 

,
, تپه های قره شیران,
,
,
, بوینی یوغون,
,
,

اماکن و مقابر متبرکه
مقبره امامزاده کورائیم
در سمت غربی روستای  کورائیم که (نیمه ویران ودر حال انهدام) قرار دارد. از سبک معماری بنا چنین به نظر می رسد که به دوره مغول بر می گردد.
 
مقبره شیخ عبدالله کورائیمی
منسوب به قرن هفتم هجری قمری  هم عهد آیت الله مرحوم ثمرینی بوده و از فقهای بزرگ زمان خود به شمار می رفته است.
 
مقبره امام زاده ای در روستای مجمیر ( بجه میر )
قسمتی از سنگ نوشته های آن از بین رفته است و اسماء ائمه اطهار (ع) در روی آن حک شده است.
 
 مقبره سید میری
 یکی از نوادگان امام سجاد (ع) در قبرستان عمومی شهر نیر مدفون است که مورد احترام اهالی منطقه بوده و شبهای جمعه بر سر مزار این بزرگوار شمع روشن کرده ونذورات احسان می کنند.
 

,
, مقبره امامزاده کورائیم,
,
,
, مقبره شیخ عبدالله کورائیمی,
,
,
, مقبره امام زاده ای در روستای مجمیر ( بجه میر ),
,
,
,  مقبره سید میری ,
,
,

مناظر طبیعی
چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار
چشمه سار بولاغلار در سمت شمال غرب با فاصله اندکی از شهر نیر قرار گرفته است . این تفرج گاه طبیعی ازنیر با اشجار متراکم وفضای سبز ودر نزدیکی ساحل رود آغلاغان خودفضای مسرت بخشی را به وجود آورده است. این تفرج گاه با مجموعه ای از مناظر طبیعی،محیط بسیار زیبایی را ایجاد کرده است.
که مسافران بسیاری را به خود جذب می کند.
 
 آبهای گرم معدنی
چشمه های آب گرم موجود در این شهرستان بالغ برهفت دهنه است که عبارتند از:1 ـ آبگرم برجلو 2ـ قینرجه 3ـ ایستی سو 4ـ دیبسیز گول 5ـ ایلا نجیق سو  6ـ حمام دره سی 7ـ چشمه قره شیران
 
سد مخزنی یامچی نیر
این سد برروی رود خانه بالیقلو در 5 کیلومتری شهر نیر ودر کنار روستای یامچی سفلی احداث شده است.

, مناظر طبیعی,
, چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار,
,
,
,
,  آبهای گرم معدنی,
,
,
, سد مخزنی یامچی نیر,
,

وجود دریاچه وسواحل زیبای آن وهمچنین رودخانه بالیقلو از نظر پرورش ماهی قزل آلا صید ماهی ایجاداسکی روی آب ومجتمع جهانگردی با فضای سبز و جنگل کاری و ایجاد مراکزتفریحی در اطراف آن ضروری به نظر می رسد.
 
دهکده توریستی سبلان
در 5 کیلو متری شهر نیر در کنار جاده اصلی نیر – سراب مجموعه ای از چشمه های آب گرم وسرد با جاذبه های طبیعی، محیط بسیار زیبایی راایجاد کرده و باعث شده تا مسئولین به فکر ساختن دهکده ای توریستی در این منطقه بیا فتند که عملیات اجرائی آن از سال 1384شروع شده است.
 
چشمه طبیعی گور گور
چشمه طبیعی و با طراوتی که در بالا دست روستای اسلام آباد از لایه های سنگی کوههای متصل به قله سبلان سرچشمه گرفته و هم اکنون از آن به عنوان آب معدنی در مصارف شرب استفاده می شود.
 
 
مختصات جمعیتی منطقه
در مطالعه تحولات جمعیتی شهرستان نیر به یک نکته مهم می توان اشاره کرد و آن منفی بودن نرخ رشد جمعیت در این نقطه از استان اردبیل می باشد بطوری که جمعیت آن در طی سال های اخیر به شدت کاهش یافته است دلیل کاهش آن به غیر از الحاق 18 روستا و آبادی به بخش سرعین و شهرستان سراب مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ است به طوری که این عمل حتی باعث تخلیه کامل بعضی روستاها شده است. البته نرخ منفی رشد یا کاهش جمعیت در مناطق شهری و روستائی متفاوت بوده بطوری که در نقطه شهری هیچ وقت به رشد منفی نرسیده بلکه افزایش نسبی نیز داشته است.

,
,
, دهکده توریستی سبلان ,
,
,
, چشمه طبیعی گور گور ,
,
,
,
, مختصات جمعیتی منطقه,
,

از مهمترین دلایل مهاجرت در شهرستان نیر می توان به عدم وجود امکانات کشاورزی مکانیزه، تاسیسات صنعتی و دامداری،عدم وجود مراکز علمی فرهنگی، رفاهی و بهداشتی گسترده می باشد که با وجود استعدادهای خدادادی و طبیعی از جمله خاک مستعد، آبهای سطحی و زیر زمینی فراوان، استعداد صنعت توریسم و نیروی کار فراوان  روز به روز بر میزان مهاجرت افزوده می شود.
 
فرهنگ عمومی شهرستان نیر
فرهنگ شهرستان نیر متاثر از فرهنگ جامعه اسلامی ایرانی است مردم این دیار غنی ترین فلکلور ایران اسلامی را دارند گنجینه پربهای زبان این مردم را بایاتیلار، آتالار سوزی، تاپماجالار و.... تشکیل می دهد.
دین مبین اسلام به خصوص مذهب شیعه اعتقاد مذهبی این ملت است و مردمانش ارادت و احترام خاص به ابا عبد الله حسین (ع) دارند این مردم فهیم و باغیرت همیشه پا به پای سایر هم میهنان پشتیبان جدی ولایت فقیه بوده و هستند ودر تمامی مراسمات ملی و مذهبی و ایام الله ها مشتاقانه در صحنه حاضر می شوند و با بذل جان و مال از تمامیت ارضی ایران اسلامی دفاع کرده و می کنند.

,
,
, فرهنگ عمومی شهرستان نیر,
,
,


 انتهای پیام/پ

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه