اخبار داغ

کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان

کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان
کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی موضوع جدیدی در استان البرز نیست و البرزنشینان سال‌هاست با این معضل مواجه بوده و به نوعی با آن کنارآمده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از تیتریک؛ ‌بیماری همواره مشکلات بسیاری را به دنبال دارد، وضعیت نامناسب جسمانی فردی که سلامتش به خطرافتاده، نحوه رسیدگی بیمارستان‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی از بزرگترین مشکلات بیماران است، اما این مشکلات زمانی غیرقابل تحمل می‌شوند که بیمار برای دریافت خدمات درمانی ناچارباشد ازمحل سکونت خود کیلومترها دورشود و در بیمارستان شهرستان و حتی استانی دیگر بستری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,


کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی موضوع جدیدی در استان البرز نیست و البرزنشینان سال‌هاست با این معضل مواجه بوده و به نوعی با آن کنارآمده‌اند. بسیای از هم‌استانی‌های ما وقتی خبر بیمارشدن یکی از اعضای خانواده خود را می‌شنوند، اولین اقدامی که به ذهنشان می‌رسد، این است که برای بیمارشان در یکی از بیمارستان‌های تهران پذیرش بگیرند. در چنین شرایطی، بستگان بیمارحاضرند هزینه انتقال بیمارشان را به تهران و خستگی رفت و آمد دراتوبان کرج – تهران را به جان بخرند ولی کسی که دوستش دارند را در بیمارستان‌های البرز بستری نکنند. وقتی دلیل این موضوع را از کسانی که تجربه بستری شدن در این بیمارستان‌ها را دارند، پرس وجو می‌کنیم به یک جواب بیشتر نمی‌رسیم، بیماران از خدمات بیمارستان‌های استان رضایت ندارند.

اکثر این بیماران معتقدند وقتی کسی می‌تواند هزینه کند، بهتراست در بیمارستانی بستری شود که نسبت به فضای بیمارستان، خدمات‌رسانی پرسنل و نتیجه اقدامات درمانی اطمینان بیشتری دارد. اکثر کسانی که تجربه بستری شدن در یکی از بیمارستان‌های استان را داشته‌اند، از ساعات طولانی برای دریافت پذیرش، امکانات محدود و نامناسب بیمارستان، خدمات‌رسانی نامناسب کادر درمانی و حتی از عدم برخورداری پزشکان بیمارستان از مهارت و تخصص کافی گلایه دارند. هرچند طی سال‌های گذشته اقداماتی برای بهبود شرایط موجود صورت گرفته، ولی باید پذیرفت که البرز راه بس طولانی دارد تا بتواند مشکلات سرانه‌های درمانی خود را حل کند. راهی که تا یک دهه آینده نیز هموار نخواهد شد...

کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان

به ازای هر هزار البرزی چهاردهم درصد تخت بیمارستانی وجود دارد

‌حمید درفشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: البرز از لحاظ سرانه‌های درمانی ازمحرومیت زیادی رنج می برد و امکانات بخش بهداشت و درمان آن به هیچ وجه با سه میلیون جمعیتی که درخود جای داده است، تناسب ندارد‌.

وی افزود: اکنون شهرستان‌های کرج، اشتهارد، نظرآباد و هشتگرد دارای بیمارستان هستند، ولی امکانات و تجهیزات این مراکزدرمانی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

درفشی خاطرنشان کرد: بیشتر تمرکز مراکز درمانی استان درشهرستان کرج به عنوان مرکزیت البرز قرارداده شده که همین امر خدمات‌رسانی به بیماران سایر شهرستان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: همین مسئله باعث می‌شود که بیماران این مناطق برای انجام اموردرمانی خود ناچار به مراجعه به تهران و شهرستان‌های استان از جمله کرج شوند که این کار علاوه بر هزینه‌بر بودن، وقت زیادی نیز از آنان می‌گیرد.

وی اظهار کرد: چرا بیماری که در فردیس زندگی می‌کند برای دریافت خدمات درمانی ناچار است در بیمارستانی دورتراز محل زندگی خود بستری شود؟

وی درادامه با اشاره به تعداد تخت‌های بیمارستانی استان گفت: اکنون به ازای هر هزار نفر 0.4 درصد تحت بیمارستانی دراستان وجود دارد که در مجموع حدود 900 تخت می‌شود.

البرز دو هزار و 500 تخت بیمارستانی کم دارد

این مسئول یادآورشد: برای این که تعداد تخت‌های استان به وضعیت استاندارد نزدیک شود باید بیش از دو هزار و 500 تخت به تعداد موجود اضافه شود.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته به زودی حدود 700 تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی استان اضافه می‌شود که این امر بی‌شک بخشی از مشکلات بخش بهداشت و درمان البرزنشینان را مرتفع می‌کند.

درفشی با تاکید بر محدودیت در فضاهای درمانی استان گفت: در شرایطی که استان از کمبود فضای بیمارستانی رنج می‌برد، برخی با اقدام غیرکارشناسی قصد تخریب بیمارستان کوثر را داشتند که پیگیری مسئولان و اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه این کار به سرانجام نرسید.

دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان کوثر را می‌خرد

این مسئول درادامه به تعیین تکلیف نهایی وضعیت این بیمارستان قبل از آغازسال جدید اشاره کرد و افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با تامین اجتماعی، مقررشده دانشگاه علوم پزشکی این بیمارستان را خریداری کند.

‌درفشی اضافه کرد: این بیمارستان چهارماه پس از واگذاری به دانشگاه راه‌اندازی می‌شود و قرار است در این بیمارستان بخش داخلی، روان پزشکی ومسمومیت ایجاد شود.

این مسئول، خبر فروش تجهیزات این بیمارستان توسط شرکتی که قبلا اداره این مجموعه را به عهده داشته را هم تایید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی این بیمارستان را بدون تجهیزات تحویل می‌گیرد و خود نسبت به تجهیز آن اقدام می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرزادامه داد: شهرداری منطقه و نیروهای مسلح هم درخصوص این بیمارستان وارد عمل شده‌اند و قرار است ساختمان این بیمارستان به همراه فضای دو هکتاری اطراف آن به دانشگاه علوم پزشکی فروخته شود و تا اوایل سال آینده راه‌اندازی شود.

دو میلیارد تومان، گرهی از مشکل اعتباری بیمارستان فردیس باز نمی‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ادامه به وضعیت بیمارستان فردیس نیز اشاره کرد و یادآورشد: کنگ احداث بیمارستان فردیس دهه‌فجر امسال به زمین زده شد، ولی متاسفانه منابع مالی لازم برای تکمیل آن در نظرگرفته نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اضافه کرد: احداث و تجهیز بیمارستان فردیس به حدود 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تامین دومیلیارد تومان گرگرهی ازمشکل مالی این پروژه باز نمی‌کند.

درفشی گفت: به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی با همکاری شهرداری مشکین‌دشت در تلاش است ساختمانی را بین فردیس و مشکین‌دشت خریداری و به بیمارستان تبدیل کند.

این مسئول اظهار کرد: تجهیز ساختمانی که درصدد خریداری آن هستیم شش ماه طول می‌کشد و پس ازآن بیماران می‌توانند برای درمان به این مرکز مراجعه کنند.

البرز به 16 بیمارستان دولتی نیاز دارد

وی ادامه داد: متاسفانه عمر اکثر بیمارستان‌های البرز از 60 سال گذشته و فضای فیزیکی و حتی تجهیزات بسیاری ازاین مراکز فرسوده شده‌اند.

به گفته درفشی، در برخی از بیمارستان‌های کرج در اتاقی که به طور استاندارد باید سه تخت داشته باشد، هشت تخت گنجانده شده که این امرعلاوه بر این‌که شرایط خدمات‌رسانی به بیماران را دشوار می‌کند، مانع ازآرامش آنها شده و روند بهبودشان را کند می‌سازد.

وی به احداث چندین بیمارستان دراستان اشاره کرد و افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای این‌که بتوانیم بین نیاز موجود و تعداد مراکز بهداشتی و درمانی دراستان تعادل ایجاد کنیم باید 16بیمارستان دولتی دراستان احداث شود.

وی اظهارکرد: البته نیاز بخش درمان استان تنها با بیمارستان‌های دولتی مرتفع نمی‌شود و بخش خصوصی نیز باید وارد مقوله بیمارستان‌سازی شود.

این مسئول تصریح کرد: بدون شک اعتبارات و منابع مالی بخش دولتی برای ساخت پروژه‌های پیش‌بینی شده کافی نیست و دراین حوزه نیز باید خیرین و بخش خصوصی وارد عمل شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خاطرنشان کرد: ساخت بیمارستان مانند یک ساختمان چند طبقه نیست و باید استانداردهای بسیاری در ساخت و بهره‌برداری لحاظ شود، به همین دلیل است که پروسه ساخت یک مرکز درمانی چند سال طول می‌کشد و تا زمان بهره‌برداری، مردم از نبود امکانات رنج می‌برند.

وی گفت: ازچندین ماه قبل عملیات احداث چندین بیمارستان در نقاط مختلف استان آغاز شده که بیمارستان محمد شهر یکی از این مراکز است و این بیمارستان تا کنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی عملیات احداث آن به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: به جز این بیمارستان، چندین بیمارستان دیگر نیز درگوشه و کنار استان در حال ساخت است که به زودی جزئیات و اطلاعات مربوط به درصد پیشرفت فیزیکی آنها رسانه‌ای می‌شود.

درفشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود متخصصان و پزشکان با تجربه دراستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان البرز در زمینه برخورداری از کادردرمانی و پزشکان متخصص کمبودی ندارد.

این مسئول افزود: اکنون بیش از 700 پزشک متخصص و فوق تخصص و دو هزار و 200 پزشک عمومی دراستان به بیماران خدمات‌رسانی می‌کنند.

درفشی یادآورشد: برای بهبود محرومیت‌های حوزه بهداشت و درمان استان مسئولان باید به صورت جهادی عمل کنند و مردم نیز صبور باشند واطمینان داشته باشند که وضعیت به این شکل باقی نمی‌ماند.


کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان
بیمارستان‌سازان از پرداخت عوارض شهرداری معافند

درادامه این گزارش رئیس شورای شهر کرج نیز با اشاره به امتیازات ویژه در نظرگرفته شده برای بخش درمان به خبرنگار ما گفت: برای حمایت از توسعه امکانات درمانی بیمارستان‌سازان از عوارض شهرداری معاف شده و امتیازهای تجاری برای این بخش دیده شده است.

محمود دادگو افزود: در بخش تراکم نیز دست دانشگاه علوم پزشکی باز است و بر اساس تخصیص خود بارگذاری می‌شود و شهرداری مبلغ بسیار ناچیزی در این زمینه دریافت می‌کند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی باید ارتباط مستمری با کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهرکرج داشته باشد، اضافه کرد: این ارتباط باعث می‌شود مشکلات این حوزه بازبینی و کاهش یابد.

روند توزیع سرانه‌های درمانی دراستان عادلانه نیست

در ادامه این گزارش استاندار البرز با ناعادلانه برشمردن روند توزیع سرانه‌های درمانی دراستان البرز گفت: اکنون در برخی مناطق استان ازجمله مرکز، شاهد تجمع مراکز درمانی هستیم، ولی برخی مناطق حتی از داشتن یک درمانگاه هم محرومند.

حمید طهایی‌ اظهار کرد: مسئولان باید با تمام توان برای ایجاد عدالت در بخش بهداشت و درمان تلاش کنند از برای خدمات‌رسانی به مردم به خصوص درمناطق محروم و پرجمعیت دریغ نکنند.

وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم کردکه مناطق جنوبی استان نیز همانند مناطق شمالی آن به خدمات درمانی مناسب دسترسی داشته باشند.

همان طورکه گفته شد استان البرز برای رسیدن به نقطه مطلوب درحوزه بهداشت و درمان راه طولانی درپیش دارد. راهی که به پایان رساندن آن جز با عزم جهادی مسئولان و صبرو مطالبه به حق مردم امکان‌پذیر نخواهد بود. امید است با پیگیری‌های مسئولان شاهد روزی باشیم که همه بیماران البرزی درتخت‌های بیمارستانی استان خودشان درمان شوند و با دریافت بهترین خدمات درمانی، سالم و سلامت به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.

گزارش از: المیرا اگیر

,
,
,
,
,
, کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان,
,
, به ازای هر هزار البرزی چهاردهم درصد تخت بیمارستانی وجود دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, البرز دو هزار و 500 تخت بیمارستانی کم دارد,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان کوثر را می‌خرد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دو میلیارد تومان، گرهی از مشکل اعتباری بیمارستان فردیس باز نمی‌کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, البرز به 16 بیمارستان دولتی نیاز دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی‌ معضلی برای البرز نشینان,
, بیمارستان‌سازان از پرداخت عوارض شهرداری معافند,
,
,
,
,
,
,
,
, روند توزیع سرانه‌های درمانی دراستان عادلانه نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه