اخبار داغ

دوران رجحان سیاست بر فقاهت/

چگونه هاشمی به ریاست مجلس خبرگان رسید

چگونه هاشمی به ریاست مجلس خبرگان رسید
سال‌ها پس از اجماع روحانیون عالی‌مقام نظام بر سر ریاست یک معلم اخلاق حوزه علمیه قم، آیت‌الله مشکینی، شیوه انتخاب ریاست مجلس خبرگان در سال 86 دگرگون شد و رئیس جدید نه بر اساس اجماع که بر مبنای رقابت سیاسی انتخاب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح توس،دلایل هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان در دو دور قبل از این در تابستان ۸۶، تا حد زیادی مکنونات قبلی او را برای تصاحب مجدد این جایگاه در مجلس خبرگان نمایان می‌سازد. هاشمی در اولین نطق خود پس از قرار گرفتن در رأس خبرگان، سخن از ” وظایف مهم و عملی” توسط خبرگان را پیش کشید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

سال‌ها پس از اجماع روحانیون عالی‌مقام نظام بر سر ریاست یک معلم اخلاق حوزه علمیه قم، آیت‌الله مشکینی، شیوه انتخاب ریاست مجلس خبرگان در سال ۸۶ دگرگون شد و رئیس جدید نه بر اساس اجماع که بر مبنای رقابت سیاسی انتخاب شد.

,

 

,

صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ سه نفر از اعضا از هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان اجازه نطق گرفتند. اولین آن‌ها در نطق خود گفت که باوجود احترام قلبی که برای آقای هاشمی رفسنجانی قائل است، به دلیل ارجحیت فقاهت بر سیاست در جایگاه ریاست خبرگان، نظر حوزه علمیه قم ناظر به ریاست آیت‌الله جنتی است، فقیهی که رقیب هاشمی محسوب می‌شود.

,

 

,

دومین ناطق قبل از دستور همچنین اذعان که جانشین آیت‌الله مشکینی باید همچون آن مرحوم، فقیه باشد و نه یک سیاستمدار روحانی. سومین نفر اما با پیش کشیدن اظهارنظر هاشمی درباره دیه برابر زن و مرد، این اظهارنظر را غیر فقهی عنوان کرد. چندی قبل از آن، هاشمی در یک سخنرانی در باب اجرت‌المثل در دیه از برابری دیه زنان و مردان سخن گفته بود. انتقاد جدی این عضو خبرگان رهبری به هاشمی این بود که چرا سخنی در تکذیب این خبر در مطبوعات از سوی هاشمی بیان‌نشده است.

,

 

,

در ادامه جلسه عمومی، معرفی نامزدان ریاست مجلس خبرگان در دستور کار قرار داشت. گروهی نام آیت‌الله جنتی را بردند و گروهی آیت‌الله یزدی را منتخب اعلام کردند؛ و سید کاظم نور مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و از معدود نمایندگان اصلاً ح طلب خبرگان گفت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نامزد این مقام می‌کند. در این میان آیت‌الله یزدی با ارجح دانستن آیت‌الله جنتی اعلام کرد در صورت نامزد شدن آیت‌الله جنتی او دیگر نیازی به نامزدی نمی‌بیند و این انصراف در عمل به سود جنتی تمام شد.

,

 

,

آیت‌الله جنتی پیش از آن گفته بود که بر سر نامزدی جدی است و در صورت نامزد شدن هاشمی، از رقابت با او پرهیز ندارد. نوبت سرانجام هاشمی در وقت سخنرانی خود با اعلام ظاهراً به‌اکراه نامزدی‌اش برای پست ریاست گفت که نمی‌خواسته کار بدین جا برسد که رسید!، شاید گمان می‌کرده کسی درباره ریاست او تردید ندارد، اما چون رقابت لازمه انتخاب است و نمی‌توان برای یک مقام یک نامزد داشت در رقابت شرکت می‌کند.

,

 

,

این‌گونه شد که پس از شمارش آرا اکبر هاشمی ۴۱ رأی و احمد جنتی ۳۴ رأی به دست آورد گرچه یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در اثر اشتباه دو رأی داد و برگزارکنندگان انتخابات برای جبران این اشتباه دو رأی از مجموع آرا (یکی از هاشمی و یکی از جنتی) را برای رعایت عدالت حذف کردند. پس از پایان رأی‌گیری و تعیین رئیس جدید، رسماً دو فراکسیون سیاسی در مجلس خبرگان رهبری اعلام موجودیت کردند؛ یکی متمایل به نامزد پیروز و دیگری نزدیک به نامزد بازنده.

,

 

,

آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌عنوان شخصی فراجناحی و موردقبول هر دو طرف با ۳۳ به‌عنوان نایب‌رئیس و عضو هیئت‌رئیسه انتخاب شد. این‌گونه شد که مجلس خبرگان، مجلسی که سعی بسیار شد از رقابت‌های سیاسی دور ماند، در مرکز رقابت‌های سیاسی قرار گرفت. مجلسی که جناح‌بندی سیاسی در آن شکل مطرح نبود، اکنون حداقل دو فراکسیون جدی داشت.

,

 

,

درهرحال رقیبان هاشمی در نطق قبل از انتخابات رئیس مجلس خبرگان، این نکته را به رخ او کشیدند که مدرسین حوزه علمیه قم چه دیدگاهی درباره هاشمی رفسنجانی دارند و جنس ریاست او چه تفاوتی با ریاست آیت‌الله مشکینی دارد. آنان این پیام را به هاشمی ابلاغ کردند که مبادا ریاست خود بر خبرگان طبیعی و بدیهی قلمداد کند و به آن غره شود.

,

 

,

در انتها این سؤال پیش می‌آید که آیا ریاست سیاسی بر یک مجلس فقهی، نتیجه‌ای قابل‌قبول داشته یا نه؟ آیا سیایت زدگی درشان مجلس خبرگان رهبری هست؟

,

انتهای پیام/م

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه