اخبار داغ

عبدالملکی در گفت‌وگو با دانا:

حذف نماد هسته‌ای از اسکناس 5هزارتومانی شبهه برانگیز است/حدیث پیامبر(ص) روی این اسکناس علاوه بر سندیت قوی، بسیار الهام بخش است/دولت چاپ این طرح را متوقف کند

حذف نماد هسته‌ای از اسکناس 5هزارتومانی شبهه برانگیز است/حدیث پیامبر(ص) روی این اسکناس علاوه بر سندیت قوی، بسیار الهام بخش است/دولت چاپ این طرح را متوقف کند
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: هرچند هرساله اسکناس های جدیدی طراحی می شود و گاهی طرح روی اسکناس‌ها هزینه بر است، اما طراحی یک طرح جدید و چاپ آن هزینه های خاص خود را به همراه دارد و معمولا در طول تاریخ بعد از انقلاب تغییر طرح اسکناس ها زمانی اتفاق افتاده است که ضرورتی ایجاب کرده است و یا اینکه آن طرح با یک طرح بسیار متعالی تر جایگزین شود.
[

حجت اله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص حذف نماد هسته ای، خلیج فارس و همچنین حدیث پیامبر(ص) درباره ایرانیان، از روی اسکناس 5هزار تومانی و درج عکس دانشگاه تهران با رنگ تبلیغاتی دولت یازدهم اظهار داشت: بعد از آغاز مذاکرات شبهاتی پیدا شد که این شبهات با اظهار نظرهای طرف ایرانی و عدم تمایل آنها به اینکه در داخل کشور جزئیاتی از مذاکرات منتشر شود بیشتر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که ماهیت این صحبت ها در حوزه‌هایی از عملکرد دولت خودنمایی می‌کند؛ مثلا مشاهده می شود که برنامه های فضایی کشور به اذعان بسیاری از کارشناسان علوم فضایی کاهش پیدا کرده است و به یکباره متوقف شده است؛ بر اساس این موضوع عده ای احساس می کنند که در مذاکرات هسته ای بر روی محدود کردن علوم فضایی کشور هم صحبت شده است.

,

 

,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این اقدامی که دولت برای حذف نماد هسته ای از طرح اسکناس انجام داده است هم مجددا این شبه را مطرح می کند که در مذاکرات تیم هسته ای با گروه های غربی، روی برچیده شدن کامل فناوری هسته ای ایران هم صحبت شده و دولت در حال فراهم کردن زمینه های فرهنگی این کار است.

,

 

,

عبدالملکی یادآور شد: اینکه روحانی در یک کنفرانس که هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد (کنفرانس اقتصاد ایران) تلویحاً درباره رفراندوم هسته‌ای صحبت می کند این شائبه را پر رنگ کرد که برنامه ایران این است که متناسب با درخواست‌های طرف غربی برنامه هسته ای را تعطیل کند.

,

 

,

وی در ادامه گفت: تغییر طرح روی اسکناس و حذف نماد هسته ای از این طرح در راستای شبهات قبلی می تواند تداوم این موضوع باشد که واقعاً دولت بر اساس منویات غرب به دنبال باز کردن تمام پیچ و مهره‌های هسته ای در کشور است.

,

 

,

استاد اقتصاد و تحلیل گر برجسته مسائل اقتصادی کشور تأکید کرد: هرچند می دانیم دولت این اقدام را انجام نمی دهد، اما چنین اقدامات تبلیغاتی که انجام می‌شود، شبهات هسته‌ای را گسترده تر و بیشتر می کند؛ پس بهتر است دولت برای اینکه بتواند برنامه‌های هسته‌ای را با موفقیت بیشتر جلو ببرد از حاشیه‌سازی های جدی و به این سبک جلوگیری کند.

,

 

,

عبدالملکی در ادامه بیان داشت: قطعاً جریان نخبگان انقلابی در کشور و همچنین مردم نسبت به اینگونه اقدامات از سوی دولت بی تفاوت نخواهند بود و  این مسئله انسجام ملی برای پیشرفت کشور را به خطر می اندازد، اگرچه به صلاح دولت است که برای حفظ ارزش‌های نظام از اجرای این طرح روی اسکناس ها جلوگیری و خودداری کند؛ چراکه این اقدام شبهه تعارض دولت با فرهنگ انقلابی و اسلامی را تقویت می کند.

, عبدالملکی در ادامه بیان داشت: قطعاً جریان نخبگان انقلابی در کشور و همچنین مردم نسبت به اینگونه اقدامات از سوی دولت بی تفاوت نخواهند بود و  این مسئله انسجام ملی برای پیشرفت کشور را به خطر می اندازد، اگرچه به صلاح دولت است که برای حفظ ارزش‌های نظام از اجرای این طرح روی اسکناس ها جلوگیری و خودداری کند؛ چراکه این اقدام شبهه تعارض دولت با فرهنگ انقلابی و اسلامی را تقویت می کند.,

 

,

وی همچنین گفت: تاکنون هیچ دولتی برای پاک کردن یک روایت از پیامبر(ص) که قبلا نگاشته شده است، اقدام نکرده بود؛ این در حالی است که این حدیث علاوه بر سندیت قوی که داشته بسیار الهام بخش بوده و این نوع اشاعه فرهنگی توسط دولت خدشه دار شده است.

,

 

,

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: هرچند هرساله اسکناس های جدیدی طراحی می شود و گاهی طرح روی اسکناس‌ها هزینه بر است، اما طراحی یک طرح جدید و چاپ آن هزینه های خاص خود را به همراه دارد و معمولا در طول تاریخ بعد از انقلاب تغییر طرح اسکناس ها زمانی اتفاق افتاده است که ضرورتی ایجاب کرده است و یا اینکه آن طرح با یک طرح بسیار متعالی تر جایگزین شود.

,

 

,

عبدالملکی در ادامه افزود: این طرح ها به پیشبرد اهداف انقلاب کمک های زیادی کرده اند، مثلاً طرح قبلی اسکناس های 5هزار تومانی که همان پیشرفت هسته ای به انضمام روایتی از پیامبر بود، توجیه بسیار خوب و کافی داشت که جایگزین طرح های قبلی شود و این طرح چاپ شد.

,

 

,

وی تصریح کرد: اینکه به بهانه چندمین سالگرد یکی از صدها دانشگاه در کشور طرح روی اسکناس اصلاح شود که هزینه‌های زیادی را هم در پی داشته باشد و به لحاظ فرهنگی اثرات منفی بیشتری داشته باشد، توجیه کافی برای تغییر طرح روی اسکناس 5هزار تومانی نیست.

,

 

,

استاد اقتصاد و تحلیل گر برجسته مسائل اقتصادی کشور ضمن بیان این موضوع که دولت پیش از این از طریق عملکرد وزارت ارشاد نشان داده است که تمایل چندانی به توسعه فرهنگ اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد: در زمانی که دولت های غربی تلاش دارند تا به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین کنند و جسارت هایی هم داشتند که یک و نیم میلیارد مسلمان آزرده شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی نباید یک سخن از پیامبر اکرم(ص) را از روی اسکناس ها حذف کند.

, استاد اقتصاد و تحلیل گر برجسته مسائل اقتصادی کشور ضمن بیان این موضوع که دولت پیش از این از طریق عملکرد وزارت ارشاد نشان داده است که تمایل چندانی به توسعه فرهنگ اسلامی ندارد، خاطرنشان کرد: در زمانی که دولت های غربی تلاش دارند تا به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین کنند و جسارت هایی هم داشتند که یک و نیم میلیارد مسلمان آزرده شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی نباید یک سخن از پیامبر اکرم(ص) را از روی اسکناس ها حذف کند.,

 

,

عبدالملکی با اشاره به این موضوع که قطعاً 80 میلیون مسلمان از این اتفاق آزرده می شوند، تصریح کرد: بحث دیگری که در این تغییر طرح وجود دارد این است که دولت در حال برنامه ریزی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی است؛ به طوری که اسکناسی با رنگ بنفش که نماد ستاد انتخاباتی دولت یازدهم است چاپ می شود.

,

 

,

وی در ادامه تأکید کرد: هرگز به صلاح نبوده که دولت ها به صورت جدی وارد صحنه انتخابات شوند و این کار تأیید کننده این نظریه است که دولت یازدهم برای انتخابات مجلس به صورت جدی در حال کار کردن است که یک مورد از آن ترویج رنگ بنفش از طریق چاپ اسکناس است.

,

 

,

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: رنگ سر در دانشگاه تهران خاکستری است و حتی اگر دولت بخواهد طرح را تغییر بدهد چرا از رنگ اصلی سر در دانشگاه تهران استفاده نکرده و رنگ بنفش را در این اسکناس به کار برده است؟

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه